Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kenenkään mies alkanut tehdä kotitöitä, jos ei ole ennen tehnyt?

Vierailija
04.08.2023 |

Tarkoitan 40+ miestä, joka on ilmeisesti elämänsä ajan sluibaillut kotitöistä ja kerran eronnutkin. Muutimme yhteen jo useampi vuosi sitten ja hän ei ole tehnyt kotitöitä kertaakaan. Aluksi en viitsinyt painostaa, sitten aloin ottaa puheeksi, mutta sekään ei auttanut. Olemme jakaneet tehtävät niin, että osa kuuluu minulle ja osa hänelle, mutta hän ei tee niitä omiaan kuitenkaan. Olen printannut excellin seinälle, siihen kertyy vain minun ruksejani. Kun taas otin asian esiin, niin hän alkoi mököttää.
Onko koskaan kukaan saanut miestä tekemään kotitöitä, jos ei ole ennen viitsinyt tehdä? Miten?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun itse nuorena muutin miehen kanssa yhteen, ei tullut mieleenkään keskustella kotitöiden jaosta (suuri virhe). Oletin (toinen  virhe), että kumpikin tekee kotitöitä normaaliin tapaan tekemättä asiasta suurempaa numeroa, koska semmoinen nyt vaan on reilua ja tasapuolista. Ei juolahtanut pieneen mieleenikään, että oma ihana rakas mieheni, johon olin kaikkien joukosta rakastunut, ja jonka kanssa halusin elää elämäni loppuun asti, heittäytyisikin sohvalle passattavaksi seuraaviksi vuosiksi, peräänsä kertaakaan nostamatta. Mutta niin vain kävi.

Naiset, älkää luottako miehen reiluuden ja oikeudenmukaisuuden tajuun: puhukaa asiat yksityiskohtaisesti selviksi ennen yhteistä osoitetta, ja tarkkailkaa myös silmä kovana, että sovitut asiat toteutuvat.

Y-kromosomi tuo ilmeisesti mukanaan kuvitellun oikeutuksen palveltavana olemiseen.

Kyllä se mies muuttuu kun minä sitä oikein paljon rakastan liittyy naisten on kahteen X-kromosomiin?

Tai pikemminkin X-kromosomeihin liittyy hölmö hyväuskoisuus, että saisi takaisin rakkautta ja hyvää kohtelua kun antaa rakkautta ja hyvää kohtelua. 

Erosimme sitten, tietysti. Enää en ole niin sinisilmäinen, joten kyllä nainen oppii.

se jota lainasit

No, eiköhän kyse ollut ihan kahden keskeneräisen ihmisen hölmöydestä.

Vierailija
42/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mies, jonka työ on fyysisesti erittäin raskasta, alkaa eläkkeelle jäätyään tehdä kotitöitä. Joskus mies, jolla on korkeat siisteysstandardit, alkaa eron jälkeen siivota, loska kukaan muu ei kertakaikkiaan siivoa hänen sotkujaan. Siinäpä ainoat vaihtoehdot, jotka tulivat mieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut jo 8v parisuhteessa miehen kanssa, joka on kaikin puolin ihana, rakas ja sopiva mutta jonka koti on kauhean epäsiisti.

En suostu asumaan yhdessä tämän vuoksi eikä tuo hänellekään ole mitenkään välttämätöntä ollut. Tietää mistä kenkä puristaa, mutta en näe mitään kehitystä.

Minun tapauksessani on selvää, että hän tekisi kaikkea muuta osansa, mutta ei yhtään siivoaisi. Minäkään en sitä puuhaa rakasta, mutta en halua asua sekavassa saastassa.

Aika usein olemme minun luonani, koska hänkin haluaa sillä täällä nyt vain on paljon mukavampaa.

En vaan voi kuvitella, että ryhtyisin siivoamaan miehenkin sotkuja. Enkä halua diiliä, jossa hän tekisi vain kivoja hommia ja vähentäisi minulta ne pois.

En ymmärrä, miten näitä toisen tapoja ei huomaa seurustellessa.

Ap, sinun tapauksessasi on näköjään jäljellä vain kaksi vaihtoehtoa: Jäät ja siedät tai lähdet.

Ota tämä ihan tosissasi. 40+ juntturamies ei muutu. Minullakin on sellainen, siksi meille ei tulekaan yhteistä kotia. (Ei varmasti raskisi maksaa siivoojaa.)

Vierailija
44/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

#miesvihanäkyväksi

#miestenlaiskuusnäkyväksi

Vierailija
45/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikien äidit, opettakaa niitä poikianne tekemään jo pienestä pitäen kotitöitä ja  vaatikaa oman huoneen siivoamista yms älkääkä passatko liikaa. Ettei niistä tule näitä "miniöiden riesoja".

AP:lle, sanot miehelle että jos ei kotitöitä ala tekemään niin lähdet kävelemään. Itse jouduin omalle miehelle aikanaan raivostumaan oikein kunnolla aiheesta.

Eli pojille opetetaan jo kotona, että nainen on vastuussa kotona kaikesta ja syyllinen kaikkiin epäonnistumisiin. Jopa kasvattamisen suhteen.

Vakavasti puhuen, eiköhän jokainen ole vastuussa itsestään, saa se tuleva miniäkin itse päätellä, kuinka siistissä kodissa poikani asuu.

Vierailija
46/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään kotitöitä tasapuolisesti, mutta suhteen alussa meinasi lipsahtaa siihen, että minä naisena huolehdin kotityöt. Päätin sitten vain jättää asiat tekemättä, jos oli toisen vuoro ja pidin pääni, vaikka puhtaat astiat loppuivat ja tiskivuori oli niin hirveä, että kauhulla pelkäsin yllätysvieraita. No kyllä se mies sitten tiskasi, kun ei enää ollut astioita. :D Samaa tein pyykeissä, että pesin sitten vain omat vaatteet, jos toinen ei saanut laitetuksi pyykinpesukonetta päälle. Ei ole tarvinnut tapella tai mököttää yms. hyvin nopeaa kävi miehelle näin selväksi, että puoliksi tehdään. 

Oma äitini on edelleen sellainen, joka ei osaa rauhoittua vaan koko ajan pitää jotakin häärätä ja siivota ja järjestää ja passata. Lapsuuden kodissa oli juurikin niin, että äiti teki kaiken ja isä makasi sohvalla katsoen tv:tä tai lukien lehtiä. Silloin jo päätin, että itse en tule ikinä tuota mallia hyväksymään.

Vierailija
47/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

#miesvihanäkyväksi

Eiköhän tuo laiskuus näy jo nyt. Sukupuolesta riippumatta. Kun vaan osaa katsoa, eikä vingu keskustelupalstalla jälkikäteen.

Vierailija
48/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikien äidit, opettakaa niitä poikianne tekemään jo pienestä pitäen kotitöitä ja  vaatikaa oman huoneen siivoamista yms älkääkä passatko liikaa. Ettei niistä tule näitä "miniöiden riesoja".

AP:lle, sanot miehelle että jos ei kotitöitä ala tekemään niin lähdet kävelemään. Itse jouduin omalle miehelle aikanaan raivostumaan oikein kunnolla aiheesta.

Mitä olen näitä keskusteluja lukenut on kasvamassa iso joukko kädettömiä aikuisia. Kotitöitä ei tee miehet, lapset, eikä nuoret vaan äidit pahimpina marttyyreina tekee kaiken yksin.

Minä en ymmärrä miten meillä voi edes olla huonoja miehiä kun naiset on niin ylivertaisia lajissa, jota kutsutaan kasvatukseksi.

Sitä ei nainenkaan ehdi kaikkea tehdä yksin, jos ei mies osallistu mihinkään.

Miksi ei ehtisi? Jostain syystä yksinhuoltajilla on aika siisteimmät kodit.

Vierailija
49/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

#miesvihanäkyväksi

Eiköhän tuo laiskuus näy jo nyt. Sukupuolesta riippumatta. Kun vaan osaa katsoa, eikä vingu keskustelupalstalla jälkikäteen.

Aina se ei näy. Parhaita puolia esitellään siihen asti, kun muutetaan yhteen. Sitten voikin lösähtää.

Vierailija
50/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on alkanut häiritä enenevästi ajan mittaan, kun rakkaus on hälvennyt. Aluksi olin niin rakastunut ja jotenkin onnessani, kun "sain" miehen ja parisuhteen. Oli myös hyvää seksiä ja mielikuvani on, että oli ihana suhde. En enää ihan muista edes, mikä siitä sitten teki niin ihanan silloin. Kai se riitti kompensoimaan tätä kotityöpuolta silloin. Nyt minusta tuntuu siltä, että on vain ärsytystä näistä kotityöasioista ja koko suhde on muutenkin niin huono, että välillä mietin, että mikä se syy onkaan, miksi olen siinä vielä. Tämä kotityöntekemättömyys on kuitenkin yksi todella iso konkreettinen puute suhteessa.

Ap

Vierailija
51/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen näitä keskusteluja lukenut on kasvamassa iso joukko kädettömiä aikuisia. Kotitöitä ei tee miehet, lapset, eikä nuoret vaan äidit pahimpina marttyyreina tekee kaiken yksin.

Minä en ymmärrä miten meillä voi edes olla huonoja miehiä kun naiset on niin ylivertaisia lajissa, jota kutsutaan kasvatukseksi.

Niin, se pääsotkija ei asu siellä enää.

Vierailija
52/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap miten mies perustelee sen että ei tee kotitöitä?

Ei mitenkään. Esiintyy vain loukkaantuneena ja mököttää. Saattaa joskus myös lähteä pois kotoa sanomatta mitään.

Ap

Ja mitä sitten tapahtuu, kun mies palaa takaisin mökötysreissultaan? Olet tehnyt pyydetyn homman ja asiasta ei sitten puhuta?

Hei, ap, kai nyt itsekin tajuat, ettei tuohon ole tulossa muutosta. Joko hyväksyt sen tai sitten erilliset kämpät. Mikä niissä olisi niin paha?

Vierailija
53/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tee, mutta maksaa kyllä siivoojan. Minä kokkaan (pidän ruoanlaitosta) ja hoidan pyykit. 

Vierailija
54/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me miehet tehdään niin raskaita töitä, että kyllä pitää olla oikeus levätä omassa kodissaan työpäivän päälle.

Mehän se koti ja elintaso maksetaankin, että te naiset voitte käydä vähän harrastamassa jotain kevyttä pientä toimistopuuhastelua.

Yleensä vielä osa-aikaisesti. Ja korkeintaan sen yhden lapsen suostutte miehellenne tekemään.

Kyllä on kumma, että ei mies rankan päivän päälle saisi enää edes oikaista, syödä kotiruokaa ja katsoa rauhassa iltauutiset. Jo alkaa se nalkutus...

Vierailija
55/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetin pojille, että parisuhteessa jaetaan kotityöt tasan ja menot tasan. Pitkää päivää tekevä ei voi töihin vedoten laistaa kotitöistä eikä pienipalkkainen alhaiseen tulotasoon vedoten jättää puolta yhteisistä kuluista maksamatta.

On hankala löytää naista, jolle tämä on OK, suurin osa etsii 100 % kuluista maksavaa miestä, joka tekee 75% kotitöistä.

Vierailija
56/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä ei ole miestä sotkemassa ja keskeyttelemässä.

Vierailija
57/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies siivoaa, inhoan sitä. Minä kokkaan, aina, pidän siitä.

Vierailija
58/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex ei tehnyt mitään kotona, monesti riideltiin aiheesta, siihen ei lopulta auttanut kuin ero.

Vierailija
59/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintarinnan kumpikin omia vahvuuksia käyttäen.

Vierailija
60/71 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rintarinnan kumpikin omia vahvuuksia käyttäen.

Tietenkin. Kumpikin kantaa karttaan kekoon eikä ole vapaamatkustaja. Takana yksi perhe-elämä. Ihmeellisesti jotkut kehtaavat kuormittaa sitä, jonka pitäisi olla rakkain ja jota siksi pitäisi kai haluta pitää hyvänä. No, siksi niin monet eroavat, ei mennä rintarinnan.