Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

selittäkää mulle akateemisen maailman hierarkia

Vierailija
05.08.2023 |

On monenlaisia professoreita, dosentteja ja apulaisprofessoreita ja tohtoreita niin mikä noista sitten on ylin ja mikä alin?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoissa on myös rehtorit. Mikä on heidän paikkansa järjestelmässä?

Rehtorit johtavat yliopistoa, joka koostuu tiedekunnista. Tiedekuntia johtavat dekaanit.

Vierailija
22/26 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dosentin ja tohtorin ero se, että dosentilla pitää enemmän tieteellisiä julkaisuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää tällaiset "selvittäkää minulle"-viestit.

Mitä jos otat ihan ITSE selvää asioista?

Vierailija
24/26 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hierkarkiaan pääsee usein jatko-opintojen kautta. Jatko-opintoihin pääsyssä auttaa oma tutkimusaihe mutta myös tuuri ohjaajan valinnassa. Hyviin väleihin pääsevät voivat päästä eteenpäin uralla. Harvoin paikat ovat aidosti auki kenelle tahansa, vaan välit ohjaajaan ja muu soveltuvuus ovat etusijalla.

Periaatteessa arvosanalla on merkitystä mutta osa palkataan tai valitaan muuten jo ennen kuin gradu on edes valmis. Sitten heistä osaa voidaan koulia jatkoon tuettuina. Valinta voi perustua ihan henkilökemioihin sekä aiheen kätevyyteen ohjaajalle.

Joku voi valita aiheen miellyttääkseen työssä olevia ja joskus se kannattaa, joskus ei. Joku voi saada siitä apua, joku toinen taas sivuutetaan, jos ei osu juuri oikeaan saumaan tai ei muuten vaan satu sopimaan.

Valikoituneista osa voi päästä vaikka auttamaan kursseilla. Taaskaan paikat eivät usein ole aidosti auki ja ilmoituksia niihin harvoin näkyy. 

Vierailija
25/26 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoissa on myös rehtorit. Mikä on heidän paikkansa järjestelmässä?

Rehtori on yliopiston ylin johtaja. Hänellä on apunaan vararehtoreita ja yksiköistä kuten tiedekunnista vastaavia dekaaneja. 

Vierailija
26/26 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppia