Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpeätkö lentämistä?

Vierailija
08.08.2023 |

Suomalaiset toimittajat ovat parin vuoden ajan jankuttaneet että varsinkin Ruotsissa mutta ehkä myös Suomessa esiintyy ns. lentohäpeää. Minä en tunne ketään joka häpeäisi lentämistä, tunnetteko te?

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se aika noloa lentää baarista pihalle.

Vierailija
42/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Lentojen päästöt eivät ole mikään pahin saastuttaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, en todellakaan häpeä. En lennä usein ja matkoillani on syy. Ja sitä paitsi, lentomatkustuksen päästöt ovat murto-osa esimerkiksi pikamuodin päästöistä. Kiinassa on jokia, joiden väristä näkee mikä on sen hetkinen trendiväri, koska ne värjäysaineet vuotavat sinne.

Vierailija
44/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lennä, koska se on mielestäni hävettävää hommaa, erityisesti jos kehuskelee asialla, antaa tosi tyhmän vaikutelman.

Lapsen hankkimista ei muuten voi verrata lentämiseen koska lapsi on ihminen ja hänellä on omat ympäristövaikutuksensa. Niitä ei siis lasketa vanhemman ympäristövaikutuksiin. Koira sen sijaan lasketaan omistajan päästöihin. Ihan vaan selvennyksenä kun osalla tuntuu menevän asiat sekaisin.

Vierailija
45/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU saisi lätkäistä kunnolliset lentoverot niin loppuisi se joutavanpäiväinen matkustelu.

Vierailija
46/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä mitään mitä tässä maailmassa koen ja teen. Ihminen elää hetken ja planeetta korjaa aikanaan "päästöt". Teen ihan mitä huvittaa. Missä tahansa. Kenelle tahansa.

Vierailija
47/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeävätkö ihmiset seilata Itämeren laivoilla? Eivät.

Häpeävätkö ihmiset ajaa vanhoilla romuautoillaan? Eivät.

Kuinka paljon ketään hävettää tilata Kiinasta turhaa tavaraa? Hyvin vähän.

Häpeääkö luontoon roskansa heittävät ihmiset? No ei.

Hävettääkö ihmisiä hupiajelut, asuntoautot, vesijetit, moottoripyörät, harrasteautot, bensalla käyvät ruohonleikkurit? Ei hävetä.

Hävettääkö ihmisiä polttaa takoissaan kaikki? Nope.

Kyselläänkö tällaista koskaan? Ei kysellä, mutta lentomatkustamista demonisoidaan viimeiseen asti. Oma vastaukseni on että en häpeä lentää kerran kahdessa vuodessa, sillä elän muuten erittäin "oikein".

Vierailija
48/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran kännissä parvekkeelta yritin.  Päättyi aika nolosti. Kaverit nauroivat ja ensiapuun piti mennä. Vieläkin nolottaa.

Se olikin pyryharakan pyrähdys eikä lento. Muakin hävettäisi.

Vierailija
49/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä. Suomi on käytännössä saari, täältä ei pääse kohtuullisessa ajassa mihinkään muuten kuin lentämällä. Keski-Euroopassa asuessani tilanne oli toinen, siellä kuljin paljon autolla tai junalla.

Vierailija
50/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa hävettävä asia on jos joku luulee minua ilmastovouhotuksen kannattajaksi.

Vierailija
51/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko ilmastonmuutokseen, joten ei ole syytä hävetä.

Vierailija
52/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän. Matkustan ja lennän niin paljon, että lopetin postaamasta reissuistani kuvia someen jo viitisen vuotta sitten. Edes kaikki lähimmät ihmiset ei tiedä, kuinka paljon lennän ja reissaan. 

Tässä on vähän myös oman matkustelun vankina, kun pisteitä lennoista ja hotelleista napsuu hyvää tahtia ja haluaa pysyä myös siellä saavutetulla tasolla jatkossakin. 

Vierailija
53/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en häpeä koska ei ole mitään syytä.

En näe että muutama lentomatkani vuodessa muodostaisi mitenkään isoa osaa tälle planeetalle aiheuttamastani vuosikuormituksesta ja muuten perheemme elintavat ovat mielestäni aika kohtuulliset.

Lisäksi Suomesta on aika nahkea matkustaa ilman lentämistä mihinkään muualle kuin Tukholmaan tai Tallinnaan. Ruotsissa on helpompaa korvata vaikka lento keski-eurooppaan junamatkalla ihan maantieteestä johtuen.

Matkustamisesta puhuttaessa usein myös unohdetaan kokonaan sen positiiviset puolet. Paitsi että lomamatkat tuovat ihmisille virkistystä ja hyvinvointia, niin työmatkustus on tärkeää maamme taloudellisen hyvinvoinnin kannalta ja uskon myös että yleinen turismi auttaa ihmisiä ymmärtämään paremmin muualla asuvia ihmisiä, muodostamaan kokonaiskuvaa maapallostamme ja myös ymmärtämään miksi sen suojelu on tarpeen.

Jos haluaan vain minimoida absoluuttisesti kaikki ympäristökuormitus niin silloin meidän kannattaisi välittömästi päättää päivämme omatoimisesti. Mielellään ensin kaivautua jonkun kompostin sisään jotta jäänteemme hajoavat nopeammin.

Itse haluan uskoa siihen että ihmiskunta kykenee ratkomaan ongelmat tieteen, uuden teknologian ja koulutuksen avulla. Ei palaamalla 1800 luvulle.

Vierailija
54/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska olen itse liikelentäjä (learjettiä mm kaikenkarvaisille saudeille)ja saan siitä hyvän palkan.

M45

Vierailija
55/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä, mutta en myöskään korosta sitä, että lennän jonnekin. Mun mielestä niin kauan kuin tämä on oma valinta, niin ihmiset tehkööt omat ratkaisunsa.

Ehkä tulevaisuudessa jos ei saastuttomampaa tekniikkaa tule käyttöön, niin lentäminen voi olla luvan varaista. Silloin se ei enää ole ihmisten oma valinta. 

Vierailija
56/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just laskin, että vuoden 2016 alusta lähtien olen tehnyt pelkästään Finnairilla 228 eri lentoa. Muiden yhtiöiden koneilla olen tehnyt samalla aikavälillä 280 lentoa. Olen pitänyt lennoistani kirjaa vuodesta 2016 lähtien.  

Käytännössä olen lentänyt vuodessa 64 lentoa. Se on kyllä aika paljon. Näistä lennoista 2/3 on ollut työmatkoja.  

Ehkä piirun verran hävettää.

Vierailija
57/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Siksi matkoistani eivät enää tiedä kuin puolisoni ja joskus kerron aikuiselle lapselleni. Nyt kun ei voi enää vihata rokottamattomia niin se viha on suunnattu somessa ihmisiin, jotka lentävät.

Koen syyllisyyttä lentämisestäni, mutta tällä hetkellä en sitä halua lopettaa, enempää en asiaa tällä palstalla avaa.

Vierailija
58/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sanotaan näin etten kehtaisi lentää useammin kuin kerran parissa vuodessa. Sen verran itsekkään kuvan jatkuva lentomatkustaminen antaa ihmisestä ainakin itselleni.

Niin, miten sen nyt ottaa? Joidenkin on matkustettava työn puolesta aika- ja kustannustehokkaasti. Silloin ei ole muuta vaihtoehtoa ajallisesti kuin lentää jonnekkin 3000 kilsan päähän. En pidä heitä itsekkäänä.

Vierailija
59/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähinä häpeän sitä että en lennä ollenkaan enkä juuri matkusta pidempiä matkoja. 

Mä olen nimittäin ollut vuoden työtön ja lisäksi mulla on sairas vaimo jota en voi ottaa mukaan matkoille sen enempää kuin jättää yksin kotiin. Olemme kuuskymppisiä kumpikin. 

Meillä on onneksi kesämökki n 100 km päässä jonne voi mennä kaupungin hellettä pakoon. 

Jos mulla olisi mahdollisuus matkustaa  nyt jonnekin ja rahaa ylimääräistä niin interrailaisin Euroopaan. 

Vierailija
60/118 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennän enää nykyisin 4-5 meno-paluulentoa vuodessa. Nyt kun varallisuutta on enemmän niin panostan myös niihin lentoihin. Lennän vain business-luokassa ja majoitustilat kohteessa pitää olla hyvät. 

En häpeä lentojani. Häpeän ihan muita juttuja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi