Miten te muut kestätte sen, että tämä maailma on niin epäoikeudenmukainen paikka?
Onnin anti jaetaan hyvä epäreilusti. Toisilla on rakkautta ja rahaa; toisilla vain nälkää ja yksinäisyyttä.
Tämä on yksi masennukseksi syy, enkä tule koskaan toipumaan, ellen ala elää illuusiota
Kommentit (95)
Maailma näyttää juuri siltä millaisten lasien läpi sitä katsoo. Jos katsoo aina niitten mustien lasien läpi näkee mustuutta sielläkin missä on valoa.
En tarkoita että kaikkien pitäisi pitää koko ajan vaaleanpunaisia laseja, vaan sitä että itse voi vaikuttaa maailmaan niin että muuttaa omaa katsantokantaansa ja omia tekojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti amma kirjoitti:
Katsopas uudestaan niitä valintoja, joita olet tehnyt. Mieti sitäkin milkaisessa seurassa aikaasi vietät.
Haetko jotain oikeutusta mahdollisille väärille valinnoillesi? Tuo negatiivisuus kannattaa nakata heti pois. Yksinkertaisesti käy suihkussa.
Pukeudu hyvin ja mene ulkoilemaan.
Hymy ei maksa mitään.
Koyona ota ja siivoa.
Syö ihmeessä jotain terveellistä. Jotain keittoruokaa ehkä.
Jätä nuo synkät ajatukset kokonaan, viikon päästä alkaa jo helpottaa ja olet vapaa.Tiedäthän, ettei se ulkomaailma ole mitään meille velkaa emmekä mekään ole sille mitään velkaa.
Sen kus eletään pois vaan.Minua ainakin masentaa toisten huono-osaisuus. Siihen ei ole paljon tehtävissä. Siivoaminen tai terveelliset keitot eivät auta sodassa haavoittunutta tai kadulla asuvaa lasta. Masentaa myös se, että meillä on miljardöörejä, jotka antavat tämän kaiken tapahtua. Esim Brittihovin omaisuus lähes 20 miljardia euroa. Sen sijaan että ihmiset boikotoisivat heitä ja kapinoisivat heitä vastaan, ihmiset katsovat ja ihailevat heidän elämäntyyliään teeveestä ja lehdistä, tälläkin palstalla sen huomaa. Kyllä tämä maailma on aika kiero ja pask ka
Miksi masennut heidän puolestaan? Jokaisessa ihmisessä on voimaa muuttaa oma elämänsä. Sinun täytyy antaa heidän nousta itse suostaan. Tietysti, auta se mikä pystyt uhraamatta liikaa itseäsi. Mutta sinun täytyy luopua ajatuksesta, että sinun tai jonkun muun pitäisi korjata kaikki epäkohdat. Sekin pitää hyväksyä että monia ei voi auttaa. Näin on aina ollut. Itse asiassa ennen oli pahemmin kuin nyt. Ei ole kenenkään etu että ihmiset masentuvat tosiasioista ja sellaisesta mille ei voi mitään.
Mitä? Joku ihmiskaupan uhri, niin antaa vaan hänen nousta itse suostaan. Aikuisilla ihmisillä on vastuu ja velvollisuus muuttaa elämää ja maailmaa ympärillään paremmaksi aina kun siihen tarjoutuu tilaisuus. Kaikkia voitaisiin auttaa, maapallon resurssit tarjoaisivat kaikille hyvän elämän jos ne jaettaisiin tasaisesti. Meidän hyvinvointimme perustuu riistolle.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n aloitus osuu ytimeen sen suhteen miksi ihmiset voivat huonommin kuin ennen. Nyt ajatellaan että maailmassa pitäisi kaiken olla hyvin. Ennen ei vaadittu, vaan toivottiin että voisi elää hyvän elämän. Ensimmäinen ei ole saavutettavissa, toinen on hyvällä onnella.
Eli sitähän joutaa tehdä it sarin.
Tähän ongelmaan on ratkaisu, marxilaisuus.
Intersektionaalinen marxilaisuus korjaisi tilanteen niin, kuten ennenkin marxilaisissa kokeiluissa.
Enää ei vain osalla mene huonosti, vaan ihan kaikilla. Se helpottaisi monien oloa.
Yrittämällä sanoa mielipiteen. Ja toivomalla että muutkin heräävät. Ja yritämme saada kaikille rahat ja kodit. Asenneilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on kirjoitti:
Se, kuten moni muukin ikävä asia pitää vain hyäksyä, koska asialle ei itse voi juuri mitään tehdä.
Hyväksyä? Entä jos taistelisi edes oman osuutensa pahuutta vastaan? Hyväksyminen kuulostaa passiiviselta elämältä, jossa katsotaan kun roista satutetaan
Minä olen mielestäni oman elämäni seppä, enkä laisinkaan passiivinen ihminen. Mutten minä mitään voi vaikkapa sodille, sairauksille tai luonnonkatastrofeille. Ahdistuksestani ei olisi kenellekään mitään hyötyä. Toki yritän tehdä asioita oikein omassa elämässäni, kuten suojella luontoa, välttää kerskakulutusta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on kirjoitti:
Se, kuten moni muukin ikävä asia pitää vain hyäksyä, koska asialle ei itse voi juuri mitään tehdä.
Hyväksyä? Entä jos taistelisi edes oman osuutensa pahuutta vastaan? Hyväksyminen kuulostaa passiiviselta elämältä, jossa katsotaan kun roista satutetaan
Hyväksyminen on tärkeä taito. Sillä tarkoitetaan sen hyväksymistä mille ei voi mitään. Eikä kellään ole velvollisuus uhrata itseään ja elämäänsä muiden auttamiseen. Omat auttamishalut romahtavat, kun siitä tehdään pakko josta ei voi kieltäytyä.
Olen töysin eri mieltä. Minusta etuoikeutettujen ensimmäinen tehtävä pitäisi olla heikomman auttaminen
Ihmiset omat valinnat vaikuttavat siihen, millaiseksi maailman kokee. Joskus kannattaa miettiä niitä omia valintojaan, on se valinnan tekeminen esimerkiksi odotusta itseltään ja muilta.
Suurin ahdistusta ja mielenterveyttä aiheuttava tekijä taitaa olla epärealisteset odotukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti amma kirjoitti:
Katsopas uudestaan niitä valintoja, joita olet tehnyt. Mieti sitäkin milkaisessa seurassa aikaasi vietät.
Haetko jotain oikeutusta mahdollisille väärille valinnoillesi? Tuo negatiivisuus kannattaa nakata heti pois. Yksinkertaisesti käy suihkussa.
Hymy ei maksa mitään.
Koyona ota ja siivoa.
Jätä nuo synkät ajatukset kokonaan, viikon päästä alkaa jo helpottaa ja olet vapaa.Tiedäthän, ettei se ulkomaailma ole mitään meille velkaa emmekä mekään ole sille mitään velkaa.
Sen kus eletään pois vaan.Minua ainakin masentaa toisten huono-osaisuus. Siihen ei ole paljon tehtävissä. Siivoaminen tai terveelliset keitot eivät auta sodassa haavoittunutta tai kadulla asuvaa lasta. Masentaa myös se, että meillä on miljardöörejä, jotka antavat tämän kaiken tapahtua. Esim Brittihovin omaisuus lähes 20 miljardia euroa. Sen sijaan että ihmiset boikotoisivat heitä ja kapinoisivat heitä vastaan, ihmiset katsovat ja ihailevat heidän elämäntyyliään teeveestä ja lehdistä, tälläkin palstalla sen huomaa. Kyllä tämä maailma on aika kiero ja pask ka
Miksi masennut heidän puolestaan? Jokaisessa ihmisessä on voimaa muuttaa oma elämänsä. Sinun täytyy antaa heidän nousta itse suostaan. Tietysti, auta se mikä pystyt uhraamatta liikaa itseäsi. Mutta sinun täytyy luopua ajatuksesta, että sinun tai jonkun muun pitäisi korjata kaikki epäkohdat. Sekin pitää hyväksyä että monia ei voi auttaa. Näin on aina ollut. Itse asiassa ennen oli pahemmin kuin nyt. Ei ole kenenkään etu että ihmiset masentuvat tosiasioista ja sellaisesta mille ei voi mitään.
Nousevan itse suosta Afrikan nälkää näkevä muksu, hei! Tsemii!
Kyllä. Emme voi tästä ikuisuuteen kärrätä sinne ruokaa kaikille nälkäisille, jos he eivät saa omaa yhteiskuntaa toimivaksi. He vain tekevät lisää lapsia, jos kaikki ruokitaan ja kierre syvenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti amma kirjoitti:
Hymy ei maksa mitään.
Koyona ota ja siivoa.
Mitä? Joku ihmiskaupan uhri, niin antaa vaan hänen nousta itse suostaan. Aikuisilla ihmisillä on vastuu ja velvollisuus muuttaa elämää ja maailmaa ympärillään paremmaksi aina kun siihen tarjoutuu tilaisuus. Kaikkia voitaisiin auttaa, maapallon resurssit tarjoaisivat kaikille hyvän elämän jos ne jaettaisiin tasaisesti. Meidän hyvinvointimme perustuu riistolle.
Nimenomaan. Kiitos.
Aloittajan sietäisi hävetä. Elät täällä hyvinvoinnin keskellä ilman mitään oikeita ongelmia ja kehtaat passiivisena valittaa. Mene kertomaan ongelmista niille maailman ihmisille, jotka oikeasti kärsivät.
Koulussa ala-asteella katsoimme 2 dokumenttia. Toinen käsitteli Manilan katulapsia ja toinen Kiinan orpokotia joissa yhdessä huoneessa ötökät söi lähes kuolevia lapsia.
Molemmat dokkarit olivat ihan järkyttäviä. En ymmärrä miksi me niitä katsottiin. Sain ikuiset traumat ja pahaolon, joista en ole toipunut edelleenkään vaikka olen jo nelikymppinen.
Mua ahdistaa tosi paljon maailman eriarvoisuus.
Välillä on illalla vaikea nukahtaa kun mietin kaikki maailman ihmisiä jotka parhaillaan kärsivät kovasti.
Välillä saatan alkaa itkeen kun näen omien lasten onnen sekä ilon ja mietin heikommassa asemassa olevia lapsia.
Hyväntekeväisyystyöt ovat minulle tärkeää. Olen monenlaisessa avustustyössä mukana konkreettisena tekijänä sekä taloudellisesti satsaan isolla rahalla hyväntekeväisyyteen. Teen omaa panosta siihen jotta voin hyvällä omatunolla sanoa, että pyrin tekemään kaiken mahdollisen toisten hyväksi mitä voin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti amma kirjoitti:
Hymy ei maksa mitään.
Koyona ota ja siivoa.
Eiköhän siihen tarvita mukaan kokonainen kansakunta muuttamaan asia kuin vain ulkopuolelta tuleva apu? En tosin paljon ole nähnyt, että asiat olisivat muuttuneet vaikka kehitysapua on jaettu vuosikymmenet ja rahaa kaadettu älytön määrä Kai siihen autettavaltakin vaaditaan jotain, että asiat muuttuvat.
Dalai-lamalta kysyttiin, miten elää sen syyllisyyden kanssa, että itse on sattunut syntymään ns.hyväosaiseksi(maailman mittapuulla Suomessa kaikki on hyväosaisia), ja hän vastasi että ensinnäkin siitä tulee olla kiitollinen ja nauttia, toiseksi ymmärtää että on saanut asemansa, jotta voi toimia niiden hyväksi, jotka eivät ole hyväosaisia.
Tai, think globally, act locally.
Kiva kuulla että empatiaa on vielä jäljellä, se on yksi nopeimmin katoavista piirteistä kaikkialla tänä päivänä, kohta uhanalainen.
kyllä nyt huono osaisuus katoaa kun valtio kustantaa lämpimät piikitys huoneet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti amma kirjoitti:
Hymy ei maksa mitään.
Koyona ota ja siivoa.
Eiköhän siihen tarvita mukaan kokonainen kansakunta muuttamaan asia kuin vain ulkopuolelta tuleva apu? En tosin paljon ole nähnyt, että asiat olisivat muuttuneet vaikka kehitysapua on jaettu vuosikymmenet ja rahaa kaadettu älytön määrä Kai siihen autettavaltakin vaaditaan jotain, että asiat muuttuvat.
Kenties joillekin tahoille on sopinut paremmin kuin hyvin, ettei Afrikka pääse hyödyntämään itse omia luonnonvarojaan, vaurastumaan ja nousemaan talousmahdiksi tai edes kilpailijaksi.
Olen aivan onnellinen, kun teen oman pienen osuuteni. Nautin elämästäni ilman ahdistusta ja masennusta, vaikka olen empaattinen ja toivon ihmisille hyvää.
Maailman ja ympäristön tilanteista masentuvat joutuvat lopulta itse autettavien listalle. Paras tapa auttaa ei ole se että selkä vääränä tekee asioita muiden puolesta. Tehokkaampaa on olla esikuva, jotta ihmiset tekisivät paljon töitä auttaakseen itseään. Eli näyttää minkälaista on hyvä elämä; sekä empaattista ja huomioivaa että nautinnollista ja enimmäkseen stressitöntä. Se motivoi heikossa asemassa olevia jaksamaan vaikeuksien läpi ja työskentelemään saavuttaakseen sen elämän itselleen.
Äiti amma kirjoitti:
Hymy ei maksa mitään.
Koyona ota ja siivoa.
Sen kus eletään pois vaan.
Pelkkiä triviaaleja neuvoja. Hieman etoo tuollainen ylimielinen oletus, että kurjuus on henkilön omaa syytä.
Älkää olko niin pessimistisiä. Ettekö usko, että köyhien maiden ihmisillä on mahdollisuuksia tehdä elämästään parempaa? Kaikki kansat ovat aloittaneet tyhjästä. Jos heillä on innovaatioita ja unelmia niin paljon on mahdollista. Mitä se auttaa että itkee täällä kaikkea mikä on mennyt perseelleen? On niitä menestystarinoitakin ja jatkuvasti tulee lisää.