Miksi hengästyn aina ylämäessä vaikka kunto pitäisi olla muuten hyvä?
Kävelen ainakin 4 kertaa viikossa pitkiä lenkkejä. Silti ylämäet on tuskaa! Niin ja olen nuori about 30 v. Sydänfilmitkin otettu. ja keuhkot kuunneltu. Onko mulla vain huono kunto vaikka kävelen melkein kaikkialla? Miten voi parantaa?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hengästyminen on normaalia. Jos ainoa liikuntaharrastuksesi on kävely, niin silloinhan ylämäet on fyysisesti rankinta, mitä sinulle tulee vastaan, ja on luonnollista että hengästyt niissä. Jos juoksisit viikottain ylämäkiä, kuntosi nousisi ja niiden kävely alkaisi tuntua helpommalta.
Olen lääkäri ja yllättävän paljon on potilaita jotka luulee, että hengästyminen on oire jostain sairaudesta. Toistan vielä kerran, että se on siis normaalia ja suotavaakin.
Niin. Haluan kyllä parantaa kuntoa etten hengästyisi niin.
Jos taustalla ei ole mitään terveydellistä syytä, niin ratkaisu tähän on tehdä kerran viikossa sellainen harjoitus, jossa hengästyt. Vähitellen huomaat, että normaalivauhdilla ylämäkeen kävely ei enää hengästytä sinua, vaan sinun pitää kasvattaa vauhtia selvästi tai pistää juoksuksi, jotta hengästyisit.
11
No yleensä oon kävellyt tuon saman mäen aina pari krt viikossa ja aina uudestaan hengästyn. ja siinäon myös muita lieviä mäkiä matkalla.... Eikö kunnon pitäisi nousta?
Itse huomasin 45-vuotiaana samantyyppisen ilmiön. Mutta syynä oli jäsenten, etenkin oikean jalan kangistuminen.
Suolla kävellessä mopo hyytyy nopeasti, se kun vastaa portaiden nousemista.
Oikean polven yläpuolella on jänteessä kalkkeutumaa.
Olen siis tutkitusti kalkkis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että kunto-ominaisuutesi ovat hyvät peruskävelyvauhdilla, mutta huonot sitten, kun harrastat vähänkin raskaampaa liikuntaa. Jos syynä ei ole ongelma rautatasoissa, sydämessä tai kehkoissa, niin kysymys voi olla myös siitä, että et ole harjoitellut juuri lainkaan yhtään raskaampaa liikuntaa.
Millä nopeudella kävelet tavalliset kävelylenkkisi?
Keskireipasta kävelyä yleensä
Mikä on sinulle keskireipasta kävelyä? 5,5 km/h, 6 km/h vai 6,5 km/h? Yritän tässä vähän haarukoida sitä, millä tasolla kuntosi on.
11
Normaali kävelyvauhti. Reipas kävely on 7-8km/h. Sitten meneekin jo hölkäksi 13 km/t saakka. Sen jälkeen on juoksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hengästyminen on normaalia. Jos ainoa liikuntaharrastuksesi on kävely, niin silloinhan ylämäet on fyysisesti rankinta, mitä sinulle tulee vastaan, ja on luonnollista että hengästyt niissä. Jos juoksisit viikottain ylämäkiä, kuntosi nousisi ja niiden kävely alkaisi tuntua helpommalta.
Olen lääkäri ja yllättävän paljon on potilaita jotka luulee, että hengästyminen on oire jostain sairaudesta. Toistan vielä kerran, että se on siis normaalia ja suotavaakin.
Ala tehdä säännöllisesti HIIT-treeniä.
Olen itse tehnyt sitä melkein joka päivä viimeisen puoli vuotta ja nyt olen huomannut kuntoni kohonneen. Huomasin sen ensimmäisen kerran juuri ylämäkeä noustessani.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että kunto-ominaisuutesi ovat hyvät peruskävelyvauhdilla, mutta huonot sitten, kun harrastat vähänkin raskaampaa liikuntaa. Jos syynä ei ole ongelma rautatasoissa, sydämessä tai kehkoissa, niin kysymys voi olla myös siitä, että et ole harjoitellut juuri lainkaan yhtään raskaampaa liikuntaa.
Mikä on sinulle keskireipasta kävelyä? 5,5 km/h, 6 km/h vai 6,5 km/h? Yritän tässä vähän haarukoida sitä, millä tasolla kuntosi on.
11
Kävelen 2 km 25 minuutissa
Harjoittele erikseen ylämäkiä.
Mulla on tapana tehdä potkunyrkkeilytreeniä siten että juoksen mäkihyppytornin huipulle ja pidän parin minuutin tauon. Hissillä alas ja taas ylös kun tuntuu sille.
Saa tuhovoimaiset reidet ihmisten potkimiseen.
Jos tuo ei riitä, niin kaveri taakse kuntokuminauhan kanssa jarruttelemaan nousua rapuissa!
Vierailija kirjoitti:
Aivan rapakunnossa olevia tällä palstalla. Itse en treenaa ammattimaisesti mutten todellakaan hengästy rappusista vaikka joka päivä menen 10 kerrokseen ja muutaman kerran viikossa kauppakassit käsissä. En käytä koskaan hissiä.
Kuntopyörällä saan ajettua suurimmalla vaihteella 44 km tunnissa yhteenmenoon. Hiki tulee ja siinä hengästyy mutta että rappusissa??
Piti sit tulla elvistelemään?
Kerro nyt vielä se ferritiiniarvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos taustalla ei ole mitään terveydellistä syytä, niin ratkaisu tähän on tehdä kerran viikossa sellainen harjoitus, jossa hengästyt. Vähitellen huomaat, että normaalivauhdilla ylämäkeen kävely ei enää hengästytä sinua, vaan sinun pitää kasvattaa vauhtia selvästi tai pistää juoksuksi, jotta hengästyisit.
11
No yleensä oon kävellyt tuon saman mäen aina pari krt viikossa ja aina uudestaan hengästyn. ja siinäon myös muita lieviä mäkiä matkalla.... Eikö kunnon pitäisi nousta?
Todennäköisesti se mäki on niin lyhyt, että sen käveleminen kerran lenkin aikana ei riitä raskaamman liikunnan harjoitukseksi. Suosittelen harjoitusta, jossa kävelet kymmenen kertaa peräkkäin tuon mäen ylös ja alas. Voit aloittaa pienemmällä määrällä, jos 10 kertaa tuntuu aluksi liian raskaalta, ja kasvattaa kertoja vähitellen.
Mutta tee tämä raskaampi harjoitus vain kerran viikossa ja jatka viikon muina kertoina normaaleja kävelylenkkejäsi.
11
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan rapakunnossa olevia tällä palstalla. Itse en treenaa ammattimaisesti mutten todellakaan hengästy rappusista vaikka joka päivä menen 10 kerrokseen ja muutaman kerran viikossa kauppakassit käsissä. En käytä koskaan hissiä.
Kuntopyörällä saan ajettua suurimmalla vaihteella 44 km tunnissa yhteenmenoon. Hiki tulee ja siinä hengästyy mutta että rappusissa??
Ei vaan trollaamaan
Ohis
Ferritiini on 9, hemoglobini aina normaalia.Eipä lääkäreitä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan trollaamaan
Ohis
Ei vaan kertomaan faktan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11
Kävelen 2 km 25 minuutissa
Jos matka ja aika ovat tarkkoja, niin tuo on alle 5 km/h. Jos se on sinusta keskireipasta kävelyä, niin sinulla on aika huono kunto. Kannattaa noiden 2 km:n lenkkien lisäksi tehdä myös selvästi pidempiä lenkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Hae apteekista rautatabletit. Puolen vuoden päästä on jo eri olotila.
Ed
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ed
Otan minä rautaa mutta kovi isoja annoksia en voi päivittäin kun alkaa vatsassa myllertää pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan trollaamaan
Ohis
Ei vaan kertomaan faktan.
Sun kannattaa osallistua Ranskan ympäriajoon, siellä keskivauhti vain 40km/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ed
Otan minä rautaa mutta kovi isoja annoksia en voi päivittäin kun alkaa vatsassa myllertää pahasti.
Niin. Pitäisikö sinun nyt vain hoitaa itsesi kuntoon eikä miettiä jotain urheilujuttuja?
T. Ed joka kamppailee myös raudanpuutteen kanssa
Kerroit tekeväsi pitkiä kävelylenkkejä. Kuinka pitkiä lenkkejä (kilometreissä) tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ed
Niin. Pitäisikö sinun nyt vain hoitaa itsesi kuntoon eikä miettiä jotain urheilujuttuja?
T. Ed joka kamppailee myös raudanpuutteen kanssa
Ei se rauta siitä kai koskaan nouse koska kärsin runsaista menkoist. Pitää vain elää tämänkanssa. Hormoneja en voi syödä.
11