Riina aikoo hakea lääketieteelliseen ensi vuonna - seitsemättä kertaa - miksei Riina jo opi???
Jo kuudes hakukerta ilman opiskelupaikkaa. Ja kymppitonni mennyt pelkkiin valmennuskursseihin.
Miksei Riina mene ulkomaille opiskelemaan lääkäriksi, kun ei mitään muuta ammattia halua?
Hän olisi jo valmis lääkäri, jos olisi älynnyt ajoissa.
Kommentit (852)
Vierailija kirjoitti:
Sen takia se potilas yrittää kertoa lääkärille mikä vaivana on, mutta lääkäri kyllä tietää paremmin toisen vartalon vaivat. Määräisi vain lääkkeet ja teettäisi verikokeen vaikka. Säästyisi vaiva.
Tosi monet potilaatkin tietää lääketiedettä sen verran että osaavat jopa paremmin kuin lääkärit, mutta kun ei saa lääkkeitä kirjoittaa itselleen.
Tästähän se kusee. Kyllä me tiedetään ettette aina tietä. Kyllä me tietetään, mutta moni lääkäri ei tietä että potilaatkin osaa ja on lukeneet. Se menee vähän ylpeyteen sitten niin.
Voi voi. Tuota näkee vuodesta toiseen yhä enemmän. Nettiä selaavat potilaat kuvittelevat tosiaankin tietävänsä sairauksistaan ja tarvitsemastaan lääkkeestä enemmän kuin 6-12 vuoden opinnot ja vuosien työkokemuksen omaavat lääkärit. Voin vakuuttaa, että eivät tiedä. Lääkäriksi ei voi nettiä lukemalla valmistua (ei ainakaan sentasoiseksi johon minä uskaltaisin luottaa). On selvää, että esim päivystystilanteessa ei heti pystytä kaikkia diagnooseja tietämään.
Potilas on oman sairautensa asiantuntija.
Aika moni lääkärikin kattelee vastaanotolla googlesta esim mun sairauksista ja useimmat tajuaa, etteivät tajua ja kysyvät multa, mitä tehdään.
Tämä!! Itse sairastan pitkäaikaissaurautta, joka ei etene oppikirjan mukaan. Tiedän omasta taudistani, tilanteestani ja sen etenemisestä enemmän kuin jopa erikoislääkäri. Olen kolunnut tautini tiedekirjallisuuden läpi, sekä uudet että vanhat julkaisut.
En tietenkään osaa arvioida mri-kuvia tai muita analyysejä kuten lääkäri. Mutta hitto soikoon että menee hermo kun välillä tulee lääkäri joka ylimielisenä luulee tietävänsä enemmän kuin minä!! On joskus tullut väännettyä oikein kunnolla miten hoitoja jatketaan, kun lääkäri ei ole osannut päästää irti oppikirjahoidosta. Onneksi olen löytänyt omalääkärin, joka osaa arvostaa mun asiantuntemusta, ja kiittelee kun olen tehnyt kotiläksyni kunnolla kun hän ei ehtisi perehtymään mun poikkeustapaukseeni kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluais lääkärikseni sellaista, joka on hakenut ziljoona kertaa, kunnes tärppäsi.
Ihan saletti on väärällä alalla, ja ihan saletti on huono lääkäri.Niin eihän niillä kuuden vuoden lääkisopinnoilla ole mitään väliä. Eikö ole kovin ristiriitaista, jos väitetään, että:
1. Lukion oppimäärä on pilipalikamaa verrattuna lääkisopintoihin (kuten anatomiaan ja fysiologiaan)
2. Lukion oppimäärää testaava pääsykoe kertoo sen kenestä tulee hyvä lääkäri ja kenestä ei
Onhan se omituista, että sairaanhoitajakoulutukseen pyrkivillä on (tai oli ainakin aikaisemmin) soveltuvuuskoe, mutta lääkäriksi voi päästä opiskelemaan ties millainen psykopaatti.
Ei sairaanhoitajilla ole enää soveltuvuuskokeita.
Toivon todella että Riina hakee sekä kotimaahan että ulkomaille seuraavassa haussa. Ei menisi taas yhtä vuotta hukkaan jos Suomeen ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia se potilas yrittää kertoa lääkärille mikä vaivana on, mutta lääkäri kyllä tietää paremmin toisen vartalon vaivat. Määräisi vain lääkkeet ja teettäisi verikokeen vaikka. Säästyisi vaiva.
Tosi monet potilaatkin tietää lääketiedettä sen verran että osaavat jopa paremmin kuin lääkärit, mutta kun ei saa lääkkeitä kirjoittaa itselleen.
Tästähän se kusee. Kyllä me tiedetään ettette aina tietä. Kyllä me tietetään, mutta moni lääkäri ei tietä että potilaatkin osaa ja on lukeneet. Se menee vähän ylpeyteen sitten niin.
Voi voi. Tuota näkee vuodesta toiseen yhä enemmän. Nettiä selaavat potilaat kuvittelevat tosiaankin tietävänsä sairauksistaan ja tarvitsemastaan lääkkeestä enemmän kuin 6-12 vuoden opinnot ja vuosien työkokemuksen omaavat lääkärit. Voin vakuuttaa, että eivät tiedä. Lääkäriksi ei voi nettiä lukemalla valmistua (ei ainakaan sentasoiseksi johon minä uskaltaisin luottaa). On selvää, että esim päivystystilanteessa ei heti pystytä kaikkia diagnooseja tietämään.
Potilas on oman sairautensa asiantuntija.
Aika moni lääkärikin kattelee vastaanotolla googlesta esim mun sairauksista ja useimmat tajuaa, etteivät tajua ja kysyvät multa, mitä tehdään.
Tämä!! Itse sairastan pitkäaikaissaurautta, joka ei etene oppikirjan mukaan. Tiedän omasta taudistani, tilanteestani ja sen etenemisestä enemmän kuin jopa erikoislääkäri. Olen kolunnut tautini tiedekirjallisuuden läpi, sekä uudet että vanhat julkaisut.
En tietenkään osaa arvioida mri-kuvia tai muita analyysejä kuten lääkäri. Mutta hitto soikoon että menee hermo kun välillä tulee lääkäri joka ylimielisenä luulee tietävänsä enemmän kuin minä!! On joskus tullut väännettyä oikein kunnolla miten hoitoja jatketaan, kun lääkäri ei ole osannut päästää irti oppikirjahoidosta. Onneksi olen löytänyt omalääkärin, joka osaa arvostaa mun asiantuntemusta, ja kiittelee kun olen tehnyt kotiläksyni kunnolla kun hän ei ehtisi perehtymään mun poikkeustapaukseeni kunnolla.
Sinä nyt et vain ymmärrä että et oikeasti ymmärrä. Ei millään pelkällä tutkimuksen pläräämisellä saada lääkärin kykyjä. Lääkärit eivät myöskään googlettele taudista mitään sillä lääkäreille löytyy aivan oma tietopankkinsa mistä yksityiskohtia katsotaan.
Lääkärit eivät myöskään googlettele taudista mitään sillä lääkäreille löytyy aivan oma tietopankkinsa mistä yksityiskohtia katsotaan.[/quote]
Ihan sama Google se löytyy lääkärin näytöltä kuin minultakin.
Joskus yhdessäkin katsotaan.
Tietysti pitää olla lääkärillä itsetunto kunnossa.
Ei kai kukaan oikeasti odota, että lääkärin pitäisi välittömästi kaikki asiat tietää.
Eihän ne ihmistä kummempia ole hekään.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit eivät myöskään googlettele taudista mitään sillä lääkäreille löytyy aivan oma tietopankkinsa mistä yksityiskohtia katsotaan.
Ihan sama Google se löytyy lääkärin näytöltä kuin minultakin.
Joskus yhdessäkin katsotaan.
Tietysti pitää olla lääkärillä itsetunto kunnossa.
Ei kai kukaan oikeasti odota, että lääkärin pitäisi välittömästi kaikki asiat tietää.
Eihän ne ihmistä kummempia ole hekään.
Yleensä lääkärit sekä hoitajat kyllä tarkistavat tiedot esim. Duodecimin Terveysportista jonne ei ole pääsyä kuin hoitohenkilökunnalla. Työpaikalla on oikeudet ko. sivustolle. Samoin lääkärillä on käytössä tiettyjä lääkityksiä koskevia sivustoja jotka eivät ole julkisia.
Googlesta voidaan tulostaa potilaalle esim. joitain hyvin yleisellä tasolla olevia potilasohjeita tms.
Onnea Riinalle seuraavaan hakuun. Asioilla on tapana järjestyä.
Meidän tytär pääsi neljännellä kerralla läpi.
Hän kuitenkin kyllästyi neljän vuoden jälkeen lääkärin hommiin. Liian pitkiä päiviä kuulemma ja palkka oli liian hyvä suhteessa työhön yleisesti.
Tekee edelleen toisinaan lääkärin hommia pätkätyönä, mutta jakelee mm postia ja toimii kodittomien eläinten kanssa vapaaehtoistyössä, kun on säästöjä ja varaa siihen.
Eräänlainen marxilainen puurtaja siis. Minusta olisi ihan hyvä jos jokainen suomalainen nuori tähtäisi lääkikseen ja vasta sitten etsisi mieleistä muuta tekemistä, kun elämä on kuitenkin pitkä aika tehdä vain yhtä työtä.
Voisiko lääkäreiden palkkoja laskea vähän? kirjoitti:
Hän kuitenkin kyllästyi neljän vuoden jälkeen lääkärin hommiin. Liian pitkiä päiviä kuulemma ja palkka oli liian hyvä suhteessa työhön yleisesti.
Tekee edelleen toisinaan lääkärin hommia pätkätyönä, mutta jakelee mm postia ja toimii kodittomien eläinten kanssa vapaaehtoistyössä, kun on säästöjä ja varaa siihen.
Eräänlainen marxilainen puurtaja siis. Minusta olisi ihan hyvä jos jokainen suomalainen nuori tähtäisi lääkikseen ja vasta sitten etsisi mieleistä muuta tekemistä, kun elämä on kuitenkin pitkä aika tehdä vain yhtä työtä.
Heittää siis yhteiskunnan kustantaman koulutuksen hukkaan. Meinaatko tosissasi että kaikki vaan lääkikseen ja sitten harrastelemaan jotain muuta kun työnteko ei kiinnosta?
Tällaisten lääkereiden avullako saadaan Suomen lääkäripula kuntoon? Käy vähän töitä tekemässä silloin kun huvittaa, eihän tuossa pysy ammattitaitokaan yllä.
Ikävää että tyttäresi vei lääkispaikan sellaiselta joka olisi oikeasti halunnut lääkärintyötä tehdä.
https://www.lu.lv/en/admission/study-programmes/professional-study-prog…
Tuossa linkki Latvian yliopiston lääkiksen sivuille. Asuntolassa yhden hengen huone 230e/kk ja asumistuki 210 e. Ei pitäisi olla mahdoton yhtälö maksaa lukukausimaksuja jos on ensimmäisen vuoden maksut säästettynä. Töillä ja lainalla sitten loput.
https://ut.ee/en/curriculum/medicine
Ja tuossa linkki Tarton yliopiston englanninkielisiin lääkäri opintoihin. Haku tuonne vain kerran vuodessa Latviaan otetaan sisään kahdesti vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
https://ut.ee/en/curriculum/medicine
Ja tuossa linkki Tarton yliopiston englanninkielisiin lääkäri opintoihin. Haku tuonne vain kerran vuodessa Latviaan otetaan sisään kahdesti vuodessa.
https://www.campus.ee/en/applicant/first-year-student-applicants/
Tuossa vielä linkki opiskelijakylän asuntoihinkin. Toivottavasti Riina on linjoilla.
No jos hän joskus pääseekin lääkikseen sisään, niin onko mitään takeita siitä, että hän suoriutuisi opinnoistaan riittävän hyvin tai riittävän nopealla aikataululla, jos on onnistunut saamaan opiskelupaikan vasta 7.yrittämällä?
En ymmärrä. Monelle nuorelle, jutellut vuosien varrella aiheesta. Jos lääkärin ammatti on kutsumus ja palava halu lääkäriksi, niin ensinkin Oulusta ja Kuopiosta löytyy ihan Suomesta lääkikset, jonne pääsee helpommin kuin Helsinkiin ja Etelä-Suomen lääkiksiin. Ja sitten on ulkomaat. Tarttoon vaikka nyt ensimmäiseksi. Mitään järkeä ei ole vuosikausia tuhlata hakurumbaan!
Vierailija kirjoitti:
No jos hän joskus pääseekin lääkikseen sisään, niin onko mitään takeita siitä, että hän suoriutuisi opinnoistaan riittävän hyvin tai riittävän nopealla aikataululla, jos on onnistunut saamaan opiskelupaikan vasta 7.yrittämällä?
Eiköhän osaa arvostaa paikkaa jos sisään pääsee. On varmasti motivoitunut opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän osaa arvostaa paikkaa jos sisään pääsee. On varmasti motivoitunut opiskeluun.
Jos lääkikseen ei ole päässyt 6 yrityksellä ja kymppitonnin kurssituksilla, opinnotkaan tuskin sujuvat sen paremmin. Jonnekin taidealoille hakeminen on eri asia, lääkiksen pääsykokeet perustuu ihan puhtaasti pänttäämiseen ja tiedon omaksumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkikseen ei ole päässyt 6 yrityksellä ja kymppitonnin kurssituksilla, opinnotkaan tuskin sujuvat sen paremmin. Jonnekin taidealoille hakeminen on eri asia, lääkiksen pääsykokeet perustuu ihan puhtaasti pänttäämiseen ja tiedon omaksumiseen.
Pääsykokeet on eri asia kuin opiskelu.
Sinä voisit lopettaa tämän Websterin pakottamisen tänne.
Olet juurikin niitä, jotka luulevat, että CP-vammaisuus on älyn puutetta. Häpeä!
"Eivät he kysy. Ja jotakin Victoria jättää kertomatta. Ikinä hän ei sano, että hänellä on CP-vamma. Niin monen mielessä se yhdistyy aina älylliseen vammaan."
Oletko tyhmä vai ilkeä?