Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minne ilmoitus, kun huoltoyhtiötä ei ole?

Vierailija
06.08.2023 |

Olemme vasta muuttaneet ensimmäiseen omistusasuntoon ja yllätyksenä huomasimme nyt, että taloyhtiössä ei ole huoltoyhtiötä. Minne yleensä silloin tehdään huoltotarveilmoitus? Isännöitsijällekö? Taloyhtiön hallitukselle?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkas tuo meni teiltä ohi? Eikö missään osakkaiden vastuusta puhuttaessa mainittu, kuinka esim. lumityöt jaetaan osakkaiden kesken? Ja mitä muuta hommaa tulee, kuka siivoaa yhteistilat jos niitä on (esim. portaikot).

Osakkailla ei ole talkootyövastuuta, osakkeilla hallinnoi asuntoaan, ei ole mitään pakkoa tehdä lumitöitä tms.

Vierailija
22/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue taloyhtiön järjestyssääntö. Jos huoltoyhtiötä ei ole, osakkaat yhteistuumin tai kukin omalta osaltaan hoitavat kunnossapidosta ym. Onko isännöitsijä nimetty? Jos ei, hallituksen pj:lla on isännöitsijän vastuut. Yhtiövastike ilmeisesti aika pieni, jos huoltotöitä ei ole ulkoistettu. Toivottavasti tykkäätte lumitöistä.

Jos on yhteistä nurmikkoaluetta, niin ruohonleikkuusta on syytä tykätä jonkin verran myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukoneen asentaa asentaja jonka itse tilaatte ja maksatte, ei kuulu yhtiön maksaa sitä. Samoin hoidat itse sisävalaisimien vaihdot jos eivät ole kiinteitä. Kiinteät hoitaa taloyhtiö. Lampun vaihto on tietenkin osakkaan homma. Mikäli yhtiössä on korjattavaa, teet ilmoituksen isännöitsijälle joka tilaa työntekijän, sähkärin tmv.

Vierailija
24/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiski- tai pyykkikoneen asennus ei kuulu taloyhtiölle, ei myöskään se teidän lampun vaihto.

Vierailija
25/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy niiltä naapureiltasi miten asiat ovat hoitaneet. Meillä yksi naapuri hoitaa tietyt asiat ja muuten isännöitsijä tilaa firman paikalle, jos on isommasta ongelmasta kyse.

Vierailija
26/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietysti hoidatte lamput, pesukoneiden asennukset ja muut huoltojutut itse, ihan selvähän se on! Ei teidän naapureita kiinnosta teidän lamput jne. Jos olette niin tyhmiä, ettette osaa asioita hoitaa, niin olkaa istukaa pimeässä ja tiskatkaa käsin.

Vierailija
27/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astianpesukoneen asennuksen tilaa js maksaa yleensä osakas itse. Jos kyse on jostain oikeasti yhtiölle kuuluvasta asiasta (kuten hanat), silloin tilataan putkiliike yhtiön piikkiin, yleensä isännöitsijän kautta.

Vierailija
28/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isännöitsijälle. Tosin voi olla, että joudutte itse vaihtamaan lamput ja asennuttamaan itse astianpesukoneen eli ne asiat, jotka vuokratalossa hoito taloyhtiö, ovatkin nyt teidän vastuullanne.

Meillä juuri näistä on kyse! Myös pesukoneen asennus.

ap

Meillä on huoltoyhtiö, mutta ei tulisi mieleen, että nuo kuuluisivat sen tehtäviin. Itse kai se pitisi hommata asentaja tiskikoneen kytkemiseen. Pyykkikoneen saa asentaa itsekin, ekämkä ole kuullut, että ihinä hupmto vaihtaisi lamppuja.

Vierailija
29/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on asioita, jotka pitää ottaa selville jo ennen tarjouksen tekemistä. Selviää papereista kyllä. Jatkossa tiedät.

Missään papereissa ei lue mitään esim. pesukoneiden asennuksista. Ei kyllä muutakaan. Jotakin sisä- ja ulkopuolisten osien vastuunjaosta vain, tyyliin sisäseinät meille, ulkoseinät yhtiölle.ap

No hyvänen aika; teidän kodinkoneita, joten teidän vastuu hankkia asianmukaiset asentajat.

Vierailija
30/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkas tuo meni teiltä ohi? Eikö missään osakkaiden vastuusta puhuttaessa mainittu, kuinka esim. lumityöt jaetaan osakkaiden kesken? Ja mitä muuta hommaa tulee, kuka siivoaa yhteistilat jos niitä on (esim. portaikot).

Osakkailla ei ole talkootyövastuuta, osakkeilla hallinnoi asuntoaan, ei ole mitään pakkoa tehdä lumitöitä tms.

Jos yhtiökokous on päättänyt hoitaa kiinteistöhuollon itse, osakas vastaa tietysti omasta osastaan. Ne voi tehdä itse tai teettää rahaa vastaan toisella. Kyse ei ole talkootyöstä, vaan itse omistetun omaisuuden huollosta sen verran, kuin osakkeiden osuus koko osakemäärästä on.

Vierailija
31/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiski- tai pyykkikoneen asennus ei kuulu taloyhtiölle, ei myöskään se teidän lampun vaihto.

Todellako?

Vierailija
32/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on asioita, jotka pitää ottaa selville jo ennen tarjouksen tekemistä. Selviää papereista kyllä. Jatkossa tiedät.

Missään papereissa ei lue mitään esim. pesukoneiden asennuksista. Ei kyllä muutakaan. Jotakin sisä- ja ulkopuolisten osien vastuunjaosta vain, tyyliin sisäseinät meille, ulkoseinät yhtiölle.ap

Pesukoneiden asennukset ovat aina asukkaan vastuulla, myös vuokraläävissä.

Vierailija
33/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astianpesukoneen asennuksen tilaa js maksaa yleensä osakas itse. Jos kyse on jostain oikeasti yhtiölle kuuluvasta asiasta (kuten hanat), silloin tilataan putkiliike yhtiön piikkiin, yleensä isännöitsijän kautta.

Tämähän riippuu täysin yhtiöjärjestyksestä kuuluvatko esim. hanat taloyhtiölle. Kannattaa lukea se yhtiöjärjestys.

Vierailija
34/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesukoneen asentaa asentaja jonka itse tilaatte ja maksatte, ei kuulu yhtiön maksaa sitä. Samoin hoidat itse sisävalaisimien vaihdot jos eivät ole kiinteitä. Kiinteät hoitaa taloyhtiö. Lampun vaihto on tietenkin osakkaan homma. Mikäli yhtiössä on korjattavaa, teet ilmoituksen isännöitsijälle joka tilaa työntekijän, sähkärin tmv.

Kiitos, tämä on selkeä! Selasin tässä välissä papereitamme, eikä missään tosiaan ole tuollaista työnjakoa, mutta näinhän se kai loogisestikin menee.

ap

Vierailija
35/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietysti hoidatte lamput, pesukoneiden asennukset ja muut huoltojutut itse, ihan selvähän se on! Ei teidän naapureita kiinnosta teidän lamput jne. Jos olette niin tyhmiä, ettette osaa asioita hoitaa, niin olkaa istukaa pimeässä ja tiskatkaa käsin.

Huh! Toivottavasti ei olla naapureita!

ap

Vierailija
36/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukoneen asennat sinä itse. Astianpesukoneen putkihenkilö.

Vierailija
37/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isännöitsijälle. Tosin voi olla, että joudutte itse vaihtamaan lamput ja asennuttamaan itse astianpesukoneen eli ne asiat, jotka vuokratalossa hoito taloyhtiö, ovatkin nyt teidän vastuullanne.

Meillä juuri näistä on kyse! Myös pesukoneen asennus.

ap

Meillä on huoltoyhtiö, mutta ei tulisi mieleen, että nuo kuuluisivat sen tehtäviin. Itse kai se pitisi hommata asentaja tiskikoneen kytkemiseen. Pyykkikoneen saa asentaa itsekin, ekämkä ole kuullut, että ihinä hupmto vaihtaisi lamppuja.

Ulkolamput.

Meillä oli ainakin aikaisemmin kielto. että itse ei saa asentaa tiskikonetta, avata hajulukkoa tai ilmata pattereita. Niihin piti tilata hyoltayhtiö.

ap

Vierailija
38/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on provo.

Noin tyhmä ei voi olla yksikään aikuinen suomalainen ihminen.

Ei ensikertalainen voi kaikkea tietää. Etenkään kun on tottunut huoltoyhtiöön. Tässähän se tieto karttuu.

ap

Provo? Lapseni on ostamassa ensiasunnon. Lukee kyllä tarkkaan miten huolto ja isännöinti hoidetaan ja kuka hoitaa. En ole edes neuvonut. Ymmärsi itsestään.

Vierailija
39/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yhtiökokous on päättänyt hoitaa kiinteistöhuollon itse, osakas vastaa tietysti omasta osastaan. Ne voi tehdä itse tai teettää rahaa vastaan toisella. Kyse ei ole talkootyöstä, vaan itse omistetun omaisuuden huollosta sen verran, kuin osakkeiden osuus koko osakemäärästä on.

Ei pidä paikkaansa. Talkootyötä se on, eikä siitä edes saa "livetä" rahalla.

Vierailija
40/62 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin se ei mene. Yhtiökokous ei voi päättää tuollaista toimintatapaa, se on asunto-osakeyhtiölain vastainen. Osakasta ei voida velvoittaa vastaamaan yhtiön huoltotehtävistä, koska osakkeilla hallinnoi asuntoa eikä tähän voida liittää vastuuta yhtiön töistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi