Riina aikoo hakea lääketieteelliseen ensi vuonna - seitsemättä kertaa - miksei Riina jo opi???
Jo kuudes hakukerta ilman opiskelupaikkaa. Ja kymppitonni mennyt pelkkiin valmennuskursseihin.
Miksei Riina mene ulkomaille opiskelemaan lääkäriksi, kun ei mitään muuta ammattia halua?
Hän olisi jo valmis lääkäri, jos olisi älynnyt ajoissa.
Kommentit (852)
Vierailija kirjoitti:
Aika monella saattaa olla vääristynyt kuva lääkärin ammatista. Varmaan minullakin oli. Olen aina pärjännyt hyvin koulussa, yläaste ja lukio sujuivat hyvin aika minimaalisella panostuksella. Sitten kun pääsin lääkikseen niin se oli kyllä aika kova isku vasten kasvoja. Opinnot etenevät todella kovalla tahdilla. Tietomäärä on valtava ja asioita pitää sisäistää hyvin nopeasti. Pitää sietää jatkuvaa epävarmuutta siitä, että asioita ei uran alussa osaa kovinkaan hyvin. Joitain toimenpiteitä on päässyt opiskeluaikana harjoittelemaan hyvällä tuurilla kerran, huonolla tuurilla on vain nähnyt kun joku muu tekee. Vastuu on todella iso, ei sitä osannut edes kuvitella. Potilailla on sellainen käsitys, että lääkäri tietää kaiken. Monesti hoitajillakin on tällainen käsitys. Iso osa potilaiden ongelmista ei välttämättä edes liity mitenkään lääketieteeseen. Sisäänottomääriä on kasvatettu ja samalla yliopistojen resursseja leikattu. Opetuksen taso ei ole lähelläkään sitä mitä se oli joskus 15 vuotta sitten, kun sisäänottomäärät olivat paljon pienemmät.
Lääkärin ammatti on hieno, mielenkiintoinen ja palkitseva. Mutta kyllä siinä on nurjatkin puolensa. Moni lääkäri uupuu uransa varrella, koska vaatimukset ovat todella kovat.
Sen takia se potilas yrittää kertoa lääkärille mikä vaivana on, mutta lääkäri kyllä tietää paremmin toisen vartalon vaivat. Määräisi vain lääkkeet ja teettäisi verikokeen vaikka. Säästyisi vaiva.
Tosi monet potilaatkin tietää lääketiedettä sen verran että osaavat jopa paremmin kuin lääkärit, mutta kun ei saa lääkkeitä kirjoittaa itselleen.
Tästähän se kusee. Kyllä me tiedetään ettette aina tietä. Kyllä me tietetään, mutta moni lääkäri ei tietä että potilaatkin osaa ja on lukeneet. Se menee vähän ylpeyteen sitten niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä noin ahkerasta pyrkimisestä pitäisi päästää jo.
Itsekin hain ihan vain amikseen aikuispuolelle, koska olin jo aikuinen ja en ollut päässyt kouluun lähes kahteenkymmeneen vuoteen ja sitten tärppäs, mutta ei aikuispuolelle.
Pääsin teinien sekaan opiskelemaan nelikymppisenä.
Kyse oli ihan kolmenvuoden opinnoista. 5x hain kouluun ja lopulta pääsin, kun joku oli perunut paikkansa.
Noin 7 vuoden opinnoiksi meni. Piti tehdä välissä hanttihommiakin, että koulunkäyntiin olisi varaa ja muutenkin ei kiinnostanut elää säästeliästi. Piti käydä alan perusopinnot uudestaan, koska ne vanhenee seitsemän vuoden aikana. Sain niistä uudestaan kiitettävät, mutta se toi lisäaikaa opintoihin. Onneksi ne sai etänä suorittaa.
Amistutkintoni on täysin kiitettävä.
Kukaan ei vain halua palkata minua 12e h tessin mukaisella palkalla, vaan palkataan 8e h muualta tulleita, joten koulutus meni lopulta hukkaan ja en ole tehnyt alallani töitä lainkaan, vaikka todistukseni on parasta a-luokkaa amiksesta.
Voin kuvitella miten vaikeaa lääkis on, kun amikseenkaan ei enää pääse helpolla. OVat ihan täynnä oppilaita ja ei mahdu ei. Muutenkin opinnot pitäisi mukauttaa siten että ihmisellä olisi aikaa opiskella kolmenvuoden opinnot kymmenessä vuodessa, koska moni haluaa hengailla ja tehdä töitä samalla.
Kuten tännekin on kirjoitettu, niin ei amis kannata. Lukio ja lääkis on ainoa mitkä kannattaa harkita tai työttömyys. Ei suomalaisia palkata töihin amispohjalta.
Vuonna 2020 ammattitutkinnon suorittaneista oli työllistynyt vuoden kuluttua 81 prosenttia.
Tilastokeskus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin hain ihan vain amikseen aikuispuolelle, koska olin jo aikuinen ja en ollut päässyt kouluun lähes kahteenkymmeneen vuoteen ja sitten tärppäs, mutta ei aikuispuolelle.
Kyse oli ihan kolmenvuoden opinnoista. 5x hain kouluun ja lopulta pääsin, kun joku oli perunut paikkansa.
Noin 7 vuoden opinnoiksi meni. Piti tehdä välissä hanttihommiakin, että koulunkäyntiin olisi varaa ja muutenkin ei kiinnostanut elää säästeliästi. Piti käydä alan perusopinnot uudestaan, koska ne vanhenee seitsemän vuoden aikana. Sain niistä uudestaan kiitettävät, mutta se toi lisäaikaa opintoihin. Onneksi ne sai etänä suorittaa.
Kukaan ei vain halua palkata minua 12e h tessin mukaisella palkalla, vaan palkataan 8e h muualta tulleita, joten koulutus meni lopulta hukkaan ja en ole tehnyt alallani töitä lainkaan, vaikka todistukseni on parasta a-luokkaa amiksesta.
Voin kuvitella miten vaikeaa lääkis on, kun amikseenkaan ei enää pääse helpolla. OVat ihan täynnä oppilaita ja ei mahdu ei. Muutenkin opinnot pitäisi mukauttaa siten että ihmisellä olisi aikaa opiskella kolmenvuoden opinnot kymmenessä vuodessa, koska moni haluaa hengailla ja tehdä töitä samalla.
Kuten tännekin on kirjoitettu, niin ei amis kannata. Lukio ja lääkis on ainoa mitkä kannattaa harkita tai työttömyys. Ei suomalaisia palkata töihin amispohjalta.
Vuonna 2020 ammattitutkinnon suorittaneista oli työllistynyt vuoden kuluttua 81 prosenttia.
Tilastokeskus
Ja samana vuonna myös työttöminä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva.fi luuserimammat täällä inisee. Kuka edes kirjottaa johonkin vauva.fi palstalle, elämän haaskausta
Arvostan Riinan sisukkuutta. Ehkä hän ei ole tarpeeksi älykäs lääkäriksi, mutta ehkä on. Lääkikseen on vaikea päästä ja pääsykoe on vaikein tentti, mitä siellä tulee vastaan.
Ei ole mitään ihmeellistä ettei pääse ekalla tokalla tai kolmannella, jos haluaa yliopistoon suositulle alalle. Luuserit antaa periksi. Ja töissä on käytävä, että on tuloja.
Sanoisin kyllä, että jotkin lukion oppimäärät, mitä kysytään pääsykokeissa ovat kevyttä keittoa siinä kohtaa kun lähdetään opettelemaan millin tarkasti anatomiaa ja fysiologiaa.
Kyllä niissä pääsykokeissa on kovempi työ ja lisäksi valtava paine, mikä kohdistuu yhteen kokeeseen.
Lääkiksen tenttejä voit uusia ja jos jos et halua huippupisteitä, niin tentit eivät ole niin vaativia.
Kyllä se lääkiksessä opiskelu voi tommoselle heikommalle ainekselle olla todella haastavaa.
Paine on koko ajan kova. Ei ole tavatonta, että mielenterveys menee.
Kallis hinta yksilölle. Ja kallis koulu yhteiskunnalle, siksi parempi, että valintavaiheessa katsotaan älyllisiä resursseja.
Moni erittäin älykäs lääkiksessä opiskellut on menettänyt järkensä - esim. kirjailija Harri Sirola, joka pitkän sairaalajakson jälkeen hyppäsi metron alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluais lääkärikseni sellaista, joka on hakenut ziljoona kertaa, kunnes tärppäsi.
Ihan saletti on väärällä alalla, ja ihan saletti on huono lääkäri.Niin eihän niillä kuuden vuoden lääkisopinnoilla ole mitään väliä. Eikö ole kovin ristiriitaista, jos väitetään, että:
1. Lukion oppimäärä on pilipalikamaa verrattuna lääkisopintoihin (kuten anatomiaan ja fysiologiaan)
2. Lukion oppimäärää testaava pääsykoe kertoo sen kenestä tulee hyvä lääkäri ja kenestä ei
Onhan se omituista, että sairaanhoitajakoulutukseen pyrkivillä on (tai oli ainakin aikaisemmin) soveltuvuuskoe, mutta lääkäriksi voi päästä opiskelemaan ties millainen psykopaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva.fi luuserimammat täällä inisee. Kuka edes kirjottaa johonkin vauva.fi palstalle, elämän haaskausta
Arvostan Riinan sisukkuutta. Ehkä hän ei ole tarpeeksi älykäs lääkäriksi, mutta ehkä on. Lääkikseen on vaikea päästä ja pääsykoe on vaikein tentti, mitä siellä tulee vastaan.
Ei ole mitään ihmeellistä ettei pääse ekalla tokalla tai kolmannella, jos haluaa yliopistoon suositulle alalle. Luuserit antaa periksi. Ja töissä on käytävä, että on tuloja.
Sanoisin kyllä, että jotkin lukion oppimäärät, mitä kysytään pääsykokeissa ovat kevyttä keittoa siinä kohtaa kun lähdetään opettelemaan millin tarkasti anatomiaa ja fysiologiaa.
Kyllä niissä pääsykokeissa on kovempi työ ja lisäksi valtava paine, mikä kohdistuu yhteen kokeeseen.
Lääkiksen tenttejä voit uusia ja jos jos et halua huippupisteitä, niin tentit eivät ole niin vaativia.
Kyllä se lääkiksessä opiskelu voi tommoselle heikommalle ainekselle olla todella haastavaa.
Kallis hinta yksilölle. Ja kallis koulu yhteiskunnalle, siksi parempi, että valintavaiheessa katsotaan älyllisiä resursseja.Ei pidä paikkansa. Lääkiksestä on valmistunut myös lievästi kehitysvammaisiakin ihmisiä.
Älä tee pilkkaa ihmisistä ja ota selvää vähän mitä selittelet!
Älä jauha sontaa. Lievän kehitysvammaisuuden äo-raja on 70.
Hyvä, jos pystyy yksin asumaan.
Mikähän ois äo-keskiarvo lääkiksessä? Vinkkinä, että suomalaisten Kanon n.100 ja lääkiksessä paljon korkeampi.
Mensan raja joku 140.Ja kehitysvammasta puhuttaessa tarkoitetaan nimenomaan älyllisesti jälkeenjäänyttä.
Menehän sinä ihmettelemään, miksi edes oot tässä ketjussa.
Eri ja off topic
Sisulla lääkäriksi
"Kun Victoria Webster ei päässyt opiskelemaan Suomessa lääketiedettä, hän lähti Tukholmaan. Siellä hänet yritettiin saada kerta kerran jälkeen lopettamaan opinnot.
Cp-vamma oli opettajille liikaa. Mutta Webster ei antanut periksi. Nyt hän on ensihoidon ja päivystyslääketieteen erikoislääkäri, Ruotsin ensimmäinen.
HS
Viktoria Websterillä on synnynnäinen aivovaurio ja on lievästi kehitysvammainen. Koki kovaa koulukiusaamista mutta sinnikkyydellään valmistui lääkäriksi. Sen jälkeen sisätautien lääkäriksi, päivystyslääketieteen erikoislääkäriksi ja toimii osastonlääkärinä.
Kaikki on mahdollista jos motivaatio on kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskus
Yliopistoittain tämä vaihtelee - 79-84 % valmistuneista on työllistynyt vuoden kuluttua
jokäntsuus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täysin Riinan asia, ei kuulu mielle!
Itse on julkisuuteen pyrkinyt aiheella. Ei ole varmasti ainoa nuori jolle käynyt noin. Ehkä kannattaisi valita toinen ura tai ulkomaille lähtö.
Nykyään pääsee julkkikseksi helposti.
Voi juoda ykkösellä väkevää limpskaa niin että hapottaa.
Tai heittää voltin ilmassa ja turauttaa paskat ilmassa.
Ei se silti tarkoita että pitäisi maalittaa ihmisiä miten tahansa, jos heillä on superkykyjä, vaikka saada hylsyjä lääkiksen pääsykokeesta 17x.
Se kertoo vain sinusta ja asenteestasi elämään, jos kommentoit toisista ilkeästi.
Jos mun tytärtä kohdeltais noin, niin tulisin tönimään rinnuksista ja nostaisin katsee yläviistoon uhmakkaaseen asentoon.
Pahat on pahoja sanotaan, mutta aina voit valita.
Jos haluaa pitää omat asiansa ja tyhmyytensä vain omana tai lähipiirin tiedossa niin niitä asioitaan ei kannata lähteä puimaan julkisesti lehdissä tai somessa.
Jos minun tyttäreni olisi noin typerä kuin Riina niin ajattelisin että kaikki palaute mikä tulee tuollaisen jutun jälkeen on aivan itsensä ansaitsemaa.
Vierailija kirjoitti:
jokäntsuus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse on julkisuuteen pyrkinyt aiheella. Ei ole varmasti ainoa nuori jolle käynyt noin. Ehkä kannattaisi valita toinen ura tai ulkomaille lähtö.
Ei se silti tarkoita että pitäisi maalittaa ihmisiä miten tahansa, jos heillä on superkykyjä, vaikka saada hylsyjä lääkiksen pääsykokeesta 17x.
Se kertoo vain sinusta ja asenteestasi elämään, jos kommentoit toisista ilkeästi.
Jos mun tytärtä kohdeltais noin, niin tulisin tönimään rinnuksista ja nostaisin katsee yläviistoon uhmakkaaseen asentoon.
Jos haluaa pitää omat asiansa ja tyhmyytensä vain omana tai lähipiirin tiedossa niin niitä asioitaan ei kannata lähteä puimaan julkisesti lehdissä tai somessa.
Jos minun tyttäreni olisi noin typerä kuin Riina niin ajattelisin että kaikki palaute mikä tulee tuollaisen jutun jälkeen on aivan itsensä ansaitsemaa.
Jos ei nyt mollattaisi nuorta ihmistä jolla on haaveita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallis hinta yksilölle. Ja kallis koulu yhteiskunnalle, siksi parempi, että valintavaiheessa katsotaan älyllisiä resursseja.Ei pidä paikkansa. Lääkiksestä on valmistunut myös lievästi kehitysvammaisiakin ihmisiä.
Älä tee pilkkaa ihmisistä ja ota selvää vähän mitä selittelet!
Älä jauha sontaa. Lievän kehitysvammaisuuden äo-raja on 70.
Hyvä, jos pystyy yksin asumaan.
Mikähän ois äo-keskiarvo lääkiksessä? Vinkkinä, että suomalaisten Kanon n.100 ja lääkiksessä paljon korkeampi.
Mensan raja joku 140.Ja kehitysvammasta puhuttaessa tarkoitetaan nimenomaan älyllisesti jälkeenjäänyttä.
Menehän sinä ihmettelemään, miksi edes oot tässä ketjussa.
Eri ja off topic
Sisulla lääkäriksi
"Kun Victoria Webster ei päässyt opiskelemaan Suomessa lääketiedettä, hän lähti Tukholmaan. Siellä hänet yritettiin saada kerta kerran jälkeen lopettamaan opinnot.
Cp-vamma oli opettajille liikaa. Mutta Webster ei antanut periksi. Nyt hän on ensihoidon ja päivystyslääketieteen erikoislääkäri, Ruotsin ensimmäinen.HS
Olen ollut hänen potilaanaan. Jos onnettomuus sattuu kohdalle niin analyyttisempaa lääkäriä ei löydy edes koko Euroopasta auttamaan. Kiitos Victoria Websterille, olen täällä elossa ja saanut elää kohtuuhyvää elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni jännitti liikaa pääsykokeita. Viimeisellä kerralla oli jo päättänyt, että käy kokeissa mutta ottaa suunnitelman B toteutettavaksi. Yllätys oli suuri kun pääsi lääkikseen. Ehti jo suunnitella ulkomailla matkustamista, työntekoa Australiassa jne.
Vierailija kirjoitti:
jokäntsuus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun pitää omat asiat omina niin aina löytyy joku, joka tekee lehtijutun sinusta vaikka itse et ole tarjoutunut millään tavalla lehteen tekemään haastattelua, päinvastoin, olet kieltäynyt haastatteluista. Aina löytyy joku toimittaja joka tekee jutun riinoista vaikka tässä Riina esiintyy sinuna. Luvatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jokäntsuus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei nyt mollattaisi nuorta ihmistä jolla on haaveita.
Toki haaveita ihmisellä saa olla, mutta tässäkin tapauksessa pitäisi ymmärtää lopettaa pään hakkaaminen seinään. Muuten koko elämä valuu ohi elämättä. Hän ei selkeästi pärjää valintakokeissa, joten hänen pitäisi 1.korottaa yo-kirjoitusten arvosanoja älliksi. 2.Hakeutua opiskelemaan ulkomaille tai 3. Kehittää se plan B, jota ryhtyä opiskelemaan. Tosiasiat vaan joutuu jossain vaiheessa tunnustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni jännitti liikaa pääsykokeita. Viimeisellä kerralla oli jo päättänyt, että käy kokeissa mutta ottaa suunnitelman B toteutettavaksi. Yllätys oli suuri kun pääsi lääkikseen. Ehti jo suunnitella ulkomailla matkustamista, työntekoa Australiassa jne.
Olenko minä muka kertaakaan tarjoutunut Iltalehteen haastatelvalsi ihan itse? En. En koskaan. Entä Hesariin? En. En koskaan. Entä Iltasanomiin? En. En koskaan. Siitä huolimatta lähes päivittäin saan lukea minusta tehtyjä juttuja useammasta lehdestä. Miksi? Enhän ole julkisuuden henkilö, en ole yhteiskunnallisesti tärkeässä asemassa enkä aktivisti, journalisti tai poliitikko enkä mikään vaikuttaja enkä ole suostunut yhden ainoaankaan haastatteluun enkä ikinä ole itse tyrkyttänyt itseäni haastateltavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jokäntsuus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun pitää omat asiat omina niin aina löytyy joku, joka tekee lehtijutun sinusta vaikka itse et ole tarjoutunut millään tavalla lehteen tekemään haastattelua, päinvastoin, olet kieltäynyt haastatteluista. Aina löytyy joku toimittaja joka tekee jutun riinoista vaikka tässä Riina esiintyy sinuna. Luvatta.
No taatusti kukaan ei tee juttua jostain nobodysta, jolla älli ei riitä päästä yliopistoon, mikäli ei itse mene vastaamaan niihin lehtien kyselyihin, joissa kysytään oletko kokenut sitä taikka tätä . Taatusti on itse suostunut haastatteluunkin. Ja mikäli antaa haastattelun voi vielä vaatia ,että saa lukea ja hyväksyä jutun ennenkuin se julkaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika monella saattaa olla vääristynyt kuva lääkärin ammatista. Varmaan minullakin oli. Olen aina pärjännyt hyvin koulussa, yläaste ja lukio sujuivat hyvin aika minimaalisella panostuksella. Sitten kun pääsin lääkikseen niin se oli kyllä aika kova isku vasten kasvoja. Opinnot etenevät todella kovalla tahdilla. Tietomäärä on valtava ja asioita pitää sisäistää hyvin nopeasti. Pitää sietää jatkuvaa epävarmuutta siitä, että asioita ei uran alussa osaa kovinkaan hyvin. Joitain toimenpiteitä on päässyt opiskeluaikana harjoittelemaan hyvällä tuurilla kerran, huonolla tuurilla on vain nähnyt kun joku muu tekee. Vastuu on todella iso, ei sitä osannut edes kuvitella. Potilailla on sellainen käsitys, että lääkäri tietää kaiken. Monesti hoitajillakin on tällainen käsitys. Iso osa potilaiden ongelmista ei välttämättä edes liity mitenkään lääketieteeseen. Sisäänottomääriä on kasvatettu ja samalla yliopistojen resursseja leikattu. Opetuksen taso ei ole lähelläkään sitä mitä se oli joskus 15 vuotta sitten, kun sisäänottomäärät olivat paljon pienemmät.
Lääkärin ammatti on hieno, mielenkiintoinen ja palkitseva. Mutta kyllä siinä on nurjatkin puolensa. Moni lääkäri uupuu uransa varrella, koska vaatimukset ovat todella kovat.
Tämä minullakin tuli mieleen, kun luin tuota juttua. Että kuinkahan pärjää sitten opiskelussa, kun pääsykoekin tuottaa tuskaa? Itse olen potilaan roolissa oppinut sen, ettei lääkäri tiedä kaikkea, eikä sellaisen odottaminen toki ole realististakaan. Mutta hyvä lääkäri on kuitenkin nopea oppimaan / muistamaan lukemansa, tarkka havannoimaan, analyyttinen. Täytyy olla keskivertoa älykkäämpi, jotta kykenisi omaksumaan kaiken sen tietomäärän, mikä vaaditaan, että pystyy toimimaan tuossa todella vastuullisessa työssä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko minä muka kertaakaan tarjoutunut Iltalehteen haastatelvalsi ihan itse? En. En koskaan. Entä Hesariin? En. En koskaan. Entä Iltasanomiin? En. En koskaan. Siitä huolimatta lähes päivittäin saan lukea minusta tehtyjä juttuja useammasta lehdestä. Miksi? Enhän ole julkisuuden henkilö, en ole yhteiskunnallisesti tärkeässä asemassa enkä aktivisti, journalisti tai poliitikko enkä mikään vaikuttaja enkä ole suostunut yhden ainoaankaan haastatteluun enkä ikinä ole itse tyrkyttänyt itseäni haastateltavaksi.
Sinulla on tainnut lääkkeet jäädä ottamatta, mikäli tuollaiset harhat on.. Kannattaa varmaan ottaa huomenna yhteys omahoitajaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallis hinta yksilölle. Ja kallis koulu yhteiskunnalle, siksi parempi, että valintavaiheessa katsotaan älyllisiä resursseja.Moni erittäin älykäs lääkiksessä opiskellut on menettänyt järkensä - esim. kirjailija Harri Sirola, joka pitkän sairaalajakson jälkeen hyppäsi metron alle.
Valtsikassa vielä helpommin. Tulee varmasti niin lännen kuin idän vainoomaksi ja stalkattavaksi, trollattavaksi, kiristettäväksi, maalitettavaksi, poliittisesti murhatuksi tai vähintäänkin muuttuu kyyniseksi, elämänhalu menee jne. Ei ole omaa elämää ollenkaan vaan kaiken saat lukea lehdistä, toimittajia vainoaa ikkunan takana, oven takana, ulkona, ihan minne menetkin. Ystävystyä ei kenenkään kanssa voi eikä uskalla eikä myöskään seurustella koskaan. Jokainen seurustelukumppani on potentiaalinen hunaja-ansa, jokainen vastaantuleva ihminen on potentiaalinen vakooja, murhaaja, parittaja, kiristäjä jne. Muut ihmiset suunnittelevat sinulle jo poliittisen uran kum olet vielä pikkulapsi, roikkuvat perässäsi vuosikymmeniä jankuttaen että en ymmärrä miksi sille ei kelpaa tää valtion duuni..
Reaktio kun muita kiusataan.
Eipä se ole järkevää huitoa ampiaistakaan, mutta moni huitasee reaktiolla ja katuu.
Ei ole oikein järkevää selitellä että ei ole järkevää, kun kyllä se huitojakin tietää ettei ollut järkevää, mutta lähti reaktiona ja tuntui hyvältä läppästä lättyyn.