Häpeätkö lentämistä?
Suomalaiset toimittajat ovat parin vuoden ajan jankuttaneet että varsinkin Ruotsissa mutta ehkä myös Suomessa esiintyy ns. lentohäpeää. Minä en tunne ketään joka häpeäisi lentämistä, tunnetteko te?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Tavallisen kansan lentomatkat edistää ilmastonmuutosta, mutta poliitikkojen ja rikkaiden lennot on ok.
Ja tästä syystä en tunne lentohäpeää, kun porsastelu jatkuu minusta huolimatta rikkailla.
Lennän tosin kyllä aika harvoin enkä huvikseni koskaan (sen verran kallistakin), mutta en tunne siitä syyllisyyttä. Kannatan jopa jonkinlaisia lentokiintiöitä, mutta niiden tulisi koskea sitten kaikkia.
Lennän itse monta lentoa vuodessa ilman häpeää. Myötähäpeää tunnen jokaista kohtaan, joka ottaa kuvan lähtöportin monitorista, jossa on mainittu lennon määränpää. Se on niin junttia kuin olla ja voi.
En tosiaan. Pieru Saharassa. Lapsia en hanki, joten ylikulutus päättyy minuun eikä jatku seuraavissa sukupolvissa.
Ja muutenkin luotan siihen, että vielä joskus keksitään vähemmän saastuttavia keinoja lentää. Ei ole mitään mieltä taantua kehityksessä. Lentomatkustaminen on ajallisesti kaikkein järkevintä.
vien papua uuteen Guineaan kirjoitti:
Eihmisen tehtävä ei ole yrittää estää ilmastomuutosta vaan evankelioida ksoka sielujen pelastumisen tarve. On kirjattu että maailma on tulelle talletettu ja se luodaan uudeksi. Kalliin armonajan tuuskausta on ilmastotalkoiluksi salanimetty pyrkyröinti
Olet väärässä. Kristityn velvollisuus on paitsi evankelioida MYÖS viljellä ja varjella maata. Tämä kattaa myös ilmastonmuutosta vastaan taistelun.
Vierailija kirjoitti:
Häpeävätkö ihmiset seilata Itämeren laivoilla? Eivät.
Häpeävätkö ihmiset ajaa vanhoilla romuautoillaan? Eivät.
Kuinka paljon ketään hävettää tilata Kiinasta turhaa tavaraa? Hyvin vähän.
Häpeääkö luontoon roskansa heittävät ihmiset? No ei.
Hävettääkö ihmisiä hupiajelut, asuntoautot, vesijetit, moottoripyörät, harrasteautot, bensalla käyvät ruohonleikkurit? Ei hävetä.
Hävettääkö ihmisiä polttaa takoissaan kaikki? Nope.
Kyselläänkö tällaista koskaan? Ei kysellä, mutta lentomatkustamista demonisoidaan viimeiseen asti. Oma vastaukseni on että en häpeä lentää kerran kahdessa vuodessa, sillä elän muuten erittäin "oikein".
En lennä enkä matkustaa laivaristeilyillä joten ei tarvitse hävetä.
Meillä on tosin vanhahko auto mutta mikään romu se ei ole ja läpäissyt joka kerta katsastuksen ilman huomautuksia.
Muita moottoriajoneuvoja ei ole, paitsi mökillä pieni vene 8 hv moottorilla jolla käyn muutama kerta vuodessa kalassa.
Emme tilaa Kiinasta tavaraa. Jotain hyötytavarraa jota ei Suomesta saa tilattu Keski-Euroopasta.
Lapsemme kulkee junalla kun tulee opiskelupaikkakunnalta meidän luona käymään.
Yhden kerran olen ollut erään monimiljonäärin (ei suomalainen) kutsumana hänen yksityiskoneessaan, kun hän lennätti kymmenkunta ihmistä Las Vegasiin. Silloin yhtä aikaa hävetti sellainen pröystäily, mutta samalla tuntui mahtavalta elää se hetki.
Tällaisia monimiljonäärejä on maailmassa paljon, jotka lentävät surutta omilla suihkareillaan pitkin maailmaa ilman huolta maapallon tilasta.
Vierailija kirjoitti:
En lennä, koska se on mielestäni hävettävää hommaa, erityisesti jos kehuskelee asialla, antaa tosi tyhmän vaikutelman.
Lapsen hankkimista ei muuten voi verrata lentämiseen koska lapsi on ihminen ja hänellä on omat ympäristövaikutuksensa. Niitä ei siis lasketa vanhemman ympäristövaikutuksiin.??? Koira sen sijaan lasketaan omistajan päästöihin. Ihan vaan selvennyksenä kun osalla tuntuu menevän asiat sekaisin.
Maailmassa on vain yksi ilmasto, mitä sinappikonekin hengittää, ja nimen omaan sinappikone on taas uusi yksilö kuluttamaan ja tuottamaan päästöjä.
ei häpeä viher punikitkaan kun lento turneelle lähtevät.
En häpeä, rakastan lentämistä ja matkustamista uusiin paikkoihin. Työskentelin lentoemäntänä 20 vuotta ja matkustan edelleen, vaikka en työkseni lennäkkään.
En, köyhät vinkuu kun eivät itse pääse niin kenenkään muunkaan ei pitäisi
Miksi häpeäisin? Kompensoin päästöni muilla elämän valinnoilla.
eiolesiivissäjäätä kirjoitti:
En. Olen ikäni elänyt ekologisesti, en omista autoa enkä taloa, minulla ei ole lapsia, en shoppaile muuta kuin välttämättömimmän, joten ihan hyvällä omallatunnolla lennähdän tapaamaan sukua ja ystäviä muualle maailmaan.
"Ei lapsia" jos uusi ihminen luotu tälle maapallolle=tuhoa ja saastuttamista, olisiko sinun koskaan pitänyt syntyä? Miten tyhmä ja masentava pointti.
Havaintoni on, että nuoret jotka ovat huolissaan ilmastosta, lentävät ja matkustavat kyllä mielellään ja ostavat uusia kännyköitä ahkerasti.
En häpeä, eikä enää tarvitse hävetä kenenkään muunkaan. Pekonen ja Modig ovat kertoneet meille ettei yksittäisillä lennoilla ole mitään vaikutusta ilmastoon.
He opettivat että on aivan ok lennellä ympäri maailmaa jos siitä saa kivoja kokemuksia.
En todellakaan häpeäisi, jos osaisin lentää. Silloin olisin uniikki tapaus joka saisi valtavasti huomiota.
Lennän helikopteria, enkä häpeä ammattiani enkä lentämistä.
Ennen tätä vuotta olin viimeksi lentänyt vuonna 2006, joten en jaksa kokea hirveää häpeää tänä vuonna tehdyistä parista reissusta. Lapsia tai autoakaan minulla ei ole, eli aika ekologisesti elelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, koska minulla ei ole lapsia.
Lapset ovat suurin ilmastouhka. Uusia lentäjiä, uusia kuluttajia. Maapallolla on liikaa ihmisiä.
Ajattelen itsekin että pieni sikailu on sallittua koska en tee lapsia. Lisääntyminen on kuitenkin se ylivoimaisesti suurin ympäristörikos minkä voi tehdä. Siitä huolimatta en lentele yltiöpäisesti, olisihan se vähän tekopyhää kuitenkin.
Minä en häpeä, koska en lennä usein vaan edellisestä aikaa jo varmaan 5 vuotta. Matkustan pääosin muilla tavoin ja harvemmin siltikin, joten lapsettomana ja muuten "puolihippinä" en häpeä jos joskus haluan vielä lentää jonnekin kauas. Lentämistä pitäisi kyllä saada rajoitettua, esim. Suomen sisäisetkin on aivan tarpeettomia kun jokainen jaksaa mennä junalla / autolla / bussilla. Samoin lihansyöntiä ja kiinakrääsän ostelua pitäisi rajoittaa, kaikkea kertakäyttötavaraa.
Nyt oli kai kyse vapaa-ajan lomamatkoista, ei työmatkoista.