Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"...Ja sitten hemmetti halutaan siihen tennarit!" - korkokenkiä ei enää juuri osteta edes häihin, myyjää ja tapakouluttajaa ärsyttää

Vierailija
06.08.2023 |

https://yle.fi/a/74-20043274

Korkokenkiä ostetaan hääasusteeksi niin harvoin, että seinäjokelainen morsiusliikkeen yrittäjä Sanna Mäntyniemi ottaa kuvan, kun niin käy.

Viime kesänäkin suosituin kenkä oli tennari. Niihin satsataan: kalleimmat olivat maksaneet lähes tonnin.

Ilmiö hämmästyttää Mäntyniemeä, koska kauniiden hääkenkien valikoima on laaja. Korkeita korkojakaan ei olisi pakko valita, vaan jo parin, kolmen sentin kantakin oikaisee ryhdin.

Saman on havainnut seinäjokelainen kenkämyyjä Maarit Renkola 40 vuoden kokemuksella.

Juhlakenkien osuus on laskenut kuin lehmänhäntä. Se on surullista. Laitetaan hiukset, meikit, panostetaan pukeutumiseen ja sitten hemmetti halutaan siihen tennarit!

Juhlatilaisuudet ovat yleensä lyhyitä, joten sen verran epämukavuutta tai täydellisen mukavuuden puutetta voisi Renkolan mukaan yrittää sietää.

Myös tapakouluttaja, tietokirjailija Helena Valonen on kiinnittänyt huomiota juhlakenkien katoon.

Kommentit (1180)

Vierailija
581/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä sitten hääjuhliin vieraalle sopivat kengät?

https://www.markokengat.fi/gabor-sandaalit-valkoiset-nahka-koot-3-5-36-…

Tai tällaiset, mutta väri valkoisena?

https://www.halonen.fi/gabor-sandaalit-8450024-226702.html?gclid=EAIaIQ…

Vierailija
582/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ettei osata pukeutua tilanteen mukaisesti osoittaa vaan kuinka junttimainen ihminen on, vailla käsitystä siitä miten omalla huonolla pukeutumisella voidaan pilata juhlan tunnelmaa. Kyllä jokaisella naisella tulisi olla juhliin sopivat korolliset kengät, niitähän löytyy vaikka kuinka paljon erilaisia ja hyvin istuvia lestejä. Ihan turhaa vedota siihen että muutama tunti korkokengissä pilaisi jalat. Mutta kun mä saan pukuetua miten mä haluun, tuun vaikka verkkareissa juhliin koska mä haluun..muut kärsikööt.

Miksi korolliset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ettei osata pukeutua tilanteen mukaisesti osoittaa vaan kuinka junttimainen ihminen on, vailla käsitystä siitä miten omalla huonolla pukeutumisella voidaan pilata juhlan tunnelmaa. Kyllä jokaisella naisella tulisi olla juhliin sopivat korolliset kengät, niitähän löytyy vaikka kuinka paljon erilaisia ja hyvin istuvia lestejä. Ihan turhaa vedota siihen että muutama tunti korkokengissä pilaisi jalat. Mutta kun mä saan pukuetua miten mä haluun, tuun vaikka verkkareissa juhliin koska mä haluun..muut kärsikööt.

Tilanteen mukaan pukeutuminenhan on hyvin subjektiivinen sekä tilanteesta, ajasta ja paikasta riippuvainen juttu. Se ei siis ole mikään kiveen kirjoitettu ja muuttumaton homma.

1900-luvun vaiheessa paheksuttiin naisia jotka eivät pukeutuneet korsettiin ja pitivät hameiden sijasta housuja. Nykyään tuskin kukaan enää pitää sitä epäsopivana.

Minusta on outoa pahoittaa mielensä siitä että morsian on halunnut mielensä mukaiset kengät. Hääparinhan se on koko juhla. Mielensäpahoittajat voi varmasti pysyä kotona.

Vierailija
584/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiennyt että näin monella on niin vaivaiset tai erikoiset räpylät, ettei voi pukea muuta kuin tennareita hetkeksikään jalkaansa eikä sopivaa juhlakenkää kertakaikkiaan ole universumista saatavissa, muuten kuin ehkä täysin kohtuuttomin ponnistuksin. Jotenkin kuvittelin, että tavanomaiset jalat, joihin voi joskus pukea muutaman sentin korkokengät, olisivat enemmistössä.

Vierailija
585/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne muut kärsii enemmän, jos oon kivuissani epäsopivan kenkävalinnan vuoksi enkä jaksa olla sosiaalinen, kun ainoa ajatus on päästä juhlista mahdollisimman pian pois. Olen mukavampaa seuraa mukavissa kengissä.

Jos joltain menee juhlafiilis jonkun muun kenkävalinnan vuoksi, niin sitten on vika kyllä fiiliksen menettäneen päässä, ei niissä kengissä.

Vierailija
586/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku nyt kertoa onko nämä ok, siis valkoisina. Kun täällä niin asiointuntijoita kerran on.

Vierailija
587/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauniit. Hyvät ja sopivat on.

Vierailija
588/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä tiennyt että näin monella on niin vaivaiset tai erikoiset räpylät, ettei voi pukea muuta kuin tennareita hetkeksikään jalkaansa eikä sopivaa juhlakenkää kertakaikkiaan ole universumista saatavissa, muuten kuin ehkä täysin kohtuuttomin ponnistuksin. Jotenkin kuvittelin, että tavanomaiset jalat, joihin voi joskus pukea muutaman sentin korkokengät, olisivat enemmistössä.

Minäkin ajattelin olevani vähemmistössä ellen ainut, kun vaivaisenluu alkoi vihoitella kolmikymppisenä. Mutta kun olen asiasta avautunut, olen huomannut että melkein joka kaverilla on vaivaisenluu tai plantaarifaskiitti.

Vierailija
589/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena käytin korkoja aina, paitsi salilla. Nyt maksan siitä hintaa muun muassa kivuliaalla vaivaisenluulla. Ei ole sellaista juhlaa tai tilaisuutta, johon korkokenkiä laitan jalkaani. Tilanteeseen sopivat kengät kuitenkin. En nyt laita tennareita iltapuvun kanssa, mutta korottomat kengät, aina.

En nyt ole vielä vanhus, vaan 40.

Vierailija
590/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, jos ei ole iltapukujuhlat ja pystyy tuollaisia pitämään. Noi jalkaan työnnettävät on kauheat kävellä, ellei istu ihan täydellisesti.

Vierailija
591/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis mutta käy sääliksi suutareita. Joskus 15 v. sitten vein 3-4kk 20 paria kenkiä korkolappujen uusimisen takia. Nyt en ole viiteen vuoteen vienyt yhtäkään. Matalapohjaisten lenkien käyttö tulee halvemmaksi

Vierailija
592/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomes on aina muista maista poiketen arvona mukavuus ja käytännöllisyys. Muualla katsotaan enemmän ulkonäköä, kauneutta, ja voidaan kärsiä epämukavuus, koska se ei tapa. Päinvastoin, epämukavuuden pakeneminen tappaa, saa välttämään yhä lisää, ja vaatimaan aina vain parempaa minkään riittämättä lopuksi. Suomalaiset on hieman pihalla psykologiasta - ideana ei ole asioiden välttely suomalaiseen tapaan, vaan asioiden hyväksyntä, halukkuus olla minkä tahansa kanssa.

Selitä toki mitä esim mä hyödyn siitä, että teen itsestäni käytännössä liikuntakyvyttömän käyttämällä korkokenkiä?

Mä olen ongelmanratkaisija luonteeltani. Korkeat korot tuottavat tuskaa. Ratkaisu: ostan matalakorkoiset kengät.

Vierailija
593/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan asiallista kritiikkiä, on se aika hirveän näköistä ja etikettivirhe mennä häihin jossain lenkkareissa. Hienot mekot ja hiukset ym ja sitten tennarit. Kyllä jokainen voisi pitää joko 2-3cm korkokenkiä, tai edes juhlavia matalia avokkaita / sandaletteja / ballerinoja tai sitten kiilakorkokenkiä. Tennarit on tyylittömiä juhlissa.

Kuka senkin päättää, mikä on hirveän näköistä tai tyylitöntä? Sinäkö? Millä valtuuksilla?

Kuka edes päättää etiketistä? Ylen jutussa puhutaan oikein virallisesta etiketistä, joten vaadin saada tavata viranomaisen, joka on vastuussa virallisesta etiketistä.

No miksi nyt on käyttäytymis, ruokailu ja pukeutumisetiketit olemassa? Ehkä juuri siksi että joku hölmö ei menisi häihin urheilukengissä tai joku hautajaisiin paljettiminimekossa jne. Tämä on Suomi ja täällä on pukeutumisetiketti omanlaisensa juhlia ym varten. Mikä asiassa sinua rassaa ja on jotenkin pois?

Ole ystävällinen ja vastaa kysymyksiin. Kuka nuo säännöt on tehnyt?

Etiketti voi syntyä eettisistä normeista, tai toisaalta se voi olla puhtaasti muodin ja kulttuurin sanelema. Etiketti antaa kehykset ihmisten vuorovaikutukselle yhteiskunnan tai muiden sosiaalisten ryhmien sisällä ja helpottaa ihmisten kanssakäymistä. Tietyissä tilanteissa, kuten yritysmaailmassa tai arvokkaissa juhlissa, käytetään omia erityisetikettejä.

Ja miten nämä etiketit muuttuvat? Nehän muuttuvat. Miksi nyt jarrutetaan älykästä muutosta? 

Kuka jarruttaa? Yksi tapakouluttaja, kenkämyyjä ja morsiusliikkeen yrittäjä. Voi miten kauheaa.

Tennareita käytetään jo nyt yleisesti häissä ja juhlissa. Käytettiin jo viime kesänä.

Vierailija
594/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehen kaljamahan suuruuskin vain "katsojan mielikuvituksessa"? Eiköhän se ole aika yleismaailmallinen juttu, että nainen voi kohentaa viehätysvoimaansa esim. korkokengillä. Miksi moiset muuten olisi keksitty, ja säilyneet käytössä halki vuosikymmenten?[/quote]

Kohentaa viehätysvoimaansa?? Kenelle hän sitä kohentaa? Jos ei itselle tai miehelleen kelpaa ilman korkokenkiä, niin hoitoa tarvii itsetuntoonsa ja mies joutaa ulkoruokintaan.

Viehättävä nainen on viehättävä vaikka avojaloin tai kumisaappaissa, ei se viehättävyys korkokenkiä tarvitse.

Vierailija
595/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkokengissähän on kyse naisen vartalon asennosta, joka muuttuu niiden ansiosta n. 100% viehättävämmäksi kuin lättänäkengillä lösöttäessä. Naisetko ei muka itse tätä tajua?

Miehetkö edelleen vuonna 2023 kuvittelee, että naisen elämän ja ainakin pukeutumisen päämäärä olisi näyttää miehen silmissä mahdollisimman viehättävältä?

No luulisi että ainakin häissä, joko morsiamena tai vieraana, tuo olisi edes pikkuisen päämääränä.

MIKSI?

Vierailija
596/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä omiin häihinsä saa laittaa ne kengät mitkä itse haluaa. Mutta jos on kutsuttuna jonkun muun juhliin, silloin on syytä laittaa tilaisuuteen sopivat kengät.

Vierailija
597/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkkareilla kävely on osa yleissivistystä ( kutenesim. tanssitaito , käytöstavat, pukeutumiskoodien hallitseminen) pärjää maailmassa paremmin kun ei anna itsestään junttia whitetrash mielikuvaa

Miehet voisi siis alkaa kävellä korkokengissä.

Vierailija
598/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin tennarit.

Kun niitä niin mainostetaan ja muka hiostamattomat helteellä. Mutta ne olikin huonoimmat kengät ikinä! Hiersi ja puristi eikä asettunut jalkaan ollenkaan. Vaikka leveyttä ja pituutta olikin riittävästi. En tajua tuota tennarihehkutusta. Ehkä laosuuteni tennarit oli parempia. Nykyiset ainakin on ihan hirveitä.

Riippuu tennareista. Converset ainakin on jalassa ihan hirveät. Ted Bakerin yhdet tennarit taas oli plantaarifaskiitin kanssa ainoat kengät mitä pystyi käyttään, paremmat kuin Asicsin kalliit juoksulenkkarit. Nuo seuraavat Ted Bakerit ei ole yhtä hyvät jalkaan kuin ne vanhat oli.

Nykyään on melkein mitä vaan kenkiä vaikea löytää hyviä. Ostin koiranlenkitykseen loskakeleille Icepeakin karvavuoriset kengät joiden jalkaterä on päällystetty kumilla. Painavat jalassa ja pohjasta tulee kylmyys hetkessä läpi. Pohjallisten kanssa sentään ovat käytettävät.

Maastojuoksuun etsin hyviä lenkkareita pitkään, vedenpitäviä. Lähes kaikki maastojuoksukengät oli kivikovia jaloissa.

Ei ole helppoa löytää hyviä kenkiä oikein mihinkään tarkoitukseen. Hintaa niillä huonoillakin sen sijaan riittää.

Vierailija
599/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin mukavat korkokengät, mutta en hääliikkeestä, vaan paljon halvemmalla muualta.

Vierailija
600/1180 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en mielellään laita korkokenkiä, viimeksi niitä käyttänyt ennen pandemiaa. Olen ollut viime vuosina vain hautajaisissa, synttäreillä ja rippijuhlissa, joihin olen voinut laittaa muut jalkineet. Talvihautajaisissa mustat nahkanilkkurit, keväällä herrainkengät. Synttäreillä puputennarit ja rippijuhlissa nahkasandaalit (sirot, ei mitkään birckenstockit).

Yksi syy on varmaan myös se, että naisista yhä isompi osa on huomattavan lihavia (paino n. 2x normaalipainon verran). Jalat ovat jo valmiiksi vääntyneet jo polvista ja lonkista, tennaritkin astutaan linttaan. Ei silloin vain pysty kävelemään ohuilla koroilla. Lisäksi monet korkokengät ovat kapeat, sillä yleensä ihmisillä ei ole rasvaa jalkaterissä. Merkittävästi lihavilla taas on sekä rasvaa, että turvotuksia.