Ikääntyminen. Missä vaiheessa aloitte huomaamaan kaikenlaista kremppaa kehossa?
Missä vaiheessa aloitte huomaamaan, että eihän tässä enää nuoria ja vetreitä ollakaan, vaan kroppaan alkoi tulla jos jonkinmoista kolotusta? Tai missä vaiheessa huomasitte, että palautumisenne alkoi hidastumaan? Kiinnostaisi ylipäätään kuulla, millaisia ajatuksia kehon rajojen vastaan tuleminen on teissä muissa herättänyt.
Kommentit (33)
Ei mitään kremppoja näin 54v., päinvastoin, moni kremppa jäi pois menopaussin myötä :). Kunto parempi kuin esim. 40-vuotiaana.
Olen nyt keski-ikäisenä paremmassa fyysisessä kunnossa kuin olin teininä. Mahdun paljon pienempiin vaatteisiinkin kuin esim. 13-14 -vuotiaana.
Varsinaisia kremppoja ei ole, mutta sellaisia "vanhuudenkesakoita" ilmestyi ihoon viitisen vuotta sitten. Eräs sh käski mennä näyttämään tätä "ihottumaa" lääkäriin. Minua puolet nuorempi lääkärimies hieman varovasti kaarrellen sanoi, että iän mukana näitä tulee, sanotaan ... vanhuudenkesakoiksi... :D
N48
55v todettiin alkava nivelrikko polvessa. Paino alkanut nousta vaikka elintavoissa ei ole muutosta. Ikinä aikaisemmin ei ole ollut tarvetta tarkkailla syömisiä, koska paino on pysynyt samana, kummankin raskauden jälkeen palautui entiselleen ilman, että erikseen laohdutin.
Tänä vuonna diagnosoitu korkea verenpaine ja kolesteroli. Kumpaankin sain lääkityksen. Seuraavaksi varmaan alkaa sukurasite eli kakkostyypin diabetes oireilla.
Vierailija kirjoitti:
Varsinaisia kremppoja ei ole, mutta sellaisia "vanhuudenkesakoita" ilmestyi ihoon viitisen vuotta sitten. Eräs sh käski mennä näyttämään tätä "ihottumaa" lääkäriin. Minua puolet nuorempi lääkärimies hieman varovasti kaarrellen sanoi, että iän mukana näitä tulee, sanotaan ... vanhuudenkesakoiksi... :D
N48
Se on vain nimitys. Kuulostaa aika vanhalta nimitykseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän vaikea arvioida mutta siinä 40-vuotiaasta eteenpäin. Liikun kyllä päivittäin mutta nyt viisikymppisenä on alkanut oireilla lonkat jollakin tavalla ja vähän jalkaterät kipeytyy kävelystä jne. Jäykkyys on hiipinyt kehoon.
Onko sulla leveä lantio? Monet leveälanteiset naiset taapertavat kuin ankat, en yhtään ihmettele, että tulee lonkkavaivoja..
Kun vaihdevuosia oli kestänyt muutama vuosi eli noin 50 v. Nivelet alkoi naksua ja vihloa, lihakset tuntuu raskailta ja voimattomilta, kramppeja kun hikoillessa menettää liikaa vettä ja suoloja ym.
Mua melkein nolottaa kahvipöytäkeskusteluissa, kun muut valittaa vaivojaan ja mulla ei ole mitään. Ei selkävaivoja, korkeaa kolesterolia, verenpainetta, nivelkipuja, suonikohjuja, voimattomuutta, uniongelmia, ei mitään. Olen 53v
Yläasteella, kun alkoi jatkuvat migreenit. Tuntui että kaikesta saa migreenin eikä paljon mitään pystynyt enää syömään eikä tekemään. Sitä se onkin sitten elämä naisena ollut, migreeniä tuon tuosta. Endometrioosi vielä päälle. Virtsiksiä ja muita naisten vaivoja. Jatkuvasti jotakin.
59 vuotiaana alkoi nivel vihoittelemaan.
Joskus välillä 30-40 tajusin, että joka päivä koskee johonkin kohti ilman mitään järkevää syytä. Ei siis pahasti, vaan semmoisia kolotuksia varsinkin liikkeen tai venytyksen aikana. Nytkin sattuu vähäsen käteen, kylkeen ja sääreen, jos liikutan niitä. Pieniä lihas- ja nivelkipuja.
Ei ole vielä tullut. Ikää on. Vanhemmillani ei ole mitään kremppoja.