Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ( ero perhe) vuoroviikoin molemmilla vanhemmilla, alan väsymään toisen vanhemman eli exäni jatkuvaan viesteilyyn kuinka minun viikollani ollaan eletty kuin pellossa

Vierailija
31.07.2023 |

Alakoulu- ikäinen lapsi , me vanhemmat erottu joitain vuosia sitten. Molemmat tahoillaan uudessa avo/ avioliitossa.

Lapsen isä on aina ollut erittäin tarkka, jopa liiankin tarkka mielestäni.
Minuaon aina ahdistanut minua on se, että lähes joka kerta kun lapsi menee luotani isälleen, saan tekstiviestejä kuinka ollaan minun mieheni kanssa toimittu lapsen kanssa väärin.

Mielestäni olemme ihan tavallinen perhe. Olen sanonut exälle että hänen huolensa ovat mielestäni yli reagoituja. Joudun aina selittelemään elämäämme hänelle niinä viikkoina kun lapsi on meillä.
Exän huolen aihe viimeksi oli tämä:
Teen vuorotöitä enkä ole enää kesälomalla. Mieheni tekee etätöitä. Teen osa- aikaista ja olen melko paljon vapaalla. Olin lähes koko viikon vapaalla kun lapsi oli luonamme. Oli muutama työpäivä, ja keksin lapselle tekemistä ( kaverin luo joka asuu kauempana, kaikki kaverit asuvat 15km päässä), yhtenä päivänä mummo kävi pitämässä seuraa jotta lapsella ei olisi tylsää. Yhtenä päivänä satoi eikä ollut oikeen mitään ohjelmaa. Mies huolehtii toki ruokailut jne töidensä ohella ja joskus välillä ehtii puuhailla lapsen kanssa tauoilla, kun tekee etätöitä. Mutta tuona sateisena päivänä oli tylsä päivä, lapsi oli paljon puhelimella pelailemassa ja katseli joitain youtube- kanavia. Muutaman kerran käynyt vuoden aikana niin että lapsi on katsellut paljon puhelinta kun olen töissä. Siksi ajattelin että iltapäiväkerho koulu- aikoina olisi hyvä ja käytimme viime keväänä enemmän ip- kerhoa sitten. Nyt kesällä sain exältä valitusta tästä, että lapsi ollut paljon puhelimella ja lasulla uhkailtiin. Exä ei snna katsoa kotona youtubeja lainkaan, mutta antaa pelailla joitain pelejä..
Yleensä syytökset koskevat miestäni; kun olen itse töissä, exän mielestä mieheni ei osaa huolehtia lapsesta tarpeeksi. ( taustalla voi osittain olla katkeruus erostamme, suoraan sanottuna jätin exäni tämän toisen takia ja muutimme pian yhteen, tämä nyt on sivuseikka ja toivon että tähän ei nyt takerruta, ei koske lapsen kasvatus-asioita mitenkään. Exällä on kuitenkin uusperhe nyt).
Vapaalla ollessaan mies kyllä touhuaa paljon lpsen kanssa; vie ulos puöräilemään, puistoihin jne, huolehtii ruoka- ajat, leikkii jne. On aina pitänyt huolta. Lapsi joskus haukkuu miestäni ja uhmaa tätä ja sanoo että ei tykkää tästä yhtään koska isi inhoaa myös sua. Mielestäni exältä väärin tuokin että lapsellemme haukkuu miestäni, oli hän itse kuinka vihainen hyvänsä.
Mies ei ansaitse näitä moitteita lapsen hoitoon liittyen kuitenkaan lainkaan.
Mies huolehtii läksyt lapsen kanssa tietysti jos olen iltaan asti töissä. Kerran epähuomiossa joku yksi läksy jäi tekemättä, ja sain tästäkin ikävää palautetta exältä viestitse.
Että se oli mieheni vika, tietysti olisi pitänyt arvata että Juha oli tämän takana että läksyt jäi tekemättä, exä sanoi. Yhden ainoa kerran vuodessa läksy jäänyt tekemättä.
.. Jatkuu

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäsi kuulostaa hankalalta. Yritä vaan vastailla hänelle mahdollisimman niukasti takaisin.

