Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutto miehen luo - miten raha-asiat?

Hyppy uuteen
01.08.2023 |

Olen vaihtamassa vuodeksi työpaikkaa ja muuttamassa toiselle paikkakunnalle miehen luo. Olemme olleet yhdessä 3 vuotta. Toiveena on saada oma asuntoni vuokralle, mutta tarkoitus on se kuitenkin myydä jossain vaiheessa, kun on parempi tilanne.

Miehellä on vuoroviikoin 3 lasta, omani ovat muuttaneet pois kotoa. Miehellä on vanha, jatkuvaa remonttia vaativa isohko omakotitalo. Alue on sellainen, johon en haluaisi muuttaa, koska pidän keskustan läheisyydestä. En myöskään haluaisi ostaa vanhaa ok-taloa enää, kun aiemmasta olen eroon päässyt.

En tiedä, miten raha-asiat asumisen suhteen pitäisi järjestää. Mielestäni miehen pitäisi maksaa enemmän juoksevistakin kuluista, koska hänen ja lasten takia siinä isossa talossa ja sillä kalliilla alueella pitää asua. Ja lapsilla on makuuhuoneista 2/3, minun lapsillani ei yhtään.

Toisaalta saan vuokralla lyhennettyä omaa lainaani ja jään sillä tavalla voitolle. Mies maksaa oman lainansa. Kyse ei myöskään ole rahasta vaan periaatteesta. Miten tilanteesta saisi tasapuolisen?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka jaksaa asua jonkin remontin aikana koko ajan, jos siis jatkuvaa remonttia tarvitsee. Unohtaisin koko yhteenmuuton. 

Vierailija
22/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen on jatkuvaa remppaa vaativa talo? Me rempattiin kerralla 10 vuotta sitten ja seuraava remppa joskus joskus joskus pidemmällä tulevaisuudessa.

Sellainen talo missä remontin tekijällä ei ole oikeastaan varaa remontoida joten remontti tehdään naula kerrallaan ja hommat seisoo kuukausista vuosiin. Asiaa kummasti helpottaa jos tilaan saa hankittua naisen maksamaan ruuat, saa painostettua maksamaan satunnaisia kuluja mitä tulee yllättäen ja hoitamaan lapset pois tieltä luonnollisesti naisen rahoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei mitään kotileikkejä niin kauan kuin toisella asuu lapset vielä kotona. Odotatte yhteen muuton kanssa siihen saakka että lapset lähteneet. Usko nyt hyvä nainen meitä ajoissa.

Vaihtoehtoisesti voit tulla parin kuukauden kuluttua avautumaan tänne siitä, miten rankkaa ja hankalaa kaikki on, ja me voidaan sitten kuorossa hokea että no mitäs me sanottiin.

Vierailija
24/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa niin huonolta yhtälöltä, että jättäisin tämän kokeilun väliin.

Vierailija
25/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reiluinta on maksaa asumiskuluina puolet saamastasi nettovuokrasta (vastikkeen, lainan korkojen ja verojen jälkeen, eli puolet siitä minkä verottaja katsoo voitoksi miinus vero), sekä oma osuutesi juoksevista kuluista kuten sähköstä ja vedestä. Tällöin molemmat "voittavat" saman verran, eli sen puolikkaan nettovuokran. Älä ala miehelle lastenhoitajaksi tai kotiapulaiseksi.

Vierailija
26/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko, että me täällä verkkomaailmassa päätetään teidän puolesta?

Mihin sun jo pois muuttaneet lapset tarvitsisivat omaa huonetta?

Aikaan tuolla asenteella yhdessä asuminen ei tule jatkumaan pitkää

Vierailija
27/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42752 kirjoitti:

Haluan kokeilla yhdessä asumista (vaikka onkin uusperhekuvio), koska myös erossa ja jatkuvasti kahdessa kodissa asuminen on rankkaa. Toki voisin vuokrata itselleni asunnon sieltä, missä työtkin ovat, mutta alue on kallis ja tuntuisi vähän tyhmältä maksaa pienestä yksiöstä ja nököttää sitten siellä oman kodin sijaan.

Miehen perustelu on se, että hyödyn itse siitä enemmän rahallisesti, kun saan osittain lainat maksettua vuokrasta. Toki hän hyötyy kotitöiden ja lastenhoidon verran itse.

Minkä ikäiset lapset? Itse en alkaisi, jos lapset eivät ole yli 10 v

Joudut muuten totaaliseksi piiaksi

Vierailija
28/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakin omat asunnot vaan niin kauan, kun lapset muuttavat kotoa pois. 

Vierailija
29/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä42752 kirjoitti:

Haluan kokeilla yhdessä asumista (vaikka onkin uusperhekuvio), koska myös erossa ja jatkuvasti kahdessa kodissa asuminen on rankkaa. Toki voisin vuokrata itselleni asunnon sieltä, missä työtkin ovat, mutta alue on kallis ja tuntuisi vähän tyhmältä maksaa pienestä yksiöstä ja nököttää sitten siellä oman kodin sijaan.

Miehen perustelu on se, että hyödyn itse siitä enemmän rahallisesti, kun saan osittain lainat maksettua vuokrasta. Toki hän hyötyy kotitöiden ja lastenhoidon verran itse.

Ai tämä kuvio taas että hankitaan nainen kodinkoneeksi ja hoitamaan exän kanssa tehdyt lapset. Ihan oikeasti nyt. Ei ole sinun lapset. Hoitakoon itse. Kotityöt puoliksi.

Kotitöitä mies tekee tietty enemmän, koska lasten + ison talon takia kotitöitäkin on enemmän.

Vierailija
30/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes harkitsisi yhteenmuttoa tuohon tilanteeseen. Ensinnäkin miksi muuttaisit alueelle, josta et edes erityisemmin pidä? Kämppä on aina remonttikohteena? Odottakaa kunnes kaikki lapset muuttavat pois ja sitten etsitte yhdessä kompromissiasunnon. 

Vierailija
31/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo asia on teidän selvitettävä keskenänne :D älä vaan täältä ota oppia

Vierailija
32/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulle siellä oma huone, jonka oven saa kiinni? Jokin muu siis kuin keittiö!!!

Vierailija
33/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jo pelkästään se on riittävä syy olla muuttamatta siihen taloon, ettei sua kiinnosta se talo, eikä se alue. Et siis tuntisi oloasi kotoisaksi ja siitä seuraa suuria ongelmia.

Muuta lähemmäs, mutta omaan kämppään.

Tai jatkatte kuten tähänkin asti.

Vierailija
34/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvaa remonttia vaativa talo. Katso ainakin se ettet maksa mitään remonteista koska mies väittää sitten että se kuuluu asiaan ja miehen talon arvo nousee ja sinä menetät rahasi. Älä ala palvelijaksi sitten miehelle vaikka mies sitä varmasti yrittää.

Vierailija
35/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän ootte ollu yhdessä. oletteko olleet kuinka paljon 24/7keskenänne?

Vierailija
36/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat muuttaa asuntoon ja alueelle, josta et edes pidä? Miehen mieliksi vaan? 

Vierailija
37/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä42752 kirjoitti:

Ai tämä kuvio taas että hankitaan nainen kodinkoneeksi ja hoitamaan exän kanssa tehdyt lapset. Ihan oikeasti nyt. Ei ole sinun lapset. Hoitakoon itse. Kotityöt puoliksi.

Kotitöitä mies tekee tietty enemmän, koska lasten + ison talon takia kotitöitäkin on enemmän.

Ei tee sen jälkeen kun nainen löytyy. 

Vierailija
38/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla muuta kirjoitti:

Jatkuvaa remonttia vaativa talo. Katso ainakin se ettet maksa mitään remonteista koska mies väittää sitten että se kuuluu asiaan ja miehen talon arvo nousee ja sinä menetät rahasi. Älä ala palvelijaksi sitten miehelle vaikka mies sitä varmasti yrittää.

Minulla on naispuolinen kaveri ja sillä on menossa neljäs talo ja mies tätä laatua. 

Vierailija
39/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42752 kirjoitti:

Noi asiat kannattaaa oikeasti miettiä muutaman kerran järjellä alusta loppuun.

Olen yh-isä. Kasvatin tyttäreni aikuiseksi yksin. Nyt hän  muutti omaan asuntoon ja pääsi työpaikkaan mihin on aina halunnut. Nyt on mun aika elää, vaikka mulla on kumppani ja hänellä on 2 lasta ja oma talo. Ei asuta yhdessä. Kumppani on monta kertaa kysynyt, että muutanko heidän luokse. Testasin sitä yhdessä asumista 2kk ja päätin etten muuta heidän kanssaan. Minusta tuli ns perheen pää, joka hoitaa kaikki asiat ja alkaa ravaa lasten treeneissä jne jne.

Ei se mulle sopinut, koska olen jo sen kaiken tehnyt oman lapsen kanssa. Mä olen lääkärit juossut, treenit, koulut, ihan kaikki läpi jo kerran. Ei se vaan toimi. Oma koti on aina oma koti mihin voi mennä rauhottumaan hälinän keskeltä, koska se on mahdollista. Sulle tulee toi eteen varmasti, että miks muutin ja miks sitä ja tätä. Kokeile sitä asumista 2kk putkeen niin, että ne kaikki lapset on aina joka kerta siellä teidän kanssa. Siinä sä näet haluatko sitä kerran vielä, kun itsekin olet jo lapsen hoitanut.

Vierailija
40/75 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42752 kirjoitti:

Siis oliko tämä vitsi vai aiotko hoitaa lapset ja kotityöt? Toki ymmärrän että osan kotitöistä jos yhdessä asutte muttei kaikkea.