"...Ja sitten hemmetti halutaan siihen tennarit!" - korkokenkiä ei enää juuri osteta edes häihin, myyjää ja tapakouluttajaa ärsyttää
Korkokenkiä ostetaan hääasusteeksi niin harvoin, että seinäjokelainen morsiusliikkeen yrittäjä Sanna Mäntyniemi ottaa kuvan, kun niin käy.
Viime kesänäkin suosituin kenkä oli tennari. Niihin satsataan: kalleimmat olivat maksaneet lähes tonnin.
Ilmiö hämmästyttää Mäntyniemeä, koska kauniiden hääkenkien valikoima on laaja. Korkeita korkojakaan ei olisi pakko valita, vaan jo parin, kolmen sentin kantakin oikaisee ryhdin.
Saman on havainnut seinäjokelainen kenkämyyjä Maarit Renkola 40 vuoden kokemuksella.
Juhlakenkien osuus on laskenut kuin lehmänhäntä. Se on surullista. Laitetaan hiukset, meikit, panostetaan pukeutumiseen ja sitten hemmetti halutaan siihen tennarit!
Juhlatilaisuudet ovat yleensä lyhyitä, joten sen verran epämukavuutta tai täydellisen mukavuuden puutetta voisi Renkolan mukaan yrittää sietää.
Myös tapakouluttaja, tietokirjailija Helena Valonen on kiinnittänyt huomiota juhlakenkien katoon.
Kommentit (1180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli häissä korkkarit, toista kertaa ei oo tullut käytettyä. Aivan turhakkeet. Seuraavan kerran pidän pääni ja laitan tennarit, mitä se kelleen kuuluu, missä kengissä viihdyn ja missä jaksaa olla.
Miksi juuri tennarit? Onhan muitakin kenkiä olemassa kuin korkkarit ja tennarit?
Olisko sitten hollannikkaat tai terveyssandaalit sopivammat, ehkä valkoisten tennissukkien kera?
No jos et muuta tosiaan löydä kenkäkaupoista kuin korkkareita, tennareita, hollannikkaita ja terveyssandaaleja niin kai sinun sitten pitää valita jotkut niistä.
Mistä kenkäkaupoista? Onko niitä enää muualla kuin verkossa ja muutamassa suurimmassa kaupungissa? Tilailu, sovittelu, palauttaminen on hidasta ja vaikeaa kun ei ole postiakaan. Stadiin en viitsi, vaikkei tästä junalla mene kuin puoli tuntia. Se on kuitenkin kokonainen päivä tuhlattua aikaa kun kaupat koluaa.
Kyllä me, joilla ei ole palveluskuntaa hoitamaan kenkäasioita, olemme hyvin pitkälti Prisman ja City-marketin niukan ja muovisen kiinalaistarjonnan varassa.
Asut 30min junamatkan päässä stadista ja lähelläsi ei ole postia?
Juu, ei ole. Etkö ole huomannut, että postiverkkoa on harvennettu? Se koskee myös Uuttamaata sekä Helsinkiä. Postimatkat on järjettömiä ja kuten et tiedä, lähetys voi mennä ihan eri paikkaan kuin mihin sen halusi.
Mutta palvelupisteitä on lisätty, joka nurkalla on pakettiautomaatteja. Lähes kaikissa ruokakaupoissa on Postin ja MH:n automaatit.
Minä ostin hääpukuni kirppikseltä 100€ ja hääkengät kenkäkaupan poistolaarista (valkoiset korkkarit) 10€. Eikä niitä kenkiä edes näkynyt puvun helman alta joten mitä hiton väliä.
Vierailija kirjoitti:
Onlo miehillä sit puvun kanssa kans tennarit? 🤨
Tänään juhlat.
Juhlakalu, 14v poika, tumma puku, sininen paita, tumma kravatti, kokomustat tennarit.
Itseasiassa pojan puvun takki oli äidin musta jakku, joka sattui istumaan(liikkeestä ei keskenkasvuiselle löytynyt istuvaa takkia ilman räätälin apua) ja sitä ei miesten puvun takista erota kun ei huomaa napitusta katsoa...
Isällä puvun kanssa mustat juhlakengät, äidillä leningin kanssa mustat kävelykengät, koska osa varpaista amputoitu ja kaikki korkeakorkoinen on pois suljettu.
Siskolla lievät korkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaivasenluut vähenee. Päkiävaivat myös. Hirveen näköisiä varpaita ja päkiöitä korkkarikäyttäjillä. Itselläni tein stopin, ei yksikään "hienoja korkokenkiä" ikinä.
Ja ihmiset käyttää muutenkin liian pieniä kenkiä!Matalat laadukkaat korkkarit ovat jalalle paremmat kuin lättätennarit
Kirjoitinko, että käytän tennareita?
Mitä uhoot? Ota pullaa, ja ole hiljaa
Tässä olen kyllä tapakouluttajan linjoilla.
Enemmän pitäisi ihmisten panostaa vaatteisiin eikä kuljeskella ympäriinsä pieruverkkareissa.
Edes juhliin juhlavaatteet ja kengät. Ballerinoja saa alle satasellakin ja näyttävät kyllä paremmille juhlavaatteiden kanssa kuin tennarit.
Yksissä häissä oli morsiamella tennarit polvimittaisen fiftarimekon kanssa ja sulhasella puku ja reinot. Av-mamman ja tapakouluttajan kauhistus, mutta minusta näytti kivalta. Muutenkin heillä oli aika omintakeinen tyyli, mm. "hääautona" oli kottikärry, morsian istui kyydissä ja sulhanen työnsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä on aika jo luopua vihdoin niistä kivikautisista asusteista, jotka ovat niin epämiellyttäviä päällä, ettei kaikki enää halua millään ilveellä niihin pukeutua.
Katse eteenpäin jo kaiken maailman tapakouluttajilla ja asu-kauppiaillakin. Korkokengät on mennyttä maailmaa
"Joo-o, kyllä se näim on *prööt* kyllä meidän naisten pitää saada kulkea myös pelkät kalsarit jalassa *röyh* tuolla ulkona kun ne on niin mukavat."
Tai sitten te naiset vaan opettelette käytöstavat ja muiden ihmisten kunnioittamisen? Kyllä tuo on jo niin nähty mihin tuo naisten pukeutuminen menee jos sille ei mitään rajoja aseta.
Kas, Ylis-Veetikin on osannut tulla tänne oksentamaan sovinismiaan ja typeryyttään!
Pitkästä aikaa laitoin hääjuhliin korkokengät. Olin siis vieras ja korkokenkiä en ollu pitäny vuosiin ja vuosiin. No illan juhlitessa jalat väsy ja tein helpottuneen päätöksen kävellä kesäyönä rankkasateessa ilman korkokenkiä bussipysäkiltä kotiin.
Ara, Gabor ja Tamaris.
Esim näiltä merkeiltä olen löytänyt kivoja ja käveltäviä avokkaita siistinpään pukeutumiseen.
Tennarit on muoti-ilmiö, ei siinä ole mistään muusta kyse. Kun se muoti menee ohi, niin sitten taas kipitellään korkokengissä vihille.
Kun suomalainen perustantta menee juhliin, on näky seuraava: joku tylsä, suuri kaapu tai tunika peittämässä ylipainoista ruhoa. Jalassa mustat, paksut sukkahousut ja jalassa tennarit tai lättäpohjakengät. Tukka roikkuu auki niinkuin arkenakin. Ripsissä on ehkä kevyesti ripsiväriä. Karmeuden kruunaa puiset korvakorut.
Kun hoikka, meikattu nainen saapuu samoihin juhliin juhlamekossaan, kampauksessaan ja korkokengissään, saa hän välittömästi murhaavia katseita näiltä tantoilta. Ja heti alkaa kateellinen supina "Mikä se tuokin luulee oikein olevansa, karmean näköinen suttura...."
Vierailija kirjoitti:
Kun suomalainen perustantta menee juhliin, on näky seuraava: joku tylsä, suuri kaapu tai tunika peittämässä ylipainoista ruhoa. Jalassa mustat, paksut sukkahousut ja jalassa tennarit tai lättäpohjakengät. Tukka roikkuu auki niinkuin arkenakin. Ripsissä on ehkä kevyesti ripsiväriä. Karmeuden kruunaa puiset korvakorut.
Kun hoikka, meikattu nainen saapuu samoihin juhliin juhlamekossaan, kampauksessaan ja korkokengissään, saa hän välittömästi murhaavia katseita näiltä tantoilta. Ja heti alkaa kateellinen supina "Mikä se tuokin luulee oikein olevansa, karmean näköinen suttura...."
Höpön höpön.
Ajat muuttuu, myyjäseni. Mitä väliä sille myyjälle on, ostaakko joku 1000 € tennarit vai korkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisti silmään tuo perustelu ryhdin oikaistumisesta. Ensinnäkin, jos koroilla ei osaa seistä ja kävellä, ryhti on kaikkea muuta kuin hyvä. Toiseksi, miksi miesten ryhdistä juhlissa ei olla huolissaan vaan he saavat viettää juhlansa matalissa kengissä.
Kolmas ja tärkein on tietenkin se, että jokainen juhlikoon omia häitään sellaisissa kengissä kuin haluaa. Miksi etiketti olisi jotenkin itseisarvoinen?
Se se vasta onkin kamalaa, kun niillä koroilla ei tosiaan osata kävellä. Ensin vaaputaan epävarmasti kirkon käytävää, sitten vaaputaan vielä epävarmemmin ja epämukavammin seurojentalon pihanurmikolla, loppuilta ollaan särkevin jaloin niissä omissa tutuissa crocseissa. Miksei saman tien voi laittaa mukavia kenkiä? Tennareista saa vaikka kuinka juhlavat, jos ihan puhtaat ja uudet on liian arkiset. Ja sitten on vaatteita, joiden kanssa tennarit vaan näyttää ihan hemmetin paljon paremmilta kuin korkkarit, ballerinat tai vaikka matala sandaalit.
Kuten esimerkiksi?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi joku haluaa käyttää tennareita. Kun itse vielä teininä pidin tennareita, ne ei tuntuneet jalassa ollenkaan hyvältä, koska niissä on täydellisen tasapaksu pohja. Lenkkarit sen sijaan ovat oikein mukavat.
Mutta mitä juhlallisuuksiin tulee, mun mielestä on kieltämättä hieman loukkaavaa huomata, jos joku/jotkut ovat pukeutuneet arkikenkiin. Korkoa ei tarvitse olla kunhan kyseiset kengät ovat juhlakengät. Asia on tietysti eri, jos kutsussa mainitaan erikseen rento pukeutuminen. Ilman rentoa etikettiä perustelu "en halua ostaa kertakäyttökenkiä" on typerä tekosyy, koska samalla logiikalla myös juhlavaatteet ovat "kertakäyttöisiä" ja kaiken voi vuokrata, jos ei halua omistaa
N24
Kengät on ainakin minusta sen verran henkilökohtainen juttu, että niitä en kovin mielelläni vuokraisi. Uusiin kenkiin kestää kuitenkin totutellakin, niin siinäkään mielessä vuokrakengät eivät ole ihanteellinen ratkaisu. Tuossa artikkelissahan puhuttiin jopa jostain tonnin glittertennareista, joten lienee aika selvää, että nämä morsiamet ja muut joita jutussa kauhistellaan, eivät suurin osa etsi mitään perustennareita, vaan kyllä ne juhlatennaritkin ovat nimenomaan juhlakengät, vaikkeivat sopisikaan viralliseen etikettiin. Totta kai eri juttu tulla juhliin jossain vuosia vanhoissa ryvettyneissä tennareissa, mutta en minä ainakaan loukkaantuisi siitä, että joku on ostanut juhlakengikseen sellaiset kengät, joita kuvittelee käyttävänsä vastaisuudessakin. Kuulostaa enemmän siltä, että noilla artikkelin yrittäjillä on pahasti oma lehmä ojassa, ja sen sijaan, että muokkaisivat valikoimaa, valittavat siitä, miten naisilla on röyhkeyttä vaatia kenkiä, jotka ovat mukavia eivätkä aiheuta terveysongelmia.
Ja ei, itse en ole koskaan omistanut yksiäkään tennareita - olen samaa mieltä siitä, ettei se tasainen pohja ole lainkaan ergonominen. Korkokenkien käytön lopetin jo vuosia sitten, joten omat juhlakenkäni ovat esim. ballerinat tai muut korottomat vaihtoehdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun jalka on pituudelta kokoa 38, leveydeltä 40. Lisäksi on alttius plantaarifaskiittiin eli kengän pohja ei saa olla kova.
En ole vielä tähän ikään mennessä (43v) löytänyt muita kuin lenkkareita/tennareita joilla pystyn kävelemään kivutta. Niistäkin siis pitää olla extra wide -versio.
Saa toki neuvoa mistä löydän nätit juhlakengät näillä spekseillä, kun yksikään kenkäkauppa ei ole onnistunut.
Ps yleensä ehdotetut merkit kuten Ecco, Clarks, Camper ovat aivan liian kapeita.
Mulla myös pituudeltaan jalka kokoa 39, leveys 40-41. Voi kun olisi joku putiikki joka tekisi _perustyylikkäitä_ kenkiä leveäjalkaisille. Joskus harvoin onnistaa, mulla on nyt kivat nahkajäljitelmää olevat halpissandaalit jotka täydelliset jalassa, varmaan itken kun nuo menee joskus poisheittokuntoon. Yhdet Clarksin korkkarit olleet myös hyvät, muut kengät tuolta merkiltä eivät silti välttämättä sovi.
Pomar tekee ainakin hyviä talvi- ja välikausikenkiä myös erittäin leveinä versioina. Juhlakenkiä mallistossa on naisille ehkä pari mallia ja nekin kävelykenkiä. Miehille löytyy ehkä juhlakengätkin pluskoossa. Firman nettikauppa, Halonen ja yllättäen Tori ovat hyviä ostopaikkoja.
AI stana, jos mun pitäis mennä jossain Pomareissa vihille tai ylipäätään edes ulos, niin katkoisin mieluummin jalkani! Tennarit on satamiljoona kertaa tyylikkäämmät kuin Pomarit tai Tamarikset tai mitkä tahansa muut mammulimummuli-kengät. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkkarit voi kyllä olla ihan hyvätkin jalassa 😄
Se on ihan tutkittu juttu, että korkokengät aiheuttavat terveysongelmia.
Todennäköisesti, jos niitä käyttää jatkuvasti, eikä vain juhlatilaisuuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva että noi tädit pystyy olemaan 18 tuntia korkokengissä. Me muut ei pystytä, vaan halutaan miettiä juhlissamme muutakin kuin sitä miten paljon päkiöihin sattuu.
"Korkeita korkojakaan ei olisi pakko valita, vaan jo parin, kolmen sentin kantakin oikaisee ryhdin."
Samanlainen parin sentin korko löytyy jokaisesta miesten juhlakengästä. Harvemmin miehillä näkee tennareita puvun kanssa (paitsi teineillä ja junteilla). Ovatko naiset sittenkin jotenkin heikompi sukupuoli kaikesta feminismivoimaantumispropagandasta huolimatta kun pitää teinixtennarit olla aina ja kaikkialla?
Ja se parin kolmen sentin korko tarkoittaa käytännössä myös 26% enemmän painetta polviniveliin, kuin tavalliset kengät, jota hoidetaan myöhemmin leikkauksilla.
Naisten jalkavaivat ovat yleisiä ja hoitoa vaativia ja harvoin päästään toivottuun tulokseen ja yhteiskunnallisesti merkittävä terv.hoidon kuluerä.
Ja olisi hyvä keskustella, pitäisi ne siirtää yksityiselle sektorille ja naisten itsensä maksettavaksi, kun ainanaan ei voi syyttää tiedon puutteesta.
No ei varmasti kukaan peruuttamattomasti kärsi, jos juhlapäivänä kerran tai kaksi vuodessa laittaa hyvin istuvat korkkarit. Itsekin tykkään laittaa harvoin kaupungilla käydessäni esim. Korolliset nilkkurit jalkaan. Jos 98% ajasta kävelen paljasjalkakengillä, kumppareilla tai lenkkareilla, niin hieman liioitellulta kuulostaa tuollainen leikkauksilla pelottelu.
Omasta mielestäni jokainen saa laittaa sellaiset kengät jalkaan hääpäivänään kuin haluaa. Jos mietitään näyttääkö tennarit MINUN mielestäni hyvältä? No eivät näytä. Ei vaikka maksaisi tonnin. Korottomat ballerinat tai ne perus korkkarit taas mielestäni ovat nätit. Sillä ei toivottavasti ole hääparille merkitystä mitä minä ajattelen, enkä ikinä olisi niin moukka, että sanoisin mielipidettäni ääneen.
No ei mulla ainakaan ole mitään intressejä ostaa korkokenkiä vain sen takia, että jonkun tapakouluttajan mielestä juhlissa kuuluu olla korkkarit. Nykyään aika moni välttelee turhan tavaran haalimista niin ekologian kuin tilan puutteen vuoksi, joten kalliiden kenkien ostaminen sen takia, että voi käyttää niitä kerran tai kaksi vuodessa kuulostaa järjettömältä.
Itse kuulun myös niihin, jotka käyttävät paljasjalkakenkiä suurimman osan ajasta, joten ei mulla enää ole edes sellaista rutiinia korkokenkien käyttöön, että luottaisin itseeni ne päällä varsinkaan jos olen nauttinut alkoholia. Olen vuosia sitten nyrjäyttänyt nilkkani todella pahasti (korkokengät päällä tietysti), eikä huvita yksien juhlien takia ottaa riskiä uusinnasta, kun jalka viimein toimii kuten pitää. Eli kyllä, huonolla tuurilla voi tulla ihan peruuttamatontakin haittaa vaikka vain yksistä juhlista korkokengillä - ja vaikkei haitta olisi peruuttamaton, on minusta kohtuutonta, että naisten pitäisi kärsiä vain etiketin vuoksi juhlissa yhä vuonna 2023.
Tässäkin ketjussa aika moni on kertonut, ettei pysty käyttämään korkokenkiä edes useampaa tuntia ilman kipua. Luulisin, että juhlakalukin olisi tyytyväisempi siihen, että vieraat voivat nauttia olostaan ja esim. tanssia yhdessä vaikka tuntitolkulla, kuin siihen, että jokaisella on varmasti vähintään 3 sentin korot.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kymmenittäin korkokenkiä, ja kaikilla on yhtä helppo kävellä kuin matalilla kengillä, eivät rasita jalkaa. Ainut syy miksi en nykyisin pahemmin niitä käytä, paitsi nilkkureita ja saappaita, on että nilkkani on nyrjähtänyt niin monesti ja jokaisen nyrjähdyksen jälkeen nivelsiteet löystyy jolloin nilkka nyrjähtää entistä helpommin, ja sillä jalalla ei kävellä pariin päivään edes särkylääkkeillä.
Jos et käytä korkokenkiäsi sen vuoksi, että pelkäät nilkan nyrjähtävän niissä, kertoo vain siitä, ettei niillä korkokengillä sitten kuitenkaan ole yhtä helppo ja mukava kävellä kuin korottomilla.
"Tekijän yksinoikeuden pääperiaate on, että teosta saa käyttää ainoastaan tekijän luvalla ja siten kuin tekijä sallii."
AP RATSASTAA JONKUN MUUN TEKEMÄLLÄ TEKSTILLÄ!