Vierailija
22/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vallankäyttöä. Älä anna hänelle valtaa itseesi. Eli älä kommentoi, kuvittele ympärillesi teflon, mihin ei sanomiset tartu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen äiti antaa lapsen jokatoinen vl pois kotoa. Ihan sairas systeemi tollanen.

Kyllä lapsella täytyy olla yksi koti jossa saa olla rauhassa, eikä jatkuvaa siksakkielämää kahden riitapukarin välillä.

Jos mukta kysytään kodin kuuluu olla äidin luona, jos äiti pystyy äiti olemaan.

Isän luona voi käydä kyllä, mutta kodin täytyy olka pysyvä turvasatama, ja äiti on normaalisti lapsen turvasatama, varsinkin pienen lapsen.

Meille lastenvalvoja sanoi eron jälkeen, että naisilla on usein harhaluulo, että he osaisivat hoitaa lasta isää paremmin. Päädyttiin siksi 50/50-huoltajuuteen.

Minulle lastenvalvoja sanoi suoraan, ettei suosittele yhteishuoltajuutta, koska se harvoin toimii kellään kuten pitäisi, ja hankaloittaa vain asioiden hoitoa.

Onneksi olin viisas enkä siihen suostunutkaan, vaikka ex sitä ehdotteli.

Entinen yhÄ (lapsi jo pesästä lentänyt)

Vierailija
24/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä siis jätit miehesi eli lapsesi isän tämän toisen miehen takia, jolla yrität nyt hoidattaa lapsesi.

Ja ajattelit, ettei mitään riitasointuja tule?

Vierailija
25/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jösses, en pysty lukemaan. Onko ap:llä kaikki muumit kanootissa?

Vierailija
26/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näm kontrollifriikit äideille mitään yksinhuoltajuutta anna. Turha edes kysyä.

Minun lapseni olivat aikanaan vuoroviikkolapsia, vaikka eivät halunneet. Lapset olisivat halunneet elää minun kanssani, mutta isä ei suostunut.

Kun he tulivat teini-ikään, niin he tksinkertaisesti kieltäytyivät menemäst isälleen. Kyllä siitä tuli varsinainen show, ja eksä syytti minua vieraannuttamisesta. Oikeuteen asti mentiin. Huh, onneksi tuo on ohi.

Nyt siis aikuisia ja molemmilla suht hyvät välit isäänsä, tosin varaukselliset. Mutta todellakin, kontrolloija pitää kiinni viimeseen asti. Mitään ei voi tehdä ennen kuin lapsella itsellään on voimaa vastustaa tilannetta.

Vierailija
27/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä.

Lapsi tietenkin kertoo isänsä luona, mitä olemme tehneet. Koskaan en saa mitään iloista tai positiivista palautetta/ kommenttia mistään.

Esim hilla- reissuista jossa lapsi jaksoi olla ensi- kertalaisena pitkään ja oli innoissaan että sai myydä niitä ja sai rahaa. Tai siitä että lapsi on ylittänyt itsensä jossakin kun olemme vieneet hänet harjoittelemaan tiettyjä juttuja jne.

Ex on vähän koti- hiiri ja itse olen huolissani että hän ei vie lasta kuin harvoin esim hiihtämään, luistelemaan , uimaan jne koska lapsi ei ole näissä asioissa kovin hyvä ja nämä olisi hyvä oppia joskus, lapsi sentään menee jo 2- luokalle. Lapsi on melko arka juurikin näissä liikunnallisissa asioissa. Minusta tuntuu että minä yritän motivoida ja opettaa lasta ja exä ei. Silti hän arvostelee minua/ meitä.

