Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

pieni tietoisku..

16.12.2006 |

Tarkoitus ei ole aiheuttaa minkäänlaista paniikkia, mutta tuntuu että jotkut eivät tiedä miksi välttää tuotteita joista voi saada listerian(riski saada listeria on pieni mutta olemassa ja ei raaskaana olevalle ei edes välttämättä auheuta mitään isoa) ja mistä kaikista tämän voi saada. Ja ainakin omassa kaupungissani eri neuvoloista saadaan kovinkin erilaisia ohjeita mitä saa syödä ja unohdetaan juuresten pesun ja kuorimisen tärkeys, korostetaan vai että sinihomejuusto on paha..

Listeria monocytogenes -bakteeri voi aiheuttaa ihmiselle vakavan taudin, listerioosin, joka tarttuu yleensä elintarvikkeiden välityksellä.Raskaana oleville L. monocytogenes -bakteeri aiheuttaa yleensä flunssan kaltaisia oireita. Vakavimmat seuraukset ovat keskenmeno tai vastasyntyneen aivokalvontulehdus. Kuolleisuus listerioosiin on 20-40%.L. monocytogenes -bakteeria on maaperässä, kasveissa ja eläimissä. Siksi sitä on todettu maidosta ja maitotuotteista, lihasta ja lihatuotteista, kalasta ja kalatuotteista sekä vihanneksista.Listeria tuhoutuu kuumennettaessa (>+72 C astetta), mutta kypsennettyihin tuotteisiin se voi joutua jälkisaastutuksena, esimerkiksi viipaloinnin yhteydessä.(muistakaa hyvä hygienia keittiössä)Listerioosin voi saada siis myös huonosti kuumennetuista pakastevihanneksista, huonosti pestyistä vihanneksista, huonostikypsennetystä lihasta, ei ainoastaan sinihomejuustosta tai graavi/kylmäsavustetusta kalasta.Ja me raskaana olevat olemme tavallisesti herkemmin listerioosia saavia. Joten kannattaa olla huolellinen myös kasvisten kanssa eikä vain sinsihomejuuston, mutta eiköhän järkeä käyttämällä tästäkin selvitä panikoimatta?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun syömään työpaikka lounasta milloin missäkin. On kiva syödä esim. salaatteja, mutta pelottaa että lounaskahvilat, joissa on paljon nuoria työntekijöitä ja harjoittelijoita laiminlyövät hygieniaohjeita kasvisten kohdalta, koska ei tunnu kovin vaaralliselta, jos pesee vain hädin tuskin kastellen salaatin.

Hygieniapassi lainsäädäntö on kuin taivaan lahja!

Hyvää ja turvallista joulua kaikille:-)

Duuri 11+6

Vierailija
2/23 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon huomannu saman, että toisille vauvan menettämisen riski on vaan otettava, jottei joutuisi luopumaan herkuista. onhan se kai joillekin selvää, et jollei tää vauva selviä niin tehdään uus tai jotai, mut mun mielestä ei voi olla liian tarkka raskausaikana. minä kun en tiedä voinko koskaan saada uutta mahdollisuutta, jos tämän vauvan menetän.

ottakoon kukin riskejä mielensä mukaan, mut älkää muut pitäkö meitä " hysteerisiä" naurettavina, kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

näissä keskusteluissa sitä, kun ihmiset uhoaa että kaikkea voi syödä kohtuudella ja toitottavat että maalaisjärki käteen. Kun eihän se niin mene, jos jossain tuotteessa on riski. Silloin sen riskin voi saada jo siitä kohtuupienestä palasta, kuten ton listerian. Luulen, kuten ap;kin, että nämä maalaisjärkeilijät eivät oikeasti ole tietoisia riskeistä joita elintarvikkeissa raskausaikana piilee.

Ja jos ovatkin tietoisia, niin en usko että nämä uhoajat ja naureskelijat on miettineet asiaa ihan loppuun asti. Mitäs sitten jos se listerian tai muun pahan pöpön saiskin omalle kohdalle ja pahimmassa tapauksessa menettäisi vauvan.. Onko ne graavikalat ja homejuustot sitten loppujen lopuksi kuitenkaan sen arvoisia? En voi välttyä ajatukselta kun luen näitä maalaisjärkeilijöiden viestejä, että pystyykö nämä äidit luopumaan mistään muustakaan vauva-ajaksi.. Äitiyden alkuajat kun on mitä suuremmassa määrin luopumista - luopumista omista tarpeista, omasta ajasta, yöunista, menoista....

Vierailija
4/23 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältän itsekkin ehdottomasti kraavi-kalaa ja " raakaa" sinihomejuustoa raskausaikana! Pesen kasvikset ja vihannekset huolella ja muutenkin kiinnitän huomiota keittiö-hygieniaan enemmän.

Sitten taas nämä salmiakit, maksalaatikot ym...

Niistä en ole niin tarkka! jos mieleni sattuu tekemään salmiakkia niin voin sitä kyllä syödä! Samoin maksalaatikkoa! Mutta näissä sitten tietenkin muistan tuon " maalaisjärjen" ele eihän niitä tarvi joka päivä kauhoa kauheita määriä!!

Eli näissä en niin ymmärrä sitä miksi jotkut niin vouhottaa, etteivät voi lainkaan syödä... Ehken vaan ole jotain tajunnut, mutta itse siis olen huoletta välillä maistellut ja niin teen jatkossakin! (Ellei joku valaise minua siitä miksi näitä pitäisi ehdottomasti kokonaan välttää=)

Mutta niinhän se on, kukin tekee tyylillään ja eiköhän kaikki kuitenkin tahdo vain parasta lapselleen! (Ainakin toivottavasti)

-Alpukka rv19+6/20+2

Vierailija
5/23 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se mihin yritin edellä viitata oli nämä ruuat missä piilee listeriavaara. Mutta toki muita ruokia voi kohtuudella syödä.

Vierailija
6/23 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja haluaisin pariin asiaan kommentoida.

Nuoret osaavat tänäpäivänä keittiötyössä hygienian yhtä hyvin kuin vanhemmatkin, joten tyhmää aliarvioida nuoria keittiö- tai kahvilatyöntekijöitä, tai harjoittelijoita. Nykypäivänä ravintola ja suurtalousalan koulutusohjelmaan kuuluu hygieniapassin suorittaminen. Itse en ole tavannut ainuttakaan epähygienista työntekijää paikoissa joissa olen työskennellyt.

Ja vaikka itse aion syödä jouluna graavikalaa, niin en halua enkä aio perustella kantaani täällä teille. Sen verran haluan kuitenkin sanoa, että elämä on opettanut joitain asioita myös minulle, ja se ei aina ole niin yksinkertaista ja mustavalkoista, mitä kirjoissa ja kansissa lukee.

Mutta tämän kirjoitukseni pääpointti oli siis tuo, kun joku aliarvioi keittiötyöntekijöiden hygieniaa.

jonttu

Vierailija
7/23 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalla kohdallani kraavikala ja muut ruokatottumukset ja se mitä aion syödä raskauden aikana (tai juoda) ei millään tavalla liity omaan käsitykseeni siitä, kuinka hoidan mahdollisesti syntyvää lastani ja kuinka menetän yöuneni hänen kanssaan ja muuhun luopumiseen omasta ajastani lapseni tähden!

Luulen, että todellakin osaan arvostaa mahdollisesti ehkä kenties syntyvää lastani! Olen kokenut keskenmenoja ja raskaus on todellakin ollut työn takana, joten ehkä tekoni todella on harkittu!

Vierailija
8/23 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompien ketjujen ruokapaikkoihin salaatteja tulee valmiina. Esimerkiksi pussitettuja tuorekurkkusuikaleita ja valmiiksi leikattua salaattia. Ne vain sitten keittiöillä isketään kulhoihin/vuokiin ja sekoitetaan.

Ja mitä minä tiedän niin hygieniapassi vaaditaan nykyään monissa paikoissa niin uusilta kuin vanhoilta työntekijöiltä, vaikka eihän se pelkästään ole takuu pöpöttömälle ruoalle.

Vierailija
9/23 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullukkaan. Tuo vaan oli alkuperäisen tekstissä.

Tässä raskaudessa ei ole tehny mieli edes maistaa graavikalaa, mutta aijemissa olen sitä ottanu jos tarjolla on ollu. Homejuustoihin en puutu ikinä. Muuten syön ihan niikun ennenkin (kuuluu maksalaatikko/-makkara mm)

Joku on sitä mieltä että me jotka ei jakseta kauheeta paniikkia ottaa joka suupalasta, ei haluta luopua mistään. Minä taas väkisin mietin että miten hysteerisiä (en keksi parampaa sanaa) äitejä tulee niistä jotka vahtii tarkkaan joka suupalansa.

Vierailija
10/23 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä " panikoijia" , mutten myöskään ymmärrä, miksi tieten tahtoen pitää syödä ruoka-aineita, joista nimenomaan raskaana olevia varoitetaan? Liika rauta (esim. maksasta) käsittääkseni voi pahimmillaan aiheuttaa vakavia vammoja, listeria-bakteerista ja alkoholista puhumattakaan. Itselleni on ainakin paljon helpompaa välttää tyystin joitain ruokia ja alkoholia, kuin alkaa pohtia, mikä on kohtuukäyttöä raskausaikana ja mikä ei.

Vierailija
11/23 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen sanonta kuin " tieto lisää tuskaa" sopii tänne tosi hyvin! Tiesittehän, että teitte mitä hyvänsä, voi raskaus mennä kesken tai lapsi syntyä sairaana. TIETENKÄÄN se ei tarkoita, että turhia riskejä kannattaa ottaa, mutta maalaisjäjen käyttökään ei ole kiellettyä. Esim. itse olen syönyt ihan hyvällä omalla tunnolla salmiakkia, sillä salmiakin haittavaikutus on se, etä se nostaa verenpainetta, mistä ei todellakaan ole ollut haittaa sellaiselle, jonka verenpaine on luonnostaankin matala.

Vierailija
12/23 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mein neuvolasta sanotaan että maksalaatikkoa voi syödä vaikka kerran viikossa ja maksamakkaraa kun mieli tekee. Ja syy " koska niissä maksaa vaan nimessä" -tyyliin.

Mutta toisessa neuvolassa saaki varmaan taas ihan toiset ohjeet:)

(En kyllä syö tuota laatikkoa ku varmaan muutaman kerran raskaudessa. Eli yhtä harvoin ku normaalistikkin.)

Vierailija
13/23 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaapa ne neuvolan listat vähän tarkemmin. Siellähän sanotaan joidenkin ruokien kohdalla, että " ei SUOSITELLA" , ja toisien kohdalla " EI PIDÄ MAISTELLA/SYÖDÄ" . Nämä jälkimmäiset on niitä mitä ei tosiaankaan pidä syödä, vähemmän suositeltavia voi vallan hyvin syödä mutta kohtuudella.

En nyt usko että kukaan oikeasti panikoi mistään salmiakista, vaan kyse taisi alun perin olla näistä oikeasti ongelmia aiheuttavista ruuista, listeriaa aiheuttavista hommista sun muista.

Ja parempi varmaan " panikoida" tällaisista viattomista asioista...

Vierailija
14/23 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas vedetään salmiakit ja maksalaatikot mukaan vaikka nimenomaan listerian välttämisestä alettiin puhua. maalaisjärjellä minäkin suhtaudun salmiakkiin ja muihin mistä ei ole myrkytysvaaraa, mutta listerian voi siis saada ihan minipalastakin eli siihen ei vaikuta kuinka usein tai paljon syö esim. graavia kalaa.

ja tiedän kyllä, että ilman listeria-vaararuuista pidättäytymistäkin voi tulla keskenmeno, mutta miksi sitä riskiä pitäisi lisätä?

Vierailija
15/23 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalat:

Haukea on syytä välttää raskauden ja imetyksen aikana sen sisältämän elohopean vuoksi. Myös TYHJIÖPAKATTUJEN graavisuolattujen tai kylmäsavukalavalmisteiden samoin kuin homejuuston käyttöä on syytä välttää listeriavaaran vuoksi.

Kasvikset:

Suosi kypsentämättömiä kasviksia ja kokeile erivärisiä vaihtoehtoja. Käytä kasviksia ja hedelmiä keventämään ruokalaleja ja antamaan makua. Listeriavaaran vuoksi salaattien ym. kasvisten huolellinen huuhtominen on tärkeää.

Ja neuvolatäti sanoi, että itsevalmistamaa graavia uskaltaa syödä. Tuorejuustoista kyseisessä esitteessä ei mainittu mitään, vain homejuustosta yksi lause. Suositeltiin kypsentämättömiä kasviksia. Ja eiköhän ihmiset muutenkin kasvikset huuhtele huolellisesti.. siis muulloinkin kuin raskausaikana.. !

En ajatellut kirjoitella ketjuun tämän enempää. Jokainen tyylillään!

Mukavaa alkavaa jouluviikkoa!

Vierailija
16/23 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan se niin, että vaarallisempaa tuo tuorejuustojen tms. syöminen kuin salmiakin. Tosin itse käytin alkuraskaudessa leivän päällä levitteenä pelkästään tuorejuustoja. Lopetin ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen, kun sain kuulla että mitä haittaa siitä voi olla. Mutta siihen asti ei ollut mitään hätää, eikä tullut keskenmenoa eikä vauvassa ole toistaiseksi havaittu mitään poikkeavuuksia (joskin ilmeisesti listerian aiheuttamat ongelmat ilmenee vasta synnytyksen jälkeen?). Että syökäähän tytöt nyt niitä lemppareita, huomenna ne voi olla jo kiellettyjä. :)

Oma äitini kertoi, että minun ollessa vauva, oli suosituksena nukuttaa vauvaa mahallaan. Kun pikkuveljeni syntyi kymmenen vuotta myöhemmin, sanottiin, että nimenomaan mahallaan nukuttamista tulisi välttää koska se lisää riskiä kätkytkuolemaan! :OOO Silti minäkin selvinnyt tuosta vauva-ajasta hengissä, vaikka äitini turhan riskin otti nukuttaessaan minua mahallaan.

Eli kyllähän riskejä piilee kaikessa mitä teemme. Onko järkeä ottaa turhaa riskiä jäädä auton alle, kun voi olla kotona turvassa neljän seinän sisällä? On muuten paljon todennäköisempää joutua auto-onnettomuuteen kuin saada listeriabakteeri, mutta silti neuvola suosittelee ulkoilemaan! No, ehkä vähän aiheen vierestä :) Toivoisin vain, että odottavat äidit ottaisivat vähän rennommin. On varmaan todennäköisempää, että raskaus menee kesken äidin stressaamisen vuoksi (" voi ei, mitä mä siis saan syödä, kuin paljon mun pitikään liikkua ja juoda nesteitä, apuaaa" ) kuin sen vuoksi, että äiti on saanut listerian tuorejuustosta.

Mutta tiedä häntä. Voihan se olla, että juuri minun lapseni on se epäonnekas, jonka äiti tietämättömyyksissään söi tuorejuustoa ja joka sen vuoksi sairastaa aivokalvontulehdusta syntymänsä jälkeen :/

Vierailija
17/23 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukekaa vaikka rautapakkauksenne mukana tuleva seloste (olen SATAVARMA siitä, että teillä on ainakin varmuuden vuoksi lisärautaa kotona). siellä lukee, että ylimääräinen rauta poistuu ulosteen mukana... siis jos ulostetta on tullakseen, aiheuttaa meinaan mahtavan ummetuksen.

maksaa taas pitää välttää sen sisältämän korkean a-vitamiinipitoisuuden vuoksi.

oh härregyyyyyd, näin se tieto leviää.

Vierailija
18/23 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin uusilla keittiötyöntekijöillä on usein viimeisin tieto ja tekemisen halu hygienia asioissakin.

Joku jo mainitsikin, että vakuumipakatut kalat on kiellettyjen listalla, mutta itse graavattua voisi syödä ja uskon tämän, koska lääkäri suositteli suolakalaa natriumarvojen nostamseksi.

Ja eikös juustot, jotka on valmistettu pästoroidusta maidosta ole sallittuja? Eli ainakin Valion Auraa voi syödä.

Nämä ajatukseni ihan vain siksi, että ei tulisi ruokastressistä kellekään keskenmenoa.

Vierailija
19/23 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään sain aikaan kohtalaista keskustelua. Ja niinkuin monet huomasivatkin tarkoitukseni ei ollut keskustella salmiakista ja muista ruoka aineista joita ei suositella syötävän paljoa vaan niistä jotka voivat aiheuttaa todellisen riskin.

