Muutto miehen luo - miten raha-asiat?
Olen vaihtamassa vuodeksi työpaikkaa ja muuttamassa toiselle paikkakunnalle miehen luo. Olemme olleet yhdessä 3 vuotta. Toiveena on saada oma asuntoni vuokralle, mutta tarkoitus on se kuitenkin myydä jossain vaiheessa, kun on parempi tilanne.
Miehellä on vuoroviikoin 3 lasta, omani ovat muuttaneet pois kotoa. Miehellä on vanha, jatkuvaa remonttia vaativa isohko omakotitalo. Alue on sellainen, johon en haluaisi muuttaa, koska pidän keskustan läheisyydestä. En myöskään haluaisi ostaa vanhaa ok-taloa enää, kun aiemmasta olen eroon päässyt.
En tiedä, miten raha-asiat asumisen suhteen pitäisi järjestää. Mielestäni miehen pitäisi maksaa enemmän juoksevistakin kuluista, koska hänen ja lasten takia siinä isossa talossa ja sillä kalliilla alueella pitää asua. Ja lapsilla on makuuhuoneista 2/3, minun lapsillani ei yhtään.
Toisaalta saan vuokralla lyhennettyä omaa lainaani ja jään sillä tavalla voitolle. Mies maksaa oman lainansa. Kyse ei myöskään ole rahasta vaan periaatteesta. Miten tilanteesta saisi tasapuolisen?
Kommentit (75)
Puolet ruokakaluista niillä viikoilla, kun olette kaksin. Ja kun lapset on paikalla, et maksa mitään, varsinkin jos osallistut lasten hoitamiseen ja heidän aiheuttamiin kotitöihin.
Sähköstä ja vedestä sama diili.
Se mitä hyödyt oman asunnon vuokraamisesta ei vaikuta mitenkään.
Siis yritin vastata siihen, jossa ehdotettiin voittojen jakamista ja omia kuluja. Se on ihan hyvä ajatus.
En tietenkään ala hoitajaksi lapsille, mutta tulee siinä samalla pestyä heidän pyykkejään, siivottua sotkuja ja laitettua nukkumaan. Vaikea on elää muuten, tekemällä vain oman osuutensa. Kotityöt mies osaa tehdä, muuta tykkään itse siistimmästä, siksi otetaan siivooja.
Haluan nukkua miehen vieressä ja herätä hänen hymyynsä. Siksi haluan asua hänen kanssaan. Nyt on välimatkaa melkein tunti, ja olen väsynyt ainaiseen tavaroiden rahtaamiseen edestakaisin. Uusi työ on myös ammatillisesti tärkeä, ja yhdessäasuminen mahdollistaa sen, koska palkkani laskee.
Ap
Käyttäjä42752 kirjoitti:
Siis yritin vastata siihen, jossa ehdotettiin voittojen jakamista ja omia kuluja. Se on ihan hyvä ajatus.
En tietenkään ala hoitajaksi lapsille, mutta tulee siinä samalla pestyä heidän pyykkejään, siivottua sotkuja ja laitettua nukkumaan. Vaikea on elää muuten, tekemällä vain oman osuutensa. Kotityöt mies osaa tehdä, muuta tykkään itse siistimmästä, siksi otetaan siivooja.
Haluan nukkua miehen vieressä ja herätä hänen hymyynsä. Siksi haluan asua hänen kanssaan. Nyt on välimatkaa melkein tunti, ja olen väsynyt ainaiseen tavaroiden rahtaamiseen edestakaisin. Uusi työ on myös ammatillisesti tärkeä, ja yhdessäasuminen mahdollistaa sen, koska palkkani laskee.
Ap
Voi että sä kuulostat naiivilta, anteeks vaan.
Käyttäjä42752 kirjoitti:
Haluan nukkua miehen vieressä ja herätä hänen hymyynsä. Siksi haluan asua hänen kanssaan.
Ap
Lapsiviikkoina heräät lasten tappeluun ja seksin voi myös lapsiviikkoina unohtaa.
Aloitus on sen tunnetun Tarina-tädin horinoita.
Hänen tekstinsä on aina niin kömpelön epäjohdonmukaista, että tuo kärähtää aina.
Luulen, että tuo tyyppi on toimittaja / mode, joka testailee onko palstalla tällä erää tyhmiä vai virkeitä ja hoksaavaisia tyyppejä.
Aloitus on provo, jolla kalastellaan kommentteja, sillä nehän tuovat rahaa Sanoma Oy:lle.
Vierailija kirjoitti:
Pysyt omassa asunnossasi ja käy vaan naimassa siinä omakotitalossa. Luulisi aikuisen tajuavan, mikä oikein on parasta ja järkevintä.
Ei kaikki tajua ja siksi sellasia viedään 10-0
Vaihtamassa vuodeksi työpaikkaa ja sattumalta juuri miehen asuinpaikkakunnalle? Eiköhän tässä ole kyse ihan keksitystä raha-asiajankutuksesta.
Mutta jos tilanne on tosi, niin laitat nykyisen asuntosi vuokralle ja vuokraat sieltä työpaikkakunnan keskustasta itsellesi asunnon. Se ei estä sinua viettämästä aikaa miehen luona niin paljon kuin yhdessä haluatte, mutta teidän ei tarvitse miettiä raha-, kodinhoito- tai lastenhoitoasioita.
En muuttaisi toisen nurkkiin, ellei kyseessä olisi valtava kartano, jossa on palvelusväkeä.
Meillä sama tilanne, molemmilla omistusasunnot ja minun asunto on nyt vuokralla.
Maksan puolet miehen asunnon juoksevista kuluista (hoitovastike, vesi, sähkö, lämpö) ja sitten ollaan sovittu päälle 100e kk-maksu joka kattaa "itse asunnon". Tuo jälkimmäinen oli minun vaatimus, mies olisi halunnut vain pelkät 50% juoksevat kulut kuukausittain. Mutta mielestäni pelkällä vedellä ja sähköllä ei asu jos ei ole kattoa pään päällä.
Käyttäjä42752 kirjoitti:
Ap
Ammatillisesti tärkeä työ urallesi, mutta palkka laskee?
Puhu niistä miehesi kanssa. Älä täällä.
Sinun tulee maksaa kaikki kulut ! Ja miehelle jää vaan nalkuttaminen ja valittaminen . Mies on perheen pää . Usko jo .
Käyttäjä42752 kirjoitti:
Haluan kokeilla yhdessä asumista (vaikka onkin uusperhekuvio), koska myös erossa ja jatkuvasti kahdessa kodissa asuminen on rankkaa. Toki voisin vuokrata itselleni asunnon sieltä, missä työtkin ovat, mutta alue on kallis ja tuntuisi vähän tyhmältä maksaa pienestä yksiöstä ja nököttää sitten siellä oman kodin sijaan.
Miehen perustelu on se, että hyödyn itse siitä enemmän rahallisesti, kun saan osittain lainat maksettua vuokrasta. Toki hän hyötyy kotitöiden ja lastenhoidon verran itse.
Sanoitit juuri sen, mitä mies sinusta haluaa! Kotihengettären!
Uusperhekuvion läpi käyneenä, en ikinä enää ottaisi vastuuta vieraasta lapsesta, vaikka mikä olisi.
Toki kunnialla mentiin, mutta uudelleen en lähtisi.
Jos hetkeäkään mietit, vuokraa asunto.
Vierailija kirjoitti:
Puolet ruokakaluista niillä viikoilla, kun olette kaksin. Ja kun lapset on paikalla, et maksa mitään, varsinkin jos osallistut lasten hoitamiseen ja heidän aiheuttamiin kotitöihin.
Se mitä hyödyt oman asunnon vuokraamisesta ei vaikuta mitenkään.
Ruokakulut puoliksi vaikka mies syö tuplasti enemmän kuin nainen? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen on jatkuvaa remppaa vaativa talo? Me rempattiin kerralla 10 vuotta sitten ja seuraava remppa joskus joskus joskus pidemmällä tulevaisuudessa.
Sellainen talo missä remontin tekijällä ei ole oikeastaan varaa remontoida joten remontti tehdään naula kerrallaan ja hommat seisoo kuukausista vuosiin. Asiaa kummasti helpottaa jos tilaan saa hankittua naisen maksamaan ruuat, saa painostettua maksamaan satunnaisia kuluja mitä tulee yllättäen ja hoitamaan lapset pois tieltä luonnollisesti naisen rahoilla.
👍 näin siinä tulee käymään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mitä hyödyt oman asunnon vuokraamisesta ei vaikuta mitenkään.Ruokakulut puoliksi vaikka mies syö tuplasti enemmän kuin nainen? Miksi?
Minä syön paljon enemmän kuin mieheni. Teen fyysistä työtä ja treenaan, mies tekee istumatyötä eikä harrasta liikuntaa.
Sivusta
Käyttäjä42752 kirjoitti:
Haluan kokeilla yhdessä asumista (vaikka onkin uusperhekuvio), koska myös erossa ja jatkuvasti kahdessa kodissa asuminen on rankkaa. Toki voisin vuokrata itselleni asunnon sieltä, missä työtkin ovat, mutta alue on kallis ja tuntuisi vähän tyhmältä maksaa pienestä yksiöstä ja nököttää sitten siellä oman kodin sijaan.
Miehen perustelu on se, että hyödyn itse siitä enemmän rahallisesti, kun saan osittain lainat maksettua vuokrasta. Toki hän hyötyy kotitöiden ja lastenhoidon verran itse.
Tottakai mies sanoo noin,koska manipuloi sinut tekemään kuten haluaa. Oikeasti tuossa mies hyötyy,ja sinä häviät. Sinä tulet ottamaan takkiisi taloudellisesti,lisäksi tulet tekemään enemmän kotitöitä,kuin mies ja maksat miehen talosta. Hoidat myös lapsia,kun ne on miehen luona. Älä suostu. Vuokraa mieluummin oma kämppä.
Kiitos, tämä on hyvä ehdotus.
Ap