Paljonko teidän miehet tekee PYYTÄMÄTTÄ kotitöitä?
Kuinka paljon miehenne osallistuvat kotitöihin pyytämättä? Meillä on lapsiakin ja mies tuntuu siltä myös välillä. Sohvalle istahtaa jokainen mahdollinen hetki, kaikki pitää erikseen pyytää, oli sitten lomalla tai ei. Sama viikonloppuisinkin. Ei ole masentunut, olen kysynyt ja vaikuttaa kyllä ihan siltä, ettei tajua vain osuuttansa sanomatta.
Esimerkiksi ei pese pyykkiä, ennenkuin on pakko, eli lapsilla ei esim ole enää puhtaita vaatteita. Ei siivoa keittiötä ruoanlaiton/syönnin jälkeen ellen sano, ei imuroi, ei MITÄÄN ellen erikseen pyydä. Sitten ihmettelee kun olen hermona. Ei auta kotityölistat kun nekin sitten saattaa unohtua, esim roskien vienti aamulla kun lähtee töihin onnistuu pari päivää ja sitten alkaa taas unohtelu. Ärsyttää.
Kommentit (122)
Ei se ehdi tekemään, miehen siisteysstandardit on niin erilaiset, että siivoa vasta sitten kun on pakko.
Tekee ruoat silloin kun hänen työvuoroillaan se fiksumpaa. Olemme siis vuorotyötä tekeviä molemmat. Samoin pesee pyykkiä tai siivoaa omalla osaltaan. Kaupassa käy lähes aina sillä hänen työmatkansa varrella. Ostoslistan suunnittelemme yhdessä samoin tulevat ruoat. Sama jako myös lasten harrastuksia tai kouluasioita tai vaikkapa vaatehankintoja koskien. Se on aina hoitanut kummalla paremmin aikaa. Ei ole ikinä tarvinnut pyydellä häntä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on miehenkin koti, joten myös hänellä on oikeus päättää kodin siisteysaste. Jos minua siivottomuus ärsyttää, vika ei ole miehessä, joten en tee hänestä pikkuapulaista, jota pyydän siivoamaan. Jos miestä ärsyttää se, että ei ole puhtaita vaatteita, niin hän tekee asialle itse jotain eikä pyydä minua pyykkäämään.
Jos haluan täydellisen kodin, asun siellä yksin ja maksan itse kaiken. Jos haluan kodin, johon minulla ei yksin olisi varaa, hyväksyn sen, että toinen maksaja elää siellä omanlaistaan elämää, ei sitä, mitä minä vaadin häntä elämään.
Onnea valitsemallesi tielle. Onkohan teillä lapsia? Veikkaan, ettei ole.
Mies tekee valtaosan kotitöistä.
Miksi hyysäätte jotain loista kotonanne? Puoliso on kuitenkin oma valinta.
Tekee paljon ja ihan pyytämättä. Menee enemmän niin päin, että hän nalkuttaa minulle silloin tällöin kotitöistä. Ehkä ainoa oma ärsytykseni on se, ettei hän niin helposti huomaa ja huomioi minun tekemiäni asioita ja nalkuttaa tehneensä kaiken. Silloin pitää vähän muistutella, että kyllä minullakin joku osuus tässä huushollissa on.
Teen mm. kaikki ruoat, sillä jos se jäisi mieheni vastuulle, niin jääkaappi olisi tyhjä ja hän hakisi pizzaa (itselleen). Teen myös lähes kaikki meidän kauppareissut ja siivoan keittiötä huomattavasti ahkerammin.
Mieheni sitten enemmän hoitaa lattioita (robotti-imurilla ja varsi-imurilla, minä satunnaisesti moppaan), pyykkihuoltoa ja roskien vientiä. Osallistun toki näihin, kuten mieheni keittiön siivoukseen, mutta aika lailla näin jakautunut.
Olen tullut siihen tulokseen, ettei täydelliseen harmoniaan kotitöistä voi päästä ellei hommaa kotiin siivoojaa. Meillä on kyllä ihan hyvällä mallilla siihen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Sen jatkuvan syyllistämisen voisi lopettaa!
Ei oo kiva tehdä mitään kun haukutaan!
On kiva olla tekemättä mitään, kun ei haukuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies tekisi naisten töitä? En ymmärrä.
Etkö tarvi ruokaa tai puhtaita vaatteita? Ai tarvit? Jos olet aikuinen, hoidat ne itse, et pistä puolisoa asialle. Jos olet vauva, saat rauhassa laittaa äitisi asialle.
Pyykkääminen ei montaa minuuttia viikossa vie. Likaisten korista koneeseen, sieltä kuivausrunpuun ja puhtaiden koriin ja seuraavalla viikolla sama. Airfryeriin heittää jotain ja vartin sisäännon ruoka valmis.
Meneehän sitä aikaa, jos sitä kuluttaa niihin metatöihin.
Vierailija kirjoitti:
M I E S V I H A N Ä K Y V Ä K S I
M I E S L A I S K U U S N Ä K Y V Ä K S I
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt lähdetään siitä, että korjasin sen pesukoneenkin
Höpö höpö. Mulla kävi eksä korjaamassa pesukoneen eikä ottanut latiakaan. Ei sanonut, että tuutko nyt tiskaan mun kotiin vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö tarvi ruokaa tai puhtaita vaatteita? Ai tarvit? Jos olet aikuinen, hoidat ne itse, et pistä puolisoa asialle. Jos olet vauva, saat rauhassa laittaa äitisi asialle.
Pyykkääminen ei montaa minuuttia viikossa vie. Likaisten korista koneeseen, sieltä kuivausrunpuun ja puhtaiden koriin ja seuraavalla viikolla sama. Airfryeriin heittää jotain ja vartin sisäännon ruoka valmis.
Juu ei varmaan vie jos ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Mikset sitten tee?
En tiedä mitään etovampaa kuin laiska mies... Yleensä myös lihava ja alkon suurkuluttaja.
Meillä mieheni hoitaa kaikki keittiöön liittyvät asiat, kuten kaupassa käynti, kokkaus, tiskaus ja keittiön siivoaminen. Minä hoidan meillä perussiivouksen ja pyykkihuollon, sillä pidän siitä. Nyt tosin ei ole paljoa kotitöitä kun olemme ilman asuntoa. No joo, mies käy edelleenkin kaupassa ja hoitaa pääosan ruuasta, tiskiä tulee sen verran mitä retkikeittimellä nyt saa aikaiseksi. Minä hoidan kotimme eli teltan sisätilat kuntoon ja pyykkään kun pesula tulee vastaan.
N32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukava kuulla, että on sinulle noin helppo homma. Milloin pääset meille pyykkäämään? Me ei kumpikaan tykätä tuosta hommasta ja kasaa löytyy.
Ex mies ei tehnyt kotitöitä 25 vuoden aikana paitsi vaihtoi kaksi kertaa vuodessa renkaat pyytämättä. Minä tein kaiken , huolehdin omakotitalon sisältä ja ulkoa sekä kolme lasta. Yritin kyllä pyytää että mies osallistuisi. Vastauksena oli hillitön huutoraivo kuinka hänellä oli rankka työpäivä eikä nyt voi joten opin että riidan välttämiseksi en pyydä miestä tekemään kotitöitä . Ja ei hänen työ ollut sen raskaampaa kuin minun koska molemmat tehtiin samaa työtä IT-alalla eli asiantuntija toimistohommaa.
Jos joskus vielä muutan asumaan jonkun miehen kanssa niin vaadin että ennen yhteenmuuttamista tehdään kirjalliset kotityölistat ja merkitään työn tiheys sekä vastuuhenkilö.
Siis tyyliin miehen työt:
Keittiön roskisten (kaikki eri kierrätysastiatkin) tyhjennys ma, to, ja su
Koko asunnon imurointi , myös sohvan ja sängyn alta joka su
Mattojen tamppaus ulkona parillisten viikkojen su
Tiskikoneen täyttö joka aterian jälkeen, pesu ma, ke, to ja su, sekä tiskikoneen tyhjennys joka pesun jälkeen
Ja mulle sitten vastaavalla tyylillä vaikka pyykin pesu, silitys, kaupassakäynti, petivaatteiden vaihdot jne.
Eli yhdessä tehdään listat ja katsotaan että 50/50 molemmille. Listan voi vaikka laittaa jääkaapin oveen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäikö sulla tajuamatta, että tässä ei varmaan puhuta PELKÄSTÄÄN pyykistä? Vai tuleeko se ruokakin valmiiksi kun laittaa pyykit? Puhdistuuko lattiat ja tavarat löytää omille paikoilleen? Roskatkin häviää samalla napinpainalluksella?
Tekee pyytämättä varmaan yhtä paljon kuin minä. En muista milloin olisin pessyt vessan, kun mies pesee joka viikko tai tyhjentänyt astianpesukoneen, kun mies hoitaa sen joka kerta. Minä vastaan ruoanlaitosta. Muut hommat menee aika tasan. Vetoan lasten kohdallakin siihen, että kun kaikki yhdessä siivotaan, saadaan nopeammin valmista ja sitten voidaan tehdä yhdessä jotain muuta hauskaa. Yksin jos tekisi kaiken, niin ei muuta ehtisi tehdäkään..
Vierailija kirjoitti:
Ex mies ei tehnyt kotitöitä 25 vuoden aikana paitsi vaihtoi kaksi kertaa vuodessa renkaat pyytämättä. Minä tein kaiken , huolehdin omakotitalon sisältä ja ulkoa sekä kolme lasta. Yritin kyllä pyytää että mies osallistuisi. Vastauksena oli hillitön huutoraivo kuinka hänellä oli rankka työpäivä eikä nyt voi joten opin että riidan välttämiseksi en pyydä miestä tekemään kotitöitä . Ja ei hänen työ ollut sen raskaampaa kuin minun koska molemmat tehtiin samaa työtä IT-alalla eli asiantuntija toimistohommaa.
Jos joskus vielä muutan asumaan jonkun miehen kanssa niin vaadin että ennen yhteenmuuttamista tehdään kirjalliset kotityölistat ja merkitään työn tiheys sekä vastuuhenkilö.
Tiskikoneen täyttö joka aterian jälkeen, pesu ma, ke, to ja su, sekä tiskikoneen tyhjennys joka pesun jälkeenJa mulle sitten vastaavalla tyylillä vaikka pyykin pesu, silitys, kaupassakäynti, petivaatteiden vaihdot jne.
Eli yhdessä tehdään listat ja katsotaan että 50/50 molemmille. Listan voi vaikka laittaa jääkaapin oveen.
Joo ei toimi, ollaan kokeiltu. Mies yliviivasi siltä listalta asioita mitä ei ollut edes tehnyt. Joten sain uuden kotityön: LISTAVAHTINA. Perkele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskikoneen täyttö joka aterian jälkeen, pesu ma, ke, to ja su, sekä tiskikoneen tyhjennys joka pesun jälkeenJa mulle sitten vastaavalla tyylillä vaikka pyykin pesu, silitys, kaupassakäynti, petivaatteiden vaihdot jne.
Joo ei toimi, ollaan kokeiltu. Mies yliviivasi siltä listalta asioita mitä ei ollut edes tehnyt. Joten sain uuden kotityön: LISTAVAHTINA. Perkele.
Ei juma!! Ihan kuin joku alakoululainen joka lintsaa tunneilta.
Ehkä on parempi että ei enää muuta yhteen vaan molemmat asuu omissa asunnoissaan. Oikeesti nyt eron jälkeen mun asunto on pysynyt niin siistinä että mun on täytynyt oikeesti siivota exän sotkuja tosi paljon.
Jos parisuhteessa on noin hankalaa niin kannattaisiko elää vaan ihan itsekseen. Voi sitten itsensä kanssa riidellä niistä kotitöistä, jotka on niin kauhean työläitä. Ihme, että töihin kerkiää kun on niin paljon naisella niitä raskaita kotitöitä.