Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto miehen luo - miten raha-asiat?

Hyppy uuteen
01.08.2023 |

Olen vaihtamassa vuodeksi työpaikkaa ja muuttamassa toiselle paikkakunnalle miehen luo. Olemme olleet yhdessä 3 vuotta. Toiveena on saada oma asuntoni vuokralle, mutta tarkoitus on se kuitenkin myydä jossain vaiheessa, kun on parempi tilanne.

Miehellä on vuoroviikoin 3 lasta, omani ovat muuttaneet pois kotoa. Miehellä on vanha, jatkuvaa remonttia vaativa isohko omakotitalo. Alue on sellainen, johon en haluaisi muuttaa, koska pidän keskustan läheisyydestä. En myöskään haluaisi ostaa vanhaa ok-taloa enää, kun aiemmasta olen eroon päässyt.

En tiedä, miten raha-asiat asumisen suhteen pitäisi järjestää. Mielestäni miehen pitäisi maksaa enemmän juoksevistakin kuluista, koska hänen ja lasten takia siinä isossa talossa ja sillä kalliilla alueella pitää asua. Ja lapsilla on makuuhuoneista 2/3, minun lapsillani ei yhtään.

Toisaalta saan vuokralla lyhennettyä omaa lainaani ja jään sillä tavalla voitolle. Mies maksaa oman lainansa. Kyse ei myöskään ole rahasta vaan periaatteesta. Miten tilanteesta saisi tasapuolisen?

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta samalle paikkakunnalle miehen kanssa, mutta omaan asuntoon. Se on KAIKILLE parempi ja tasapuolinen taloudellisesti

Vierailija
2/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mies sanoi ja perusteli näkemystään kun keskustelit asiasta?

Mä maksan miehen asunnosta vain veden ja sähkön. Muuhun en osallistu ja mies sanoi, että se on ihan normaalia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä lapsia? Miksi ihmeessä haluat uusperhekuvioon ehdoin tahdoin? Ota rusinat pullasta omassa asunnossa

Vierailija
4/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa menee hyvin mutta pian huomaat että olet siinä talossa se joka huolehtii kaikesta. Eli teet kotityöt, pyykkäät, siivoot ja teet ruokaa. Mies pikkuhiljaa alkaa harrastaa omia juttuja ja jättää sinut tekemään kaiken kotityöt. Joudut myös ruokkimaan sen lapset. Ja pian myös huomaat että maksat enemmän kaikesta mitä pitää eikä sinulle jää säästöön mitään. Kannattaa nyt oikeesti miettiä mihin ryhdyt. Raha asiat pitää selvittää juurta jaksaen ennen kun alat pakkaa muuttokamoja.

Vierailija
5/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Helena Koivulta vinkkejä.

6/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kokeilla yhdessä asumista (vaikka onkin uusperhekuvio), koska myös erossa ja jatkuvasti kahdessa kodissa asuminen on rankkaa. Toki voisin vuokrata itselleni asunnon sieltä, missä työtkin ovat, mutta alue on kallis ja tuntuisi vähän tyhmältä maksaa pienestä yksiöstä ja nököttää sitten siellä oman kodin sijaan.

Miehen perustelu on se, että hyödyn itse siitä enemmän rahallisesti, kun saan osittain lainat maksettua vuokrasta. Toki hän hyötyy kotitöiden ja lastenhoidon verran itse.

Vierailija
7/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennuste on joka suhteessa huono. Parasta kummallekin on jättää aie. Tapailette vain.

Vierailija
8/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42752 kirjoitti:

Haluan kokeilla yhdessä asumista (vaikka onkin uusperhekuvio), koska myös erossa ja jatkuvasti kahdessa kodissa asuminen on rankkaa. Toki voisin vuokrata itselleni asunnon sieltä, missä työtkin ovat, mutta alue on kallis ja tuntuisi vähän tyhmältä maksaa pienestä yksiöstä ja nököttää sitten siellä oman kodin sijaan.

Miehen perustelu on se, että hyödyn itse siitä enemmän rahallisesti, kun saan osittain lainat maksettua vuokrasta. Toki hän hyötyy kotitöiden ja lastenhoidon verran itse.

Miksi sä hoitaisit niitä pentuja? Älä lähde siihen 

Vierailija
9/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraat yksiön keskustasta paikkakunnalta. Pääset sinne pakoon perhettä.

Vierailija
10/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42752 kirjoitti:

Erossa asuminen rankkaa? Oletko 15-vuotias?

Vierailija
11/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42752 kirjoitti:

Ai tämä kuvio taas että hankitaan nainen kodinkoneeksi ja hoitamaan exän kanssa tehdyt lapset. Ihan oikeasti nyt. Ei ole sinun lapset. Hoitakoon itse. Kotityöt puoliksi.

Vierailija
12/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyt omassa asunnossasi ja käy vaan naimassa siinä omakotitalossa. Luulisi aikuisen tajuavan, mikä oikein on parasta ja järkevintä.

Vierailija
13/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltti mies kirjoitti:

Pari viikkoa menee hyvin mutta pian huomaat että olet siinä talossa se joka huolehtii kaikesta. Eli teet kotityöt, pyykkäät, siivoot ja teet ruokaa. Mies pikkuhiljaa alkaa harrastaa omia juttuja ja jättää sinut tekemään kaiken kotityöt. Joudut myös ruokkimaan sen lapset. Ja pian myös huomaat että maksat enemmän kaikesta mitä pitää eikä sinulle jää säästöön mitään. Kannattaa nyt oikeesti miettiä mihin ryhdyt. Raha asiat pitää selvittää juurta jaksaen ennen kun alat pakkaa muuttokamoja.

Tämä! Ja kokemuksella tä-mä! Juuri tämä tapahtuu!

Vierailija
14/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin omaan asuntoon, jos et edes pidä miehen asuinalueesta. 

Vierailija
15/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen on jatkuvaa remppaa vaativa talo? Me rempattiin kerralla 10 vuotta sitten ja seuraava remppa joskus joskus joskus pidemmällä tulevaisuudessa.

Vierailija
16/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maria O. kirjoitti:

Anna anaalia, niin mies maksaa kaiken.

Miten tyhmä voi "ihminen" ollakaan.

Mene takaisin kotiisi kasvamaan.

Miten tyhmä voi ihminen ollakaan tällaisella kommentilla.

Vierailija
17/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes harkitset yhteenmuuttoa? Hommaa oma asunto mieluisalta alueelta. 

Vierailija
18/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan muuttaisi johonkin vanhaan omakotitaloon epämieluisalle asuinalueelle. Oma kämppä keskustan läheltä mieluummin. 

Vierailija
19/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42752 kirjoitti:

Ai alue on kallis ja se on se keskeinen ongelma? Ei sun varmaan tarvi miehen asunnon vierestä sitä omaa kämppää vuokrata, otat halvemmalta alueelta vähän kauempaa.

Vierailija
20/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut rankkaa asua eri asunnoissa. Samassa kaupungissa asuimme ja kummallakin oli kolmio. Noin 8 vuoden jälkeen ostimme yhden ison asunnon - viisi huonetta 130 neliötä - ja sitten muutimme yhteen asumaan. Ikinä en olisi toisen kotiin muuttanut, siitä ei olisi hyvää seurannut.