"Isän" hautajaiset ahdistaa
Ne on viikon kuluttua ja ahdistaa ja nyt, millaista teatteria ne tulee olemaan. Tämä "isä" ei oikeastaan koskaan ollut mikään isä, vaan jäi ainakin minulle käytännössä ventovieraaksi ihmiseksi. Kuoli sairaskohtaukseen. Menen sinne vain ja ainoastaan äidin ja veljen vuoksi. Aluksi kyllä ajattelin etten menisi lainkaan.
Tämä "isä" oli käytökseltään arvaamaton, itsekeskeinen, väkivaltainen ja piittaamaton. En ksokaan tuntenut oloani turvalliseksi tämän seurassa, koska aina piti pelätä raivokohtauksia. Veli on minua pari vuotta nuorempi ja muutenkin "isä" kohteli häntä paljon paremmin, joten hänellä on aivan eri käsitys koko ihmisestä. Samoin monilla sukulaisilla ja tutuilla joille hän piti kulissit pystyssä. En tosiaankaan voi sanoa suruun osaa ottaville muuta kuin kiitos. Tekisi kyllä mieli lisätä, että ei tarvitse. Samoin jos joku kysyy miten jaksan, niin tekisi mieli sanoa että erittäin hyvin. Miten kestän koko teatterin?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Et voi laittaa vaaleansinistä. Tummansininen menisi jos olisit lapsi. Aikuisena sinun on kuitenkin hankittava mustaa. Mieluiten jakkupuku tai peittävä mekko.
Plaa plaa plaa. Jankutat ihan turhuuksia
velipuolesiko? kirjoitti:
Mulla palkkatulot päättää puolestani.
En mahdu rippikoulupukuun ja ei ole varaa matkustaa isäni hautajaisiin ja ei ole varaa ostaa tai vuokrata pukua.
Palkkatulot on 1200e kk.
Suurin osa menee vuokraan. Vuokra on 800e kk.
Ei ole varaa olla konservatiivi. Sinällään hyvä kun en tykkää käydäkään missään.
Onkohan meillä sama isä?
Junamatka 200e, uusi puku tai vuokrattu puku 500e,
Joo meni 700e yli budjetin. En pääse isäni hautajaisiin.
Minkä takia sinun yleensä pitää mennä niihin hautajaisiin? Tuo ihminen on halunnut vahingoittaa sinua ja hyötyä siitä jollain kierolla logiikallaan.
Ilmeisesti kukaan perheestäsi tai suvustasi ei ole nähnyt kärsimystäsi tai ei ole halunnut tulla tueksesi. Mielestäni et ole heille velkaa, joka pitäisi hyvittää osallistumalla hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kestät...hohhoijaa. pari tuntia ne kestää niin varmaan ei ole iso rasitus. Itse menetin isäni jota rakastin yli kaiken ja minäkin selvisin hautajaisista.
Sinulla sentään oli se oma rakas isä, toisin kuin ap:lla. Teidän tilanteet ei ole mitenkään verrattavissa keskenään.
No kummallahan arvelet olevan vaikeampaa???
Mitä ihmeen vaikeampaa?
Ei tämä ole mikään vertailu tai kilpailu siitä kenellä on vaikeampaa. Mutta ainakin minä henkilökohtaisesti ottaisin mieluummin sen hyvän ja rakkaan isän jota sitten surraan hautajaisissa kuin eläisin lapsuuteni kaltoinkohtelevan ihmisen kanssa jota ei voi edes isäksi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kestät...hohhoijaa. pari tuntia ne kestää niin varmaan ei ole iso rasitus. Itse menetin isäni jota rakastin yli kaiken ja minäkin selvisin hautajaisista.
Sinulla sentään oli se oma rakas isä, toisin kuin ap:lla. Teidän tilanteet ei ole mitenkään verrattavissa keskenään.
No kummallahan arvelet olevan vaikeampaa???
Eiköhän sillä paskasta isästä kärsineellä ole ollut ihan heittämällä vaikeampaa kuin rakkaan isän lapsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi laittaa vaaleansinistä. Tummansininen menisi jos olisit lapsi. Aikuisena sinun on kuitenkin hankittava mustaa. Mieluiten jakkupuku tai peittävä mekko.
Plaa plaa plaa. Jankutat ihan turhuuksia
Mitähän tuo aikaisempi kommentoija sanoisi siitä että olin isäni hautajaisissa punaisessa asussa. Myös muilla vierailla oli punaista ja lisäksi mm. vaaleanharmaata, beigeä ja luonnonvalkoista. Harvalla läheisellä omaisella oli mustaa.
Vierailija kirjoitti:
Saako hautajaisiin saapua sinisellä autolla vai pitääkö vaihtaa mustaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako hautajaisiin saapua sinisellä autolla vai pitääkö vaihtaa mustaan?
Lapset saa saapua hautajaisiin tummansinisellä autolla, ei kuitenkaan vaaleansinisellä. Aikuisten on saavuttava mustalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä alkaisi esittämään. Ei kiinnostaisi kaiken tuon jälkeen
Mutta kenelle sitten siellä mieltäsi osoittaisit?
