Unettomuus!
Mulla on nyt lääkkeenä unettomuuteen Atarax 50mg ja Levoxin 50mg, ei auta. Olen ottanut lisäksi vielä 30mg Opamoxia vaikka oli sovittu lääkärin kanssa että en sitä enää käyttäisi. Olen vaan niin epätoivoinen ja valvonut jo 2 yötä putkeen. Onko jotain lääkettä vielä jota voisin pyytää lääkäriltä. Nyt tulossa kolmas yö ilman unta, en kestä kun olen niin väsynyt!
Kommentit (4056)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko vielä lisää ihmisiä, joilla olisi ollut totaaliunettomuutta unilääkkeiden lopetuksen jälkeen? Kuinka kauan se kesti? ):
Joku kommentoija osasi eilen kertoa, että elimistöltä menee 3kk palautua lääkkeistä, joten varmaan viimeistään silloin ihminen alkaa nukahtamaan ensimmäisiä kertoja.
Mikä sun tilanne oli ennen kuin aloitit lääkkeet? Onko nuo ongelmat jo ratkaistu? Vai lopetatko lääkkeet ominpäin ja palaat samaan alkupisteeseen?
Ennen kuin aloitin lääkkeet nukuin 2-3 tuntia yössä, fyysisen sairauden vuoksi. Nyt fyysinen sairaus on hoidettu. Ongelmat on ratkaistu. Tahtoisin lopettaa unilääkkeeni kokonaan, mutta pelottaa kauanko totaalinen unettomuus kestää? (Taustalla paniikkihäiriön ja ahdistuneisuuden tapaista).
Koko maailmassa on minimaalinen geenivirheporukka, joka ei kykene nukkumaan. Mutta se on aina koko perheen sairaus ja siis erittäin, erittäin harvinainen. Suomessa ei heitä ole. Totaalinen unettomuus on siis mahdotonta tyyliin esim. monta kuukautta. Kun unettomuutta on kestänyt parikin viikkoa, ihmisen elimistö alkaa "tietämättään" ottaa ensin mikrounia, josta sitten väkisin tulee nukahdus. On ihan toimivia ihmsiä, jotka vaan luonnostaan tarvitsevat vähän unta, toiset taas tarvitsevat tosi paljon.
Mutta miksi sitten esim. Suomi24:lla on ihmisiä, jotka ovat valvoneet 50-60 vrk? He epäilivät, että heidän unikeskuksensa on hajonnut (lääkkeet). Suomi24:lla on myös monia kolmatta viikkoa valvoneita, eivätkä he silti nuku ):
Luuletko, että kaikki netissä on totta? Niinhän sinäkin valehtelit lääkkeesi.
Löytämäni tekstit vaikuttivat kyllä aidoilta, oikein sydänverellä kirjoitetuilta. ): Ehkä ilmiö on niin harvinainen, ettei kukaan sitä usko todeksi. ):
Millä tavalla sinä ymmärrät tämän: "ihminen luulee valvovansa, mutta hän onkin unessa"?
Mitä se sinun mielestäsi tarkoittaa?
Kun tällainen henkilö laitetaan piuhoihin kiinni, niin nähdään, että hän nukkuu, vaikka hän luulee olevansa valveilla. Eli henkilö, joka väittää valvoneensa viikkoja tai kuukausia on yksinkertaisesti joko 1. valepukki tai 2. luulee valvovansa.
No jos on tietoinen ajatuksistaan ja ympäristöstään koko ajan, niin ei se silloin paljon lohduta, että "nukkuu" jonkun sähkökäyrän mukaan. ):
Se on siltikin nukkumista ja saat unta ja se riittää. Paitsi sinulle ei riitä, koska haluat olla tajuttomassa tilassa ilman ajatuksia. Pääsit siis lääkkeiden makuun ja yrität saada sitä samaa ilmiötä uudestaan. Se ei ole mahdollista.
Ei kun haluaisin nukkua niin, että näen unia, pääsen ajatuksen virtaan. ): Niin, että unet tulevat alitajunnasta, eikä tietoisesta mielestä.
Sussa ei mikään voi virrata vapaasti kun pakonomaisesti junnaat paikallasi.
Tahtoisin vaan tietää, kuinka kauan ihmiset ovat olleet täysin unettomia lopettaessaan lääkkeitä ): Tällä hetkellä on olo, etten enää opi uudelleen nukahtamaan/torkahtamaan. ):
No minähän kerroin jo! Olen ollut nukkumatta 3 vuotta lääkkeiden lopetuksen jälkeen, mutta kun sinulle ei kelpaa mikään vastaus!
Ei ap:lle kelpaa. Sä varmaan opiskelit kaksi ammattia tuona aikana kun ei tarvinnut tuhlata aikaa nukkumiseen.
No todellakin! Maisterintutkinto löytyy ja yksittäisiä kursseja sieltä täältä, nyt harkitsen diplomi-insinöörin tutkintoa.
Olisiko vielä lisää ihmisiä, joilla olisi ollut totaaliunettomuutta unilääkkeiden lopetuksen jälkeen? Kuinka kauan se kesti? ):
Joku kommentoija osasi eilen kertoa, että elimistöltä menee 3kk palautua lääkkeistä, joten varmaan viimeistään silloin ihminen alkaa nukahtamaan ensimmäisiä kertoja.
En tajua miksi pitää kiusata AP:ta, oli millainen tapaus tahansa. Ei kannata lukea jos ärsyyntyy hänestä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämähän ei koske sinua kun sinä et ole lääkkeitäsi lopettanut. Miksi siis miettiä etukäteen. Ota yhteyttä sinne päihdesairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi pitää kiusata AP:ta, oli millainen tapaus tahansa. Ei kannata lukea jos ärsyyntyy hänestä.
En tajua miksi pitää kiusaantua vastauksista, oli ne millaisia tahansa. Ei kannata lukea jos ärsyyntyy niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäs kaupungissa asut ap? Haluan soittaa sinne psyk.puolelle ja kertoa henkilökunnalle tästä ketjustasi, niin saat hiukan levätä, kun ottavat sinulta kaikki laitteet pois ja muokkaavat lääkitystäsi, koska nykyinen ei selkeästi toimi.
Vaikka soittaisit mihin, et saa terveydenhuollolta vastausta vierasta aikuista koskeviin uteluihisi, saati, että antaisit heille neuvoja. Kokeile!
En haluaisi tietoja, vaan vain kertoa, että heillä on asukas, jolla on tällainen ketju täällä. Mihin voin lähettää heille linkin, jotta pääsevät paremmin perille hänen sairauden tilastaan, mikäli osaa peitellä sitä hoitajilta ja lääkäreiltä, kuten monesti mieleltään sairaat osaavat.
Luuletko tosissasi, että sun linkistäsi lääkärit piittaavat tuon taivaallista. Lähetät linkin AV:stä, että lääkärit osaavat sen perusteella tehdä työnsä. No voi sinuakin ja järkesi....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kommentoija osasi eilen kertoa, että elimistöltä menee 3kk palautua lääkkeistä, joten varmaan viimeistään silloin ihminen alkaa nukahtamaan ensimmäisiä kertoja.Mutta tämähän ei koske sinua kun sinä et ole lääkkeitäsi lopettanut. Miksi siis miettiä etukäteen. Ota yhteyttä sinne päihdesairaalaan.
Koska olen kokeillut noin 8:na yönä nukkua ilman lääkkeitä, enkä ole edes torkahtanut hetkeksikään. ): Nyt lääkkeet ovat matalalla tasolla (en nuku välttämättä lääkkeilläkään). Eli vaikuttaa huonolta, kun en ole vielä kertaakaan torkahtanut/nukahtanut ilman lääkkeitä. ):
Vierailija kirjoitti:
AP, on ymmärrettävää, että kyselet muiden kokemuksia unettomuudesta ja nukahtamisesta. Niin jokainen meistä tekisi ja tekeekin. Kun itse kärsin unettomuudesta, lueskelin myös keskusteluja. Sinulla se vain on mennyt täysin överiksi, koska näiden viestien perusteella voi jo arvata, että olet mieltäsi sairas. Unettomuus ei ole suurin ongelmasi vaan siihen liittyvä ahdistus.
Vertailu muihin ei kannata, koska jokainen ihminen on erilainen. Jokaisella on eri syy unettomuuteen ja myös erilainen sairashistoria ja lääkitys. Jos joku on valvonut 60 vrk putkeen, se ei tarkoita, että sinulle käy niin. Et ole sama ihminen. Sinun mielesi estää sinua torkahtamasta. Et pysty nukkumaan, koska olet sairas ja suhtaudut unettomuuteen pakkomielteisesti.
Oleellinen kysymys ei ole se, miten kauan ihmisillä on mennyt siihen, että torkahtavat ensimmäisen kerran lääkkeiden lopettamisen jälkeen, vaan MITEN he ovat tehneet sen. Uskon, että kaikilla "salaisuus" on se, että he ovat tehneet unettomuuden kanssa rauhan. Ongelma pitää hyväksyä, jotta sen kanssa oppii elämään. Toisinaan uni tulee ja toisinaan ei. Unta ei voi pakottaa, joten unettomuudessa ei kannata velloa. Se vain työntää unta kauemmas ja lisää ahdistusta.
Sinä taas teet sen virheen, AP, että suorastaan hukut tuohon ahdistukseesi. Tuolla tavalla et tule nukahtamaan etkä pääse ongelmasta yli. Sinun mielesi on rikki ja se pitää korjata. Tähän tarvitset ammattilaisia. Sinun on mahdollista oppia nukkumaan paremmin, mutta siihen tarvitset APUA. Et pysty ITSE parantamaan itseäsi. Ymmärrätkö?
Ap, et ole reagoinut viestiin, jonka kirjoitin. Mistä se mahtaa johtua? Voisitko kertoa minulle, mitä ajatuksia se sinussa herätti?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkös joku, mihin aikoihin osastoilla mahtaisi olla lääkärikierto? Kyllä varmaan viimeistään päivällisaikaan mennessä on ollut?
Mitä sillä tiedolla teet? Luuletko, että kukaan mukaanlukien AP, tänne julkisesti tiedottaisi, mitä mahdollisella lääkärikierrolla on puhuttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, on ymmärrettävää, että kyselet muiden kokemuksia unettomuudesta ja nukahtamisesta. Niin jokainen meistä tekisi ja tekeekin. Kun itse kärsin unettomuudesta, lueskelin myös keskusteluja. Sinulla se vain on mennyt täysin överiksi, koska näiden viestien perusteella voi jo arvata, että olet mieltäsi sairas. Unettomuus ei ole suurin ongelmasi vaan siihen liittyvä ahdistus.
Vertailu muihin ei kannata, koska jokainen ihminen on erilainen. Jokaisella on eri syy unettomuuteen ja myös erilainen sairashistoria ja lääkitys. Jos joku on valvonut 60 vrk putkeen, se ei tarkoita, että sinulle käy niin. Et ole sama ihminen. Sinun mielesi estää sinua torkahtamasta. Et pysty nukkumaan, koska olet sairas ja suhtaudut unettomuuteen pakkomielteisesti.
Oleellinen kysymys ei ole se, miten kauan ihmisillä on mennyt siihen, että torkahtavat ensimmäisen kerran lääkkeiden lopettamisen jälkeen, vaan MITEN he ovat tehneet sen. Uskon, että kaikilla "salaisuus" on se, että he ovat tehneet unettomuuden kanssa rauhan. Ongelma pitää hyväksyä, jotta sen kanssa oppii elämään. Toisinaan uni tulee ja toisinaan ei. Unta ei voi pakottaa, joten unettomuudessa ei kannata velloa. Se vain työntää unta kauemmas ja lisää ahdistusta.
Sinä taas teet sen virheen, AP, että suorastaan hukut tuohon ahdistukseesi. Tuolla tavalla et tule nukahtamaan etkä pääse ongelmasta yli. Sinun mielesi on rikki ja se pitää korjata. Tähän tarvitset ammattilaisia. Sinun on mahdollista oppia nukkumaan paremmin, mutta siihen tarvitset APUA. Et pysty ITSE parantamaan itseäsi. Ymmärrätkö?
Ap, et ole reagoinut viestiin, jonka kirjoitin. Mistä se mahtaa johtua? Voisitko kertoa minulle, mitä ajatuksia se sinussa herätti?
En osannut vastata mitään. Viestissä on paljon asiaa, mutta näin hädän keskellä, mun on tosi vaikea sisäistää sitä. ):
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kommentoija osasi eilen kertoa, että elimistöltä menee 3kk palautua lääkkeistä, joten varmaan viimeistään silloin ihminen alkaa nukahtamaan ensimmäisiä kertoja.Mutta tämähän ei koske sinua kun sinä et ole lääkkeitäsi lopettanut. Miksi siis miettiä etukäteen. Ota yhteyttä sinne päihdesairaalaan.
Koska olen kokeillut noin 8:na yönä nukkua ilman lääkkeitä, enkä ole edes torkahtanut hetkeksikään. ): Nyt lääkkeet ovat matalalla tasolla (en nuku välttämättä lääkkeilläkään). Eli vaikuttaa huonolta, kun en ole vielä kertaakaan torkahtanut/nukahtanut ilman lääkkeitä. ):
Mutta sinä et ole ollut syömättä yhtäjaksoisesti, vaan häiriköit kroppaasi antamalla lääkettä ja olemalla antamatta. Tietenkään sinä et silloin nuku. Ihan hullun hommaa. Sekoitat sen vaan tuolla tavalla pahasti. Sinä sen rikot, ei lääkkeet.
Et osaa tehdä vieroitusta itse. Mikä estää sinua kysymästä apua päihdevieroituksesta?
Ja minä olen valvonut 3 vuotta, en minäkään enää oppinut nukahtamaan, mutta ei se haittaa!