Mikä minussa on vikana?
Onko normaalia että aamulla on hyvä olo, ehkä jopa euforinen, sitten päivällä mieliala alkaa laskemaan ja iltaisin on usein itsemurha-ajatuksia ja itkuisuutta. Tätä samaa kaavaa toistuu jopa kuukausi putkeen.
Välillä taas ei oo mitään oloa ja kaikki on hyvin. Elämä on upeaa.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tuota suunnilleen niin kauan kuin muistan: aamulla olo on hyvä (ei kylläkään euforinen, mutta normaalin hyvä), mutta iltaa kohti mieliala laskee ja nukkumaann mennessä olo on huono, usein jopa itsetuhoinen ajatusten tasolla. No, onneksi kuitenkin nukahtaminen lopettaa tuon ja ajattelenkin sen olevan kuin kuolema ja seuraavana aamuna herään eloon uutena ihmisenä. Mulla on diagnosoitu masennus, mutta ei bipolaarisuutta - sitä mulla ei tosiaan ole. Ammattilaiset ei ole kommentoineet tuota jokapäiväistä syöksykierrettä, mutta pitkän etsimisen jälkeen löysin netistä tietoa, että tuo on yksi epätyypillisen masennuksen oire kun taas tyypillisessä masennus on pahinta aamuisin. Kun söin masennuslääkkeitä, selvästi oloni ei ollut niin huono iltaisin, mutta olen nyt kokeillut olla ilman niitä ja huomannut oireiden taas pahenevan, ehkä jossain vaiheessa on taas harkittava lääkitystä.
Lähteekö sinulla masentunnus välillä pois ja koet että elämä on mahtavaa?
No ei kyllä lähde, kyllä se on mulla jatkuvasti. Sun tapauksessa ehkä voikin olla kyse kaksisuuntaisesta, voisit varmaan puhua ammattilaisen kanssa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä on vialla. Tuntuu vain etten jaksa, en kuitenkaan ole tekemässä itselleni mitään. Siitä ei pelkoa.
En tiedä olenko palanut loppuun. Stressiä en oikein koskaan ole sietänyt hyvin, nyt olen kuukauden ollut pian lomalla töistä.
Olen alle 30-vuotias, mutta reilusti yli 20v. Hormoneista en tiedä, mutta lääkäri varattu. Minulla on epäilty ADD:ta aikoinaan, mutta tutkimus jäi kesken kun jätin psykiatrille menon väliin kun ei ollut mikään ns. vialla itsestäni. Eikai ADD kuitenkaan näin oireile?
- alkuperäinen -
Veikkaisin että voi oireilla. Minulla on epäily ADHD:sta ja päivän mittaan kertyvä väsymys ilmenee joskus alakuloisuutena.
Höpö höpö. Ei ADHD oireile haluna kuolla joka ilta. Aplla on jokin muu hätänä ja sitten ADHD ja jokin mielialahäiriö.
Mun naapurissa asuu vanha mies, jolle olen ollut perusystävällinen. Tänään se jotain röyhkeää ehdotteli. Petyin ja suutuin niin pahasti, ettei opiskelusta tullut koko päivänä mitään, itkin vaan ja tunsin syvää vihaa. Mun mielestä vähän ylireagointia omalta taholtani, mietin olisko tämäkin jotain hormonijuttua tmv. Kolmekymppinen aikuisopiskelija olen.
Kerro kun tiedät. T: toinen samanlainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksisuuntainen
Vaihteleeko kaksisuuntaisessa noin usein mieliala? Että aamulla on hyvä olo, illalla taasen paha?
Mielestäni se kuulostaa hyvin oudolta, tietääkseni mennään vähintään muutama viikko kutakin olotilaa putkeen, ennenkuin vaihtuu toiseen oloon. Kuulostaisi enemmmän verensokerin vaihtelun aiheuttamalta, vääränlainen ruokailu ja sen ajoitus, voisiko se olla sellaista? Mitähän arvaustoimisto sanoisi?
Vierailija kirjoitti:
Mun naapurissa asuu vanha mies, jolle olen ollut perusystävällinen. Tänään se jotain röyhkeää ehdotteli. Petyin ja suutuin niin pahasti, ettei opiskelusta tullut koko päivänä mitään, itkin vaan ja tunsin syvää vihaa. Mun mielestä vähän ylireagointia omalta taholtani, mietin olisko tämäkin jotain hormonijuttua tmv. Kolmekymppinen aikuisopiskelija olen.
Voinnin kehityskoeficientti järkkynyt, sitä se on.
Sinulla on bipolar disorder eli suomeksi bipolaarinen mielialahäiriö. Mene hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksisuuntainen
Vaihteleeko kaksisuuntaisessa noin usein mieliala? Että aamulla on hyvä olo, illalla taasen paha?
Mielestäni se kuulostaa hyvin oudolta, tietääkseni mennään vähintään muutama viikko kutakin olotilaa putkeen, ennenkuin vaihtuu toiseen oloon. Kuulostaisi enemmmän verensokerin vaihtelun aiheuttamalta, vääränlainen ruokailu ja sen ajoitus, voisiko se olla sellaista? Mitähän arvaustoimisto sanoisi?
Bipolaarisessa mielialahäiriössä on monia erityyppejä. Bipo 1 - selkeä mania ja selkeä masennus. Bipo 2 - hypomania ja masennus. Sekamuotoinen - näitä molempia. Bipossa myös välillä saattaa olla oireettomia jaksoja, jopa vuosia oireettomia. Sitten saattaa tulla kausi kun mieli hyppii jatkuvasti, mutta jaksottain.
Tekstistä on hankala sanoa mikä on, mutta kuulostaa paljonkin bipolta. Varmaksi ei voi noilla tiedoilla kuitenkaan sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksisuuntainen
Ei edes nopeasyklinen kaksisuuntainen ole mikään tunneissa muuttuva.
Onko sulla ap näinä aikoina seksihaluissa tai nukkumisessa muutoksia? Ne viittaavat enemmän kaksisuuntaiseen,mutta aamusta iltaan muuttuva mieliala ei sinällään kuulu siihen vaan vähän pidemmät syklit.
Ei ole minkään bipolaarin oireet. Kaikki ylös ja alas menevät olot ei ole sitä.
Tässä olo vaihtuu joka vuorokausi kaksi kertaa ja säännöllisesti vuorokauden ajan mukaan.
Se ei ole bipon oire.
Kiitos vastauksista. Juttelen näistä lääkärin kanssa paremmin, mutta tässä muutamiin kysymyksiin vastauksia.
Minulla on monenlaisia oireita ollut läpi elämän ja kaikki alkoivat masennuksella teini-iässä, olin itsetuhoinen. Sitten ollut aina silloin tällöin masennuskausia, loppuneet kuitenkin aina.
Aloitin pitämään mielialapäiväkirjaa, mutta sitä pitänyt vasta muutaman viikon. Viimeiset masennus/ahdistusjaksot oli 4kk sitten ja muutaman kuukauden mittainen 3 vuotta sitten (omakannassa merkintä), joka helpotti ja sitten oli normaalia ja nyt viikon ajan ollut tällainen olo. Aamulla normaali ja illan mittaan olo triplasti pahempi.
En tiedä olisiko sittenkin se ADD syypäänä tälle kaikelle..?
- alkuperäinen-
Kiitos vielä vastauksista.
Voi olla mielenterveyshäiriö tai sitten ei. Ei tuo kyllä normaalilta kuulosta vaikka elämään kuuluukin ylä ja alamäkiä.
Mielialat voivat vaihdella harvakseltaan, yhden vaiheen kestäessä päiviä, viikkoja tai kuukausiakin. Välissä voi olla jaksoja, jolloin näitä vaihteluiden ääripäitä ei ole. Mielialojen vaihtelu voi olla myös hyvinkin nopeaa, yhden päivän aikana olo voi sukkuloida useaan kertaan ääripäiden välillä.
Kaksisuuntainen mielialahäiriö.
Täytät kaikki mtongelmaisen kriteerit
Kilpirauhasen vajaatoiminta toimii päinvastoin eli kun hormonin määrä lisääntyy iltaa kohti niin mieliala kohenee. Myös kaikkiaan mieliala paranee pidemmänkin ajan kuluessa, jos kilpirauhashormonin määrä nousee. Myös kortisolilla on vuorokausivaihtelu.Sitä on veressä illalla paljon vähemmän kuin aamulla.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä on vialla. Tuntuu vain etten jaksa, en kuitenkaan ole tekemässä itselleni mitään. Siitä ei pelkoa.
En tiedä olenko palanut loppuun. Stressiä en oikein koskaan ole sietänyt hyvin, nyt olen kuukauden ollut pian lomalla töistä.
Olen alle 30-vuotias, mutta reilusti yli 20v. Hormoneista en tiedä, mutta lääkäri varattu. Minulla on epäilty ADD:ta aikoinaan, mutta tutkimus jäi kesken kun jätin psykiatrille menon väliin kun ei ollut mikään ns. vialla itsestäni. Eikai ADD kuitenkaan näin oireile?
- alkuperäinen -
Kortisolintuotannossa jotain häikkää? Se on aamulla korkeimmillaan ja laskee iltaa kohden. Todennäköisesti olet palanut loppuun, kortisolitaso on ollut liian pitkään liian korkealla. Youtubesta löytyy lääkäreiden videoita hakusanalla adrenal fatique. Jos häiriö on lisämunuaisessa, niin voilla cushing tai addisonin tauti. Lääkäriin mars mars.
Veikkaisin että voi oireilla. Minulla on epäily ADHD:sta ja päivän mittaan kertyvä väsymys ilmenee joskus alakuloisuutena.