Olen DI ja KTM mutta en löydä työpaikkaa, missä se työvoimapula on?
Enkä asu missään syrjäkylässä, ihan keskikokoinen kaupunki missä paljon vientiteollisuutta. Ongelma on lähes aina että pitää olla 10v todistettava kokemus jostain hyvin tietystä alueesta.
Maan ongelma ei taida olla työvoimapula vaan se ettei yritykset halua käyttää yhtään aikaa jotta työntekijät voisi töissä oppia, vaikka löytyy korkeakoulututkinto alalta ei riitä mihkään. Pitää juuri kyseisestä tehtävästä aina olla vähintään 10v kokemus ettei yrityksen vaan tarvisi antaa yhtään aikaa oppia mitään töissä.
Kommentit (156)
Ei työvoimapula tarkoita sitä, että kaikilla paikkakunnilla on pulaa kaikkien alojen työntekijöistä. Työvoimapula ei ratkea sillä, että työtön huutelee, että täällä olen, tulkaa hakemaan. Tarjotkaa minulle juuri minulle parasta työtä hyvällä palkalla ja sopivilla työajoilla. Ei se toimi noin.
Vaan kyllä se työvoimapula näkyy niin päin, että jossain pikkupaikkakunnalla on lääkärin tai lastenhoitajan virka auki, ja siellä kovasti toivotaan, että joku suostuisi hakemaan sitä virkaa. Joskus hakijoita on tasan nolla.
Tai yritys tarvitsisi lisää ammattitaitoisia lihanleikkaajia. Eikä kukaan edes kuvittele, että niitä löytyisi valmiina, vaan etsitään hyvällä asenteella ja suosituksilla varustettu hakijaa, jolle opetetaan uusi työ a:stä ö:hön.
Nämä työvoimapula-alat eivät ole mitään kivaa ja helppoa toimistotyötä, jokainenhan sellaisen haluaisi, ja niihin hommiin on tulijoita ovista ja ikkunoista, vaikka paikka olisi Ilomantsissa. Mutta työtä, joka ei ole niin hohdokasta ja mediaseksikästä, on vaikka miten paljon, ja jonkun nekin työt olisi tehtävä. Nekin ovat ihan oikeaa työtä, joka pitäisi tulla tehdyksi, muuten sairaala jää siivoamatta, tai lapset ovat puoli päivää ilman opettajaa, kun ei ole sijaisia. Nämä kun ovat jonkun mielestä paskaduuneja, joita ei lasketa oikeaksi työksi. Ja silti nuokin hommat pitäisi tulla tehdyksi.
Miks et mee töihin isin firmaan? Mä tein koko opiskeluajan töitä isän firmassa ja sain KTM paperit ajallaan. Nyt isä jo väistynyt ja jättänyt vetovastuun meikäläiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa työnhakutaitojen puutteelta.
Ei siinä paljoa työnhakutaidot auta, jos paikkoja on yksi ja hakijoita kolmesataa.
Ei kukaan ole luvannut, että sinulle kuuluu juuri se työpaikka, johon oli kolmesataa hakijaa. Hae jotain vähemmän kilpailtua työtä, jos kykysi eivät riitä ykköstoiveeseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei täytä vaatimuksia niin miten selitellä asiaa työhaastattelussa? valehdellako pitäisi?
Miksi pyytäisivät haastatteluun, jos et voi saada paikkaa? 10 v kuulostaa keksityltä. Onko taustassasi joku aukko vai miksi olet vakuuttunut 10 vuodesta?
Jos tarkoittaa, ettei työkokemusta ole lainkaan, esim. palkattomaan työhön hakeminen on vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Lähitulevaisuudessa varmasti yhä enemmän ihan korkeasti koulutettujakin aikuisia pakotetaan lähihoitajan koulutukseen. Tämä on oikeasti pelottavaa, mutta eräiden tahojen ratkaisu kaikkiin ongelmiin kun tuo nyt on harvoja työllistäviä aloja. Siinä ei sitten kysellä motivaatiota, kiinnostusta ja juuri soveltuvuuttakaan.
