Paljonko teidän miehet tekee PYYTÄMÄTTÄ kotitöitä?
Kuinka paljon miehenne osallistuvat kotitöihin pyytämättä? Meillä on lapsiakin ja mies tuntuu siltä myös välillä. Sohvalle istahtaa jokainen mahdollinen hetki, kaikki pitää erikseen pyytää, oli sitten lomalla tai ei. Sama viikonloppuisinkin. Ei ole masentunut, olen kysynyt ja vaikuttaa kyllä ihan siltä, ettei tajua vain osuuttansa sanomatta.
Esimerkiksi ei pese pyykkiä, ennenkuin on pakko, eli lapsilla ei esim ole enää puhtaita vaatteita. Ei siivoa keittiötä ruoanlaiton/syönnin jälkeen ellen sano, ei imuroi, ei MITÄÄN ellen erikseen pyydä. Sitten ihmettelee kun olen hermona. Ei auta kotityölistat kun nekin sitten saattaa unohtua, esim roskien vienti aamulla kun lähtee töihin onnistuu pari päivää ja sitten alkaa taas unohtelu. Ärsyttää.
Kommentit (122)
Mieheni on aineenopettaja.
Pitkät lomat ja lyhyet työpäivät. Kun ei ole muuta tekemistä, niin hankkii perheen ruoat, siivoaa kämpän ja kokkaa vielä koko perheen ateriat.
Meillä jakautunut niin, että mies vie roskat ja siivoaa keittiön. Kerran viikossa teen viikkosiivouksen, pesen pyykit ja teen isomman kauppatilauksen. Menee joku 2-3 h yhteensä/viikko näihin. Ruuan teen yleensä aina minä, kerralla enemmän. Mies kokkailee joskus viikonloppuisin.
Oon 1 v kanssa kotona ja teen päivällä, mitä jaksan tai ehdin ja sit iltasin mies on lapsen kanssa, jos vaikka laitan ruokaa. Lapsen iltatoimet vuorotellaan joka toinen ilta ja sillä välin toinen yleensä kerää lelut laatikkoon.
Ei tarvitse koskaan pyytää, mies yleensä iltaan mennessä hoitanut osuutensa. Ei sotke kamalasti ja siivoaa omat jälkensä. En kontrolloi miten ja milloin tekee. Aiemmin olin vähän päsmärinä ja huomasin, että vei häneltä motivaatiota. Jos tekee minun mielestä hölmöllä tavalla niin menen yleensä itse toiseen huoneeseen, etten vaan mene kommentoimaan. Lopputulos on kuitenkin ok, vaikka ei aina samanlainen, kun itse tekisin, mutta kaikki tekee omalla tyylillä.
Muutettiin miehen kanssa reilu 20 vuotiaina yhteen ja mä olin asunut 5 v jo omillani ja muutenkin olin jo kotona tehnyt paljon kotitöitä. Mies oli taas elänyt täyspalvelussa koko ikänsä ja ei esim. 21 v maksanut puhelinlaskua, ellei hänen äitinsä käskenyt. Paljon on keskusteluja tästä käyty ja tärkeimpinä havaintoina on ollut, että vastuiden pitää olla selkeitä ja aikuisilta ihmisiltä odotetaan, että kykenevät hoitamaan itsensä ja kotinsa ilman, että toinen aikuinen käskee. Ollaan tasavertaisia aikuisia, ei vanhempi ja lapsi. Kumpikin siivoaa jälkensä, ettei kauheaa sotkua ehdi syntyä. Toinen ei puutu toisen tekemisiin ja joitain asioita miehen on pitänyt oppia kantapään kautta, mutta parempi sekin kuin, että vahtisin ja kontrolloisin häntä.
Minä en jankuta ja jos joku vaivaa niin sanon asiallisesti. Samoin mies minulle. Alussa olin aika raivona ja sätin miestä tekemättömistä töistä, joka vaan huononsti hänen itsetuntoaan. Positiivisen kautta on muutos tapahtunut. Mies myös alussa kyseli kokatessa, miten mikäkin juttu tehdään niin vastasin yleensä, että ihan sama päätä sinä. Tällä tavalla oppii parhaiten.
Nyt ollaan 30 v ja arki sujuu hyvin, mies varmaan ottaa taas lisää vastuita, kun menen töihin. Harmillista että miehelle ei ole lapsuudenkodissa opetettu vastuunkantoa ja kotitöitä, mutta ylpeä olen siitä, miten ollaan molemmat vuosien myötä kasvettu.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt lähdetään siitä, että korjasin sen pesukoneenkin
Tämä
T: Mies
Nykyään tekee, mutta siinä kesti 10 vuotta, että oppi.
Mut mä en tosiaan ala miksikään kotityökoneeksi itse sen sijaan.
Miehet on vähän lapsia, niihin pätee samat keinot.
Älä ap tee yksin mitään töitä. Jos teillä on siivottavana keittiö ja lattia, kysy: siivoatko keittiön vai lattian?
Jompi kumpi on tehtävä ja sä teet sen toisen.
Kyllä se oppii, kun ei asiat vaan mystisesti tapahdu vaikka hän ei niitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä
Kukaan ei korjaa mitään koneita eikä niitä edes saa itse korjailla.
Miehet aina kehtaa vedota johonkin, jonka tekeminen kestää 2h vuodessa. On vähän eri verrata töitä joiden työmäärä on 2h viikossa vai 2h vuodessa.
K u s i p ä ä t on ilman emäntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä
Edelleen, mun eksä kävi korjaamassa koneen. Ilman napinaa ja odotusta että pyykkään nyt sillä sit hänen pyykkinsä. Siihen meni tunti joten tunnin voin vastapalkkaa tehdä jotain muuta ja olenkin hoitanut heidän koiraa viikkotolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Mies tekee valtaosan kotitöistä.
Miksi hyysäätte jotain loista kotonanne? Puoliso on kuitenkin oma valinta.
No miksi miehesi hyysää? Voitko kysyä ja postata vastauksen tänne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jätä se sika ja hanki dildo ja kissa. Tällaiset miesvihaa lietsovat aloitukset ja provot ovat niin aikansa eläneitä.
Tiesitkö, että mitä vähemmän mies tekee kotitöitä, sitä vähemmän saa seksiä. Mieslapsi vaikuttaa naisen seksuaaliseen halukkuuteen. Tämä on ihan tutkittu juttu. Että kannattaisi teidän miesten aökaa tekemään niitä kotitöitä, saatte enemmän pillua.
Miksi? Kerran viikossa riittää oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies tekisi naisten töitä? En ymmärrä.
Etkö tarvi ruokaa tai puhtaita vaatteita? Ai tarvit? Jos olet aikuinen, hoidat ne itse, et pistä puolisoa asialle. Jos olet vauva, saat rauhassa laittaa äitisi asialle.
Pyykkääminen ei montaa minuuttia viikossa vie. Likaisten korista koneeseen, sieltä kuivausrunpuun ja puhtaiden koriin ja seuraavalla viikolla sama. Airfryeriin heittää jotain ja vartin sisäännon ruoka valmis.
Meneehän sitä aikaa, jos sitä kuluttaa niihin metatöihin.
Tota, täällä lapsiperheessä ei pyöri pyykkikone kerranviikossa vaan 1-2 kertaa päivässä ja niiden puhtaiden pitää löytää myös narulta oikeisiin kaappeihin. Jos meillä olisi joku "puhtaiden kori" niin se olisi 5 kuutiometrin kontti mistä kukaa ei löytäisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö tarvi ruokaa tai puhtaita vaatteita? Ai tarvit? Jos olet aikuinen, hoidat ne itse, et pistä puolisoa asialle. Jos olet vauva, saat rauhassa laittaa äitisi asialle.
Pyykkääminen ei montaa minuuttia viikossa vie. Likaisten korista koneeseen, sieltä kuivausrunpuun ja puhtaiden koriin ja seuraavalla viikolla sama. Airfryeriin heittää jotain ja vartin sisäännon ruoka valmis.
Mukava kuulla, että on sinulle noin helppo homma. Milloin pääset meille pyykkäämään? Me ei kumpikaan tykätä tuosta hommasta ja kasaa löytyy.
En jaksa muualle lähteä pyykkäämään, mutta heitä vaan siitä kasasta koneeseen ja siitä kuivausrumpuun, kuten jo neuvoin. Puhtaat pyykit rummusta pyykkikoriin ja sieltä päälle.
Valitsin puolisokseni aikuisen, joten ei tarvitse pyytää normaaleita asioita.
Miehen osallistuminen on pyöreä nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä
Sanoin. Ei se jakohihnan ja ohjelmakortin vaihto olleetkaan rakettitiedettä.
T: kolmen yh-äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota, täällä lapsiperheessä ei pyöri pyykkikone kerranviikossa vaan 1-2 kertaa päivässä ja niiden puhtaiden pitää löytää myös narulta oikeisiin kaappeihin. Jos meillä olisi joku "puhtaiden kori" niin se olisi 5 kuutiometrin kontti mistä kukaa ei löytäisi mitään.
Täällä jokaisella on omat pyykkinsä omissa pyykkikoreissaan ja ne pestään erikseen sekoittamatta toisiinsa. Minä pesen omat pyykkini kerran viikossa, en jaksa laittaa niitä kaappiin, vaan suoraan korista päälle.
Vierailija kirjoitti:
Miehen osallistuminen on pyöreä nolla.
Näin oli exälläkin. Kauaa en viitsinyt sitä katsella.
Mies tekee meillä suurimman osan kotitöistä, koska hänellä on enemmän vapaata aikaa. Ja hän ei inhoa kotitöitä niin paljon kuin minä. Minä vastaan ruoanlaitosta.
En olisi mennyt yhteen miehen kanssa, jolle ei ole itsestäänselvää, että pyykit pitää pestä, tiskit tiskata/laittaa koneeseen, imuroida jne. Hän oli asunut useita vuosia yksin ennen kuin tapasimme, joten osasin kyllä seurusteluaikana päätellä, kuinka hän hoitaa kotiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tee sinä ne kotityöt niin mies tekee omat hommansa. Ei ole rakettitiedettä.
Luttele nyt ne miesten työt kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jätä se sika ja hanki dildo ja kissa. Tällaiset miesvihaa lietsovat aloitukset ja provot ovat niin aikansa eläneitä.
Tiesitkö, että mitä vähemmän mies tekee kotitöitä, sitä vähemmän saa seksiä. Mieslapsi vaikuttaa naisen seksuaaliseen halukkuuteen. Tämä on ihan tutkittu juttu. Että kannattaisi teidän miesten aökaa tekemään niitä kotitöitä, saatte enemmän pillua.
Miksi? Kerran viikossa riittää oikein hyvin.
Tokihan tahti voi olla myös kerran viikossa- ei ikinä.
Enemmän tekee ku minä ja pyytämättä. Jos on vapaalla niin valmis ruoka oottaa kun tulen töistä, imuroi, hoitaa tiskit, lenkittää koiran, kuskaa lapsia jne. Muutamat työt on jaettu niin että se tekee joka siitä hommasta tykkää. Muuten se jolla on aikaa ja joka sattuu oleen kotona.
En osaisi muuta kuvitella, lapsuudenkodissa isä osallistui myös, käsittääkseni ilman eri käskyä, imuroi, hoiti nurmikonleikkuut, kuskasi meitä, luki iltasadut, selvitti pitkät hiukset jne. Sittemmin osannut hoitaa lapsenlapsia siinä missä mummikin.
Molemmat ukit osas laittaa ainakin jotain ruokaa, huolehtia lapsenlapsista eikä puhettakaan että sohvalla maaten katottais ku vaimo raataa, toki mummoloissa maalla oli paljon naisten ja miesten töitäkin vielä 80-90-luvuilla. Jos joku oli epätasa-arvoista niin se johtui mummin saamasta vain poikia arvostavasta kasvatuksesta josta hän ei ikinä kunnolla päässyt eroon.