Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä minussa on vikana?

Vierailija
26.07.2023 |

Onko normaalia että aamulla on hyvä olo, ehkä jopa euforinen, sitten päivällä mieliala alkaa laskemaan ja iltaisin on usein itsemurha-ajatuksia ja itkuisuutta. Tätä samaa kaavaa toistuu jopa kuukausi putkeen.

Välillä taas ei oo mitään oloa ja kaikki on hyvin. Elämä on upeaa.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuunpalaminen?

Vierailija
2/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä ei ole olo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Varsinkaan jos tulee ilman syytä.

Vierailija
4/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä ei ole olo.

Elämä on itseasiassa pelkkää oloa. Sinä tunnet jatkuvasti tunteita.

Vierailija
5/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet? Olisko jotain hormonijuttua?

Mulla on vähän samaa mutta ei noin säännöllisesti. Oon 37.

Vierailija
6/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksisuuntainen

Vierailija
7/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin.

Vierailija
8/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on tekoja ja toisten huomioimista. Siitä tulee tunteet ja ne on hyviä tai pahoja ja kaikkea siltä väliltä.

Vierailija
9/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä on vialla. Tuntuu vain etten jaksa, en kuitenkaan ole tekemässä itselleni mitään. Siitä ei pelkoa.

En tiedä olenko palanut loppuun. Stressiä en oikein koskaan ole sietänyt hyvin, nyt olen kuukauden ollut pian lomalla töistä.

Olen alle 30-vuotias, mutta reilusti yli 20v. Hormoneista en tiedä, mutta lääkäri varattu. Minulla on epäilty ADD:ta aikoinaan, mutta tutkimus jäi kesken kun jätin psykiatrille menon väliin kun ei ollut mikään ns. vialla itsestäni. Eikai ADD kuitenkaan näin oireile?

- alkuperäinen -

Vierailija
10/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ChatGP:

Monet eri tekijät voivat vaikuttaa mielialan vaihteluihin ja itsemurha-ajatuksiin. Yleisiä syitä voivat olla esimerkiksi mielenterveysongelmat, kuten masennus tai kaksisuuntainen mielialahäiriö. Myös stressi, traumatisoituminen, unihäiriöt, hormonaaliset muutokset tai elämäntilanteen haasteet voivat vaikuttaa mielialaan.

On tärkeää muistaa, että en ole lääkäri enkä voi tehdä diagnoosia tai antaa tarkkaa syytä tuntemuksillesi. Suosittelen lämpimästi puhumaan terveydenhuollon ammattilaiselle, kuten psykiatrille tai psykologille, jotta he voivat auttaa sinua selvittämään, mikä aiheuttaa näitä tuntemuksia ja kehittämään sopivan hoidon tai tuen. He voivat myös auttaa sinua kehittämään selviytymiskeinoja ja antaa sinulle tarvittavaa tukea matkallasi kohti parempaa mielenterveyttä. Älä epäröi hakea apua, sillä se voi olla askel kohti parempaa elämänlaatua.

Vierailija
11/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonit? Bipo?

Vierailija
12/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksisuuntainen

Vaihteleeko kaksisuuntaisessa noin usein mieliala? Että aamulla on hyvä olo, illalla taasen paha?

Vierailija
13/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksisuuntainen

Vaihteleeko kaksisuuntaisessa noin usein mieliala? Että aamulla on hyvä olo, illalla taasen paha?

Kyllä. Sekamuotoinen jakso esim.

Vierailija
14/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain hormonitoimintaa? Ei sen tosin pitäisi noin paljon vaikuttaa.

Mulla myös on olon muuttumista, mutta jos tulee euforinen, niin ei tule aamulla vaan päivällä.

Vierailija
15/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tuota suunnilleen niin kauan kuin muistan: aamulla olo on hyvä (ei kylläkään euforinen, mutta normaalin hyvä), mutta iltaa kohti mieliala laskee ja nukkumaann mennessä olo on huono, usein jopa itsetuhoinen ajatusten tasolla. No, onneksi kuitenkin nukahtaminen lopettaa tuon ja ajattelenkin sen olevan kuin kuolema ja seuraavana aamuna herään eloon uutena ihmisenä. Mulla on diagnosoitu masennus, mutta ei bipolaarisuutta - sitä mulla ei tosiaan ole. Ammattilaiset ei ole kommentoineet tuota jokapäiväistä syöksykierrettä, mutta pitkän etsimisen jälkeen löysin netistä tietoa, että tuo on yksi epätyypillisen masennuksen oire kun taas tyypillisessä masennus on pahinta aamuisin. Kun söin masennuslääkkeitä, selvästi oloni ei ollut niin huono iltaisin, mutta olen nyt kokeillut olla ilman niitä ja huomannut oireiden taas pahenevan, ehkä jossain vaiheessa on taas harkittava lääkitystä.

Vierailija
16/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mikä on vialla. Tuntuu vain etten jaksa, en kuitenkaan ole tekemässä itselleni mitään. Siitä ei pelkoa.

En tiedä olenko palanut loppuun. Stressiä en oikein koskaan ole sietänyt hyvin, nyt olen kuukauden ollut pian lomalla töistä.

Olen alle 30-vuotias, mutta reilusti yli 20v. Hormoneista en tiedä, mutta lääkäri varattu. Minulla on epäilty ADD:ta aikoinaan, mutta tutkimus jäi kesken kun jätin psykiatrille menon väliin kun ei ollut mikään ns. vialla itsestäni. Eikai ADD kuitenkaan näin oireile?

- alkuperäinen -

Ei ADHD noin oireile. ADHD tosin sekoitetaan usein alussa muihin häiriöihin, kuten bipoon.

Vierailija
17/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko normaalia että aamulla on hyvä olo, ehkä jopa euforinen, sitten päivällä mieliala alkaa laskemaan ja iltaisin on usein itsemurha-ajatuksia ja itkuisuutta. Tätä samaa kaavaa toistuu jopa kuukausi putkeen.

Välillä taas ei oo mitään oloa ja kaikki on hyvin. Elämä on upeaa.

> Jos välillä olo on hyvä, ja toisinaan jaksottain pahenee niin bipo.

Vierailija
18/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut hieman samankaltaista, mutta ei noin suurt vaihtelua.

Vierailija
19/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bipo

Vierailija
20/37 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut tuota suunnilleen niin kauan kuin muistan: aamulla olo on hyvä (ei kylläkään euforinen, mutta normaalin hyvä), mutta iltaa kohti mieliala laskee ja nukkumaann mennessä olo on huono, usein jopa itsetuhoinen ajatusten tasolla. No, onneksi kuitenkin nukahtaminen lopettaa tuon ja ajattelenkin sen olevan kuin kuolema ja seuraavana aamuna herään eloon uutena ihmisenä. Mulla on diagnosoitu masennus, mutta ei bipolaarisuutta - sitä mulla ei tosiaan ole. Ammattilaiset ei ole kommentoineet tuota jokapäiväistä syöksykierrettä, mutta pitkän etsimisen jälkeen löysin netistä tietoa, että tuo on yksi epätyypillisen masennuksen oire kun taas tyypillisessä masennus on pahinta aamuisin. Kun söin masennuslääkkeitä, selvästi oloni ei ollut niin huono iltaisin, mutta olen nyt kokeillut olla ilman niitä ja huomannut oireiden taas pahenevan, ehkä jossain vaiheessa on taas harkittava lääkitystä.

Lähteekö sinulla masentunnus välillä pois ja koet että elämä on mahtavaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän