Miksi Rail Baltican pääteasema ei tule Tallinnan satamaan vaan johonkin hevonkuusen Ülemisteen ?
Kommentit (48)
Siks kun lentokenttä on siellä, sinä tyhmä.
Eiköhän Viro halua ulkoistaa tämänkin Suomelle ja suomalaisten maksettavaksi tunneliprojektina. Varsinaiset työt virolaiset voi kyllä tehdä Suomen kustantama.
Vierailija kirjoitti:
Siks kun lentokenttä on siellä, sinä tyhmä.
"Ulemisten keskuksessa" on myös Tallinnan suurin ja halvin ostoskeskus
"EU on luvannut rahoittaa jopa 85 prosenttia radan rakennuskustannuksista rajat ylittävänä liikenneyhteytenä."
No voisiko EU maksaa 85% Helsingin ja Tallinnan välisestä tunnelista samalla perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän Viro halua ulkoistaa tämänkin Suomelle ja suomalaisten maksettavaksi tunneliprojektina. Varsinaiset työt virolaiset voi kyllä tehdä Suomen kustantama.
Suomalaiset maksaa kaiken naama hullunvirneessä koska "veljeskansa".
Vierailija kirjoitti:
Siks kun lentokenttä on siellä, sinä tyhmä.
Voisihan se pysähtyä MYÖS lentokentän asemalla. Mutta loogista olisi, että lähtöpaikka olisi satamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siks kun lentokenttä on siellä, sinä tyhmä.
Voisihan se pysähtyä MYÖS lentokentän asemalla. Mutta loogista olisi, että lähtöpaikka olisi satamassa.
Loogista sinulle turistina, mutta ei virolaisille.
Onko sulla mielipiteitä myös pysähdyspaikoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siks kun lentokenttä on siellä, sinä tyhmä.
Voisihan se pysähtyä MYÖS lentokentän asemalla. Mutta loogista olisi, että lähtöpaikka olisi satamassa.
Tallinnan lentokenttä on Helsinki-Vantaa, jos tunneli joskus toteutuu.
Ihan turhaan Suomessa kohkataan tunnelista halvan viinan himoissa. Junamatkan hinta olisi niin törkeän kallis, edestakaisin satasen, ettei junalla menemällä mitään säästä. Laivalla pitää edelleen mennä, jos haluaa viinaa halvalla.
Vierailija kirjoitti:
"EU on luvannut rahoittaa jopa 85 prosenttia radan rakennuskustannuksista rajat ylittävänä liikenneyhteytenä."
No voisiko EU maksaa 85% Helsingin ja Tallinnan välisestä tunnelista samalla perusteella?
Voisi ja maksaisikin, mutta Suomella ei ole osaamitsa eikä pääomaa. Tunnin juna on suomalaisille sopiva tavoite, mikä ei tosin ole tunnin juna.
Miten se johdettaisiin sinne satamaan? Tunneliasema olisi satojen miljoonien juttu ja Viron mittakaavassa aivan liian kallis. Radan vieminen vanhaa satamaradan linjausta pitkin ensin Balti jaamille ja sitten Põhja puiesteen ja vanhankaupungin välistä taas olisi iso ongelma nykyisen maankäytön kannalta, koska satamaradan purkamisesta on kymmeniä vuosia ja sinne on tullut paljon uutta maankäyttöä. Sitä paitsi junien kulku sitä kautta olisi hidasta.
Nähdäkseni se, että jatkossa raitiovaunut kulkevat suoraan Ülemisten asemalta satamaan on laivamatkustajien kannalta aivan tarpeeksi hyvä ratkaisu.
Apua, en ole kuullutkaan tällaisesta.
No Ulemistestä pääsee ketterästi keskustaan. Tai satamaan. Tallinnaa kehitetään koko ajan.
Tunneli on ihan paska ajatus. Miksei laivat kelpaa?
Koska ne rakentaa ratikan sinne satamasta
Ihmettelinihan samaa ja lisäksi sitä miksi neukkulan väki keksi noita naurettavia ulebule nimiä ja se sellaisia!
Vierailija kirjoitti:
Miten se johdettaisiin sinne satamaan? Tunneliasema olisi satojen miljoonien juttu ja Viron mittakaavassa aivan liian kallis. Radan vieminen vanhaa satamaradan linjausta pitkin ensin Balti jaamille ja sitten Põhja puiesteen ja vanhankaupungin välistä taas olisi iso ongelma nykyisen maankäytön kannalta, koska satamaradan purkamisesta on kymmeniä vuosia ja sinne on tullut paljon uutta maankäyttöä. Sitä paitsi junien kulku sitä kautta olisi hidasta.
Nähdäkseni se, että jatkossa raitiovaunut kulkevat suoraan Ülemisten asemalta satamaan on laivamatkustajien kannalta aivan tarpeeksi hyvä ratkaisu.
Eipä sillä parin kilometrin matkan nopeudella ole mitään merktitystä, vaan se kätevyys, että astut laivasta suoraan junaan. Ja mateleehan junat Helsingin ja Pasilan välin alle 60 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Tunneli on ihan paska ajatus. Miksei laivat kelpaa?
Niimpä! Miksei tunneliin voi rakentaa taxfree myymälää ja karaoke-pubia jossa voi vetää pikakännit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"EU on luvannut rahoittaa jopa 85 prosenttia radan rakennuskustannuksista rajat ylittävänä liikenneyhteytenä."
No voisiko EU maksaa 85% Helsingin ja Tallinnan välisestä tunnelista samalla perusteella?
Voisi ja maksaisikin, mutta Suomella ei ole osaamitsa eikä pääomaa. Tunnin juna on suomalaisille sopiva tavoite, mikä ei tosin ole tunnin juna.
Viime syksynä se oli vielä 45 minuutin juna Stadista Tampereelle. Nyt se on tunnin juna Stadista Turkuun. Matka lyhenee, mutta matka-aika silti kasvaa.
Siellä on tilaa?