Kokkaaminen sinkkuna kun ei jaksa syödä kaikkea
Harrastatteko te muut sinkut kokkaamista? Jos kyllä, niin mitä teette kaikella sillä ruoalla? Kun aina jos tekee alusta asti raaka-aineista jotain niin ruokaa tulee ihan liikaa. Sitä ei sitten jaksa yksin syödä samaa ruokaa kahta viikkoa ja sitten pakastin täyttyy.
Pitääkö tässä nyt sitten vain siirtyä takaisin valmisaterioihin?
Kommentit (32)
Ymmärrän hyvin ap:ta. Itsekin sinkku ja teen etätöitä. Joka päivä pitää syödä eikä vain jaksa syödä samaa monena päivänä. Pakkauskootkin usein isoja.
Mä teen pieniä annoksia. Lounas usein salaatti, jonka teen suoraan lautaselle, ei jää mitään jäljelle. Sitten päivälliseksi lämmintä ruokaa, jota teen 2 annosta: toisen syön heti ja toisen laitan jääkaappiin odottamaan seuraavaa päivää. Pakastamista en harrasta, koska en jostain syystä pidä pakastetusta ruoasta. Ei minusta ole mitenkään tehdä ruokaa vain 2 annosta - ohjeet on usein neljälle, mutta helppohan ne on puolittaa.
Teen kaiken ruoan käytännössä itse, eikä ole ollenkaan tuota ongelmaa. Olen tosin kasvissyöjä, eli esim. isojen lihapakkausten tuottamaa ongelmaa ei ole. Vihanneksia saa juuri sen verran kuin tarvii vain, ja kuivattuja papuja, linssejä yms. voi myös laittaa vain tarpeellisen määrän. Teen usein 2 annosta kerralla, niin täytyy vain joka toinen päivä laittaa lämmin ruoka. Ja lounaalla (etätöissä) en syö lämmintä ruokaa, vaan täytettyjä voileipiä, jonkun yksinkertaisen salaatin johon proteiiniksi vaikka raejuustoa tai tofua tms.
Vierailija kirjoitti:
Ei pakastettu ruoka ole hyvää.
Hyvä kysymys herää.Mikä on suomeksi yhteinen nimitys Skaldjur (katakaravut, hummeri. simpukka ym) eli meren antimille. Onko niille jokin sana suomeksi. En löydä.
Kun yritin kääntää skaldjur, mikä sisältää kaikki meren antimet , tuli Simpukka käännökseksi.
Skaldjur = äyriäiset
Vierailija kirjoitti:
Teen kaiken ruoan käytännössä itse, eikä ole ollenkaan tuota ongelmaa. Olen tosin kasvissyöjä, eli esim. isojen lihapakkausten tuottamaa ongelmaa ei ole. Vihanneksia saa juuri sen verran kuin tarvii vain, ja kuivattuja papuja, linssejä yms. voi myös laittaa vain tarpeellisen määrän. Teen usein 2 annosta kerralla, niin täytyy vain joka toinen päivä laittaa lämmin ruoka. Ja lounaalla (etätöissä) en syö lämmintä ruokaa, vaan täytettyjä voileipiä, jonkun yksinkertaisen salaatin johon proteiiniksi vaikka raejuustoa tai tofua tms.
Sama, kasvissyöjänä en tunnista ongelmaa vaikka yksin asunkin. Käyttämäni elintarvikkeet säilyvät riittävän hyvin ja kauan. Osa kuivakaapissa, osa pakastimessa. Lisänä on sitten jotain jugurtteja ja hedelmiä, hyvin säilyviähän nekin on. Käytännössä mitään ei mulla mene pilalle/roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, kasvissyöjänä en tunnista ongelmaa vaikka yksin asunkin. Käyttämäni elintarvikkeet säilyvät riittävän hyvin ja kauan. Osa kuivakaapissa, osa pakastimessa. Lisänä on sitten jotain jugurtteja ja hedelmiä, hyvin säilyviähän nekin on. Käytännössä mitään ei mulla mene pilalle/roskiin.
Itse kasvissyöjänä taas tunnistan ongelman. Teen esimerkiksi joskus chili sin carnea, kestää pitkään valmistaa joten sitä tulee tehtyä enemmänkin. Kai pakastin on ainoa ratkaisu.
Minä teen sellaisia ruokia, joita on helppo jatkojalostaa niin ei ehdi kyllästyä. Esimerkiksi riisiä tai perunoita keitän ison satsin, seuraavana päivänä ne voi paistaa pannulla ja heittää kananmunaa, vihanneksia sekä mausteita sekaan. Ihan on taas eri ruoka. Broilerin fileistä voi paistaa muutaman kerralla ja yhden syödä heti kokonaisena, seuraavana päivänä pilkkoa toisen kastikkeen sekaan ja kolmantena tehdä lopusta vaikka salaatin.
Minusta on järkevää tehdä pakkaseen ns. puolivalmisteita. Voi keittää vihannesta kerralla enemmän ja sitten pakastaa. Sama vaikka kokonaiselle kirjolohelle. Pakastan annospaloina raakana tai kypsänä. Sitten vaan kun ei juuri jaksa kokata, pistää sen vihannesten kanssa mikroon airfryeriin. Sitä voin muuten sinkuille suositella, airfryeria. Mahtava pienille annoksille.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen sellaisia ruokia, joita on helppo jatkojalostaa niin ei ehdi kyllästyä. Esimerkiksi riisiä tai perunoita keitän ison satsin, seuraavana päivänä ne voi paistaa pannulla ja heittää kananmunaa, vihanneksia sekä mausteita sekaan. Ihan on taas eri ruoka. Broilerin fileistä voi paistaa muutaman kerralla ja yhden syödä heti kokonaisena, seuraavana päivänä pilkkoa toisen kastikkeen sekaan ja kolmantena tehdä lopusta vaikka salaatin.
Tuleeko ruoasta parempaa, jos sitä heittelee?
Sitä ruokaa tulee juuri sen verran kuin mitä sitä tulee. Jos tulee liikaa = tee pienempiä annoksia.
Esim 400 jauhelihasta osan voit tehdä pastakastikkeeksi ja osasta tehdä vaikka pihvejä tai pienen murekkeen tai pizzaa. Tai jauhelihan sijasta voi käyttää esim kinkkuleikkelettä jota saa ihan kaikenkokoisissa pakkauksissa. Tai tonnikalaa, purkillisesta tulee maltillisen kokoinen kastike.
Syön samaa ruokaa 2 tai 3 päivää putkeen ja jos sitä jää sen jälkeen vielä niin loppu pakkaseen. Sieltä pakkasesta sitten toisinaan lämmitän kun en jaksa kokkailla.
Merenelävät