Pelkään, etten koskaan pääse mummoksi.
Kun tätä nykymaailmaa ja nykymenoa katselee, ymmärrän, että nuoret haluavat yhä vähemmän lapsia. Siitä sitten on itsekäs huoli pesiytynyt mieleeni, olen alkanut pelätä etten saa koskaan kokea isovanhemmuutta :(
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Oletpa itsekäs itse.
Minulla ei ole lapsia. Keskustelin äitini kanssa siitä, että ainoa asia mikä minua lapsettomuudessani harmittaa on se, että vanhempani eivät saa kokea isovanhemmuutta.
Äitini vastasi, että sinun velvollisuus ei ole elää meitä varten. Sinulla on sinun oma elämä ja elät sen itseäsi varten. Pääasia, että olet itse tyytyväinen omaan elämääsi.
Tämä on täysin selvää kaikille normaaleille ihmisille.
Täysin selvää
Silti voi haaveilla lastenlapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap:n halua saada lapsenlapsia.
Mä menehdyn syöpään ennen joulua. Yksi asia, joka kirpaisee KOVAA on se, etten koskaan saa pitää lapsenlastani sylissä. Ei niitä olisi tulossa varmaan vielä vuosiin muutenkaan (lapseni ovat 10-22 vuotiaita), mutta tämä on yksi isoista surun aiheistani - tottakai kaiken muun ohella.
Kuoleman lähestyessä mietit olemattomia lastenlapsia vaikka lapsesi ovat vielä noin nuoria? Surisin enemmän niiden omien lastesi kohtaloa.
Sinä et todellakaan tiedä mitä sinä surisisit , jos tietäisit kuolevasi pian . Ellet ole siinä tilanteessa ollut.
Minäkin sairastin kaksi syöpää ja vaikka oma tilanteeni oli se , että sain hoidot parantavalla tavoitteella, joka on toistaiseksi pitänyt syövät poissa, niin koska syövästä ei kuitenkaan koskaan tiedä, niin oli siinä mietittävä sitäkin , että elämää ei välttämättä ole paljon jäljellä.
Todella suuri lohtu oli se , että hoitojen aikana sain ensimmäisen lapsenlaoseni.
Enkä osaa sanoa, miksi juuri se oli suurin lohtu.
Se, että toivoo lastenlapsia , ei tarkoita sitä ettei anna omien lasten elää omaa elämäänsä niin kuin he haluavat. En minä koskaan toivettani heille ole esittänyt, mutta saahan sitä toivoa , kunhan ymmärtää pitää sen omana tietonaan.
Isäni mankui jatkuvasti lapsenlapsia. Tuli sellainen olo ettei hän ole tyytyväinen minuun. Olen aina ollut ihan normaali, enkä mikään rikollinen tai muuten huono lapsi. Tuollaiset odotukset on sitten ällöjä suoraan sanottuna. Saahan sitä toivoa kunhan et mene ääneen paukauttamaan. Teki mieli sanoa isälle rumasti, oikeasti.
Ihan varmasti pääset mummoksi, ellet ole jo sellainen.
Mummo on haukkumasanana käytetty ilmaus vanhasta naisesta. Koska arvostus iäkkäitä naisia kohtaan on heikoissa kantimissa, on se sieltä siirtynyt puhekieleen,
Isoäitiä tarkoittava hellittelysana on esimerkiksi mummi tai mumma.
Vrt. Vanha mies=ukko,
Isoisän hellittelysana on ukki.
Mäkin toivon pääseväni mummiksi vielä joskus. Toistaiseksi on vain tyydyttävä odottelemaan. Lapseni varmaan haluaisivat omia lapsia jos vaan sopiva puoliso löytyisi.
Mun omaa äitiäni moinen ei kiinnostanut, isäni ilahtui vaarin tittelistä.
Niinhän tuo minunkin äiti lapsen lapsista haaveilee, pitää pohtia miten ilmaista sivistyneesti se ettei wc-paperi voi raskautua.
Enempi minua harmittaa se, ettei lapseni saa haluamaansa lasta, kuin se, etten minä saa lapsen lasta.
Kaikki eivät halua saada lapsia. Ap, älä ole pönttö. 😄😊