Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sinä opiskelit aikuiskoulutustuella?

Vierailija
02.08.2023 |

Minä hankin opettajanpätevyyden eli suoritin pedagogiset opinnot (n. 9 kk).

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osan oikeustieteen maisterin tutkinnosta.

Vierailija
22/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin työvoimapula-alalta muotiammattiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkerat työttömät luuserit huutelee tuen epäreiluudesta.

Vierailija
24/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin tällä pari vuotta vapaata puuduttavasta työstä. Tein harrastukseen verrattavia opintoja. Kaivattu hengähdystauko.

Vierailija
25/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni epäreilu tuki ja hyvä että lakkautetaan.

Miten niin epäreilu tuki? On mahdollistanut monen aikuisen ihmisen uudelleen kouluttautumisen tai jatko-opinnot. Pula tekijöistä joillakin aloilla olisi vieläkin suurempi jos ei tuota tukea olisi ollut olemassa ja sen vuoksi moni jättänyt opiskelematta esim. sairaanhoitajaksi. Kyllä hallitus kusee omaan nilkkaan kun lakkauttaa kyseisen tuen.

Sen saa vain pitkään työelämässä jo olleet. Heillä on jo yleisesti hyvä taloudellinen tilanne eikä niin ikävä työ että olisi pitänyt itse irtisanoutua. Siksi tuki kohdistuu väärille ihmisille.

Vierailija
26/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömien opiskelua pitäisikin juuri helpottaa, jotta heidät saadaan töihin. Aikuiskoulutustuki ei nykyisessä muodossaan tätä tue.

Vierailija
27/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkätyöläiset myös. Ei ole oikein että toiset opiskelee lainalla ja toiset jollain 1400 €/kk veronmaksajien piikkiin.

Vierailija
28/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni epäreilu tuki ja hyvä että lakkautetaan.

Miten niin epäreilu tuki? On mahdollistanut monen aikuisen ihmisen uudelleen kouluttautumisen tai jatko-opinnot. Pula tekijöistä joillakin aloilla olisi vieläkin suurempi jos ei tuota tukea olisi ollut olemassa ja sen vuoksi moni jättänyt opiskelematta esim. sairaanhoitajaksi. Kyllä hallitus kusee omaan nilkkaan kun lakkauttaa kyseisen tuen.

Sen saa vain pitkään työelämässä jo olleet. Heillä on jo yleisesti hyvä taloudellinen tilanne eikä niin ikävä työ että olisi pitänyt itse irtisanoutua. Siksi tuki kohdistuu väärille ihmisille.

Sari Sairaanhoitajat pitää näillä tuilla välivuosia.

Vierailija
29/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on oikein, että kaikki opiskelijat joutuvat samalle viivalle. Ei ole oikein, että esimerkiksi työtön ei saa korkeakouluopintoihin aikuiskoulutustukea, vaikka kaikkein eniten hyötyisi siitä toisin kuin vakitöissä olevat.

Ehkä opiskelijoiden asiat alkaisi lopulta kiinnostaa päättäjiä, kun ei olisi ylimääräisiä tukia jo valmiiksi hyväosaisille.

Työtön voi hakea omaehtoisen koulutuksen lupaa työkkäristä.

Vierailija
30/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on oikein, että kaikki opiskelijat joutuvat samalle viivalle. Ei ole oikein, että esimerkiksi työtön ei saa korkeakouluopintoihin aikuiskoulutustukea, vaikka kaikkein eniten hyötyisi siitä toisin kuin vakitöissä olevat.

Ehkä opiskelijoiden asiat alkaisi lopulta kiinnostaa päättäjiä, kun ei olisi ylimääräisiä tukia jo valmiiksi hyväosaisille.

Kyllä. Ja se on suhteessa paljon parempi kuin aikuiskoulutustuki. Itse sain huonolla palkalla omaehtoista tukea n. 1100 euroa käteen. Nyt palkka yli 3000 euroa bruttona (työllistyin opintojen aikana) ja saisin aikuiskoulutustuki 1300 euroa käteen. Hieno juttu, että sain töitä, mutta en voi jäädä aikuiskoulutustuelle, joten pakko jaksaa opiskella loput kokopäivätöiden ohella.

Vierailija
31/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ja se on suhteessa paljon parempi kuin aikuiskoulutustuki. Itse sain huonolla palkalla omaehtoista tukea n. 1100 euroa käteen. Nyt palkka yli 3000 euroa bruttona (työllistyin opintojen aikana) ja saisin aikuiskoulutustuki 1300 euroa käteen. Hieno juttu, että sain töitä, mutta en voi jäädä aikuiskoulutustuelle, joten pakko jaksaa opiskella loput kokopäivätöiden ohella.

No minä opiskelin aikuiskoulutustuella ja tein sitten lopun tutkinnosta kokoon kokopäivätyön ohella. Ihan normaalia.

Vierailija
32/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu 30 vuotiaana opiskelin sen tuella insinööriksi.

Eihän se koko ajalle riittänyt, mutta oli merkittävä tuki. Tuettomat kuukaudet olin päivätöissä ja koulu iltaopintoina.

Valmistumisen jälkeen olen 7v nyt niitä insinöörin hommia tehnyt tauotta, en koe että tuki olisi ollut tarpeeton.

Vierailija
33/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä opiskelin aikuiskoulutustuella ja tein sitten lopun tutkinnosta kokoon kokopäivätyön ohella. Ihan normaalia.

Niin? Työllistyin ensimmäisenä vuotena, joten opinnot eivät olleet vielä loppusuoralla. Työllä on myös paljon merkitystä ja sillä, että onko esimerkiksi lapsia tai muuten haastava elämäntilanne.

Vierailija
34/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Työllistyin ensimmäisenä vuotena, joten opinnot eivät olleet vielä loppusuoralla. Työllä on myös paljon merkitystä ja sillä, että onko esimerkiksi lapsia tai muuten haastava elämäntilanne.

Toki, työskentelin sosiaalityöntekijänä ja minulla oli pieni lapsi. Harvalla aikuisella on niin onnellinen tilanne, että pystyy sata lasissa vain opiskelemaan.

Vierailija
35/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki, työskentelin sosiaalityöntekijänä ja minulla oli pieni lapsi. Harvalla aikuisella on niin onnellinen tilanne, että pystyy sata lasissa vain opiskelemaan.

Sinulla on nyt selkeästi joku erikoinen tarve tuoda itseäsi ja omasta mielestäsi raskasta elämäntilannetta esille. Totesin vain, että omaehtoinen tuki on suhteessa parempi ja suoritan loput opinnoistani kokopäivätyön ohella, koska aikuiskoulutustuki ei minusta edes kovin kummoinen ole. Toki opintotukeen verrattuna on, mutta en itse niin pienille tuloille enää vapaaehtoisesti jäisi. Näin ollen työttömälle omaehtoinen tuki voi olla taloudellinen onnenpotku, etenkin jos tekee vain muutamia työvuoroja siihen lisäksi.

Vierailija
36/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosionomi (YAMK)

Vierailija
37/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhdanneherkältä rakennusalalta varmasti työllistävälle (ja minulle sopivalle) alalle eli lähihoitajaksi.

Vierailija
38/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomiksi. Uuvuin aiemmassa työssäni (amk-koulutus), joten halusin ja tarvitsin alan vaihtoa sekä lepoaikaa. Välillä opintoja oli vain muutama tunti viikossa, ei mitään kovin haastavaa. Käytin kaikki tukikuukaudet ja sitten valmistuin, ja aloitin saman tien työt uudella alallani.

Vierailija
39/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin väittänyt tekeväni väitöskirjaa, mutta vetänyt lonkkaa. Ei kuitenkaan tarvinnut, kun sain kuntoutustuen.

Vierailija
40/41 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritin maisteritutkinnon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä