Muistatteko 70-luvulla syntyneet?
Kun asuttiin pienessä huoneen ja keittiön mökissä koko perheen kanssa . Vesi otettiin kaivosta ja ulkovessassa käytiin tarpeilla. Oli ulkosauna eikä suihkua lainkaan. Ruoka oli usein hyvin niukkaa. Kahvia juotiin paljon. Autoa ei ollut ja kesän ainoa retki oli bussilla naapurikaupunkiin.
Kommentit (54)
No mä olen aina asunut Hgissä ja normaalit mukavuudet oli, eli ei ollut tuollasta. Autokin oli ja ulkomaanmatkoja tehtiin, oltiin keskiluokkaisia. Mutta isäni kotitilalla oli pelkkä ulkohuussi 80-luvulle asti.
Kyllä meillä oli ihan tavallinen 3h+k sisävessa ja lämmin vesi. Modernia. Näin Espoossa.
Taskulampun tai öljylampun valossa luettiin iltaisin. Ei ollut sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Taskulampun tai öljylampun valossa luettiin iltaisin. Ei ollut sähköä.
Meillä oli sentään sähkö. Ap
Meille tuli enimmäinen astianpesukone jo 70-luvun lopulla. Eli en muista mitään tuollaista, ap.
Meillä oli mökillä tuollaista. Kotona oli kyllä kaikille omat huoneet, suihkut, sisävessa jne. Ravintolassakin kävimme syömässä lapsuudessani
Oli sisävessa ja uima-allas. Mersu pihassa ja matkusteltiin paljon ulkomailla.
Ei ole ollut itsellä enää aikuisena niin hyvää elintasoa. 😀
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko tässä kesämökistä?
Ei, vaan asuttiin noin ihan ympäri vuoden. Ap
Öh? Olen syntynyt 1974 ja asuttiin ihan modernissa harjakattoisessa omakotitalossa Turun esikaupunkialueella. Lapsiilla oli kaikilla omat huoneet ja kaikki mukavuudet oli. Ruoka tosiaan oli vähemmän kansainvälistä kuin nykyään, se on se suurin ero nykypäivään. Ei syöty tortilloita ja pizzoja ja pastoja ja intialaista, vaan valtaosin lihaa ja perunaa eri muodoissa. Matkoilla meidän perheessä alettiin käydä 1980-luvun alkupuolella, pääosin niitä perus tyyliin Kreikka, Kypros, Espanja.
Kesämökillä kyllä, tosin meillä oli auto. Sinne mökille ei kyllä olisi bussilla päässytkään. Sähköjäkään ei ollut ja ruoat säilytettiin ulkona maahan haudatussa tynnyrissä, minkä kansi oli vuorattu styroksilla.
Kyllä itse olen asunut kerrostalossa vuodesta 1966 , ja koko avioliiton ajan siitä lähtien.
70-luvulla niitä valmistui joten omakotitalojen yläkerratkin tyhjenivät vuokralaisista.
Lähiön neukkukuutiossa oli sisävessa ja suihku/amme... Ruoka haettiin kaupasta.
No enpä muista. Vanhemmat asuivat kerrostalossa, kun synnyin v. 1975. Autokin oli, tainnut isällä olla sellainen jo ennen täysi-ikäistymistään ja ajokortin saamista (katsastusinssikin oli kuulemma kysynyt inssiajoon lähtiessä, että tulitko omalla autolla)
Vierailija kirjoitti:
Öh? Olen syntynyt 1974 ja asuttiin ihan modernissa harjakattoisessa omakotitalossa Turun esikaupunkialueella. Lapsiilla oli kaikilla omat huoneet ja kaikki mukavuudet oli. Ruoka tosiaan oli vähemmän kansainvälistä kuin nykyään, se on se suurin ero nykypäivään. Ei syöty tortilloita ja pizzoja ja pastoja ja intialaista, vaan valtaosin lihaa ja perunaa eri muodoissa. Matkoilla meidän perheessä alettiin käydä 1980-luvun alkupuolella, pääosin niitä perus tyyliin Kreikka, Kypros, Espanja.
Mutta oliko vanhempasi väkivaltaisia eivätkä välittäneet teistä lapsista ? Tuossa aikalaisesi muistavat niin toisessa 70-luvun keskustelussa.
Luokkakavereillani ei ollut sisävessaa, puhelinta tai edes sähköjä vielä kasarin loppupuolellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Luokkakavereillani ei ollut sisävessaa, puhelinta tai edes sähköjä vielä kasarin loppupuolellakaan.
Missäs korvessa ne asu?
Olen syntynyt aikaisemmin, mutta muista kaiten tuon. Lisänä vielä se että ruoka kasvatettiin itse, kerättiin itse metsistä marjat ja sienet. Ostoruokaa ei juurikaan ollut. Kahvia juotiin, mutta en muista että sitä olisi juotu mitenkään paljon.