Mistä johtuu, että kerrostalossa aina kylmä?
Kämppa on muutaman vuoden ikäinen, koneellinen ilmanvaihto meno ja tulo. Asteita sisällä on olevinaan 22, (kesähelteilläkään ei siitä juurikaan nouse), mutta tuntuu enemmän joltain 18 asteelta. Viime yönä jouduin nukkumaan pitkähihaisessa, jonka päällä neule ja villatakki, oli merinovillaiset housut ja villasukat jalassa, ja viltti peiton päällä. Osaako joku sanoa, mistä tämä voi johtua. Tuleeko tänne jotain kylmää tuloilmaa vai?
Kommentit (42)
Minä asun vanhassa talossa. Sisälämpö on säädetty ja oli viime talvena +21, astetta.
Meille tulee hatarasta ulko-ovesta kylmää portaikon kautta ja se tuntuu koko ajan vetoisuutena.
Paksuissa villatamineissa jouti olla ja yöllä kahdet peitotr.
Kädet kylmeni jos oli tietokoneella.
Ne lämpöasteet ei auta, jos huoneissa on koko ajan vetoisuutta.
Meillä alakerros, ja en ole ap.
Todennäköisesti ei ole tuloilman lämmitystä.
Meillä (nimetön kaupunki) kaupungin vuokrakämpissä säästettiin viime talvena kaukolämmössä, kun energia oli kallista. Kämpissä 16 astetta sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöä lämmityskustannuksista.
Asumisviihtyvyys nollissa, mutta vuokrat pilvissä.Muuttakaa pois. Valittakaa isännöitsijälle porukalla. Olen huomannut että ihmiset ovat lapasia eivätkä laita valitusta eteen päin.
Ai.
Minä kun olen nähnyt asian niin, että ihmiset eivät muuta teekään kuin valittavat.Toisekseen, en minä voi säädellä asuntojen lämpöjä. Nykyisellään ne täyttävät huoneistoa koskevien lakien reunaehdot.
Mikäli rupean niitä joka Jampan pyynnöstä nostattamaan, näkyy se samantien lämmityslaskussa ja yhtiön omistaja tai hallitus antaa minulle lopputilin.
Isännöitsijä on täysi renki, eikä mikään isäntä.
T. Isännöitsijä IAT
Missä vaiheessa lämmityskausi yleensä alkaa syksyllä?
Aloituksen saamat alapeukut on isännöitsijöiltä ja vuokranantajilta, joita pelottaa, että vuokralaiset alkaa puhua keskenään ja vaatia lämmityksiä koteihinsa.
Älkää höpöttäkö mitä sattuu - yleensä kerrostaloissa on aina liian kuuma. Ei talvella tarvitse hautoa yli 23 asteessa, viileämpi on terveellisempää. Laita paita päälle jos paleltaa.
Mun kerrostalossa on ongelmana enemminkin kuumuus, kesällä on tukalan kuumaa. Paljon parempi olisi viileys.
Sato on sitten vihoviimeinen vuokrafirma jonka asuntoihin kantsii muuttaa.
Tappelimme aikoinaan pari talvea kun asunnon lämpötila oli alle 17 astetta. Homettakin tuli nurkkiin. Mitään ei tehty, käytiin vain ihmettelemässä. Se oli luksusta se.
Eikö tuommonen 22 astetta oo luxusta jos ulkona kärventävä helteen porotus 🥵
Vierailija kirjoitti:
Älkää höpöttäkö mitä sattuu - yleensä kerrostaloissa on aina liian kuuma. Ei talvella tarvitse hautoa yli 23 asteessa, viileämpi on terveellisempää. Laita paita päälle jos paleltaa.
Mun kerrostalossa on ongelmana enemminkin kuumuus, kesällä on tukalan kuumaa. Paljon parempi olisi viileys.
Vierailija kirjoitti:
Nukutko parvekkeella? Kaltaisesi pärjää yhtä huonetta pienemmällä kämpällä, kun ympäri vuoden voi nukkua telttasängyssä parvekkeella. Viileä on terveellistä. Vain villaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Sato on sitten vihoviimeinen vuokrafirma jonka asuntoihin kantsii muuttaa.
Tappelimme aikoinaan pari talvea kun asunnon lämpötila oli alle 17 astetta. Homettakin tuli nurkkiin. Mitään ei tehty, käytiin vain ihmettelemässä. Se oli luksusta se.
Newsec/Kodisto samanlainen
Ikkunoiden ja parvekkeen ovien tiivisteet? Tuli lämmin kun uusin kaikki ja lisäsin vedonesto tiivistettä, jätin tietysti raot ala osaan etteivät huurru. Meidän talossa menee lämmitys päälle kun menee alle +10, onneksi. Lähes koko kesän ollut patterit lämpimät öisin. Ei kannata turhaan palella, kyllä siihen konstit löytyy. Uusissakin taloissa on ns valuvikoja, kerran heitti ikkunoiden reunat 2lla sentillä, sormen pystyi työntään yläosasta ulos, oltiin ekat asukkaat uudessa talossa, tekivät kusemalla loput ku rakentaminen meni puoli vuotta yli. Muitakin vikoja oli mutta tuo oli kyllä huippu, ja juu, eivät korjanneet mitään. Eipä siellä kukaan kauaa asunu..
Itse taas "tuskailen" kun kämpässä ei ole lämpötila laskenut alle 25.. oli pitkään koko ajan 27 astetta.
60-luvun lopun kerrostalo.
Siis AP:n kämpässä 22 astetta?
Yksilöitä on erilaisia. Itse haluaisin viileämmän kämpän. Vaihtaisin oman 25 tuohon 22 mielelläni. Tai jopa vielä vähän alempaan.
22 on mulle liian kuuma. Muutettiin nurkkakämppään ja ajateltiin olevan sopivan viileä. Paikat. Kun patterit vääntää kiinni jäätyy kakkosella sama ja kolmosella tulee lämmin. 22 astetta ja hiki. Oishan se kiva jos noi patterit toimis muulla kuin täysi Off tai on asento. Kuuma talvella, kuuma kesällä. Edellisessä kämpässä sentään keittiö 17 ja makkareissa 20 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Yksilöitä on erilaisia. Itse haluaisin viileämmän kämpän. Vaihtaisin oman 25 tuohon 22 mielelläni. Tai jopa vielä vähän alempaan.
Tätä kommenttia tulee nyt niin paljon, että pakko vastata. Siis kämpässä ei todellakaan tunnu 22 asteelta. Pointti oli se, että tuntuu kuin olisi about 18 astetta. 22 olisi ihan ok, mutta lähinnä halusin tietää, että mikä voi aiheuttaa sen, että tuokin lämpötila tässä kämpässä tuntuu viileältä. Voiko kämpän tuloilma olla kylmää tms. Ja todellakaan ei ole normaalia kesällä palella kämpässä. Täällä on muutkin sanoneet, että on viileä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kommenttia tulee nyt niin paljon, että pakko vastata. Siis kämpässä ei todellakaan tunnu 22 asteelta. Pointti oli se, että tuntuu kuin olisi about 18 astetta. 22 olisi ihan ok, mutta lähinnä halusin tietää, että mikä voi aiheuttaa sen, että tuokin lämpötila tässä kämpässä tuntuu viileältä. Voiko kämpän tuloilma olla kylmää tms. Ja todellakaan ei ole normaalia kesällä palella kämpässä. Täällä on muutkin sanoneet, että on viileä.
-ap
Tää johtuu tehokkaasta ilmanvaihdosta, sisällä käytännössä tuulee koko ajan, niin tuntuu viileämmältä kuin mitä lämpömittarin mukaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöä lämmityskustannuksista.
Asumisviihtyvyys nollissa, mutta vuokrat pilvissä.Muuttakaa pois. Valittakaa isännöitsijälle porukalla. Olen huomannut että ihmiset ovat lapasia eivätkä laita valitusta eteen päin.
Ai.
Minä kun olen nähnyt asian niin, että ihmiset eivät muuta teekään kuin valittavat.Toisekseen, en minä voi säädellä asuntojen lämpöjä. Nykyisellään ne täyttävät huoneistoa koskevien lakien reunaehdot.
Mikäli rupean niitä joka Jampan pyynnöstä nostattamaan, näkyy se samantien lämmityslaskussa ja yhtiön omistaja tai hallitus antaa minulle lopputilin.
Isännöitsijä on täysi renki, eikä mikään isäntä.
T. Isännöitsijä IAT
Että kun ei tee mitään niin ei tee virheitäkään...
Lämmitystä ei ole laitettu vielä päälle. Ulkoa otettavaa tuloilmaa ei lämmitetä.
Sulla ylipainoa ja huono kunto.