Miten päästä eroon jatkuvasta vihantunteesta?
Terapiassa on käytu vuosia. En tiedä saako sieltä enää mitään. Jos en pääse purkamaan vihaa jotenkin verbaalisesti ärsyttämällä ihmisiä tms. niin vituttaa ja pistää vihaksi jatkuvasti.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettamalla sometuksen.
Oon vähentäny ja tuntuu että vitutus vaan lisääntyy kun sitä ei pääse purkamaan mihinkään.
AP
onko ihan yleistä vihaa vai vihaa vain tietyistä asioista? Parantamalla omaa elämää tulee yleensä iloisemmaksi.
Ihan vihaa mitä nousee kun lukee medioita tai somea. Kohdistuu milloin mihinkin. Ei se tyhjästä tule kai. Se onkin kun oon yleisesti aika tyytyväinen elämääni ja koen itseni onnelliseksi, mutta kun oon yksin niin kaikenlainen alkaa triggeröidä ja vituttaa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Oliko isäsuhteesi hankala?
Äitisuhde enemmänkin. Isän kanssa ei kauheasti ollut ongelmia.
AP
Vierailija kirjoitti:
Anna anteeksi kaikille. Ajattele, jos kuolisit huomenna, niin oliko vihastumiset sen arvoisia. Tuo lause ehkä kuulostaa vähän passiivis-aggressiiviselta, mutta en osaa sitä paremminkaan muotoilla :D
En arvosta tätä neuvoa, Vihastumisella on paikkansa, viha on tärkeä tunne ja yleensä kertoo siitä, että on tullut kohdelluksi väärin tms. Anteeksi antamiseen kehoittaminen on monesti todellisuudessa kehoittaminen alistumiseen ja vihan tunteen tukahduttamiseen tai patoamiseen, jolloin viha voi kasvaa täysin hallitsemattomaksi.
Viha on tunne siinä missä muutkin tunteet, kuka esim. sanoisi, että tukahduta ilon tunteesi tai jos kuolisit huomenna, olisiko ilostumisesi ollut sen arvoista? Ihan lässynläätä ja kuka edes miettii tuollaisia, "jos kuolisit huomenna"? Vihalla on viesti, jota kannattaa kuunnella. Ja tämä ei ole kehoitus väkivaltaan, suun soittoon ja vittuiluun tms. Ks. edellinen viestini nro 17.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löyhästi tähän liittyen: onko olemassa toista suosittua keskustelupalstaa, jossa olisi vähän parempi tunnelma? Täällä lähes kaikki tuntuvat olevan vihaisia tai muuten ongelmaisia.
Siis itse olet vihainen, mutta et halua, että muut ovat vihaisia ja ongelmaisia? Mutta itse haluat päästä purkamaan vihaasi muihin ja "verbaalisesti ärsyttämään" muita?
En oo oikein varma. Tiedän vaan että jollain tasolla se tyydyttää ja helpottaa oloa, kun sanob jossain somessa asioita jotka ärsyttää heitä ja se jos onnistun nokittamaan ihmisiä verbaalisesti.
AP
Vierailija kirjoitti:
Oliko vihantunteet sallittuja lapsuudessasi? Osuuko oikeaan, että ei, ja isäsuhteesi oli ongelmallinen?
Eipä ne kovin sallittuja ollu aina. Äitisuhde oli ongelmallinen.
AP
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut lapsesta saakka vihainen, helposti ärsyyntyvä ja muiden ärsyttämiseen vihaasi purkava? Jos näin on, niin sinulla saattaa olla ADHD tai mahdollisesti muu neurokirjon oireyhtymä. Hoitamaton ADHD oireilee usein epämääräisenä vihaisuutena ja kykenemättömyytenä käsitellä ärsyyntymistä asianmukaisesti.
En oikeastaan. Anihavoin murrosiän alkamisen jälkeen oon riidelly livenä kenenkään muun kuin vanhempieni kanssa. Harvoin edes seurustelukumppanien. Monet pitää mua tosi viilipyttynä, mut ne ei vaan tiedä millanen oon kun vaikka selailen yksin nettiä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Käytä se hyödyksi, ala nyrkkeilemään tai harrastamaan liikuntaa missä sen voi kanavoida positiiviseks. Jos sä istut vaan ni se ei lähe mihinkää
Äsken kävin salilla. Silti vituttaa taas.
AP
Etkö voi tietoisesti päättää hylätä vihantunteita ja alkaa suhtautua muihin hyväntahtoisesti? Päättää siis niin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä terapeuttisi on asioistasi?
No jokin aika sitten heitti että pitäiskö terapiaa vähentää tai lopettaa kun mulla tuntuu olevan asiat hyvin nykyään. Ne asiat mitkä ennen paino ei enää oikeastaan paina tai oo jatkuvia itsekriittisiä ajatuksia kuten aiemmin oli. Olin samaa mieltä että vähennetään.
AP
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi tietoisesti päättää hylätä vihantunteita ja alkaa suhtautua muihin hyväntahtoisesti? Päättää siis niin.
Ei psykologian kirjat ainakaan suosittele tunteiden tukahduttamista, vaan sitä että antaa niiden tulla vapaasti.
AP
Toimiva terapiamuoto, jossa hyödynnetään myös kehoa. Pelkästään pään sisällä olemalla on vaikea käsitellä suuttumusta ja suurin osa terapiamuodoista on muutenkin todella tehottomia. Kun käsittelee suuttumusta kehossaan, niin sen saa myös käsiteltyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko vihantunteet sallittuja lapsuudessasi? Osuuko oikeaan, että ei, ja isäsuhteesi oli ongelmallinen?
Kysyn tätä siksi, että kehoitan tutustumaan passiivis-aggressiivisuuden käsitteeseen. Kun suorat vihan ilmaukset on estetty lapsuudessa, ne purkautuvat epäsuorina vihan ilmauksina, esim. haluna "verbaalisesti ärsyttää muita" eli siis vittuilla ja soittaa suuta. Todellinen syy taustalla on todennäköisesti kapina isääsi kohtaan.
Pääset tästä, kun ymmärrät, että nyt olet aikuinen. Sinun ei tarvitse vittuilla enää ilmaistaksesi vihaasi. Nyt voit oikeasti itse vaikuttaa asioihin, jotka koet esim. vääriksi ja epäoikeudenmukaisiksi, tai jos on sellainen asia, johon et voi vaikuttaa, kypsä aikuinen pystyy kohtaamaan ja käsittelemään niin vihan kuin muutkin tunteensa, purkamatta niitä toisiin. Tämä toki vaatii aluksi harjoittelua ja tunteiden tunnistamista.
Miksi kapina isää eikä äitiä kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn tätä siksi, että kehoitan tutustumaan passiivis-aggressiivisuuden käsitteeseen. Kun suorat vihan ilmaukset on estetty lapsuudessa, ne purkautuvat epäsuorina vihan ilmauksina, esim. haluna "verbaalisesti ärsyttää muita" eli siis vittuilla ja soittaa suuta. Todellinen syy taustalla on todennäköisesti kapina isääsi kohtaan.
Pääset tästä, kun ymmärrät, että nyt olet aikuinen. Sinun ei tarvitse vittuilla enää ilmaistaksesi vihaasi. Nyt voit oikeasti itse vaikuttaa asioihin, jotka koet esim. vääriksi ja epäoikeudenmukaisiksi, tai jos on sellainen asia, johon et voi vaikuttaa, kypsä aikuinen pystyy kohtaamaan ja käsittelemään niin vihan kuin muutkin tunteensa, purkamatta niitä toisiin. Tämä toki vaatii aluksi harjoittelua ja tunteiden tunnistamista.
No kun käytännössä mä en vittuile, vaan nimenomaan puhun asioista argumentoiden itse asiaa. Mutta on siellä silti taustalla vihantunteet. Se että teen tuota somessa, se on turhaa koska vaikka olisin jossain asiassa oikeassa, niin tuskin vaikutan monenkaan ihmisen mielipiteeseen. Kulutan vain päivääni turhuuteen.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löyhästi tähän liittyen: onko olemassa toista suosittua keskustelupalstaa, jossa olisi vähän parempi tunnelma? Täällä lähes kaikki tuntuvat olevan vihaisia tai muuten ongelmaisia.
Siis itse olet vihainen, mutta et halua, että muut ovat vihaisia ja ongelmaisia? Mutta itse haluat päästä purkamaan vihaasi muihin ja "verbaalisesti ärsyttämään" muita?
En oo oikein varma. Tiedän vaan että jollain tasolla se tyydyttää ja helpottaa oloa, kun sanob jossain somessa asioita jotka ärsyttää heitä ja se jos onnistun nokittamaan ihmisiä verbaalisesti.
AP
Provoilu on jossain määrin ihan normaalia, ja some on sitä täynnä. Oppiihan siinä myös jossain määrin keskustelutaitoakin. Joskus on hyväkin vähän herätellä joitakin ihmisiä. Kuinka iso ongelma tämä vihaisuus sinulle mielestäsi on?
Jos on ihan todellinen ongelma, niin ehkäpä sitä äitisuhdetta kannattaisi sitten vielä hieman pöyhiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna anteeksi kaikille. Ajattele, jos kuolisit huomenna, niin oliko vihastumiset sen arvoisia. Tuo lause ehkä kuulostaa vähän passiivis-aggressiiviselta, mutta en osaa sitä paremminkaan muotoilla :D
En arvosta tätä neuvoa, Vihastumisella on paikkansa, viha on tärkeä tunne ja yleensä kertoo siitä, että on tullut kohdelluksi väärin tms. Anteeksi antamiseen kehoittaminen on monesti todellisuudessa kehoittaminen alistumiseen ja vihan tunteen tukahduttamiseen tai patoamiseen, jolloin viha voi kasvaa täysin hallitsemattomaksi.
Viha on tunne siinä missä muutkin tunteet, kuka esim. sanoisi, että tukahduta ilon tunteesi tai jos kuolisit huomenna, olisiko ilostumisesi ollut sen arvoista? Ihan lässynläätä ja kuka edes miettii tuollaisia, "jos kuolisit huomenna"? Vihalla on viesti, jota kannattaa kuunnella. Ja tämä ei ole kehoitus väkivaltaan, suun soittoon ja vittuiluun tms. Ks. edellinen viestini nro 17.
Niin, saat elää kuten haluat. Maailma on täynnä epäoikeudenmukaisuutta, ei siitä tule mitään, jos kaikki on koko ajan vain vihaisia kaikesta.
Senkus pelaat itseäsi. Mitä vaati että kamelinselkä katkeaa ja opit nöyrtymään?
Niin makaa kuin petaa.
Ylpeys käy lankeemuksen edellä.
Kun oot vihainen niin etsi se viha itsestäsi ja lyö sitä.
Aijotko kantaa vihasi hautaan? Mikä ikinä onkaan se syy vihaasi niin se hallitsee sua ja sä itse annat vallan sille jotenka yksinkertaisesti sanottuna et ole ohjaksissa vaan tunne hallitsee sinua.
Missä sun viha on kun nukut syvääunta?
Ei missään sitä ei ole.
Pidät elossa jotain mitä ei ole edes todellisuudessa olemassa.
Hajoa
Ei auta itku markkinoilla.
Rukoile
Pyydä anteeksi
Ja nöyrry
Ei ihmisen edessä
Vaan tämän elämän ja sen voiman joka on kaikessa
Ennen aikaa, ajassa ja ajan jälkeen.
Ymmärrä että sun viha ei ole niin todellinen kuin se tuntuu
Mieti ensimmäistä sekuntia aamulla kun heräät silloin kaikki on vielä ok.
Älä pelaa itseäsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Provoilu on jossain määrin ihan normaalia, ja some on sitä täynnä. Oppiihan siinä myös jossain määrin keskustelutaitoakin. Joskus on hyväkin vähän herätellä joitakin ihmisiä. Kuinka iso ongelma tämä vihaisuus sinulle mielestäsi on?
Jos on ihan todellinen ongelma, niin ehkäpä sitä äitisuhdetta kannattaisi sitten vielä hieman pöyhiä?
Musta usein aika hyödytöntä kyllä se provosointi ja uskon että vihantunteisiin perustuvalla argumentaatiolla vain lisätään vastakkainasettelua yhteiskunnassa eikä päästä mihinkään. Ne ihmiset, jotka oikeasti saavat eri mieltä olevat ajattelemaan, eivät puhu tunnekuohun vallassa.
Sitä äitisuhdetta on pöyhitty vuosikaupalla terapiassa. Olin pitkään äidille vihainen. Enää en ole enkä ajattele häntä kovin usein ylipäätään.
AP
Älä pelaa itseäsi
Selvitä mihin se vihantunne sinussa lopulta katoaa tai mistä se ilmenee kun vihastut ja pidä huomiosi siellä ja ole hiljaa.
Opettele olemaan hiljaa ja katsomaan neutraalisti.
Vihanhallintakurssia etsii <| osta säkki kotiin saat sitäkin paukuttaa. Lue miten voit tulla kivaksi tyypiksi. Tsemppiä
Ei kyse oo reagoinnista. Ei tunne oo reagointia. Ei mulla kait oo mitään mitä pitäisi lääkitä. Ahdistus- ja masennustesteistä tulee matalat pisteet.
AP