Minkä pitäisi muuttua, että suomalaiset saisivat lisää lapsia?
Jokin on aika pahastikin pielessä, kun lisääntymisviettiä ei enää tunneta. Ongelma on ihan todellinen ja vakava. Kertokaa, erityisesti te lisääntymisikäiset, mikä saisi teidät yrittämään lasta.
Kommentit (996)
Aiheeseen liittyen pian taas ajankohtainen uutinen koskien koulujen alkamista. Radiossa sanottiin, että tänä vuonna ekaluokan aloittaa noin 55000 lasta. Mutta taasen tilastojen mukaan vuonna 2022 Suomessa syntyi noin 45000 lasta, eli pahasti laskusuunnassa on, kuten jo tiedetään. Eli vuonna 2029 ekaluokan tulee aloittamaan noin 10000 lasta vähemmän, kuin mitä tänä vuonna ja tämä on oikeasti valtavan iso määrä!
Lähivuosina tullaan näkemään yhteensä siis satojen koulujen ja päiväkotien sulkemisia koko maassa, kun lapsia ei yksinkertaisesti enää ole. Opettajille ei myöskään riitä töitä, vaikka luonnollinen poistuma auttaa siinä jonkin verran. Ehkäpä myös päiväkotien työvoimapula helpottaa samalla, mene ja tiedä.
Mutta kuka tähän maahan tai maailmaan oikeasti haluaa edes perhettä perustaa, sillä itse en ainakaan..
Tervehdyttävä perheitä tukeva yhteiskunta, netit ...ttiiin, puhelin takaisin puhelimeksi ,ihmiset ulos tapaamaan toisiaan ja tutustumaan
Tinderit roviolle jne ..siinä aluksi jotain
Työnteon pitäisi olla kannattavaa. Eläminen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteisöllisyys on kadonnut. Ennen kaikki asuivat saman katon alla (mummut, papat ja serkutkin) tai asuivat ainakin ihan naapurissa että lastenhoitajia oli kokoajan tarjolla, nykyään välimatkat ovat pitkiä ja hyvä kun ei jätetä oman onnensa nojaan tuoreet äidit ja isät tyyliin 'no itse sun on pärjättävä kun lapsen hankitkin'.
Perheet oli myös suurempia. Jos sulla on yksi lapsi niin sinun pitää itse huolehtia siitä suunnilleen kunnes se muttaa pois kotoa. Mutta silloin ennen niitä oli neljä niin ne huolehtivat toisistaan ja äidit ja isät teki molemmat töitä. Isovanhemmat auttoivat joskus, ja naapurin tädit. Nykyään lapsille ei saa antaa mitään hoitovastuuta. Silloin oli sekä isä että äiti pellolla tai töissä ja lapset hoitivat toisensa. Huoli-ilmoitus tarkoitti sitä että täti huusi kurkku suorana jos huomasi että me lapset tehtiin jotain älytöntä...
Tuota aikaa nyt ei kyllä kaipaa kukaan. Lapset heitteillä (oikeasti) kukaan ei katsonut perään. Lapsi ei ole toisen lapsen huoltaja /hoitaja. Sellaista vastuuta ei voi lapselle antaa kannettavaksi.
Lapsia kuoli hukkumalla ja lipeeää juomalla ym onnettomuuksissa, kun olivat toisen lapsen "hoidettavina" ja aikuisten mukana töissä eli siis navetassa ja pelloilla.
Eikä kenelläkään ollut herkkua asua kolmen sukupolven asuunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan varmaan ennenkään ole halunnut lapsia, ei vain ole ollut ehkäisyä eikä koulutusta tarjolla. Ei kyllä mikään saisi minua yrittämään lasta.
Joo, kukaan ei ole koskaan halunnut lasta ihmiskunnan historian aikana. Näin sen täytyy olla.
Oikeastihan raskauden pelko on ollut naiset suurimpia pelkoja koko historian. Vasta kun ehkäisy on oikeasti saatu kaikkien saataville, on tuo pelko ehkä hellittänyt.
Kyllä itse ainakin pelkäsin vielä nuorena kovastikin raskautumista. Ja tiedän monia vanhoja naisia, jotka sanoivat, että eivät olisi halunneet, kuin yhden lapsen, mutta niitä tuli 12.
Harva ennenkään on sellaisia lapsilaumoja halunnut, mitä joka taloissa oli. Ei ihminen varmasti ole juurikaan muuttunut tuon asian suhteen, mutta nykyään voi ehkäistä.
Yhteisöllisyyden voimistuminen. Se, että ihmiset tasaisemmin osallistuisivat lasten hoitoon, olipa heillä omia tai ei. Itse en jaksanut enää kolmatta hommata, sillä aina kaikki hoitoapu tai muu apu oli sellaisen kärkkymisen ja suostuttelun takana, eikä sitä itse asiassa edes juurikaan ollut. Onneksi oli varaa siivoojaan kerran kahdessa viikossa, mutta ystävistä, tuttavista ja sukulaisista oli hyvin vähän apua ja tukea. Tämän kun sanoo ääneen, alkaa se "itepähän lapsesi teit ja miksi niitä tehdään muille hoidettaviksi..." -laulu. Niinpä, mutta tuo juuri sisältää sen syyn, että miksi jengi ei lisäänny. Jotenkin hyvin lapsivihamielinen asenne, jossa lapsi hahmottaa vain työnä, taakkana ja rasitteena perheen ulkopuolisille. Perheen sisällä rakkaus motivoi siihen hoivatyöhön ja se on palkitsevaa, mutta toki myös todella uuvuttavaa.
Suunnitellaan liikaa tulevaa. Pitää olla ura ja kaikki valmiina. Ei tarvitse, opiskella ja töitä voi tehdä lastenkin kanssa. Etsitään sitä täydellistä, mikään epäkelpo ei k3lpaa rinnalle lasten pariin.
Pelätään liikaa tulevaisuutta.
Ei haluta lapsia, kun ei osata itsestäkään huolehtia.
Se ura ja talous, joka pitää muka olla valmiina.
Kamala ilmastonmuutos, miksi tehdä lapsia, kun 20 vuoden päästä nälkäpakolaiset täyttävät maan......................ja vaikka ja mitä.....
Vierailija kirjoitti:
Kun suuret ikäluokat syntyi niin tuliko sieltä rintamalta jotain unelmaisiä jotka vaihtoivat vaippoja ja lukivat lapsille iltasatuja ja oliko kaikilla rahaa millä mällätä? Uskallan väittää, että aika huonosti oli silloin asiat, ainakin taloudellisesti. Toivo paremmasta ehkä oli.
Ei ole todellakaan rahasta kiinni se lasten hankkiminen. Ja mitä turvallisemmat olot, sitä vähemmän lapsia syntyy. Miten sen selitätte? Väestöliitto on sitä kai tutkinut, mutta minulle se on ainakin aika suuri mysteeri.
Något måste ha hänt då de stora årskullarna var den första som inte längre förökade sig normalt. Nästa svacka kom på -70-talet då deras barn var i turen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm itse olen lapseton ikisinkkumies joka työskentelee duunarina(palkka 3200e/kk brutto).
Aika vähän päättäjät voi asialle mitään tehdä mutta yhteiskunnan pitäisi muuttua todella nykyisestä.
-Sinkkuja on paljon eikä parisuhteet kestä on yksi "ongelma".
-Ei duunarin palkoilla pahemmin lapsia tehdä, itselläni ainakin netto on 2200e ja siitä kun vähentää asumiskulut,autoilun kulut ja pakolliset laskut pois niin hyvä että jää 1000e/kk elämiseen.
Monet duunarit tienaa vähemmän kuin minä.
-Mielenterveysongelmat sekä yksinäisyys on yleisiä suomessa ja pidän näitä asioita pahoina ongelmina suomessa.
En usko siis että päättäjät voi asialle juuri mitään tehdä, ainoastaan jakamalla rahaa enemmän perheille mutta ei se näytä nostavan syntyvyyttä.
M32Sinulla on hyvä palkka, tasoa sairaanhoitaja ja insinööri. Mutta mitenkäs saatais muutos siihen, että mies muuttuu heti mieslapseksi, kun vauva syntyy. Kaikki vastuu siirretään äidille. Neuvolassa pitäisi olla tuleville useille ihan omat vastaanottajat ja joku kertomaan, että vauva tarvitsee huolenpitoa vuorokauden ympäri ja isukki vois hieman "auttaa" siinä hommassa. Ja kun vauva-ajasta päästää alkaa taaperoaika jne jne. Eli kaikki miehet, jotka tulette useiksi, niin kantakaa vastuunne, niin saattaa vaimo suostua pyöräytyämään useammankin lapsen, jo se että kursikkatomaatin kokoisesta aukosta työntää ulos vesimelonin, on ääretön ponnistus. Jotkut isit vastuunsa kantavatkun, mutta harvemmat.
Suomessa korkeakoulutetut miehet käyttävät enemmän aikaa lasten hoitoon kun korkeakoulutetut naiset. Alkaa väsyttämään tämä naisten viljelemä valhe etteivät suomalaiset miehet muka osallistuisi pethearkeen
Lähde, kiitos. Ei mitään mussutusta vaan suora linkki julkaisuun.
Se olikin työlliset miehet vs työlliset naiset
https://www.sttinfo.fi/tiedote/lastenhoito-aiempaa-tasa-arvoisempaa-mie…-?publisherId=69818838&releaseId=69956877
Jännästi meni suu suppuun kun linkki löytyi. Alapeukku silti annettiin
Osa miehistä osallistuu (aiemmassa kommentissa oli että korkeakoulutetut miehet) mutta korkeakoulutetut ei ole enemmistönä tässä maassa.
Ja jännä on se sanamuoto, "osallistuu aiempaa enemmän", milloin nähdään sanamuoto "jaetaan tasapuolisesti"?
Tasa-arvo on keskittynyt tähän asti vain siihen näkökulmaan, että nainenkin käy töissä.
Mutta pahasti laahaa perässä se, kotityöt on silti jääneet naisen hartielle. Nainen on saanut työnsä lisäksi edelleen hoitaa lapset ja kodin enimmäkseen itse.
Ihan vasta nykysukupolvissa on enempi näitä miehiä, jotka on tasa-arvoisia myös siinä suhteessa. Hoitavat puolet lapsista ja puolet kodista.
Silloin kun pikkulapsiperhe päätyy eroon, lapset jää pääsääntöisesti naiselle. Tämä on kahdeltakin eri kannalta epätasa-arvoinen asetelma. Nainen näännytetään kahden vastuun alle (lapset, työ) ja mies taas jää etäisäksi, eikä saa tasapuolista osuutta vanhemmuudesta, vaikka olisi ihan päteväkin isä.
(Ja vielä oma lisänsä sellaiset vanhemmat, joille ei lasta voi turvallisesti antaa hoitoon edes viikonlopuksi. Näihin ei ole mitään toimivaa ratkaisua olemassa. )
Suora lainaus:
"Työlliset miehet käyttävät jopa hieman enemmän aikaa lapsien hoitamiseen kuin työlliset naiset."
Työlliset miehet lienee enemmistö miehistä..
Kyllähän sitä itse haluaisi ja voisi perustaa perheen, mutta eipä sitä ole tähän ikään asti koskaan saanut minkään sortin vastakaikua naisilta, edes treffeille.
Tuskinpa se ketään naista pahemmin innostaa täyskokematon 30v poika.
No minkäs teet. Jatketaan 40v asti, jos ei siihen mennessä niin unohdetaan koko juttu ja eletään siihen asti kun jaksaa ja lampsitaan sitten Luumäelle.
Liian myöhäistä katua, vahinko on jo tapahtunut.
Lopettivat lähimmän synnytyssairaalan, johon oli tunnin ajomatka meiltä. Nyt lähin löytyy reilu kahden tunnin ajomatkan päästä. Tiedän olevani syöksysynnyttäjä, en tahdo synnyttää autossa. Tuonne lähimpään on kerran nipinnapin ehditty, toisella kertaa olin sattumalta jo paikanpäällä.
Suomalaisten historialliseen jatkumoon on tullut jo särö, murtuma, hetki on käsillä, elämme kohtalon aikoja, ja voi olla, että suomalaisia ei jatkossa enää ole, tai ainakaan siinä muodossa, mitä me suomalaisuudelle olemme oppineet ymmärtämään.
Siihen ei saa liittyä rangaistusta.
Heikennetään koulutusta ja kansan sivistystasoa ylipäätään. Heikennetään terveystietoutta. Heikennetään elintasoa. Siinä resepti sille, että ihmiset alkavat taas lisääntyä.
Länsimainen ihminen voi hyvin, ja haluaa kokea ja nähdä monenlaista. Ihmiset kokevat lasten vain rajoittavan elämäänsä. Parisuhteeseenkaan ei tarvitse enää ripustautua, koska itsenäinen eläminen on kaikille mahdollista ja helppoa.
niin kauan kun kaikki paska lisääntymisestä lankeaa naisten niskaan, yksikään järkevä nainen ei halua lisääntyä
Jos ihmiset vain luovuttaisivat sukusoluja. Lapset kasvaisivat laboratorioissa ja sitten varttuisivat aikaihmisiksi laitoksissa. Näin ei kenenkään tarvitsisi murehtia vartaloaan, lapsen kasvattamisen kalleutta tai vapautensa menettämistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset vain luovuttaisivat sukusoluja. Lapset kasvaisivat laboratorioissa ja sitten varttuisivat aikaihmisiksi laitoksissa. Näin ei kenenkään tarvitsisi murehtia vartaloaan, lapsen kasvattamisen kalleutta tai vapautensa menettämistä.
Mene pois Aldous Huxley.
Olisi hyvä jos tulevaisuuden odostusten horisontti ei olisi sysimusta oikeistolaisen talouspolitiikan seurauksena.