Ex ei koskaan viestittele/ juttele mitään ylimääräistä. Näin ollut aina. Vain pakolliset lapseen liittyvät paitsi silloin eron jälkeen paljon oli minun ja mieheni haukkumista, jopa huorittelua mutta se on jäänyt pois.

Voi, miten ymmärrän tilannettasi, vaikka se onkin hieman sekaisin kirjoitettu ja monikaan ei taju, mitä loppujen lopuksi asia sinun näkökulmastasi on vaikeaa. Luen rivien välistä, mitä minulle on joskus 35v sitten sattunut ja kuulostaa hyvin samanlaiselta kohtalolta. Otan vilpittömästi osaa huoleesi ja neuvon ottamaan etäisyyttä tilanteeseen. Minun kohdallani hain täysin yksinhuoltajuuden, eikä kenelläkään ollut mitään sanomista.  EI ex-ukolla, ex-anopilla, ei ex-täteillä. Siis ei kenelläkään, kuin minä ja lapseni yhdessä. Emme ole olleet missään tekemisissä ex-sukulaisten kanssa 45 vuoteen. 

3 lapsenlapsen mummo!

Vierailija
28/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että lapsen elämä ap:n luona on tosi sekavaa.

Joskus on näin, joskus noin, välillä vahtii tuo ja välillä tämä.

Völillä möllötetään koko päivä youtubea, välillä taas opetetaan taitoja hampaat irvessä.

Sun pitäisi saada selkeä rytmi sille lapselle.

Ja roskaruokaa ei lapsi tarvitse koskaan.

Vierailija
29/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me eletään kun pellossa ainakin lomilla. Non of your business sanousin muille.

Vierailija
30/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että lapsen elämä ap:n luona on tosi sekavaa.

Joskus on näin, joskus noin, välillä vahtii tuo ja välillä tämä.

Völillä möllötetään koko päivä youtubea, välillä taas opetetaan taitoja hampaat irvessä.

Sun pitäisi saada selkeä rytmi sille lapselle.

Ja roskaruokaa ei lapsi tarvitse koskaan.

Noita taitoja opetellaan myös todella myöhään. Yleensä lapset opettelee ajamaan pyörällä 3-5-vuotiaana ja uiminen painottuu viimeistään eskarivuonna.

Vierailija
31/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen äiti antaa lapsen jokatoinen vl pois kotoa. Ihan sairas systeemi tollanen.

Kyllä lapsella täytyy olla yksi koti jossa saa olla rauhassa, eikä jatkuvaa siksakkielämää kahden riitapukarin välillä.

Jos mukta kysytään kodin kuuluu olla äidin luona, jos äiti pystyy äiti olemaan.

Isän luona voi käydä kyllä, mutta kodin täytyy olka pysyvä turvasatama, ja äiti on normaalisti lapsen turvasatama, varsinkin pienen lapsen.

Meille lastenvalvoja sanoi eron jälkeen, että naisilla on usein harhaluulo, että he osaisivat hoitaa lasta isää paremmin. Päädyttiin siksi 50/50-huoltajuuteen.

Minulle lastenvalvoja sanoi suoraan, ettei suosittele yhteishuoltajuutta, koska se harvoin toimii kellään kuten pitäisi, ja hankaloittaa vain asioiden hoitoa.

Onneksi olin viisas enkä siihen suostunutkaan, vaikka ex sitä ehdotteli.

Entinen yhÄ (lapsi jo pesästä lentänyt)

Eihän huoltajuutta voi ottaa pois, jos molemmat vanhemmat ovat suunnilleen tolkun ihmisiä ja haluavat pitää huoltajuuden.

Vierailija
32/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä.

Lapsi tietenkin kertoo isänsä luona, mitä olemme tehneet. Koskaan en saa mitään iloista tai positiivista palautetta/ kommenttia mistään.

Esim hilla- reissuista jossa lapsi jaksoi olla ensi- kertalaisena pitkään ja oli innoissaan että sai myydä niitä ja sai rahaa. Tai siitä että lapsi on ylittänyt itsensä jossakin kun olemme vieneet hänet harjoittelemaan tiettyjä juttuja jne.

Ex on vähän koti- hiiri ja itse olen huolissani että hän ei vie lasta kuin harvoin esim hiihtämään, luistelemaan , uimaan jne koska lapsi ei ole näissä asioissa kovin hyvä ja nämä olisi hyvä oppia joskus, lapsi sentään menee jo 2- luokalle. Lapsi on melko arka juurikin näissä liikunnallisissa asioissa. Minusta tuntuu että minä yritän motivoida ja opettaa lasta ja exä ei. Silti hän arvostelee minua/ meitä.

Ex ei koskaan viestittele/ juttele mitään ylimääräistä. Näin ollut aina. Vain pakolliset lapseen liittyvät paitsi silloin eron jälkeen paljon oli minun ja mieheni haukkumista, jopa huorittelua mutta se on jäänyt pois.

Voi, miten ymmärrän tilannettasi, vaikka se onkin hieman sekaisin kirjoitettu ja monikaan ei taju, mitä loppujen lopuksi asia sinun näkökulmastasi on vaikeaa. Luen rivien välistä, mitä minulle on joskus 35v sitten sattunut ja kuulostaa hyvin samanlaiselta kohtalolta. Otan vilpittömästi osaa huoleesi ja neuvon ottamaan etäisyyttä tilanteeseen. Minun kohdallani hain täysin yksinhuoltajuuden, eikä kenelläkään ollut mitään sanomista.  EI ex-ukolla, ex-anopilla, ei ex-täteillä. Siis ei kenelläkään, kuin minä ja lapseni yhdessä. Emme ole olleet missään tekemisissä ex-sukulaisten kanssa 45 vuoteen. 

3 lapsenlapsen mummo!

Kuulehan mummo. Tässä tapauksessa äiti on rikkonut perheen ja ottanut kotiinsa asumaan uuden miehen, josta lapsi ei pidä. Joten eikö pysyvyyden nimissä yksinhuoltajuus kuuluisi pikemminkin isälle.

Vierailija
33/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä.

3 lapsenlapsen mummo!

Nykyisin sitä yksinhuoltajuutta on lähes mahdoton saada.

Vaikka ex olisi miten luonnehäiriöinen, alkoholisoitunut, vaikka kirvesmurhaaja, aina on lapsella 'oikeus' vanhempaansa.

Vaikka todellisuudessa oikeudet kasaantuvat sille vaikealle vanhemmalle.

Vieraannuttamisesta on tehty varsinainen keppihevonen, valttikortti ja pelimerkki hankalille ja suorastaan vaarallisille ex-puolisoille.

Erossa ei aina myöskään voi tietää kuinka toinen osapuoli käyttäytyy, harvassa taitavat olla järkevästi ja lasten etua ajatellen hoidetut erot.

Useimmiten on niin, että liitossa on kärvistelty pitkään tietäen, että erotessa repeää h-vetti valloilleen.

Ja sitä h-vettiä täytyy sitten sietää kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä.

Tsemppiä kaikille, jotka tunnistatte tilanteen. Kyllä tämä joskus loppuu.

Vierailija
34/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anot yksinhuoltajuutta. Vaikka en tiedä onnistuuko jos olet jo yhteishuoltajuuteen mennyt suostumaan (virhe).

Huom, lapsella voi olla hyvät ja säännölliset välit isäänsä, vaikka sulla olisi huoltajuus.

Lapsella voi myös olla hyvät välit äitiinsä, vaikka isällä olisi huoltajuus.

Kohtahan tuo lapsi on sen ikäinen, että saa päättää, kenen luona asuu. Toivottavasti se rajoittamaton kännykällä olo ei ole ensisijainen peruste.

Vierailija
35/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekana opettele yhdyssanat. Väliviiva tulee vain, jos yhdyssanan edellinen sana päättyy samaan vokaalin, jolla seuraava sana alkaa. Esim. linja-auto. Kotihiiri tai hillareissu kirjoitetaan yhteen. Samoin alakouluikäinen.

Sitten toinen neuvo, älä välitä exän viesteistä. Jos kirjoittaa, että tekee lasun, vastaa "ok". Jos esittää mielipiteensä teidän tekemisistä, kirjoita "kiitos viestistäsi".

No voi voi! Pitikö vokaaleita tai pilkkuja neuvomaan toiselle, kun ehkä kiireessä ja melkein paniikissa kirjoittaa. Yhteen tai erikseen, niin kyllä me asian ydin ymmärsimme. Typerä kommentti!!! 

Vierailija
36/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvata munat ja sano sille, että teidän perhe-elämä ei kuulu sille vittuakaan.

Vierailija
37/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekana opettele yhdyssanat. Väliviiva tulee vain, jos yhdyssanan edellinen sana päättyy samaan vokaalin, jolla seuraava sana alkaa. Esim. linja-auto. Kotihiiri tai hillareissu kirjoitetaan yhteen. Samoin alakouluikäinen.

Sitten toinen neuvo, älä välitä exän viesteistä. Jos kirjoittaa, että tekee lasun, vastaa "ok". Jos esittää mielipiteensä teidän tekemisistä, kirjoita "kiitos viestistäsi".

No voi voi! Pitikö vokaaleita tai pilkkuja neuvomaan toiselle, kun ehkä kiireessä ja melkein paniikissa kirjoittaa. Yhteen tai erikseen, niin kyllä me asian ydin ymmärsimme. Typerä kommentti!!! 

Aloituksessa oli kieltämättä TODELLA paljon kirjoitusvirheitä.

Vierailija
38/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ketjussa on ollut pari ihan järkevää neuvoakin, eli:

Älä keskustele noista asioista exän kanssa. Sanot vaan että kiitos mielipiteestä mutta en näe tarpeelliseksi puhua tästä.

Jos uhkaa lasulla niin toteat että ok.

Ei mitään muuta keskustelua näihin asioihin liittyen.

Vierailija
39/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi oikeasti istahtaa alas ja miettiä onko niissä eksän viesteissä perää, eikä vain huitaista kaikkea kädellä.

Ap vaikuttaa sellaiselta joka säätää ja säveltää ja lapsi sitten menee miten milloinkin fiilispohjalta.

Rytmi, selkeys ja tavoitteet puuttuvat.

Ja sen ap:n miehen ei kannattaisi olla noin isossa roolissa.

Tai töiden.

Lapselta puuttuu selkeys ja johdomukaisuus ja tavoitteellisuus.

Ja tuo että valitetaan että 15 kilsaa on muka pitkä matka kaverien luo Laiskuutta se on jos ei tuollaista matkaa viitsi.

Vierailija
40/55 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin tulin ihmettelemään, että miksi kuuntelet sitä eksää. Anna rakin räksyttää. Vain välttämättömät lapseen liittyvät asiat keskustelette.

Pakkohan sitä on vähän sanoa, että sä siis olet jättänyt eksän nykyisen takia. Sanomattakin selvää, että on katkera edelleen. Se uusi mies siellä ei voi mitenkään olla hyväksi lapselle. Te olette hänen silmissä perheenrikkojia, ettekä osaa mitään oikein -kumpikaan. Sen takia tuo hallinta.

Aika tarkkaan tuntuu lasta tenttaavan.

Antaa tyypin tehdä lasu. Onhan siitä tarpeetonta vaivaa, mutta jospa tyyppi sitten tajuaisi, että tosiaan olette ihan tavallinen perhe.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi