Oletko ollut minkään kultin jäsen?
Tai kulttimaisia piirteitä sisältäneessä ryhmässä? Millaista oli? Miten pääsit normaaliin elämään?
Kommentit (47)
Olin teini-ikäisenä jehovantodistajien toiminnassa. Lähdin sieltä 25-vuotiaana.
Ei se muuten erityisen helppoa ollut, kun kuitenkin tunsin sieltä aika paljon porukkaa ja sikäli sosiaaliset piirit menivät uusiksi. Nämä ihmisethän olisivat minulle lähdön jälkeen melkein kuin kuolleita, en enää tapaisi heitä.
Mutta siinä aikani ihmeteltyäni sitten lähdin ja hengissä ja terveenä selvisin.
Aiemmin ammalaisissa, ja henkilöpalvontakulttihan tuo on.
Nuorempana kuuluin ev.lut. seurakuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin teini-ikäisenä jehovantodistajien toiminnassa. Lähdin sieltä 25-vuotiaana.
Ei se muuten erityisen helppoa ollut, kun kuitenkin tunsin sieltä aika paljon porukkaa ja sikäli sosiaaliset piirit menivät uusiksi. Nämä ihmisethän olisivat minulle lähdön jälkeen melkein kuin kuolleita, en enää tapaisi heitä.
Mutta siinä aikani ihmeteltyäni sitten lähdin ja hengissä ja terveenä selvisin.
Ehditkö sitouttaa itsesi heihin menemällä kasteelle?
Siskoni on kuulemma päättänyt mennä syksyllä heidän kasteelleen. Olen kauhuissani miten hänen käy ihmissuhteiden kanssa jos/kun tulee järkiinsä ja jättää kultin. Vuoden verran on lopettanut systemaattisesti lähisukulaisia lukuunottamatta ystävyyssuhteita "maailmallisiin", kaiketi kultin neuvomana. Sisko on henkisesti hauras, helppo houkutella kultteihin.
Todennäköisesti jonkun seksikultin, mutta hassua, että ilman että tietoisesti olisin liittynyt siihen. Huijattiin ja rikoksilla salaa värvättiin. Muuten en tuollaisen oksennusjengin kanssa olisi missään tekemisissä.
Vaikea selittää, mutta ei myöskään itsestäni kiinni olenko siinä vai ei.
Vastenmielisiä pervoja on tässä maassa uskomattoman paljon, sekä miehissä että naisissa. Jäiks.
Kuulun edelleen evankelisluterilaiseen, koska olen seurakunnan työntekijä. Mutta ateisti kautt alinjan.
Uskoin alussa korona-kultin paniikissa antamia neuvoja.
Helluntaiseurakunnasta erosin.
Inhoan menestysteologiaa.
Vainosivat pitkään ja kun en saanut töitä se oli uskon puutetta.
Todella toksinen yhteisö.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun edelleen evankelisluterilaiseen, koska olen seurakunnan työntekijä. Mutta ateisti kautt alinjan.
Aika ikävää että työskentelet sitten ihmisten huijaamiseen keskittyvän organisaation palveluksessa. Luulisi omatunnon soimaavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika ikävää että työskentelet sitten ihmisten huijaamiseen keskittyvän organisaation palveluksessa. Luulisi omatunnon soimaavan.
Kieltämättä. En tyoskentele kokopäiväisesti, eikä työhön varsinaisesti kuulu tätä henkistä puolta. Palkka voittaa ylpeyden.
Kävin ennen Tupperware -kutsuilla.
Olen, EvLut-kirkon jäsen. Onneksi nuorena-aikuisena ymmärsin erota siitä !
Vierailija kirjoitti:
Pienenä kuuluin Kulta Possu kerhoon.
..Sama, lisäksi kuuluin Mustanaamio-kerhoon !
'
Kerro lisää? Mullakin tuollaisia kokemuksia, mutta ei Suomesta.