Vaikea unettomuus
Vaikeasta unettomuudesta kärsivien vertaistukiketju.
Ketjuun saa laittaa mitä mieleen tulee, kokemuksia, ajatuksia, fiiliksiä jne.
Kommentit (136)
Raudanpuute aiheuttaa sitä ettei pysty nukkumaan vaikka väsyttäisi. Sydän vaan hakkaa lujaa ja käy ylikierroksilla. Illalla saattaa nukahtaa ja sitten herätä ja olla loppu yön hereillä. Päiväunille ei nukahda vaikka yrittäisi jne. Ferritiini eli varastorauta pitäisi olla yli 100, kannattaa mittauttaa. Ei ole sama kuin hemoglobiini.
Vierailija kirjoitti:
Miten olette oppineet käsittelemään valvomisesta johtuvaa huonoa oloa?
Ei siihen huonoon oloon koskaan totu, enemminkin turtuu.
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute aiheuttaa sitä ettei pysty nukkumaan vaikka väsyttäisi. Sydän vaan hakkaa lujaa ja käy ylikierroksilla. Illalla saattaa nukahtaa ja sitten herätä ja olla loppu yön hereillä. Päiväunille ei nukahda vaikka yrittäisi jne. Ferritiini eli varastorauta pitäisi olla yli 100, kannattaa mittauttaa. Ei ole sama kuin hemoglobiini.
Hyvä huomio. Mulla henk. koht. varastorauta on yli 100.
Valvomisesta tuli aina hyvin voimakas paha olo niin henkisesti kuin fyysisesti. Piti syödäkin varovasti, kun pitkä unettomuusjakso toi pahoinvointia. Henkisesti taas ymmärsin lopulta mikä johtui valvomisesta, joten lopulta otin jo melkein huumorilla sen. Nimittäin pieninkin vastoinkäyminen sai nyyhkäisemään, tai vaikkapa se, että taivas oli niin uskomattoman sininen. Piti vain odottaa rauhallisesti, että kunhan seuraavan kerran saisi nukuttua, kaikki olisi taas paremmin. Näin jälkikäteen ajatellen olihan se aikamoista menoa.
Vierailija kirjoitti:
Valvomisesta tuli aina hyvin voimakas paha olo niin henkisesti kuin fyysisesti. Piti syödäkin varovasti, kun pitkä unettomuusjakso toi pahoinvointia. Henkisesti taas ymmärsin lopulta mikä johtui valvomisesta, joten lopulta otin jo melkein huumorilla sen. Nimittäin pieninkin vastoinkäyminen sai nyyhkäisemään, tai vaikkapa se, että taivas oli niin uskomattoman sininen. Piti vain odottaa rauhallisesti, että kunhan seuraavan kerran saisi nukuttua, kaikki olisi taas paremmin. Näin jälkikäteen ajatellen olihan se aikamoista menoa.
Tuo pahoinvointi on mullekin tuttua. Ruoka pistää mut välillä ihan kukomaan ja on muutenkin kuumeinen olo, sydän hakkaa jne. Ylireagointikin on mulle tuttua, joko itken milloin mistäkin pikkujutusta, tai sitten mulla on sellainen luovuttaja-mieliala, kun mieli on muutenkin matalalla. Juuri tuo luottamus siihen, että parempiakin hetkiä on tulossa, vaikka harvemminkin, estää luovuttamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo pahoinvointi on mullekin tuttua. Ruoka pistää mut välillä ihan kukomaan ja on muutenkin kuumeinen olo, sydän hakkaa jne. Ylireagointikin on mulle tuttua, joko itken milloin mistäkin pikkujutusta, tai sitten mulla on sellainen luovuttaja-mieliala, kun mieli on muutenkin matalalla. Juuri tuo luottamus siihen, että parempiakin hetkiä on tulossa, vaikka harvemminkin, estää luovuttamasta.
Mutta onhan se unettomuus lopulta melkoista rääkkiä ja kidutusta. Siitä ei pääse yli eikä ympäri.
Mutta mulle tulee ainakin parempi mieli, kun noinkin moni on jakanut ketjuun ajatuksiaan ja kokemuksiaan.🙃.
Miten käsittelette unettomuutta yöllä, kun saattaa tuntua siltä, että seinät kaatuvat päälle, on hiljaista ja pimeää. Unettomuusjakso on saattanut jatkua jo muutaman päivän, ja haluaisitte vaan nukkua, mutta ei, uni ei tule vielä tänäkään yönä. Tuleekohan uni enää milloinkaan.
Miten reagoitte unettomiin öihin? (Jotkut saattavat mennä kierroksille, osa lamaantuu jne.)
Mä menen kierroksille, jos valvon pidempiä aikoja.
Pidin aina käden ulottuvilla jotain hyvän mielen kirjaa (itselläni se oli Calvin ja Hobbs eli Lassin ja Leevin sarjiksia). Joskus ei auttanut kuin lukea niin kauan aikaa että nukahti, tosin sitten oli ihan tööt seuraavana päivänä. Ajatukset oli pakko saada johonkin muuhun asiaan, koska jos aloin vatvoa unettomuutta tai jotain ongelmaa, huomasin että ajatukset kiersivät vain kehää ilman mitään ratkaisua, ja sitten oli entistäkin vaikeampi nukahtaa. Nykyään tosiaan käytän sitä hamppuöljyä tarvittaessa, ja sarjis on tälläkin hetkellä yöpöydällä. Palaan näköjään aina vanhoihin tapoihini, kun tulee stressiä tms.
Vierailija kirjoitti:
Pidin aina käden ulottuvilla jotain hyvän mielen kirjaa (itselläni se oli Calvin ja Hobbs eli Lassin ja Leevin sarjiksia). Joskus ei auttanut kuin lukea niin kauan aikaa että nukahti, tosin sitten oli ihan tööt seuraavana päivänä. Ajatukset oli pakko saada johonkin muuhun asiaan, koska jos aloin vatvoa unettomuutta tai jotain ongelmaa, huomasin että ajatukset kiersivät vain kehää ilman mitään ratkaisua, ja sitten oli entistäkin vaikeampi nukahtaa. Nykyään tosiaan käytän sitä hamppuöljyä tarvittaessa, ja sarjis on tälläkin hetkellä yöpöydällä. Palaan näköjään aina vanhoihin tapoihini, kun tulee stressiä tms.
Mäkin luen paljon kirjoja, sillä lukiessa ei voi keskittyä mihinkään muuhun, tai pian huomaa, että on aloitettava lukemaan uudestaan sivun alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin luen paljon kirjoja, sillä lukiessa ei voi keskittyä mihinkään muuhun, tai pian huomaa, että on aloitettava lukemaan uudestaan sivun alusta.
Hamppuöljy on mulle uusi tuttavuus.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mulle tulee ainakin parempi mieli, kun noinkin moni on jakanut ketjuun ajatuksiaan ja kokemuksiaan.🙃.
Ja monia pitkiäkin viestejä.🙃.
Unettomuus on aika yleinen vaiva ja todella ikävä sellainen, joten mielelläänhän tässä kokemuksiaan kertoo, jos siitä vain on jollekulle apua. Niitä hamppuöljyjä on muuten paljon erilaisia, itse olen käyttänyt Nordaidin Sleep Aid+ Cannabis Oilia. Toivottavasti tätä ei katsota mainostukseksi, olen vain tyytyväinen käyttäjä ja tuotetta on myynnissä esim. Tallinnan apteekeissakin. Hämmästyin kun huomasin, että sitä saa ihan kotimaisista nettikaupoista.
Vierailija kirjoitti:
Unettomuus on aika yleinen vaiva ja todella ikävä sellainen, joten mielelläänhän tässä kokemuksiaan kertoo, jos siitä vain on jollekulle apua. Niitä hamppuöljyjä on muuten paljon erilaisia, itse olen käyttänyt Nordaidin Sleep Aid+ Cannabis Oilia. Toivottavasti tätä ei katsota mainostukseksi, olen vain tyytyväinen käyttäjä ja tuotetta on myynnissä esim. Tallinnan apteekeissakin. Hämmästyin kun huomasin, että sitä saa ihan kotimaisista nettikaupoista.
Pitää kirjoittaa ylös tuo hamppuöljy. Täytyy kokeilla.🙂.
Olen lapsuudesta asti kärsinyt unettomuudesta. Välillä on hyviä kausia, jolloin saan nukuttua, vaikka uni ei tunnukkaan piristävän. Toisinaan on huonoja, jolloin tuijotan vain kattoa ja seiniä aamuun asti. Vaikka olo on hirveä huonoina kausina, niin olen tottunut tai hyväksynyt sen, että toisinaan olen tavallista ahdistuneempi ja työteho 20% täydestä. En ole jaksanut edes ottaa asiaa esille lääkärin kanssa vuosiin, koska sieltä tulee aina samat ohjeet.
Atarax (25 mg) ja lisäksi esim. Oxamin 15 mg (tai Diapam 2-5 mg), toimii hyvin eikä läheskään aina menetä tehoaan. Klotriptyl on todella tehokas (yhdistelmälääke; amitriptyliini ja klooridiatsepoksidi), auttaa erittäin hyvin myös niskajännitykseen ja jännityspäänsärkyyn.
Keskustelupalstoja on ainakin Facebookissa. On ihan jopa yhdistys 'suomen unettomat ry'. En ole itse liittynyt, kun en oikein saa näistä ohjeista itse kovinkaan paljon irti. Se mikä toimii yhdellä, ei toimikaan toisella. Minun unettomuus on alkanut jo lapsuudessa. Olen käynyt unettomien nettiterapian ja ainoa mitä jäi käteen on se, että en yöllä hermostu jos herään klo 3 täysin virkeänä. Jos siinä alkaa harmittelemaan niin loputkin unet katoaa.
Nyt olen tässä parin viime vuoden aikana löytänyt sellaisen kombon mikä toimii minulla:
Päivällä riittävästi liikuntaa, jotta kroppa on väsynyt. Ei kuitenkaan enää mitään raskasta tai nopeatempoista klo 18 jälkeen. Kevyt kävely ok. En myöskään syö enää mitään klo 18 jälkeen, vaan annan vatsankin rauhoittua ja valmistautua unille.
Ei liian pelottavia ohjelmia, jotka tulee uniin.
Kännykässä mulla on ladattuna sovellus, joka säätää valon ihan keltaiseksi, se on tosi hyvä. Kännykän oma valon säätö ei mene ollenkaan niin hämäräksi. Jos yöllä herään niin ihan huoletta voi käyttää kännykkää kun se valo on todella hämärällä.
Lääkkeitä olen käyttänyt ihan kaikki mahdolliset. Todella monesta tulee huonoja sivuvaikutuksia. Kaiken kokeilun jälkeen paras on tämä yhdistelmä: 1/10 imovanesta ja 1/8 opamoxia. Olen siis murustanut nuo pillerit veitsellä. Tähän olen päätynyt siksi, kun olen huomannut, että paremmin nukuttaa hyvin pienet annokset. Liiasta määrästä seuraava päivä on pää pökkyrässä.
Sitten vielä yksi mikä minua auttaa ja suosittelen kokeilemaan. Youtubessa on videoita nimellä 'sleep hypnosis'. Itse tykkään kuunnella noita englanniksi, en tiedä löytyykö suomen kielellä. Eli unihypnoosia. Eikä ne ole varsinaisesti mitään hypnoosia, vaan ohjattua rentoutusta. Ne saa minut tosi nopeasti rennoksi. Ei ehkä uneen, mutta auttaa asiaa kuitenkin.
Kaikki nämä on pieniä palasia kokonaisuudesta ja yksinään ne ei ole kovin tehokkaita. Koko pakka häiriintyy helposti ja sitten taas valvotaan. Mutta en ota enää niin pahasti stressiä. Sekin on nimittäin huono jos illalla jännittää tuleeko uni.
Tsemppiä kaikille meille.
Miten olette oppineet käsittelemään valvomisesta johtuvaa huonoa oloa?