Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minne ilmoitus, kun huoltoyhtiötä ei ole?

Vierailija
06.08.2023 |

Olemme vasta muuttaneet ensimmäiseen omistusasuntoon ja yllätyksenä huomasimme nyt, että taloyhtiössä ei ole huoltoyhtiötä. Minne yleensä silloin tehdään huoltotarveilmoitus? Isännöitsijällekö? Taloyhtiön hallitukselle?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on provo.

Noin tyhmä ei voi olla yksikään aikuinen suomalainen ihminen.

Ei ensikertalainen voi kaikkea tietää. Etenkään kun on tottunut huoltoyhtiöön. Tässähän se tieto karttuu.

ap

Provo? Lapseni on ostamassa ensiasunnon. Lukee kyllä tarkkaan miten huolto ja isännöinti hoidetaan ja kuka hoitaa. En ole edes neuvonut. Ymmärsi itsestään.

Mistä hän luki sen? 

ap

Vierailija
42/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkas tuo meni teiltä ohi? Eikö missään osakkaiden vastuusta puhuttaessa mainittu, kuinka esim. lumityöt jaetaan osakkaiden kesken? Ja mitä muuta hommaa tulee, kuka siivoaa yhteistilat jos niitä on (esim. portaikot).

Osakkailla ei ole talkootyövastuuta, osakkeilla hallinnoi asuntoaan, ei ole mitään pakkoa tehdä lumitöitä tms.

Jos yhtiökokous on päättänyt hoitaa kiinteistöhuollon itse, osakas vastaa tietysti omasta osastaan. Ne voi tehdä itse tai teettää rahaa vastaan toisella. Kyse ei ole talkootyöstä, vaan itse omistetun omaisuuden huollosta sen verran, kuin osakkeiden osuus koko osakemäärästä on.

Ei pidä paikkaansa. Talkootyötä se on, eikä siitä edes saa "livetä" rahalla.

No kyllä saa livetä rahalla. Meillä pienen nurmialueen leikkaus vuorotellen, ja minun vuorot hoitaa nuori, joka meidän omankin pihan leikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle kuuluu oman asunnon ulko-oven tiivisteiden korjaaminen? Kysy toinen ensikertalainen.

Vierailija
44/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkas tuo meni teiltä ohi? Eikö missään osakkaiden vastuusta puhuttaessa mainittu, kuinka esim. lumityöt jaetaan osakkaiden kesken? Ja mitä muuta hommaa tulee, kuka siivoaa yhteistilat jos niitä on (esim. portaikot).

Osakkailla ei ole talkootyövastuuta, osakkeilla hallinnoi asuntoaan, ei ole mitään pakkoa tehdä lumitöitä tms.

Jos yhtiökokous on päättänyt hoitaa kiinteistöhuollon itse, osakas vastaa tietysti omasta osastaan. Ne voi tehdä itse tai teettää rahaa vastaan toisella. Kyse ei ole talkootyöstä, vaan itse omistetun omaisuuden huollosta sen verran, kuin osakkeiden osuus koko osakemäärästä on.

No kyllä saa livetä rahalla. Meillä pienen nurmialueen leikkaus vuorotellen, ja minun vuorot hoitaa nuori, joka meidän omankin pihan leikkaa.

No, se on oma valintasi maksaa. Mikään pakko ei olisi eikä yhtiö sitä voisi vaatiakaan. Mutta maksa pois.

Vierailija
45/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on provo.

Noin tyhmä ei voi olla yksikään aikuinen suomalainen ihminen.

Ei ensikertalainen voi kaikkea tietää. Etenkään kun on tottunut huoltoyhtiöön. Tässähän se tieto karttuu.

ap

Provo? Lapseni on ostamassa ensiasunnon. Lukee kyllä tarkkaan miten huolto ja isännöinti hoidetaan ja kuka hoitaa. En ole edes neuvonut. Ymmärsi itsestään.

Mistä hän luki sen? 

ap

Myynti- ilmoituksesta tai muista "papereista". Niitä on valtava nippu joka kohteesta. Sähköisenä toki kaikki.

Vierailija
46/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelle kuuluu oman asunnon ulko-oven tiivisteiden korjaaminen? Kysy toinen ensikertalainen.

No lue se yhtiöjärjestys, me emme sitä voi tietää. Ja jos siellä ei lue rajauksia, niin taloyhtiölle.

Vierailija
47/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisin että yhtiölle kun kyseessä ulko-ovi.

Vierailija
48/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinä siinä mistään lipeä, vaan hoidat vuorosi omalla tyylilläsi eli maksamalla kolmannelle osapuolelle. Jos et tekisi niin etkä itse hoitaisi, ei yhtiö voisi vaatia myöskään rahaa vuoroviikoltasi.

Vierailija
49/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, se on oma valintasi maksaa. Mikään pakko ei olisi eikä yhtiö sitä voisi vaatiakaan. Mutta maksa pois.

Toki, mutta jos tuo ulkoistettaisiin kokonaan, niin minulle tuleva hinta olisi paljon enemmän kuin tuon kerran kesässä oleva parikymppinen. Ei mitään järkeä siis.

Vierailija
50/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti yhtiölle, mutta jos kyse vaan tiivistenauhan liimaamisesta, niin ei se nyt kovin vaikeaa ole itsekään tehdä.

Vierailija
51/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nyt muistaa, ettei mitään mystistä taloyhtiötä tai sen kassaa ole, vaan jokainen euro, joka joudutaan maksamaan tulee niiden osakkaiden lompakosta. Ap:n tapauksessa esimerkiksi jokaisesta hajonneesta wc-istuimesta sinä maksat 25% (jos osakkeita yhtä paljon). Siksi pienemmissä yhtiöissä aika paljon asioita tehdään itse, jotta vastike on kohtuullinen. Eli vaikka se wc-istuin kuuluisikin yhtoön vastuulle ja yhtiön maksettavaksi, niin tilaus ja asian hoitaminen hoidetaan usein kuitenkin itse.

Vierailija
52/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti yhtiölle, mutta jos kyse vaan tiivistenauhan liimaamisesta, niin ei se nyt kovin vaikeaa ole itsekään tehdä.

Joo tiivistenauhasta kyse. En osaa ite laittaa. Niin soitan isännöitsijälle. Kiitos vastauksista

Vierailija
53/62 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isännöitsijälle. Tosin voi olla, että joudutte itse vaihtamaan lamput ja asennuttamaan itse astianpesukoneen eli ne asiat, jotka vuokratalossa hoito taloyhtiö, ovatkin nyt teidän vastuullanne.

Meillä juuri näistä on kyse! Myös pesukoneen asennus.

ap

Meillä on huoltoyhtiö, mutta ei tulisi mieleen, että nuo kuuluisivat sen tehtäviin. Itse kai se pitisi hommata asentaja tiskikoneen kytkemiseen. Pyykkikoneen saa asentaa itsekin, ekämkä ole kuullut, että ihinä hupmto vaihtaisi lamppuja.

Ulkolamput.

Meillä oli ainakin aikaisemmin kielto. että itse ei saa asentaa tiskikonetta, avata hajulukkoa tai ilmata pattereita. Niihin piti tilata hyoltayhtiö.

ap

Olisit sanonut aloituksessa, että kyse ulkolampuista. No isännöitsijään yhteys. Kai teillä sentään sellainen on?

Tiskikoneen asentaa ammattilainen, mutta se ei välttämättä ole huoltoyhtiö. Se voi olla myös osakkaan itse tilaama LVI-asentaja. Hajulukkojen avaus kuuluu suositusten mukaan tosiaan nykyään taloyhtiölle, samoin kuin pattereiden ilmaus.

No, AP ainakin oppi nyt tulevaisuutta varten olemaan tarkempana siitä, että ostaa asunnon jatkossa vain yhtiöstä, jolla on kiinteistöhuolto.

Vierailija
54/62 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitto huoltoliikkeeseen ja homma hoituu sekä lasku tulee teille myöhemmin. Taloyhtiö ei yleensä hoida tuollaisia hommia, varsinkaan noin pieni yhtiö.

Vierailija
55/62 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tiivistenauhasta kyse. En osaa ite laittaa. Niin soitan isännöitsijälle. Kiitos vastauksista

Elämä on jatkuvaa oppimista. Jos et osaa laittaa tiivistenauhaa, voit opetella sen. Ei se oikeasti ole vaikeaa.

Vierailija
56/62 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuunjakotaulukko on myös olemassa.

Vierailija
57/62 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on joitain vastauksia joissa sanotaan, että astianpesukoneen/pyykinpesukoneen voi asentaa itse. Voihan ne toki asentaa, ei ole vaikeaa mutta mikäli näin toimii kannattaa tiedostaa, että mahdollinen vesivahinko ei enää ole kotivakuutuksen piirissä. Maksatko siis 50 euroa asentajalle vai teetkö mielummin vaikka 20 000 eur remontin?

Vastuunjako taulukko on hyvä tilata, se selkeyttää varsinkin uusille osakkeen omistajille missä menee taloyhtiön ja osakkeen omistajan vastuu. Esim. Ulko-ovi on yhtiön omistama ja sisäovi taas osakkaan. Terassin uusiminen korjaaminen/uusiminen mikäli on todettu tarve ja pysytään alkuperäisessä mallissa on remontti taloyhtiön vastuulla ja mikäli haluaa uusia terassin muuten vain ja tehdä siitä vaikka isomman, joutuu remontin maksamaan itse.

Vierailija
58/62 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto-osakeyhtiölaki määrittelee kunnossapitovastuut. Taloyhtiön vastuunjakotaulukosta voi katsoa, kenen vastuulle korjaus kuuluu. Yhtiöjärjestyksessä voidaan tehdä poikkeuksia, lakia noudattaen.

https://www.kiinteistoliitto.fi/taloyhtio/vastuunjakotaulukko/

Vierailija
59/62 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa vaatii osaamista?

Vierailija
60/62 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen asia kyllä ilmoitetaan myynti-ilmoituksessa, pitää lukea asiakirjat ennen kaupantekoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi