Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon otatte juhlissa huomioon kasvisruokailijat?

Vierailija
05.08.2023 |

Jos minulla on tilattu leipomosta kinkkuvoileipäkakku niin pitääkö minun kahdelle ihmisille tilata puolestaan 10 hengen vastaava kasvisvoileipäkakku? Tulee muuten ihan saatanan kalliiksi kutsua näitä erityisruokavaliotyyppejä juhliin, kun pienimmät leipomotuotteet ovat 10 hengelle.

Kommentit (298)

Vierailija
61/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä perhejuhlissa kasvisvoileipäkakkua syövät muutkin kuin kasvissyöjät.

Jos pienemmät juhlat, johon tulee 10-20 henkeä, kalan ja lihan jätän kokonaan pois ja tarjoan vain kasvisvoileipäkakkua ja kasvisruokaa.

Mistä oletus, juhlissa pitäisi aina tarjota lihaa?

Itse ainakin saan kiitosta kasvisruuasta, myös sekasyöjiltä.

He ovat kohteliaita ja heillä on käytöstavat. Se ei tarkoita, että he arvostaisivat kasvisruokapakotusta tai edes pitäisivät ruoan mausta.

Kaikki eivät ole tuollaisia lihavauvoja kuin sinä, joka et selviä yhdestäkään ateriasta ilman lihaa. Suurin osa ihmisistä pystyy syömään ihan hyvin kasvisruokaa ja jopa pitää siitä. Itse asiassa äärettömän harva syö kaikilla päivän ateroilla joka päivä jotain lihaa. 

Vierailija
62/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan viina tarjoilu on ilmainen niin pureskellaan kyytipojaksi vaikka raakaa perunaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan kaikki huomioon ja tarjottavani ovat värittömiä, hajuttomia, mauttomia, glukoosittomia, maidottomia, munattomia, pähkinättömiä sekä vegaanisia.

No oikeasti ei tarvinnut viimeksi ottaa mitään huomioon kun viertaat ilmoittivat olevansa kaikkiruokaisia.

Vierailija
64/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä perhejuhlissa kasvisvoileipäkakkua syövät muutkin kuin kasvissyöjät.

Jos pienemmät juhlat, johon tulee 10-20 henkeä, kalan ja lihan jätän kokonaan pois ja tarjoan vain kasvisvoileipäkakkua ja kasvisruokaa.

He ovat kohteliaita ja heillä on käytöstavat. Se ei tarkoita, että he arvostaisivat kasvisruokapakotusta tai edes pitäisivät ruoan mausta.

Kaikki eivät ole tuollaisia lihavauvoja kuin sinä, joka et selviä yhdestäkään ateriasta ilman lihaa. Suurin osa ihmisistä pystyy syömään ihan hyvin kasvisruokaa ja jopa pitää siitä. Itse asiassa äärettömän harva syö kaikilla päivän ateroilla joka päivä jotain lihaa. 

Miksi ihmeessä minun juhlissani tulisi sinun itse valitun ruokavaliosi mukaan valita vaihtoehdot? Kiinan keisariko se siellä?

Vierailija
65/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikä perusvoileipä  ole vähän nolo?

Teet sellaisia kurkkuleivän tyylisiä mitä englantilaiset tarjoavat iltapäiväteellä. 

https://izzysvegetarianrecipes.co.uk/2023/05/02/vegetarian-afternoon-te…

https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/best-afternoon-tea-sandwich-ide…

Vierailija
66/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika itsekästä olettaa että yhtä vierasta varten väännetään erikseen oma ruoka. Jos on erikoisruokavalio, erityisesti vapaaehtoisesti valittu, hintana on köyhempi valikoima.

Ei kukaan sellaista oleta. Mutta normaaliälyiset haluavat, että kaikki vieraat viihtyvät juhlissa ja ottavat siksi ihan vapaaehtoisesti huomioon myös erityisruokavaliot. Se kun ei ole keneltäkään pois jos tuotteet ovat laktoosittomia tai tarjolla on normikakun lisäksi myös vegaaninen kakku tms. 

Vierailija
67/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä minun juhlissani tulisi sinun itse valitun ruokavaliosi mukaan valita vaihtoehdot? Kiinan keisariko se siellä?

Älä pelkää, pikkuinen, en ole tulossa sinun lihavauvajuhliisi. Voit ihan keskenäsi mässätä siellä lihaa aamusta iltaan ja illasta aamuun. 

Vierailija
68/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen pelkkää kasvisruokaa. Sitä voivat kaikki syödä.

Eli et ota huomioon niitä joille ei kasvisruoka uppoa. Vähemmistö pilaa juhlat enemmistöltä.

Kasvisruoka uppoaa oikein hyvin, kun sitä ei markkinoi erikseen kasvisruokana, vaan ihan vain ruokana. 

t. useammat juhlat järjetänyt

Sama toki koskee liha/kalaruokia, ne ovat ihan vaan ruokia.

No mitä muuta luulit niiden olevan :D 

Tuota kannattaa kysyä tuolta kasvisruoan markkinoinnin esittäjältä.

Liha/kalaruoka uppoaa oikein hyvin kun sitä ei markkinoi erikseen liha/kalaruokana. 🧐

-ohis

Vierailija
69/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika itsekästä olettaa että yhtä vierasta varten väännetään erikseen oma ruoka. Jos on erikoisruokavalio, erityisesti vapaaehtoisesti valittu, hintana on köyhempi valikoima.

Ei kukaan sellaista oleta. Mutta normaaliälyiset haluavat, että kaikki vieraat viihtyvät juhlissa ja ottavat siksi ihan vapaaehtoisesti huomioon myös erityisruokavaliot. Se kun ei ole keneltäkään pois jos tuotteet ovat laktoosittomia tai tarjolla on normikakun lisäksi myös vegaaninen kakku tms. 

Ei ole keneltäkään pois paitsi siltä juhlien järjestäjältä, jolla maksatat erikoisuutesi. Yhden kakun leipomisessa sinua varten on aina helvetin iso vaiva

Vierailija
70/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin otan huomioon. En kutsu juhliini ihmisiä, joita haluan kiusata tarjoamalla tahallani sellaista, jota eivät syö. En ole pikkuvauva eikä minun tarvitse kostaa kenellekään sitä, että joku syö eri tavalla kuin minä. 

Vierailija
71/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse et näytä selviävän ilman kasvisruokaa? Mites nyt niin?

Vierailija
72/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen pelkkää kasvisruokaa. Sitä voivat kaikki syödä.

Eli et ota huomioon niitä joille ei kasvisruoka uppoa. Vähemmistö pilaa juhlat enemmistöltä.

Kasvisruoka uppoaa oikein hyvin, kun sitä ei markkinoi erikseen kasvisruokana, vaan ihan vain ruokana. 

t. useammat juhlat järjetänyt

Sama toki koskee liha/kalaruokia, ne ovat ihan vaan ruokia.

No mitä muuta luulit niiden olevan :D 

Tuota kannattaa kysyä tuolta kasvisruoan markkinoinnin esittäjältä.

Liha/kalaruoka uppoaa oikein hyvin kun sitä ei markkinoi erikseen liha/kalaruokana. 🧐

-ohis

Sori, mutta ei uppoa. Pihvi on pihvi, vaikka markkinoisit sitä porkkanana.

t. kasvisyöjä vuodesta 1987

Vierailija
73/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin kasvissyöjäksi 90-luvulla, niin olen jotenkin ihan täysin tottunut alusta asti siihen, että minulle ei varata syötävää. En käy toisten juhlissa syömässä, yleensä syön aina tosi hyvin ennen juhlia ettei nälän vuoksi tarvitse lähteä pois. Olen aina ollut ihan äärettömän kiitollinen saadessani jossain ruokaa, se on se ainoa kohta, missä asiasta tulee mieleen edes mainita. Sittemmin kun sain vaikeasti allergiset lapset, olen suhtautunut vieraiden ruokavaliosta kiinnostuneisiin juhlien järjestäjiin kyllä vielä paljon arvostavammin, mutta toisaalta olen kyllä toppuutellut vielä enemmän, kun niin useasti se erityisruokavalio kuitenkin kosahtaa ja se on aina harmillista järjestäjälle ja ihan h*vettiä sitten viikkokausia kotona lapsella ja sitä ei vaan jaksa. Nykyään helpompaa, kun mikään ei enää romahda vahinkoaltistuksesta, joku pari yötä voi tietty mennä itkien ja maha sit romuna jonkun viikon, mutta ei tule enää mutään hirveitä juttuja. Ja todellakin itse syön täsmälleen kaikkea mitä pystyn, tässä allergiasuossa ei ole enää ollut varaa valita etiikka edellä mitään.

Jotenkin tästä näkökulmasta nää mietteet on niin blaah. Teette ruokaa vieraille tai ette, oma valintahan se on. On kyllä ihmisen noloutta näpäytellä kasvissyöjää, mutta siis se nyt vain on noloa ja tyhmää. Sitten kun allergisia keksii ruveta kiusaamaan noilla, niin pahimmillaan lähtee henki ja vähemmälläkin saa sellaiset oksennus/ripulirangaistukset, että kunnon sadisti varmaan sitten kotona tosissaan myhäilee. Olis kyllä kiva, että tuommoista ei tehtäisi, mutta te ihmiset olette kyllä erikoisen kekseliäitä siinä, miten kiva on toisia huvikseen kiusata.

Joo. Mutta jos tuntuu, ettei halua tarjota kuin liha/kalaruokia, niin sitten ei tarjoa.

Vierailija
74/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti otan. Meille ei razdonsyöjiä edes kutsuta syömään. Kaikki ollaan ja pysytään laihoina, terveinä ja kauniina vegeinä.

Vierailija
75/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse et näytä selviävän ilman kasvisruokaa? Mites nyt niin?

Kannataisi sinunkin välillä syödä kasvisruokaa. Mennyt lukutaitokin, kun olet pelkkää lihaa mutustellut. 

Vierailija
76/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja meillä kyllä varataan kaikille syötävää juhlissa. Ihan sama mikä allergia tai ideologia on, niin varmasti on jtn syötävää. Appiukkokin saa kinkkuaan, että kestää iltapäivän hengissä.

Vierailija
77/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole keneltäkään pois paitsi siltä juhlien järjestäjältä, jolla maksatat erikoisuutesi. Yhden kakun leipomisessa sinua varten on aina helvetin iso vaiva

Uutispommi: Juhlia ei ole mikään pakko järjestää. Eikä varsinkaan ole pakko kutsua sinne ihmisiä, jotka syövät eri asioita kuin sinä. 

Kaikkien etu kun lihafanaatikot pitävät lihajuhlansa keskenään. 

Vierailija
78/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti otan. Meille ei razdonsyöjiä edes kutsuta syömään. Kaikki ollaan ja pysytään laihoina, terveinä ja kauniina vegeinä.

Vegaanisuus ei ole tae hoikkuudesta. Sairaalloisen ylipainoinen työkaverini on yllättäen vegaani.

Vierailija
79/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut useissa vegaanijuhlissa. Ruoka on ollut pahaa. Omissa juhlissani ruoka on aina hyvää. Ei siis vegaanista.

Pahasti allergisille ja keliaakikolle haen tarvittavat tarjoilut ammattimaiselta jos en ole varma osaanko itse.

Vierailija
80/298 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla se vegaaninen kakku paistuu kuin ei-vegaaninenkin. Ei ole edes vaikeaa. Gluteeniton sitten onkin jo vähän haastavampi juttu, jos on keliakiasta kyse. Silloin pääse helpoimmalla, kun ostaa valmiin kaupasta tai leipomosta. Jos on niin köyhä, ettei yhteen kakkuun ole varaa, kannattaa jättää juhlat pitämätttä.

t. paljon leipova