Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hengästyn aina ylämäessä vaikka kunto pitäisi olla muuten hyvä?

Vierailija
27.07.2023 |

Kävelen ainakin 4 kertaa viikossa pitkiä lenkkejä. Silti ylämäet on tuskaa! Niin ja olen nuori about 30 v. Sydänfilmitkin otettu. ja keuhkot kuunneltu. Onko mulla vain huono kunto vaikka kävelen melkein kaikkialla? Miten voi parantaa?

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko että infuusioon pääsee noin vaan julkisella? 

Vierailija
62/72 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ensiksi lopettaa alkoholin juominen. Siten ei hengästy ja yöelämästäkin muistaa enemmän.

ja Lopeta tupakointi.Tarkista varasto rautasi.Olit mies tai nainen.Sillä miehilläkin on anemiaa.Ai niin monella aikuisella on myös D-vitaminin puutos.Väsytää siinä,jalkoja särkee ja selkää.Senkin arvot näkyy verikokeissa ja lääkäri määrää SV- reseptin siihenki,tutu mies 55v. sai d-vitaminin edellisten oireiden takia..Kaupan d- vitaminit ei auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudan puutetta, kilpirauhasen vajaatoimintaa, sydän vikaa , astman oireita? Onko muutos alkanut milloin? Menikö ennen paremmin?

Vierailija
64/72 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse alan myös vaistomaisesti pidättämään hengitystä ylämäessä ja ylöspäin rappusia mennessäni. En todellakaan tiedä miksi.

Ihmekään, että vähän hengästyttää.

Hah! Mäkin olen hoksannut, että pidätän hengitystä usein, kun teen jotain vähänkin keskittymistä vaativaa. Oli kyse sitten vihannesten pilkkomisesta tai ikkunanpokien maalaamisesta. Ja sitten huomaan yhtäkkiä puuskuttavani kuin joku vanha lihava ihminen. :D

Vierailija
65/72 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävely ei nosta kuntoa kauhean hyvin. Itse kävelin monta vuotta mutta kunto ei ollut älyttömän hyvä. Sitten kun aloin juosta kunto koheni hirveästi. Kävely ei rasita hengityselimiä

Riippuu siitä, millaisia kävelylenkkejä tekee. Jos kävelylenkit ovat tarpeeksi monipuolisia eli mukana on myös pitkiä lenkkejä ja ylämäki- tai porrastreenejä reippaalla vauhdilla (niin, että ylämäki tai portaat noustaan useita kertoja peräkkäin), niin kyllä kävelylläkin pystyy nostamaan kuntoa aika hyvin. Rasitusta pystyy myös helposti kasvattamaan laittamalla selkään repun ja siihen riittävästi painoa.

Olen itse tehnyt kävelyharjoituksia kuntoportaissa (korkeusero ala- ja ylätasanteiden välillä 17 m). Kun nousen ne reippaasti kävelemällä ylös ja laskeudun alas 15 kertaa peräkkäin ilman taukoa, niin syke viimeisillä nousuilla on minulla korkeampi kuin reippaalla juoksulenkillä.

Vierailija
66/72 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko että infuusioon pääsee noin vaan julkisella? 

Ei sinne ole tarvettakaan päästä "noin vain". Mutta jos oireet on pahat eikä suun kautta otettu rauta auta 6 - 12kk kuurin jälkeenkään niin kyllä pääsee.

Vierailija
67/72 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi käskette Ap:tä syömään rautatabletteja ette te mitään lääkäreitä ole!!

Jos ferritiini on alle 30 niin kyseessä on raudanpuute.

Ap:n arvo oli selvästi alle tuon.

Vierailija
68/72 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta muut arvot normaalit.

Vierailija
69/72 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylämäkiä varten pitää harjoitella erikseen. Siksi.

Sama olo tulisi jos kävelisit ylipainon kanssa, niin jostain se ottaisi.

Jos kävelylenkillä tai juoksulenkillä on vain vähän ylämäkiä, niin tuo on yleistä koska kroppa ei totu ylämäkiin.

Ylämäkiä voi treenata samalla tavoin kuin treenaisi voimaa.

3 x tai 5x ja parin minuutin tauko, tauko voi olla se kun kävelet takaisin alas.

Mä syyttäisin myös tottumattomuutta. Juoksen ja pyöräilen lähes päivittäin, mutta silloin kun harvoin joudun ylämäkeen menemään tai portaissa, niin kyllä se tuntuu. Asuinympäristössäni ei ole juurikaan mäkiä eikä arjessa ole portaita.

Vierailija
70/72 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hapenottokyky on heikko

Heikko tai välttävä. Niin oli minullakin ennen kuin aloin liikkumaan reippaammin. Enää en hengästy pienistä.

Vierailija
71/72 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävellessäkin hengästyy helposti, jos hengityselimistö ei ole "hereillä". Esim. kisasuoritusta ei tehtäisi ilman lämmittelyä monesta syystä, mutta mm. siksi, että hengityselimistö toimii tehokkaasti. Jos haluat, kokeile huviksesi hölkätä joku 10 min, odottaa sitten, että hengitys tasaantuu, ja kokeilla, hengästyttääkö sama ylämäki yhtä paljoa.

Itsellä rappuset hengästyttää aina aamulla mutta ei sitten, jos olen käynyt salilla hengästymässä.

Vierailija
72/72 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta muut arvot normaalit.

Mitä väliä? Nyt on kyse raudanpuutteesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän