Onko suursijoittajilta rahat lopussa, kun taviksia yritetään ajaa kuumeisesti sijoittamaan jopa tässä nykyisessä tilanteessa?
Korot nousee, inflaatio syö palkasta ison palan, asunnon arvo laskee ja elinkustannukset kasvaa.
Ja nyt pitäisi lähteä vielä aivan miten sattuu heiluville osakemarkkinoille tukemaan suursijoittajien varallisuutta?
Kommentit (483)
Tällä hetkellä tietysti kannattaa lyhentää velkaa ennen kuin sijoittaa, koska korkomenoissa sääst on 100 % riskitöntä tuottoa. Sijoittaminen on toki parempi optio kuin rahojen makuuttaminen käyttötilillä, kunhan ei mene krypto yms. hullutuksiin (oletuksella ettei ole halukas ottamaan suuria riskejä).
Vierailija kirjoitti:
Osake-ja rahastosijoittamisessa on pohjimmiltaan kyse pyramidihuijauksesta, niin kauan kun suursijoittajat ja rahastot ostavat osakkeita pörssi nousee ja mukaan halutaan haalia kaikki kynnelle kykynevät jotta nousu olisi mahdollisimman suurta sitten kun myyntinappi laukeaa tulee romahdus ihan sama kuin kryptojen kohdallakin.
Ei todellakaan ole kyse pyramiidihuijauksesta osakesijoittamisessa.
MIllaisella KOKEMUKSELLA moisen väitteen teet. Minä puhun satojen toimeksiantojen kokemuksella neljältä vuosikymmenykseltä osakekauppaa tehneenä. Osakkeilla olen tienannut mukavasti ja osinkojakin olen saanut nettona yhden uuden premium auton hinnan verran.
Tiedetään varmasti, että taantuma tulee ja osakkeiden romahdus on tulossa. Joka kerta asiantuntijat sanovat, että tällä kertaa tilanne on erilainen ja ei tule taantumaa, mutta tällaisessa tilanteessa taantuma on aina tullut. Osakkeet nousevat kunnes romahtavat, romahdus voi olla 8 kuukauden tai jopa lähes vioden päässä - meneekö paljon voittoja ohi?, ehkä, mutta romahdus voi tapahtua jo tämän vuoden puolella, niin en ota turhia riskejä sijoittamalla osakkeisiin tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KUKAAN ei "yritä ajaa kuumeisesti sijoittamaan...". Sijoittaminen vain on järkevää rationaalista tekemistä. Ja tavisten rahat eivät mitenkään "tue suursijoittajien varallisuutta".
Nyt niitä valoja päälle.
Iso osa suomalaisista tuntuu ajattelevan, että sijoittaminen on joku miljonäärien pyramidihuijaus, millä viedään rehellisen työläisen viimeisetkin rahat.
Tälle on sinänsä ihan peruste, mainonnalla saadaan mukaan ihmisiä joilla ei ole aikaa / halua perehtyä ostamiinsa osakkeisiin ja siinä käy usein vääjäämättä niin että jokin katastrofi / talouskurimus iskee ja osakkeet menevät pakkaselle jolloin vähistä rahoistaan sijoittanut helposti myy ne paniikissa.
Syy on toki aina sen joka rahansa sijoittaa väärin mutta sait varmaan kiinni mitä ajan takaa.
Tuon takia juurikin ajallinen sijoittaminen (10v ->) on se tärkein asia sijoittamisessa.Silloin ostaa myös helpoja osakkeita.
Ei tavis piensijoittaja tuossa pitkässä jouksussakaan voita käytännössä mitään. Sijoitat esim. 5000€, joille osingot joku 200€/v, josta 28% veroihin. Jos ja kun käy jälleen kerran niin että perhonen räpäyttää siipiään ja kurssit romahtaa, rahat on kiinni miinukselle painuneissa osakkeissa eikä niitä voi käyttää muuhun ilman myymistä suurella tappiolla.
8 rosentin osinko tuotolla tuo 5000 tonnia on takaisin tilillä jossain 15. vuoden kohdalla. Siksi kannattaa pitää osakkeita vähintään se 30 vuotta ja ostaa sellaisia firmoja jotka ei pyllähdä kenalleen. On firmoja jotka ovat maksaneet osinkoja viimeiset 100 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tiedetään varmasti, että taantuma tulee ja osakkeiden romahdus on tulossa. Joka kerta asiantuntijat sanovat, että tällä kertaa tilanne on erilainen ja ei tule taantumaa, mutta tällaisessa tilanteessa taantuma on aina tullut. Osakkeet nousevat kunnes romahtavat, romahdus voi olla 8 kuukauden tai jopa lähes vioden päässä - meneekö paljon voittoja ohi?, ehkä, mutta romahdus voi tapahtua jo tämän vuoden puolella, niin en ota turhia riskejä sijoittamalla osakkeisiin tällä hetkellä.
Taantumaa on povailtu jo puolivuosikymmentä. Siitä voit alkaa laskemaan kuinka paljon olet menettänyt sitä odotellessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen on siinä mielessä jännä juttu että sieltä saa ilmaista rahaa kun sijoittaa johonkin firmaan. Jokainen suomalainen kun sijoittaisi rahojaam pörssiin niin jokainen saisi lisätuloja ja monet rikastuisi.
Näyt tajuavan sijoittamisesta ja köyhyyden realiteeteista vielä vähemmän kuin perskokkareet yleensä.
Riskitöntä sijoitusta ei ole, eikä kukaan työtuloja sijoittamalla rikastu. Suomessa rikastuu perimällä rikkaat vanhemmat. Niinpä ainoat vauraat persut on perineet kuljetusyrityksen, sahan tai kyläkaupan, jossa joku muu kuin he hoitaa yritystä ja pitää sen pystyssä.
Itse nämä ääliöt sitten tolloilevat ympäriinsä ostellen hampaita ja naisia halvalla kehitysmaista.
Ai.. Harmi kun ei kukaan MINULLE kertonut. Minä olen mennyt sijoittamaan jo opitotuista ja palkastakin säännöllisesti. Minulle kuitenkin kävi niin hassusti että kuulun nyt varakkaimpaan 5 prosenttiin suomalaisista. Silti minulle vuosittain tuleva viisinumeroinen osinkopotti on ihan merkittävä lisätulo palkan päälle.
Jos olisin Kone-Cranesiin sijoittanut 2010 olisin pystynyt työttömänäkin maksamaan asuntolainani pois ja asuisin edelleen rivitalokolmiossa.
Toisaalta ennen 2009, pankki ei ollut kiinnostunut tarjoamaan minulle sijoituspalveluja, mutta sen jälkeen arvostetummatkin sijoituspalvelukonsernit ovat lähettäneet kirjeitä. Jostainhnan noidenkin on voittonsa saatava, miksei sitten vaikka työttömiltä. 🤣
Keskustelusta näkee että jälleen sijoittamatta jättävät ne jotka eivät tiedä sijoittamisesta mitään ja aihe jopa pelottaa.
Oikeasti markkinoilla pitää olla aina, säännöllisesti ja suunnitellusti. Näin olen noussut taviksesta ei enää ihan tavikseksi.
Mitä useampi suomalainen sijoittaa, sitä vauraammaksi kansakunta tulee. Sijoitusten ansiosta yhä useammalla on perälautaa taloudessa ja he voivat silloin olla rohkeampia kuluttajia ja kansalaisia. Tieto omasta varallisuudesta tuo myös mielenrauhaa. Jollain aikavälillä jo esim 30 000 euron arvoinen osakesalkku riittää siihen, että on tuo turvallisuuden tunne. Puhumattakaan sitä suuremmasta arvosta.
Bonuksena tulee sitten tietysti vuosittain osingot suurimmalta osalta yhtiöistä.
Tässä on kyse yksinomaan bisneksestä, eli rahasta.
Sijoittaminen on palvelun tarjoajalle mieletön bisnes. Ja täysin ilman riskiä. Jos edes tekisivät pääomaturvattuja sijoitustuotteita, niin niitä voisi ajatella. En kuunaan alkaisi sijoittamaan näihin rahastoihin, joissa kauheat kulut, taikka pörssiin, sama juttu.
Kaikki riskit ovat sijoittajalla, kykeneekö palvelun tarjoaja maksamaan rahat joskus takaisin, tuleeko pörssiromahdus, muuttuuko kansainväliset tekniset palvelut riskisiksi, varastaako joku kaikki sijoituksesi, tuleeko kyberhyökkäys viemään kaiken.
Itse en menisi tähän halpaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Kannattaa antaa inflaation syödä ne sinun rahasi sieltä tililtä. Joka päivä rahasi arvo laskee siellä tilillä.
Sijoitukset miinuksella -30% , joten aika samoissa ollaan sielläkin.
kenellä, verrattuna mihin? Minulla ainakin sijoitukset ovat vuoden alkuun verrattuna todella vahvasti plussilla. Sijoituksissa kiinni oleva rahasumma on kasvanut yli 100%. vuoden alkuun verrattuna.
Eipä ole sijoittaminen tuonut muutaman vuoden aikana onnea. Salkku miinuksella siitä huolimatta että kymppitonni tullut osinkoja. Tilillä ne rahat sentään olisi vielä eikä olisi mennyt miinukselle. Vai voiko sijoittajagurut luvata että kohta raketoi?
Vierailija kirjoitti:
Suurin virhe omassa sijoittamisessa on ollut se etten aloittanut nuorena ja ajoissa nyt olisi satojentuhansien salkku ellei suurempikin.
Toki sellaisiakin osakkeita on ollut mitkä ovat romahtaneet kuten Talvivaara ja Nokia mutta suuressa kuvassa osingot nostaa pottia ihan kivasti.