Opiskelin siistin sisätyön alalle juuri siksi, että terveys ei perussairauksien takia kestä näitä työllistäviä aloja. Ajattelin tekeväni oikein, mutta alkaa tuntua, että terveydelläni ei ole mitään arvoa vaan sekin pitäisi uhrata työlle, vaikka tietäisi lopputuloksena olevan työkyvyttömyys. Eläkeikään on vain sellaiset 40 vuotta ja tulee olemaan pitkät vuodet, jos tuhoan työ- ja toimintakykyni.
Mun tuttavapiiriin kuuluu 3 veljestä, joilla on tuo sama tutkintoyhdistelmä. Heillä ei ole perittyä omaisuutta, joka olisi auttanut.
He alkoivat ihan alusta asti pitää yritystä ja ovat nyt monimiljonäärejä.
Jo opintojensa aikana sijoittivat opintolainaansa.
Eli ala sinäkin yrittäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vain kaksi vaihtoehtoa työttömyys tai ura lähihoitajana niin kumman valitset? Olen itsekin pitkäaikaistyöttömänä joutunut tätä miettimään ja onneksi kuntakokeilu ei ole lähihoitajan koulutukseen pakottanut. Tosin olen kyllä autismikirjolla ja kärsin monista ongelmista niin varmaankin tämä on vaikuttanut.
Noista kahdesta valitsen työttömyyden, hetkekäkään miettimättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei täytä vaatimuksia niin miten selitellä asiaa työhaastattelussa? valehdellako pitäisi?
Miksi pyytäisivät haastatteluun, jos et voi saada paikkaa? 10 v kuulostaa keksityltä. Onko taustassasi joku aukko vai miksi olet vakuuttunut 10 vuodesta?
Jos tarkoittaa, ettei työkokemusta ole lainkaan, esim. palkattomaan työhön hakeminen on vaihtoehto.
Ole hyvä ja työnnä ne palkattomat työsi sinne minne ei aurinko paista.
Juuri näin. Minä olen rahoitusalan yrityksessä IT-tehtävässä töissä ja meillä on paljon avoimia paikkoja, joista maksetaan todella hyvin. Ei vain ole päteviä hakijoita. Avoinna on myynnin johdon paikka, tuoteomistajan paikka ja UX-suunnittelijan paikka. Kaikkien tarvittava työkieli Ruotsi-Englanti ja kaikilla pitäisi olla riittävä senioriteetti ymmärtää business case ja pystyä kehittämään sitä. Itselläni on it & rahoitusalan tutkinnot ja 20 vuoden työkokemus. Pomoni piti maailman seitsemäntenä ihmeenä Suomessa, jossa ihmiset tyypillisesti osaavat jonkin alan juttuja hyvin kapea-alaisesti. Kyse on siis siitä, että Suomessa on tosi vähän hyvin osaavaa väkeä.
Minulla on muuten jostain menneisyydestä se lähihoitajan tutkintokin takataskussa siltä varalta, että AI vie kaikki muut työt. Koulutus on hyvä sijoitus ja Suomessa täysin ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika merkillistä. Omat muksut ovat kokoajan tehneet opiskelujen sivussa oman alansa töitä (toinen DI, toinen KTM) ja helposti työllistyivät valmistumisen jälkeen. Se työura ja verkostot luodaan jo opiskeluaikana niin ei tarvitse ihmetellä työttömyyttä valmistuttua.
Oman alan töiden saanti opintojen ohessa on ihan arpapeliä.
Riippuu mitä opiskelee - tietotekniikan parissa ei ollut mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika merkillistä. Omat muksut ovat kokoajan tehneet opiskelujen sivussa oman alansa töitä (toinen DI, toinen KTM) ja helposti työllistyivät valmistumisen jälkeen. Se työura ja verkostot luodaan jo opiskeluaikana niin ei tarvitse ihmetellä työttömyyttä valmistuttua.
Oman alan töiden saanti opintojen ohessa on ihan arpapeliä.
Ei todellakaan ole. Eka kesä leikkaat nurmikoita, toisena menet omaa alaa liippaaviin suorittaviin hommiin ja kolmantena oletkin jo kesälomatuuraajana alan hommissa. Sitten kun valmistut, osaat hommat ja sinulla on näyttöä siitä.
Ei hitto sähän ratkaisit koko työttömyysongelman. Mennään vain töihin, ei sen kummempaa.