Vainajalle?
Vai äiti ja velikö ne tuolla AP:lla olisivat ne mielenosoituksen kohteet? He tosiaan sen häpeän sitten kantaisivat. Ovatko he sen ansainneet?
Jos tuntee, ettei kykene asiallisesti olemaan edes sitä pientä hetkeä siellä kappelissa, niin silloin on parasta jäädä pois ja antaa toisten saada olla ilman nolostumisia.
Mä suosittelen menemistä, koska muuten sä joudut loppu elämäsi selittelemään niille muille, mikset ollut siellä.
Mä jätin omista syistäni bioisän hautajaiset väliin. Miestä en juuri tuntenut. Satunnaisesti moikkailtiin, kun kylillä nähtiin. Mulla ei ollut mitään sidettä tähän mieheen. Hänen vanhempiinsa ja sisaruksiinsa oli, mutta häneen ei.
Äidin kanssa olivat eronneet ennen mun kouluikääni. Välit kovin huterat. Äiti yritti isää hoitamaan tapaamiset, mutta ei tyyppiä kiinnostanut.
"olihan se kuitenkin sun isäs!" mun äiti tuumas, kun kuuli, etten ollut hautajaisissa. Hän on ehkä eniten mua piinannut, vaikka itse on miehen mainetta pilannut kertomalla faktoja meidän elämästä. Osa omaa kokemusta, mutta oli äidinkin jutuissa oma vastuunsa. Äiti pelkää, että mä jätän hänet nyt yksin pikku juttujen takia. Enkä koskaan hautaa häntä... nää on ollut pitkiä keskusteluita, eikä hän näe asioita mun kantilta.
Isovanhemmat loukkantuivat, kun en ollut paikalla. Yhden sedän kanssa aiheesta ei ole tullut keskustelua, toinen setä vähän nurisee vastaan ja kuittailee ja täti tuumailee jatkuvasti: "olisithan sä voinut edes piipahtaa!".
Nyt jälkeenpäin ottaa päähän, etten silloin tajunnut, että poissaoloni loukkaa isovanhempia. Olisinhan mä heidän takiaa homman voinut hoitaa kotiin tyylikkäämmin. Niin olisi heidän poikansakin voinut hoitaa suhteensa lapseensa, mutta... siitä on turha enää puhua, kuulemma.
Mene ihmeessä. Paskaahan se tulee olemaan, mutta muutama tunti ja sitten asia on hoidettu, eikä ketään ole loukattu ja sukujuhlissa on muitakin puheenaiheita kuin horrotytär, joka ei mennyt edes hautajaisiin!
11 vuotta sitten oli se tilaisuus ja yhä kuulen.
Vierailija kirjoitti:
velipuolesiko? kirjoitti:
Mulla palkkatulot päättää puolestani.
En mahdu rippikoulupukuun ja ei ole varaa matkustaa isäni hautajaisiin ja ei ole varaa ostaa tai vuokrata pukua.
Palkkatulot on 1200e kk.
Suurin osa menee vuokraan. Vuokra on 800e kk.
Ei ole varaa olla konservatiivi. Sinällään hyvä kun en tykkää käydäkään missään.
Onkohan meillä sama isä?
Junamatka 200e, uusi puku tai vuokrattu puku 500e,
Joo meni 700e yli budjetin. En pääse isäni hautajaisiin.
Mun puolesta saat olla menemättä tai mennä ihan mihin vaan, mutta...
Kirpparit on täynnä pukuja tai edes puvun takkeja. Ihan vajaalla kympilläkin saa kummosia.
Näissä kyllä myös ihmettelen, että ettekö te tunne ketään? Ei ainuttakaan sukulaista, kaveria tai naapuria, jolta voisi lainata?
Mun mielestä vaatteet on vihoviimeinen tekosyy olla menemätttä yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita kukkalappuun joku piilomerkityksellinen teksti missä toivotat tämän alimpaan helvettiin.
Eihän tässä ole mitään järkeä. :D Kai sä tiedät, että omaiset ne viestit kuitenkin lukee, ei vainaja.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ollaan niin omahyväisiä paskijaisia, ettei edes omista vanhemmista välitetä. Ja hullut täällä vielä antavat henkistä tukea.
Moi sä! Sä kun olet noin kiva, niin sähän voisit alkaa käymään kuntasi yksinäisenä kuolleiden ihmisten hautajaisissa. Siitä voi tehdä ilmoituksen sossuun, niin he sitten ilmoittavat, kun tämmöinen tapahtuma on tulossa.
Ilmainen vinkki muillekin, jotka meinaa, että biologia velvottaa.
Vanhempaa ei näköjään velvoita, mutta lapsen on tehtävä kaikkensa täysin tuntemattoman ihmisen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita korvatulpat. Sitten vaan yrität lukea huulilta ja nyökkäilet. Hiukset niin ettei korvatulpat näy tietysti.
Tämä voisi olla oikeasti tosi toimiva.
Eihän ne tulpat mitään ääntä pois vie. Snadisti vaimentaa.
Vastamelukuulokkeista voisi olla oikeasti hyötyä. Kiinnostaisi nähdä se hiuslaite.
Miksi sinä sinne hautajaisiin sitten menet? Oletko typerä vai mikä mättää? Hanki itsetunto ja jätä tuollaisten paskojen hautajaiset väliin. Niin minäkin tein eikä kaduta.
Siis menet äidin ja veljen takia, vaikka tämä vainaja on ollut täysi persereikä? Mitäs jos sanoisit, että et ole menossa koska hän oli persereikä. Joskus rehellisyys on paikallaan. Mitään vainajien kunnioitusta on turha miettiä, jos kalmo ei osannut eläessään käyttäytyä.
Hyvänen aika teidän kynnysmattojen kanssa..
Minä olin serkkuni isän hautajaisissa, enkä tiennyt yhtään miten keljumainen ukko se oli ollut. Sitten kun serkkuni sekosi arkun edessä ja alkoi karjua "v i t u n paskaa" ja iski jalkaansa maahan huutaen että "vihaan, vihaan, vihaan sinua kusipää" ja tilaisuus jouduttiin keskeyttämään ja toimittamaan serkku päivystykseen, aloin olla sitä mieltä että ehkä ne hautajaiset voi jättää väliin jos suhde on ollut ongelmallinen.
Nappi huuleen ja mieti äitiäs ja veljeäs. Juttele niiden kanssa, josko voisitte keskenänne jopa purkaa noita tunteita.
Viha syö sinua, muttei aiheuta isällesi mitään. Sun kannattaisi hankkiutua eroon vihastasi.
Vierailija kirjoitti:
Mä suosittelen menemistä, koska muuten sä joudut loppu elämäsi selittelemään niille muille, mikset ollut siellä.
Mä jätin omista syistäni bioisän hautajaiset väliin. Miestä en juuri tuntenut. Satunnaisesti moikkailtiin, kun kylillä nähtiin. Mulla ei ollut mitään sidettä tähän mieheen. Hänen vanhempiinsa ja sisaruksiinsa oli, mutta häneen ei.
Äidin kanssa olivat eronneet ennen mun kouluikääni. Välit kovin huterat. Äiti yritti isää hoitamaan tapaamiset, mutta ei tyyppiä kiinnostanut.
"olihan se kuitenkin sun isäs!" mun äiti tuumas, kun kuuli, etten ollut hautajaisissa. Hän on ehkä eniten mua piinannut, vaikka itse on miehen mainetta pilannut kertomalla faktoja meidän elämästä. Osa omaa kokemusta, mutta oli äidinkin jutuissa oma vastuunsa. Äiti pelkää, että mä jätän hänet nyt yksin pikku juttujen takia. Enkä koskaan hautaa häntä... nää on ollut pitkiä keskusteluita, eikä hän näe asioita mun kantilta.
Isovanhemmat loukkantuivat, kun en ollut paikalla. Yhden sedän kanssa aiheesta ei ole tullut keskustelua, toinen setä vähän nurisee vastaan ja kuittailee ja täti tuumailee jatkuvasti: "olisithan sä voinut edes piipahtaa!".
Nyt jälkeenpäin ottaa päähän, etten silloin tajunnut, että poissaoloni loukkaa isovanhempia. Olisinhan mä heidän takiaa homman voinut hoitaa kotiin tyylikkäämmin. Niin olisi heidän poikansakin voinut hoitaa suhteensa lapseensa, mutta... siitä on turha enää puhua, kuulemma.
Mene ihmeessä. Paskaahan se tulee olemaan, mutta muutama tunti ja sitten asia on hoidettu, eikä ketään ole loukattu ja sukujuhlissa on muitakin puheenaiheita kuin horrotytär, joka ei mennyt edes hautajaisiin!
11 vuotta sitten oli se tilaisuus ja yhä kuulen.
Minä taas suosittelen hautajaisten väliin jättämistä, koska muuten olet loppuikäsi muiden miellyttäjä ja he eivät tule tunnustamaan sinun oikeutettua vihaasi. Jos sanoo selvästi, että "en mene hautajaisiin, koska hän oli sellainen eläessään, että en halua", niin pitää olla aikamoinen helvetin metsäläiskallu jos ei siitä tajua mistä mättää. Kyllä täysijärkinen tajuaa, että jos toinen jättää hautajaiset väliin, siinä ei ole kyse välinpitämättömyydestä, vaan sille on aina jokin syy. Tietysti metsäläiskallut ei tätä tajua, mutta näiden mielipide onkin jo etukäteen päätetty, sama mitä tekee. Juoksisin tuollaisen porukan luota pois.
Miksei kestäisi? Useimmat joutuvat feikkaamaan töissäkin joka päivä.
Ei ole vaikeaa vetää yksiä hautajaisia läpi asiallisesti. Vaikeampaa on niillä, jotka oikeasti surevat.