Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokkaaminen sinkkuna kun ei jaksa syödä kaikkea

Vierailija
07.08.2023 |

Harrastatteko te muut sinkut kokkaamista? Jos kyllä, niin mitä teette kaikella sillä ruoalla? Kun aina jos tekee alusta asti raaka-aineista jotain niin ruokaa tulee ihan liikaa. Sitä ei sitten jaksa yksin syödä samaa ruokaa kahta viikkoa ja sitten pakastin täyttyy.

Pitääkö tässä nyt sitten vain siirtyä takaisin valmisaterioihin?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisia laitosannoksia teet, jos kaksi viikkoa syöt samaa. Itsellä esim 400g jauhelihasta tai broilerista tehty ruoka riittää kolmeen ruokailuun.

Vierailija
2/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä hetkellä ei ole pakastinta käytössä, joten itse ostan lihat parin päivän ruokiin lihatiskiltä (maahanmuuttajakaupoista saa edullisemmin, jos sellainen on lähistöllä lihatiskillä varustettuna). Kokkailen pienempiä annoksia yleensä korkeintaan pariksi päiväksi. Ruokia ostan jonkin verran etukäteen, jos ainekset ovat sellaisia etteivät pilaannu nopeasti (esim. osa kasviksista säilyy helposti viikon).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ap:lla ongelma :) Tee pienempiä annoksia.

Vierailija
4/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoisia laitosannoksia teet, jos kaksi viikkoa syöt samaa. Itsellä esim 400g jauhelihasta tai broilerista tehty ruoka riittää kolmeen ruokailuun.

Aika paljon syöt jauhelihaa. Minulla 400g paketista riittää kuuteen ruokailuun. Yleensä pakastan jauhelihasta puolet ennen kokkaamista niin ei tarvitse samaa syödä, vaan siitä toisesta puolikkaasta voi sitten tehdä jotain muuta.

Vierailija
5/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli teen jotain enemmän kuten Bolognese kastiketta keitän kerralla isomman määrän, niin pakastan sen annosrasioihin. En vaan jaksa syödä enempää kuin kahtena päivänä samaa ruokaa. Keittoja keitän sellaisen kahden päivän annoksen. Sieltä pakasteesta otetaan sitten myös näitä annosrasioita, eihän se täyty tai täyttyy tietysti jos aina vaan uutta keittää eikä koskaan ota sieltä. Minulla ei ole vaikeuksia määrien kanssa ja yksin elän jo yli 20 vuotta. 

Vierailija
6/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon syöt jauhelihaa. Minulla 400g paketista riittää kuuteen ruokailuun. Yleensä pakastan jauhelihasta puolet ennen kokkaamista niin ei tarvitse samaa syödä, vaan siitä toisesta puolikkaasta voi sitten tehdä jotain muuta.

Sama juttu minulla. 

Vierailija
7/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ikinä kahdeksi viikoksi riitä. Kolme päivää korkeintaan, useammin kaksi.

Vierailija
8/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini on ollut leskenä viitisen vuotta, ja osaa kokata annoksia, joista riittää kahteen ruokailukertaan, tai sitten tekee tarkoituksella satsin, josta riittää pakastimeen kerta-annoksina laitettavaksi. Osaa laskea, että jos neljän hengen annoksen reseptissä käytetään 400g kanaa, niin hänen ei tarvitse laittaa kuin 100g leike tai 200g niin saa seuraavalle päivällekin ruuan.

Käytän tätiäni esimerkkinä, koska meillä on kotona kolme teinipoikaa, eikä ole ongelmia siitä, että ruokaa olisi liikaa.

Vierailija
9/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siis estää tekemästä pienempiä annoksia? Vaikka tekisikin raaka-aineista. Toki jotain raaka-ainetta, vaikka jotain kasvista voi jäädä yli jos pieneen annokseen tarvitsee vain osan, mutta ei ole kummoinen homma hyödyntää jämiä jossain toisessa ateriassa.

Syöt todella vähän tai teet aivan massiivisia suurtaloussatseja jos yksi ruoka riittää kaksi viikkoa.

Vierailija
10/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla riittää 400 grammaa lihaa vähintään 20 ateriaan!

Vierailija
11/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika paljon riippuu mitä siitä tekee. 400g jauhelihaa riittää varmasti useampaan annokseen makaronilaatikkoa kuin jos siitä paistaa hampurilaissämpylöitä.

Vierailija
12/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tällä hetkellä ei ole pakastinta käytössä, joten itse ostan lihat parin päivän ruokiin lihatiskiltä (maahanmuuttajakaupoista saa edullisemmin, jos sellainen on lähistöllä lihatiskillä varustettuna). Kokkailen pienempiä annoksia yleensä korkeintaan pariksi päiväksi. Ruokia ostan jonkin verran etukäteen, jos ainekset ovat sellaisia etteivät pilaannu nopeasti (esim. osa kasviksista säilyy helposti viikon).

Ohis: en ole ap, mutta en kyllä ostaisi noista lihaa. Se voi olla teurastuksessa kärsineen lihaa ulkomailta.

Vierailija
13/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vaan opetella tekemään pienempiä annoksia. Kyllästyn itse helposti, enkä voi syödä samaa ruokaa monta päivää. Treenaan paljon, joten joku 400 g jauhelihapaketti menee parilla aterialla. Kuitenkin esim. lihat tulee usein halvemmaksi ostaa isoissa pakkauksissa ja usein tällaiset ovat tarjouksessakin. Saatan ostaa kilon kanan fileepihvejä ja sen sijaan, että pakastaisin koko paketin sellaisenaan tai tekisin koko paketista ruokaa kerralla, pakastan ne pihvit yksittäin isossa pussissa. Samoin ison jauhelihapaketin voi jakaa pienempiin annoksiin pakkaseen. Sitten vaan aamulla ottaa jääkaappiin sulamaan sen kanafileen tai jauhelihan ja iltapäivällä saa siitä tehtyä annoksen tai pari ruokaa.

Vierailija
14/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastan. Tosin harvoin tulee yksin itselleni kokattua, vaikka ruoanlaitosta tykkäänkin. En vaan viitsi nähdä vaivaa kokata vain itselleni. Lähinnä tulee syötyä, mitä jääkapissa on.

Vierailija
15/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan muutaman lihahippusen voimin jaksa käydä lenkillä.

Vierailija
16/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastan. Ja tarjoilen tuttaville. Onneksi kelpaa.

Vierailija
17/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkaan kaiken itse alusta alkaen, inhoan eineksiä ja valmisaterioita.

Tykkään kokkailla, joten ei se ole ongelma. Teen vain sen verran kuin syön, joskus toki keitän vaikka perunoita vähän enemmän, jotta siitä saa spyttäriperunoita toiselle aterialle.

Vierailija
18/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nauutaan vastaan.Älä tee niin isoja annoksia.

Haloo. Ei yhden hengen lihapataa tai kalakeittoa voi tehdä.

Jaan naapurille ja hän on hyvillään . Pihi miljonääri kun on. Ei koskaan tarjoa takaisin .Olen myöskin alkanut vetään sisään näitä tarjoiluja. 

Vierailija
19/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia syödä 100-150 g annoksessa. 

Vierailija
20/32 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pakastettu ruoka ole hyvää. 

Hyvä kysymys herää.Mikä on suomeksi yhteinen nimitys  Skaldjur (katakaravut, hummeri. simpukka ym) eli meren antimille. Onko niille jokin sana suomeksi. En löydä.

Kun yritin kääntää skaldjur, mikä sisältää kaikki meren antimet , tuli Simpukka käännökseksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme