Sinä, joka huomauttelet toisten kielioppivirheistä, oletko koskaan ajatellut että kyseisellä ihmisellä voi olla lukihäiriö tms?
Kommentit (89)
Lukihäiriö aiheuttaa myös kielioppivirheitä. Esim. pilkutuksen oppiminen voi olla liki mahdotonta. Kielikorva ei vaan kehity, kun tarvittava palikka aivoista on rikki.
Olen enkä huomauttele tällaisille ihmisille, vaan niille joiden pitäisi ymmärtää.
Mä olin ennen aina huomauttelemassa toisten virheistä. Sitten aloitin työpaikassa, jossa tutustuin aivan ihaniin, älykkäisiin ihmisiin, jotka kuitenkin raporteissaan kirjoittivat vähän miten sattuu. Siellä opin rentoutumaan omankin kirjoittamisen kanssa, enkä enää aina jaksa tarkistaa kielioppia nettiinkään kirjoitellessa.
Ihanaa, että ihmiset kirjoittavat. Sekin on pian katoavaa kansanperinnettä, kun nuoret eivät jaksa lukea yhtään pidempiä tekstejä ja kuvaavat ennemmin videon kuin lähettävät kaverille tekstimuotoisen viestin.
Oletko ap lukihäiriöinen, kun et osaa käyttää välimerkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriö=kehitysvammainen, äå alle 80
Tässä sulle lukihäiriöisiä :
Hanna-Maria Hintsa
Minka Kuustonen
Hjallis Harkimo, kuningas Kaarle Kustaa XVI
kruununprinsessa Victoria ja prinssi Carl Philip
Katriina Wuoristo, yrittäjä
Thomas Edison, muun muassa hehkulampun keksijä
Albert Einstein, suhteellisuusteorian kehittäjä
Orlando Bloom, näyttelijä
Harry Belafonte, laulaja
Whoopi Goldberg, näyttelijä
Jay Leno, talkshow-isäntä
Agatha Christie, kirjailija
Ingvar Kamprad, Ikean perustaja
Keanu Reeves, näyttelijä
Kiera Knightley, näyttelijä
Billy Bob Thornton, näyttelijä
Walt Disney, Disney-yhtiöiden perustaja
John Lennon, Beatles-muusikko
Leonardo da Vinci, keksijä-taiteilija
Pablo Picasso, taiteilija
Richard Branson, Virgin-yhtiöiden perustaja
Andy Warhol, taiteilija
Muhammad Ali, nyrkkeilijälegenda
Winston Churchill, Iso-Britannian legendaarinen pääministeri
Vain muutama, jolla oikea ammatti.
Tätä korjaamista tekevät varsinkin korkeakoulutetut jotka ovat tunne-elämältään ja kyvyltään tulla ihmisten kanssa toimeen hyvin rajoittuneita, monet jopa sosiopaatteja, se johtuu liian pitkästä koulutusputkesta joka tappaa myös kaiken luovuuden...
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriön erottaa olemattomasta yleissivistyksestä hyvin helposti.
Te perstollot kuvittelette olevanne lukihäiriöisiä, kun se toinen vaihtoehto ei tunnu kivalta: että olette stnan tolloja, hitaita ja älyllisesti laiskoja uuvatteja.
Noin vakavaa häiriötä ei niin vaan korjatakaan.
Suurin osa virheistä ei ole kielioppivirheitä vaan yleisemmin oikeakielisyysvirheitä. Kieliopin kanssa useimmilla virheillä ei ole juurikaan tekemistä. Esimerkiksi taivutus Thaimaaseen on ihan kieliopin (kognitiivisen) mukainen, mutta se on oikeakielisyyssääntöjen vastainen-.
En huomauttele sellaisista virheistä, jotka johtuvat lukihäiriöstä. Ne on yleensä aika helppo erottaa. Mutta saatan huomauttaa virheistä, jotka johtuvat tietämättömyydestä tai väärinkäsityksestä. Esimerkiksi kun säännöt ovat jääneet puutteellisesti mieleen koulun penkiltä, voi moni hyperkorrektiksi kirjoittaa "känppä" ja "pinppi" ajatellessaan, että p:n edellä ääntyvä m pitää aina kirjoittaa n:ksi. Tämmöistä sääntöjen väärinhallintaa on aika paljon, esimerkiksi lauseenvastikkeiden pilkuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
En ole erityisen hyvä kirjoittamaan, mutta hämmästyttävän paljon yhdyssanavirheitä näkyy.