Hygieniapassi auttaa meitä paljon siinä että saamme aika varmasti oikein valmistettua ruokaa ravintoloissa ja kahviloissa, tosin itsekkin hygieniapassin suorittaneena tiedän että joissain paikoissa tiedetään miten pitäisi toimia, mutta välttämättä säilytystilat/työtilat eivät aina anna mahdollisuutta toimia täysin oikein. Ikävää, mutta totta joissakin paikoissa, en tarkoita että näin olisi joka paikassa. Takoitukseni oli muistuttaa myös siitä kotikeittiön hygieniasta,kaikki eivät ole suorittaneet hygieniapassia ja eivät tiedosta riskejä.Kyllähän kasvikset usein pestään huolellla, mutta muistammeko pestä myös leikkuu lautamme? Käytämmekö raan ruoan leikkaamiseen eri leikuulautaa kuin kypsän käsittelyyn. Entäpä rättimme joilla pyyhimme keittiön pintoja?

Kassiopeija:kyselit millä perusteella raskaana oleva saa listerioosin herkemmin. Raskaana olevien vastustuskyky on heikempi kuin normaalitilassa olevien ihmisten.(miten suonkin sanoo niin ettei syntyisi vääriä käsityksiä) Tästä johtuen kun äidin vastustuskyky on synnytyksenkin jälkeen heikentynyt suositellaan välttämään pari kuukautta listeriariskin sisältämiä tuotteita.

Mielestäni joka suupalasta ei kannata ottaa paniikkia(tässä tarkoitan salmiakkia ja maksalaatikkoa ym vastaavia) mutta miksi ihmeessä syödä tieten tahtoen tuotteita joista voi olla vaaraa? Verrataan vaikka lintuinfulenssa riskiin, suomessa sen saaminen oli silloin kun asia oli eniten esillä hyvin pieni, mutta silti kauppojen hyllyt ainakin meilläpäin notkuivat kana ja kalkkuna tuotteita kun niitä ei uskallettu syödä. Miksi sitten ei pystyisi olemaan syömättä riski-tuotteita n.9kk? joka meidän elämässämme on kuitenkin lyhyt aika.ja olemmehan(ainakin suurin osa) raskaus ajan myös käyttämättä alkoholia ja tupakkatuotteita koska niistäkin voi olla haittaa sikiölle.Miksi emme voisi olla samaa aikaa syömättä tuotteita joissa on mahdollinen riski?

Maksalaatikoista meillä neuvolassa sanottiin että voi välillä syödä,koska siinä ei tosiaan a-vitamiinia plajoa ole, mutta liikaaa a-vitamiinia voi saada " oikeasta" maksasta. Ja liika a-vitamiinihan voi aiheuttaa sikiölle epämuodostomia ja keskenmenonriskin.

Tuorejuustoista meillä sanottii että saa syödä kunhan tarkistaa että ovat tehty pastöroidusta maidosta.

Mielestäni turhaaastressiä ruoasta on ottaa, mutta jos kerran on mahdollisuus valita miksi ihmeessä me emme sitä tekisi? Elämä tosiaan on täynnä muitakin vaaroja, mutta jokapäiväisessä elämässämme teemme valintoja elämämme turvallisuuden puolesta muutenkin miksi emme sitten tässäs tapauksessa ottaisi varman päälle.

Mutta jokainen tekee omat valintansa, toivottavasti omasta mielestään oikeat ja toivottavasti saamme kaikki sellaiset lapset joista voimme olla ylpeitä, syntyvät he terveinä tai sairaina ja johtuen tämä mistä tahansa.

Rauhallista ja nautinnollista, stressitöntä joulun aikaa kaikille!

Vierailija
20/23 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

(taidan olla aika pikkutarkka)

" Onko järkeä ottaa turhaa riskiä jäädä auton alle, kun voi olla kotona turvassa neljän seinän sisällä? On muuten paljon todennäköisempää joutua auto-onnettomuuteen kuin saada listeriabakteeri, mutta silti neuvola suosittelee ulkoilemaan! No, ehkä vähän aiheen vierestä :)" -Han_

jos siis verrataan listeria-vaaraa auton alle jäämiseen niin silloinhan pitää ajatella jotenkin näin:

- auton alle voi jäädä, jos/kun menee ulos

- keskenmenon voi saada, vaikka varoisi listeriaa

mutta:

- listeriaa voi välttää olemalla syömättä ruokia, joissa sitä voi olla

- auton alle jäämistä voi välttää kävelemällä jossain, missä autoja liikkuu vähemmän

joten:

- auton alle jäämisen riskiä nostaa ulkoileminen autojen kulkureiteillä

- listerian saamisen riskiä lisää sitä mahdollisesti sisältävien ruokien syöminen

tämä taisi olla aika turha, mutta tulipahan pohdittua. älkää ottako liian vakavasti :)