Miten ne osingot mitään nostaa kun saman verran lähtee irtoamispäivänä firman kurssista pois ja sitten niistä menee vielä verotkin heti? Minusta vaikuttaa ihan plus-miinus-nollatouhulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KUKAAN ei "yritä ajaa kuumeisesti sijoittamaan...". Sijoittaminen vain on järkevää rationaalista tekemistä. Ja tavisten rahat eivät mitenkään "tue suursijoittajien varallisuutta".
Nyt niitä valoja päälle.
Tietysti tukevat, kun ostelevat osakkeita kalliilla suursijoittajilta ja myyvät sitten halvalla paniikissa kun kurssit romahtelee. Suursijoittajathan manipuloivat noita kursseja ihan mielensä mukaan.
ap
Niitä osakkeita ostetaan ja myydään pörssissä, EI KAHDEN välisillä kaupoilla. -> eli osakkeita ei "ostella kalliilla suursijoittajilta" vaan ostetaan PÖRSSISTÄ ITSE MÄÄRITTELEMÄLLÄ HINNALLA. Ja kukaan ei pakota myöskään myymään "kun kurssit romahtelee". Pörssikurssien manipulointi on kiellettyä, sitä valvotaan hyvinkin tehokkaasti ja siitä aiheutuu rangaistuksia. Eli eivät todellakaan manipuloi "mielensä mukaan".
Minäkin täällä piensijoittajana ihmettelen tätä salaliitto mouhuamista.
Jos on tavis eikä ymmärrä sijoittamisesta mitään ja haluaa osakesäästäjäksi niin pitkällä tähtäimellä historian valossa helpompaa ja riskittömämpää tapaa vaurastua tuskin on. Sijoita se minkä pystyt ja uskallat, vaikka indekseihin ja unohda.
Tulee nousuja tulee laskuja, älä mieti niitä vaan anna pääoman karttua pitkällä aikavälillä.
Osinkoja tippuu tasaiseen tahtiin.
Ei se sen kummempaa ole.
Päivänkauppaan on turha tyhmän pystymetästä lähteä räpeltämään pikavoittojen toivossa. Jos se rikastuminen siellä olisi niin helppoa, niin me oltaisiin kaikki miljonäärejä
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole sijoittaminen tuonut muutaman vuoden aikana onnea. Salkku miinuksella siitä huolimatta että kymppitonni tullut osinkoja. Tilillä ne rahat sentään olisi vielä eikä olisi mennyt miinukselle. Vai voiko sijoittajagurut luvata että kohta raketoi?
Muutama vuosi on lyhyt aika, katsotaan muutaman kymmenen vuoden päähän
Sijoittaminen ei ole mitään lottoamista, laitetaan tietty summa osakkeisiin kiinni ja odotetaan että voitto osuu kohdalle sijoittaminen on kokonaisuudessaan kaukana perinteisestä lottoamisesta vaikka tuurillakin on osansa.
Kannattss sijoittaa. Olen pienituloinen muutaman satasen kuukaudessa sijoitan. Salkun arvo nyt noin 100 000 euroa.
N29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tasan halutaan keski- ja pienituloisten rahat ja vain koska rikkaat eivät sijoita, koska he eivät näe mahdollisuuksia hyviin voittoihin.
Siinä vaiheessa kun työttömiä aletaan houkutella sijoittamaan, ollaan aika heikoilla, ja minua on houkuteltu koko työttömyyteni ajan.
On tarjottu lainaa, jonka lyhennys kuukaudessa on enemmän kuin mitä saan työttömyyskorvausta.
Miten niin emme sijoita? Olen tässäkin kuussa ostanut osakkeita 8 kertaa ja ostoslista on pitkä kuin nälkävuosi. Hyviä mahdollisuuksia voittoihin on valtavasti, mutta ei ole käteistä rahaa enempää juuri nyt laittaa sijoituksiin.
Käteisellä osakkeita? Jopas jopas. Ostitko Pasilta assan nurkalla? Varma voitto.
"Tästä syystä on tarpeen korostaa, että käteinen ei ole vain sitä, mikä meillä on seteleinä ja kolikoina, kuten usein puhutaan yleisesti, mutta että se on myös esimerkiksi sekkitilillä."
Tunnen yhden tyypin, jolla 48-vuotiaana oli noin 2000 euron osakesalkku. Puhui aikovansa viettää eläkepäivänsä (sitten yli 60-vuotiaana) Portugalissa. Mitä luulette, tuleeko toteutumaan?
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ajoitus perseellään. Ite pudottelen moukkuja aina kun dippaa kunnolla. Olet ostanut liian korkeaan hintaan etkä ole huolehtinnu turva marginaalista.
Nollasta aloittanut tavis tässä hei, sellaiset 50 k olen parin vuosikymmenen aikana saanut sijoittamalla ihan ylimääräistä rahaa. Eihän se miljoonia ole, mutta kiva lisä kun palkka ei ole suurensuuri. Ole sinä toki ilman vaan!