Onko kenenkään mies alkanut tehdä kotitöitä, jos ei ole ennen tehnyt?
Tarkoitan 40+ miestä, joka on ilmeisesti elämänsä ajan sluibaillut kotitöistä ja kerran eronnutkin. Muutimme yhteen jo useampi vuosi sitten ja hän ei ole tehnyt kotitöitä kertaakaan. Aluksi en viitsinyt painostaa, sitten aloin ottaa puheeksi, mutta sekään ei auttanut. Olemme jakaneet tehtävät niin, että osa kuuluu minulle ja osa hänelle, mutta hän ei tee niitä omiaan kuitenkaan. Olen printannut excellin seinälle, siihen kertyy vain minun ruksejani. Kun taas otin asian esiin, niin hän alkoi mököttää.
Onko koskaan kukaan saanut miestä tekemään kotitöitä, jos ei ole ennen viitsinyt tehdä? Miten?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja asut tämän miesvauvan kanssa miksi? Ja joo, ei tietenkään muutu. Miksi ihmeessä hän muuttuisi. Hänelle tämä on unelmajärjestely.
Kuulostaa että mies on ennemmin mt-ongelmainen kuin elää unelmaansa.
Hänellä on kiva siisti koti, ruokaa, puhtaat vaatteet ja kenties sitä seksiäkin? Kukapa ei helposta arjesta haaveilisi?
Minä yksin asuvana ja yksinäisenä miehenä olen tottunut tekemään omat ruokani ja siivoamaan tarvittaessa. Laitan myös omat pyykkini pesukoneeseen jne.
Mutta koska en ole naisille kelvannut, niin elelen yksin.
M38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap miten mies perustelee sen että ei tee kotitöitä?
Ei mitenkään. Esiintyy vain loukkaantuneena ja mököttää. Saattaa joskus myös lähteä pois kotoa sanomatta mitään.
Ap
Mies loukkaantuu sinun komentelusta, koska hän on pikkupoikana joutunut sietämään liikaa naisten komenteluja.
Eiköhän tuo asia selviä siinä seurustelun aikana. Eräällä tapailunaisella oli aina tiskit hoitamatta. Laitoin kiertoon koska ei se niitä parisuhteessakaan hoitaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikien äidit, opettakaa niitä poikianne tekemään jo pienestä pitäen kotitöitä ja vaatikaa oman huoneen siivoamista yms älkääkä passatko liikaa. Ettei niistä tule näitä "miniöiden riesoja".
AP:lle, sanot miehelle että jos ei kotitöitä ala tekemään niin lähdet kävelemään. Itse jouduin omalle miehelle aikanaan raivostumaan oikein kunnolla aiheesta.
Mitä olen näitä keskusteluja lukenut on kasvamassa iso joukko kädettömiä aikuisia. Kotitöitä ei tee miehet, lapset, eikä nuoret vaan äidit pahimpina marttyyreina tekee kaiken yksin.
Minä en ymmärrä miten meillä voi edes olla huonoja miehiä kun naiset on niin ylivertaisia lajissa, jota kutsutaan kasvatukseksi.
Sitä ei nainenkaan ehdi kaikkea tehdä yksin, jos ei mies osallistu mihinkään.
Eli ne lapset jää naiseltakin kasvattamatta kun hänellä on niin paljon kaikkea muuta tärkeämpää?
Ei tule muuttumaan millään tavalla. Voit vaikuttaa vain itseesi, eli joko jätät miehen tai laitat sellaiset draamailut päälle, että mies säikähtää ja jättää sut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja asut tämän miesvauvan kanssa miksi? Ja joo, ei tietenkään muutu. Miksi ihmeessä hän muuttuisi. Hänelle tämä on unelmajärjestely.
Kuulostaa että mies on ennemmin mt-ongelmainen kuin elää unelmaansa.
Hänellä on kiva siisti koti, ruokaa, puhtaat vaatteet ja kenties sitä seksiäkin? Kukapa ei helposta arjesta haaveilisi?
Ecxel taulukko printattuna seinälle kuulostaakin tosi kotoisalta.
Jos olet kokeillut erilaisia keinoja, kuten avointa keskustelua, yhteistä sopimusta ja positiivista vahvistusta, mutta tilanne ei ole muuttunut, voi olla aika harkita muita vaihtoehtoja. Tässä muutamia lisävinkkejä, joita voit harkita:
Selkeytä odotuksia: On mahdollista, että kumppanisi ei ymmärrä täysin, kuinka tärkeää kotitöiden jakaminen on sinulle. Selkeytä hänelle selkeästi, että tämä on sinulle tärkeä asia, joka vaikuttaa parisuhteeseen ja hyvinvointiisi.
Pyydä ulkopuolista apua: Jos tilanne ei muutu, voi olla hyödyllistä hakea ulkopuolista apua, kuten parisuhdeterapeutin tai neuvonantajan apua. Ammattilainen voi auttaa teitä käsittelyssä ja keskustelussa, joka voi avata uusia näkökulmia.
Oma hyvinvointi: Huolehdi omasta hyvinvoinnistasi ja aseta rajoja tilanteelle. Vältä ylikuormittumista ja tunne uupumusta. On tärkeää pitää huolta itsestään, jotta voi olla terveellinen osapuoli suhteessa.
Tarvittaessa harkitse eropäätöstä: Vaikka ero on vaikea päätös, jos tilanne ei parane eikä kumppanisi osoita halua muuttua tai osallistua kotitöihin, saatat joutua miettimään omia tulevaisuudensuunnitelmiasi ja tarpeitasi.
Ystävien tai vertaistuen tuki: Puhu tilanteestasi ystävien tai muiden luotettavien henkilöiden kanssa. Heidän tuki ja kokemustensa jakaminen voi auttaa sinua käsittelemään tilannetta.
On tärkeää ymmärtää, että joskus muutoksen aikaansaaminen voi olla erittäin haastavaa, varsinkin jos kumppani ei ole valmis tai halukas muuttamaan käyttäytymistään. Jokainen tilanne on yksilöllinen, ja sinun on tehtävä päätökset sen pohjalta, mikä on parasta sinulle ja hyvinvoinnillesi. Tarvittaessa ammattilaisen kanssa keskustelu voi auttaa sinua käsittelemään tunteitasi ja harkitsemaan vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikien äidit, opettakaa niitä poikianne tekemään jo pienestä pitäen kotitöitä ja vaatikaa oman huoneen siivoamista yms älkääkä passatko liikaa. Ettei niistä tule näitä "miniöiden riesoja".
AP:lle, sanot miehelle että jos ei kotitöitä ala tekemään niin lähdet kävelemään. Itse jouduin omalle miehelle aikanaan raivostumaan oikein kunnolla aiheesta.
Mitä olen näitä keskusteluja lukenut on kasvamassa iso joukko kädettömiä aikuisia. Kotitöitä ei tee miehet, lapset, eikä nuoret vaan äidit pahimpina marttyyreina tekee kaiken yksin.
Minä en ymmärrä miten meillä voi edes olla huonoja miehiä kun naiset on niin ylivertaisia lajissa, jota kutsutaan kasvatukseksi.
Lasten kasvattaminen on yhtä paljon isän kuin äidin tehtävä.
Mieheni on siis eronnut, hänellä on lapsia, joita näkee n joka toinen viikonloppu. Eli hän ei tosiaan kasvata myöskään omia lapsiaan.
Ehkä ne ovat samat miehet sitten, joiden mielestä niin kotityöt kuin lasten kasvatus eivät kuulu heille vaan naisille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun itse nuorena muutin miehen kanssa yhteen, ei tullut mieleenkään keskustella kotitöiden jaosta (suuri virhe). Oletin (toinen virhe), että kumpikin tekee kotitöitä normaaliin tapaan tekemättä asiasta suurempaa numeroa, koska semmoinen nyt vaan on reilua ja tasapuolista. Ei juolahtanut pieneen mieleenikään, että oma ihana rakas mieheni, johon olin kaikkien joukosta rakastunut, ja jonka kanssa halusin elää elämäni loppuun asti, heittäytyisikin sohvalle passattavaksi seuraaviksi vuosiksi, peräänsä kertaakaan nostamatta. Mutta niin vain kävi.
Naiset, älkää luottako miehen reiluuden ja oikeudenmukaisuuden tajuun: puhukaa asiat yksityiskohtaisesti selviksi ennen yhteistä osoitetta, ja tarkkailkaa myös silmä kovana, että sovitut asiat toteutuvat.
Y-kromosomi tuo ilmeisesti mukanaan kuvitellun oikeutuksen palveltavana olemiseen.
Kyllä se mies muuttuu kun minä sitä oikein paljon rakastan liittyy naisten on kahteen X-kromosomiin?
Eiköhän se suunnittele eroa, opettelee ennakkoon sinkkutaloudenhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on siis eronnut, hänellä on lapsia, joita näkee n joka toinen viikonloppu. Eli hän ei tosiaan kasvata myöskään omia lapsiaan.
Ehkä ne ovat samat miehet sitten, joiden mielestä niin kotityöt kuin lasten kasvatus eivät kuulu heille vaan naisille.
Ap
Huoh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En enää tiedä mitä sanoisin.
Joo, aloitti heti kun osti robotti-imurin. Sitä ennen ei ollut imuroinut meidän yhteisessä kodissa kertaakaan. Muita kotitöitä kyllä tekee, mutta hänelle riittävä siisteystaso nyt vaan on niin paljon matalampi että minä ehdin aina siivota ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap miten mies perustelee sen että ei tee kotitöitä?
Ei mitenkään. Esiintyy vain loukkaantuneena ja mököttää. Saattaa joskus myös lähteä pois kotoa sanomatta mitään.
Ap
Ratkaisu tilanteeseen on helppo: Sinäkin lakkaat tekemästä mitään kotitöitä. Et käy kaupassa, et laita ruokaa (syöt vaikka kaverin luona, ravintolassa tai töissä), et pese pyykkiä (paitsi omat vaatteesi), et missään nimessä siivoa tai tiskaa.
Anna miehen katsella tilannetta muutama viikko. Ja anna miehen mököttää rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun itse nuorena muutin miehen kanssa yhteen, ei tullut mieleenkään keskustella kotitöiden jaosta (suuri virhe). Oletin (toinen virhe), että kumpikin tekee kotitöitä normaaliin tapaan tekemättä asiasta suurempaa numeroa, koska semmoinen nyt vaan on reilua ja tasapuolista. Ei juolahtanut pieneen mieleenikään, että oma ihana rakas mieheni, johon olin kaikkien joukosta rakastunut, ja jonka kanssa halusin elää elämäni loppuun asti, heittäytyisikin sohvalle passattavaksi seuraaviksi vuosiksi, peräänsä kertaakaan nostamatta. Mutta niin vain kävi.
Naiset, älkää luottako miehen reiluuden ja oikeudenmukaisuuden tajuun: puhukaa asiat yksityiskohtaisesti selviksi ennen yhteistä osoitetta, ja tarkkailkaa myös silmä kovana, että sovitut asiat toteutuvat.
Y-kromosomi tuo ilmeisesti mukanaan kuvitellun oikeutuksen palveltavana olemiseen.
Kyllä se mies muuttuu kun minä sitä oikein paljon rakastan liittyy naisten on kahteen X-kromosomiin?
Tai pikemminkin X-kromosomeihin liittyy hölmö hyväuskoisuus, että saisi takaisin rakkautta ja hyvää kohtelua kun antaa rakkautta ja hyvää kohtelua.
Erosimme sitten, tietysti. Enää en ole niin sinisilmäinen, joten kyllä nainen oppii.
se jota lainasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisella voi olla fantasia miehen korjaamisesta, jotta mies voisi tulevaisuudessa tarjota sitä mitä nainen kaipaa.
En tiedä kun en jäisi tuommoista miestä hetkeksikään katselemaan.
Sitä ei nainenkaan ehdi kaikkea tehdä yksin, jos ei mies osallistu mihinkään.