Niin ratkaisin, mutta vain niiden osalta jotka haluaa panostaa työhön ja urakehitykseen.
Korostan vielä, että ne kesätyöpaikat on aivan h-vetin tärkeitä myöhempää työllistymistä ajatellen, ja työpaikkahakuja pitää lähettää jo ensimmäisen vuoden keväällä joka ikiseen mahdolliseen paikkaan kuuta myöten. Työttömäksi ei parane jäädä, eikä siinä jääkään, kesälomatuuraajia tarvitaan aina. Seuraava kesätyöpaikka onkin jo helpompi kun on yhdestä paikasta näyttö.
Vierailija kirjoitti:
KTM on Ruotsalainen moottoripyörä.
DI, Di tai di tarkoittaa seuraavia: 501, roomalaisin numeroin DI, lukusana. Dagens Industri, DI, ruotsalainen talouslehti. dba, IATA-koodi DI, lentoyhtiö
eli mitä yrität sanoa.
KTM on kylläkin itävaltalainen moottoripyörämerkki.
Oletko kokeillut video hakemusta. Video hakemuksella erottuu joukosta (vielä), tosin video hakemukset yleistyvät lujaa vauhtia. Kannattaa ainakin video hakemusta kokeilla, niin erotut joukosta.
Joko palkkavaatimuksessasi tai ammattitaidossasi.
Jos on kyky valmistua DI:ksi niin pitäisi olla kyky myös hankkia opiskeliaikana työkokemusta ja alkaa rakentaa suhdeverkostoa. Suurinosa DI-opiskelijoista tämän ymmärtää mutta ei näköjään kaikki. Minuun verkosto yleensä ottaa yhteyttä kun haluavat kovan DI:n uusiin haasteisiin.
Minä olen FM mutta mieheni on "vain" raksamies. Hän ei ole päivääkään ollut työttömänä, tekee päivät yksityiselle maanrakennusalan firmalle ja illat oman firman piikkiin rakentaa omakotitaloja. On kysytty ja hänen tuntipalkkansa on parempi kuin minulla AMK-opettajan töistä.
Ei se koulutus mitään takeita hyvästä elämästä anna. Kyllä elämisen taitoperusteet opitaan kolmeen ikävuoteen mennessä, sen jälkeen opitaan vain kieroilemaan, valehtelemaan ja tavoittelemaan omaa etua. Ammattitaito on käytännön järkeä, valitettavasti kaupungin ja valtion töissä pitää katsoa koulutusta, yksityisellä on vapaampaa napata hyvä tyyppi töihin, vaikka paperi puuttuisikin.
Koulutettu työtön, ehkä olisi oma yrittäjyys paras vaihtoehto, jos töitä ei löydy. Vuotta pitempään ei ainakaan kannata paikallaan junnata, rakenna itse oma elämäsi.
Työvoimapula on vain harvoilla aloilla. Minulle DI-tutkinto oli pettymys ja suuri virhevalinta. Opiskeluaikana riitti tuotannon linjastolla kesätöitä mutta siitä ei päässytkään ylenemään. Vaihdoin valmistumisen jälkeen alaa jossa ei tarvitse verkostoitua ja pelkkä tutkinto riittää työn saamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapulaa on tosi monella alalla. Mutta en ole kuullut, että pulaa olisi insinööreistä tai kauppatieteissä. Paitsi jälkimmäisessä oli huutava pula jostain, olikohan se tilintarkastajista... Eli selvitä mitä työntekijöitä kaivataan ja erikoistu siihen.
Inssihommien tekijöitä haetaan lähinnä ikäviin suunnitteluhommiin. Joku projektipäällikön paikka voi olla auki. Yleensä ne on niissä paikoissa, joissa mikään ei pysy hanskassa.
Päällikkötason inssihommat taas eivät kärsi työntekijäpulasta. Tulijoita on edestä, sivuilta ja takaa.
Ei tutkinnolla niin väliä, kunhan on työkokemusta. Työura rakennetaan, ei kukaan palkkaa vastavalmistunutta ilman työkokemusta.
Yritit siis olla hauska mutta epäonnistuit pahasti. KTM ei ole ruotsalainen moottoripyörä.