Lapsi ei suostu isänsä hautajaisiin
Lapsi on 10v. Lapsen isä kuoli yllättäen pari viikkoa sitten, mikä on ollut tosi kova paikka lapselle hyväksyä. Kaverien seurassa ja arjessa lapsi kyllä on melko normaalisti, näkee kavereita ja touhuaa. Suruaan lapsi purkaa lähinnä kotona.
Lapsi myös kieltäytyy menemästä hautajaisiin. Olen yrittänyt puhua, kuunnella ja suostutella sekä yrittänyt tehdä tilaisuuden lapsen kannalta mahdollisimman helpoksi, esimerkiksi lapsen omia toiveita on otettu huomioon ja olen myös luvannut, että lapsi saa pukea mitkä vaan vaatteet, eikä tarvitse laittaa niitä varsinaisia juhlavaatteita mitkä yleensä on ollut. Mikä voisi auttaa?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata pakottaa.
Ei ennen olisi tullut kuuloonkaan että lapsi vaan päättäisi olla tulematta vanhempansa hautajaisiin. Jotain käytöstapoja pitää lapselle opettaa ja niihin kuuluu että tehdään mitä vanhemmat sanoo.
Olen sitä mieltä, että lapsi on tuossa se suurin kärsijä. Joten menisin lapsen ehdoilla tuossa tilanteessa.
Perustelkaas alanuolet. Miksi lapsia voidaan pakottaa tilanteisiin joihin aikuisia ei koskaan pakotettaisi?
Tähän provoon alkujaan vastailtiin ihan asiallisesti ja tsempattiin ap:ta ja hänen lastaan. Meni maku kun niitä hautajaisia ei koskaan tullutkaan vaan joku aikansa kuluksi trollaa tälläisellä aiheella kuukaudesta toiseen.
Voisitko mennä kahdestaan lapsen kanssa hyvästelemään isän? Tai jos lapsi osallistuu pelkkään muistotilaisuuteen, tai katsoo vain hautaan siunaamisen? Mikä nyt on lapselle helpointa.
Ei todellakaan välttämättä tarvitse osallistua koko seremoniaan.
Tylsä on vissiin elämä jos pitää päivystää palstalla ja haukkua kaikkea provoksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä auttoi kun lupasin lapsille että saavat pukeutua miten haluavat.
Ootko sä joku pervo? Mistä tämä sairas mieltymys lasten hautajais pukeutumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tylsä on vissiin elämä jos pitää päivystää palstalla ja haukkua kaikkea provoksi.
Tylsä saa olla mutta ei hullu provoilija.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko mennä kahdestaan lapsen kanssa hyvästelemään isän? Tai jos lapsi osallistuu pelkkään muistotilaisuuteen, tai katsoo vain hautaan siunaamisen? Mikä nyt on lapselle helpointa.
Ei todellakaan välttämättä tarvitse osallistua koko seremoniaan.
Käytiin hyvästelemässä isä lapsen kanssa sairaalassa, sinne lapsi taas tahtoi mukaan.
Olen miettinyt tätäkin että mitä jos lapsi jättäisi menemättä siunaukseen tai muistotilaisuuteen. En vaan haluaisi lapselle sitä harmitusta, mikä voisi tulla jos lapsi nyt jää pois hautajaisista. Pelkään siis, että lasta alkaisi myöhemmin harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata pakottaa.
Ei ennen olisi tullut kuuloonkaan että lapsi vaan päättäisi olla tulematta vanhempansa hautajaisiin. Jotain käytöstapoja pitää lapselle opettaa ja niihin kuuluu että tehdään mitä vanhemmat sanoo.
Millä ja miten raahaat 10-vuotiaan väkisin hautajaisiin tai mihin tahansa muuallekaan?
Mun isä kuoli yllättäen kun olin 33 ja en todellakaan ois halunnut mennä varsinaisiin hautajaisiin. Ei onneksi tarvinnut. Pidettiin vaan sisarusten ja äidin kanssa pieni muistotilaisuus ilman pappia tms. Jätettiin kukat ja kukin sanoi arkun äärellä mitä halusi. Lopuksi kuunneltiin isän suosikkimusiikkia omasta soittimesta. Ei harmita ettei ollut "oikeita" hautajaisia, tämä oli hyvä ja intiimi tapa surra. Pitäkää joku tällainen pieni tiliasuus ja lapselle esim joku pehmolelu mukaan turvaksi.
Ehkä hän ei ole miettinyt asiaa ihan loppuun asti vaan toimii tunteella. Mikä voisi tehdä tilanteesta helpomman? Vaatteet oman valinnan mukaan on hyvä. Voisiko lapsi ottaa vaikka jonkun kaverin mukaan tai löytyisikö hautajaisporukasta joku sellainen?
Itseäni lapsena oudoksutti siellä etupenkissä istuminen. Tähän auttoi se että istuttiin koko porukka sitten vähän taaempana muiden kanssa. Se voi siis olla myös näin pienistä asioista kiinni.
Olen joutunut olemaan pois parin lähisukulaisen hautajaisista. Yhtään ei ole jälkikäteen harmittanut. Eniten on häirinnyt mahdollinen muiden hautajaisvieraiden paheksunta poissaolon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata pakottaa.
Joo ja ennen lapsia kasvatettiin pelossa ja remmillä. Siitä kasvoi tämä empaattinen sukupolvi joka täällä nyt laukoo kommenttejaan.
Käykää tilaisuus läpi ennakkoon ja miettikää yhdessä kaikki mahdolliset tilanteet missä ja miten lapselle olisi helpompaa olla. Omani ei esim. halunnut lainkaan mennä eteen arkun ääreen kukkia laskemaan ja kuopus halusi ottaa dinolelun mukaan.
Anna olla menemättä. Itse olin keväällä läheiseni hautajaisissa ja se laukaisi minussa jotain niin että olen ollut työkyvytön siitä lähtien.
Jälkeläisen on oltava uskollinen isälleen.
Nakupellehautajaiset ja kaikille hattaraa palkkioksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata pakottaa.
Olen sitä mieltä, että lapsi on tuossa se suurin kärsijä. Joten menisin lapsen ehdoilla tuossa tilanteessa.
Perustelkaas alanuolet. Miksi lapsia voidaan pakottaa tilanteisiin joihin aikuisia ei koskaan pakotettaisi?
Tähän provoon alkujaan vastailtiin ihan asiallisesti ja tsempattiin ap:ta ja hänen lastaan. Meni maku kun niitä hautajaisia ei koskaan tullutkaan vaan joku aikansa kuluksi trollaa tälläisellä aiheella kuukaudesta toiseen.
Ja sinä kuvittelet kaikkien aloitusten missä on aiheena hautajaiset olevan saman henkilön tekemiä ja tulet haukkumaan ne trollialoituksiksi, kun seuraat avauksia kuukaudesta toiseen?
Onko ylilauta suljettu vai mitä ihmettä täällä tapahtuu?