Ei niin suurella joukolla voi olla lukihäiriötä.
Olen aina ollut jostain syystä tosi huono yhdyssanoissa. Ehkä olin pois koulusta silloin kun noita sääntöjä piti opetella. Sama englannin prepositioissa
Vierailija kirjoitti:
Mä olin ennen aina huomauttelemassa toisten virheistä. Sitten aloitin työpaikassa, jossa tutustuin aivan ihaniin, älykkäisiin ihmisiin, jotka kuitenkin raporteissaan kirjoittivat vähän miten sattuu. Siellä opin rentoutumaan omankin kirjoittamisen kanssa, enkä enää aina jaksa tarkistaa kielioppia nettiinkään kirjoitellessa.
Ihanaa, että ihmiset kirjoittavat. Sekin on pian katoavaa kansanperinnettä, kun nuoret eivät jaksa lukea yhtään pidempiä tekstejä ja kuvaavat ennemmin videon kuin lähettävät kaverille tekstimuotoisen viestin.
Lasten/nuorten käsiala on nykyään ihan karmeaa.
Kummallinen lukihäiriö ainakin niillä, joilla on muuten ihan hyvin kirjoitettu kommentti, mutta siinä esiintyy morsiamme.
Vierailija kirjoitti:
Ei kirjoitusvirheet nyt kenenkään ihanuudesta tai älykkyydestä ole kiinni. Itse asun ihanan ja epäilemättä minua älykkäämmän miehen kanssa, jolla kuitenkaan ei ole mitään kunnon tajua kieliopista. Hän on silti sen verran älykäs että nykyään tarkistuttaa minulla tärkeimmät työtekstinsä, koska hän ymmärtää sen että väärässä paikassa typerät kielioppivirheet saattavat viedä liikaa huomiota ja vavisuttaa hänen uskottavuuttaan asiantuntijana. Toki tällaisessa foorumissa sen ei ole niin väliä enkä itsekään kirjoita kieliopillisesti niin tarkkaan, mutta en silti voi sille mitään että tietyt virheet ärsyttää.
Lähinnä ei kiinnosta nussia pilkkua vapaamuotoisessa keskustelussa. En puhu kirjakieltä, joten ei minun sitä tarvitse täällä kirjoittaa.
Aina ku näkee sanoihin tarrautujan heitän kaikki maaliman murtheet kehiin. Ja kirjoitan nakki tahalteen väärin.
Pilkun panijat tappaa kaikki murteet............ met mitään kirjakielelä väännetä ku teksti tehään sillä, millä mennään.
Ennnäääää nennnäää ännäää....nään.....pienet o murheet. Eikö jee.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ei kiinnosta nussia pilkkua vapaamuotoisessa keskustelussa. En puhu kirjakieltä, joten ei minun sitä tarvitse täällä kirjoittaa.
Ei kirjakieltä kukaan vaadi, mutta enään tai linjaauto ei vaan ole edes suomea.
Vierailija kirjoitti:
En huomauttele sellaisista virheistä, jotka johtuvat lukihäiriöstä. Ne on yleensä aika helppo erottaa. Mutta saatan huomauttaa virheistä, jotka johtuvat tietämättömyydestä tai väärinkäsityksestä. Esimerkiksi kun säännöt ovat jääneet puutteellisesti mieleen koulun penkiltä, voi moni hyperkorrektiksi kirjoittaa "känppä" ja "pinppi" ajatellessaan, että p:n edellä ääntyvä m pitää aina kirjoittaa n:ksi. Tämmöistä sääntöjen väärinhallintaa on aika paljon, esimerkiksi lauseenvastikkeiden pilkuttaminen.
Pinppi voi olla myös keino kiertaa sensuuri. Mutta sitähän ei pilkunnussija tajua.
Opit siis itse kirjoittamaan vasta koulussa?? No johan nyt taas, nyt naurattaa. En minä siihen ainakaan kouluja tarvinnut :D