Häpeätkö lentämistä?
Suomalaiset toimittajat ovat parin vuoden ajan jankuttaneet että varsinkin Ruotsissa mutta ehkä myös Suomessa esiintyy ns. lentohäpeää. Minä en tunne ketään joka häpeäisi lentämistä, tunnetteko te?
Kommentit (118)
Eihmisen tehtävä ei ole yrittää estää ilmastomuutosta vaan evankelioida ksoka sielujen pelastumisen tarve. On kirjattu että maailma on tulelle talletettu ja se luodaan uudeksi. Kalliin armonajan tuuskausta on ilmastotalkoiluksi salanimetty pyrkyröinti
En. Asun pienesti ja energiatehokkaasti, olen kasvissyöjä jo pitkältä ajalta, ei autoa, ei kesämökkiä, ei saunaa, ei lemmikkejä, ei lapsia. Kulutan säästeliäästi, en osta pikamuotia, olen minimalismiin päin kallellaan.
Minulla sukulaisia ja ystäviä, jotka asuvat kaukana niin Suomessa kuin ulkomaillakin, ja heidän tapaamisensa olisi aika hankalaa ilman lentämistä. Toki tykkään myös matkustella muutenkin lentäen. Koen, että olen omat ekotekoni jo arjessa tehnyt.
Minulla on joitain ystäviä, jotka paheksuvat lentämistä suuresti. Toisaalta heillä on lapsia, lemmikkejä (lähinnä isoja koiria), kesämökit, useampi auto, osalla jopa uima-altaat ja/tai lämmitetyt porealtaat pihalla, sähkösaunat lämpenevät talvella harva se ilta, isot energiasyöpöt omakotitalot. Lisäksi heillä elämäntilanne on se, että parikymppisenä 20 vuotta sitten on lennetty halvat Aasian matkat jne, eikä enää edes kiinnostakaan matkustella kaukokohteisiin. Heille unelmaloma on omalla mökillä/huvilalla, vuokramökillä Levillä lasketellen, kotona uima-altaalla polskutellen, kotimaan ökykallis kylpyläloma tai automatka pohjois-Norjaan vaeltamaan. En vilpittömästi jaksaisi kuunnella noiden ystävien moraalisaarnaa siitä, että minä matkustan lentämällä. Mutta ei, en todellakaan häpeä lentämistä.
Kerran kännissä parvekkeelta yritin. Päättyi aika nolosti. Kaverit nauroivat ja ensiapuun piti mennä.
Vieläkin nolottaa.
Lasten hankkiminen on moraalittominta ilmastontuhoamista.
Lentäminen siinä mittakaavassa ok.
En häpeä, tänä vuonna jo 27 lentoa lennetty
Jos osaisin lentää, en todellakaan häpeäisi sitä, vaan olisin ylpeä.
En häpeää, kohta taas lennän etelään :)
Synnit saa anteeksi ripittäytymällä inhasti ja suullisesti, ei sillä että lähtee eliitin nwo-talkoisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sanotaan näin etten kehtaisi lentää useammin kuin kerran parissa vuodessa. Sen verran itsekkään kuvan jatkuva lentomatkustaminen antaa ihmisestä ainakin itselleni.
Jos alkaa sääntelemään omia tekemisiään muiden mielipiteiden mukaan, niin sitä saa sitten tehdä koko elämän. Itseä pätkät välittää muiden mielipide mun lentämisistä.
Niin, siis oma mielipiteeni on se että jatkuva lentely on itsekästä.
Aika itsekäs katsantokanta toivoa muiden toimivan juuri sinun mielipiteesi mukaan.
En ollenkaan. Ehkä miettisin asiaa tarkemmin, jos asuisin Keski-Euroopassa. Luultavasti valitsisin lentämisen silloinkin. Tykkään nähdä muita maita ja minulla on siihen varaa. Siitä matkanteosta itsestään en niin pidä, se on vain pakollista, joten valitsen nopeimman tavan.
Olen eläessäni matkustanut lentokoneella 2 kertaa ja viimeisimmästä on jo yli kymmenen vuotta. En ole ajatellut lennellä minnekään tulevaisuudessakaa.
Kyllä kaikki riittää vielä minun eliniän, lennän, kulutan, heitän kaikki yhteen roskikseen, en kierrätä, kaikki menee muovipulloista olut tölkkeihin roskiin, menkööt minne menee, ajan 15 l / 100 km kuluttavalla V8 autolla, kastelen vesijohtovedellä nurmikkoa jos kuivaa jne. jne. Ei ole jälki kasvua, tulevat sukupolvet saavat hukkua tai käristyä, aivan yksi hailee minulle. Vain yksi asia on 100% varmaa, ihminen tuhoaa itse itsensä.
M57
En häpeä, mutta en myöskään lennä. Lennot on minun osaltani lennelty. N41
Olen ollut 48 vuoden pituisen elämäni aikani yhden meno-paluu lennon lentokoneessa. En häpeä, vaikka lentäisin jatkossa 10 kertaa vuodessa.
Se että joku pusaa sinappikoneen, niin aika moni saa lennellä rauhassa, että pääsee tasoihin.
Häh? Mikä juttu tää oikein on? En todellakaan häpeä. Lennän ihan tasan juuri sen verran kuin haluan ja näen tarpeelliseksi.
Lennän joka vuosi 2-3 kertaa etelään ja autolla tehdyt lomareissut Italiaan tms päälle.
En tietenkään häpeä lentelyäni.
Alle 2 kuukautta seuraavaan matkaan.
Joo, sillä lennän huonommin kuin 1-siipinen harakka vastatuulessa