Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isän avopuoliso hoitokotiin -> avopuolison lapset vaativat asunnon myyntiä

90-vuotiaan lapsi
07.08.2023 |

Tietääkö joku onko isälläni mitään oikeutta asua asunnossa ja estää puoliksi omistetun asunnon myynti, kun avopuoliso on muistisairauden takia joutunut muuttamaan puoliksi omistamastaan asunnosta hoitokotiin?

Kommentit (135)

Vierailija
1/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Asunto myyntiin ja isä vaikka vuokrayksiöön jos ei vielä hoivakotiin halua.

Vierailija
2/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä voi ostaa toisen osuuden itselleen tietenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on sen muistisairaan edunvalvoja?

Vierailija
4/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Asunto myyntiin ja isä vaikka vuokrayksiöön jos ei vielä hoivakotiin halua.

No mutta jos molemma omistaa puolikkaan asunnosta,  niin ei kai sitä voi myydä pelkästään toisen osapuolen halun perusteella?

Vierailija
5/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa pitää tehdä yhteisomistuksen purku ensin eikä puoliksi omistamastaan asunnosta joudu pois siksi, että toisen omistajan edustaja haluaa myydä asunnon.

Vierailija
6/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin asuntoa väkisin voi myydä jos puolet omistava ei halua että myydään.

Vierailija
7/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä olisi myydä ja käyttää ne asunnon puolikkaasta tulleet rahat hoitokodissa olevan hoitomaksuihin niin ei jää lapsille sitten niistä riideltävää enää.

Vierailija
8/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muistisairaan edunvalvoja hakee käräjiltä yhteusomistuksen purkua, niin isäsi on joko pakko ostaa muistisairaan puolikas itselleen tai myydä oma puolikkaansa koko asunnon osana ulkopuolisille.

Vierailija
9/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa pitää tehdä yhteisomistuksen purku ensin eikä puoliksi omistamastaan asunnosta joudu pois siksi, että toisen omistajan edustaja haluaa myydä asunnon.

Mahtaakohan toi olla yhteisomistus, kun eivät ole naimisissa? Sinuna ap ottaisin nyt yhteyden joko sen pankin lakimieheen, jonka asiakas isäsi on tai ihan perhelakiin erikoistuneeseen juristiin, parin tunnin konsultaatio ei nyt montaa sataa maksa.

Vierailija
10/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä ei ole varoja ostaa toista puolikasta. Avopuolison lapsi saa kohta edunvalvonnan.

Vierailija
11/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaakohan toi olla yhteisomistus, kun eivät ole naimisissa? Sinuna ap ottaisin nyt yhteyden joko sen pankin lakimieheen, jonka asiakas isäsi on tai ihan perhelakiin erikoistuneeseen juristiin, parin tunnin konsultaatio ei nyt montaa sataa maksa.

Yhteisomistus tarkoittaa, että ihmiset omistavat jonkun asian yhdessä. Ei liity avioliittoon sinänsä se asia.

Vierailija
12/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-vuotiaan lapsi kirjoitti:

Isällä ei ole varoja ostaa toista puolikasta. Avopuolison lapsi saa kohta edunvalvonnan.

Sitten isä muuttaa sinne missä on varaa

Vierailija
13/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä se sitten on, jos minä omistan 50 % ja lapseni 50% tietyn asunnon hallintaan oikeuttavista osakkeista? Yhdessä omistetaan, joten kyseessä on yhteisomistus, oltiin naimisissa tai ei.

Vierailija
14/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-vuotiaan lapsi kirjoitti:

Jos hän hakee edunvalvojaksi päästyään yhteisomistuksen purkua, niin isäsi on myytävä asunto pois. Ellet sinä sitten haluaisi ostaa muistisairaan puolikasta?

Vierailija
15/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteisomistus tarkoittaa, että ihmiset omistavat jonkun asian yhdessä. Ei liity avioliittoon sinänsä se asia.

Paitsi, että kun ollaan aviossa se on tosiaan yhteisomistus kun asuntolaina otetaan, eli minä olen vastuussa miehen puolikkaasta ihan siinä missä mies mun. Jos sit taas ostaisin asunnon (=otan lainaa) esim. siskoni kanssa, mä omistan ja vastaan omasta puolikkastani lainaa ja hän omastaan.

Vierailija
16/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta jos molemma omistaa puolikkaan asunnosta,  niin ei kai sitä voi myydä pelkästään toisen osapuolen halun perusteella?

Kyllä voi, käräjäoikeus myöntää luvan.

Vierailija
17/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi, että kun ollaan aviossa se on tosiaan yhteisomistus kun asuntolaina otetaan, eli minä olen vastuussa miehen puolikkaasta ihan siinä missä mies mun. Jos sit taas ostaisin asunnon (=otan lainaa) esim. siskoni kanssa, mä omistan ja vastaan omasta puolikkastani lainaa ja hän omastaan.

Täh. Ei yhteisomistus liity lainoihin mitenkään. Vaan se on yhdessä omistamista. Eikä avioliitossakaan aina oteta yhteistä lainaa vaan voi olla erilliset lainat.

Vierailija
18/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-vuotias isäsi siis omistaa asunnon puoliksi hoivakotiin päätyneen avopuolison kanssa.  Vaikka isäsi avopuolison lapset kuinka vaatisivat myymään asunnon, isäsi ei ole pakko suostua. Hänellä on oikeus asua asunnossa niin kauan kuin hän haluaa, ellei sitten käy niin että hänelle tulee muistisairaus ja hän päätyy hoivakotiin ja edunvalvontaan. Silloin asunto on laitettava myyntiin tai jätettävä tyhjilleen.

Vierailija
19/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on yhteinen laina siskosi kanssa, olet siinä yhteisvastuullisena aivan samalla tavalla, kuin jos laina olisi miehesi kanssa yhteinen.

Vierailija
20/135 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-vuotias isäsi siis omistaa asunnon puoliksi hoivakotiin päätyneen avopuolison kanssa.  Vaikka isäsi avopuolison lapset kuinka vaatisivat myymään asunnon, isäsi ei ole pakko suostua. Hänellä on oikeus asua asunnossa niin kauan kuin hän haluaa, ellei sitten käy niin että hänelle tulee muistisairaus ja hän päätyy hoivakotiin ja edunvalvontaan. Silloin asunto on laitettava myyntiin tai jätettävä tyhjilleen.

Tämä ei pidä paikkaansa. Avioleskellä olisi tuollainen oikeus. Ei kellään muulla.