Estonia -kapteenin mysteeri?
Täällä oman elämänsä salapoliisit ovat yleensä onnistuneet ampumaan alas salaliittoteorioita ja esittämään varteenotettavia sekä mysteereitä realisoivia faktoja. Onko kellään vastaavaa tietoa / teoriaa Estoonian kapteeni Avo Pihtistä?
Olen itse katsonut kaikki Estoniaa käsittelevät dokumentit enkä usko salaliittoteorioihin sen tarkoituksellisesta upottamisesta. Kaikkiin omituisiin valkea sukellusveneen katto laivan rinnalla-havintoihin on mielestäni olemassa järkevät selitykset, mutta tämä Avo Pihtin kohtalo mietityttää. Mikäli se ambulanssi jossa hänet on myös valokuvattu, ei todellisuudessa kuljettanutlaan kapteenia vaan näköistään miestä, kuinka häntä ei ole ambulanssihenkilöstön toimesta ilmiannettu? Tarkoitan siis katkottu huhuilta siivet ja kerrottu kyseessä olleen potilas x.
Tietääkö kukaan enemmän miten tätä asiaa on ns. virallisita tahoilta selitetty? Viimeisimmässä dokumentissakin oli vain maininta ja kuvaakin (juuri ambulanssista) näytettiin, mutta asia sivuutettiin sen jälkeen eikä kukaan asiantuntijoistakaan ottanut siihen missään vaiheessa minkäänlaista kantaa.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veiden tanssityttöjen tanssitoveri, laivalta pelastunut Marge Rull uskoo että Veidet pelastuivat. Pelastuneet kertoivat itse nimensä ja näin kerättiin tiedot pelastuneista.
Marge Rull taisi olla se kiva tyyppi , joka potkaisi toista lauttaan pyrkinyttä niin että Marge pelastui mutta toinen hukkui?
Häpeäisit! Kuinka kehtaat kirjoittaa tuollaista. Kuinka itse toimisit vastaavassa tilanteessa? Antaisit toisen roikkua jalassasi ja molemmat hukkuisitte? Syyllistä seuraavaksi niitä pelastuneita, jotka olivat lautalla ja kuulivat lautan naruissa roikkuneiden avunhuudot mutta eivät tehneet mitään koska olivat niin väsyneitä.
Itsehän hän tämän on kertonut. Ei se minun keksimääni ole.
Oli siellä sankareitakin. Kaikki eivät olleet. Hän ei ollut.
Ilkeään sävyyn kirjoitit viestisi.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää että Mariellalle lähetettiin Ruotsista poliiseja tunnistamaan selviytyneet, jotka oli tuotu Mariellalle. Ei lääkäreitä, ei hoitajia vaan poliiseja. Muille laivoille ei poliiseja lähetetty vaikka niilläkin oli pelastuneita. Pihtin ja useiden miehistön jäseneiden (jotka sittemmin katosivat) on väitetty pelastuneen nimenomaan Mariellalle.
Useat Mariellalle pelastetut ovat kertoneet ahdistavasta ja painostavasta tunnelmasta, tiukoista kuulusteluista ja että kuinka heitä vahdittiin todella tarkasti.
Muistan aikoinaan lehdistä lukeneeni, että lautalla oli isohko joukko Tukholman poliisilaitoksen henkilökuntaa palaamassa koulutuspäiviltä ja he(kin) hukkuivat. Liittyykö tämä sitten mihinkään vaiko ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää että Mariellalle lähetettiin Ruotsista poliiseja tunnistamaan selviytyneet, jotka oli tuotu Mariellalle. Ei lääkäreitä, ei hoitajia vaan poliiseja. Muille laivoille ei poliiseja lähetetty vaikka niilläkin oli pelastuneita. Pihtin ja useiden miehistön jäseneiden (jotka sittemmin katosivat) on väitetty pelastuneen nimenomaan Mariellalle.
Useat Mariellalle pelastetut ovat kertoneet ahdistavasta ja painostavasta tunnelmasta, tiukoista kuulusteluista ja että kuinka heitä vahdittiin todella tarkasti.Muistan aikoinaan lehdistä lukeneeni, että lautalla oli isohko joukko Tukholman poliisilaitoksen henkilökuntaa palaamassa koulutuspäiviltä ja he(kin) hukkuivat. Liittyykö tämä sitten mihinkään vaiko ei?
"Koulutuspäivät" Virossa ruotsalaispoliiseille vuonna 1994?
Hehe 😄😄😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useat Mariellalle pelastetut ovat kertoneet ahdistavasta ja painostavasta tunnelmasta, tiukoista kuulusteluista ja että kuinka heitä vahdittiin todella tarkasti.Muistan aikoinaan lehdistä lukeneeni, että lautalla oli isohko joukko Tukholman poliisilaitoksen henkilökuntaa palaamassa koulutuspäiviltä ja he(kin) hukkuivat. Liittyykö tämä sitten mihinkään vaiko ei?
Hehe 😄😄😄
Mikä naurattaa? Poliisit olivat ammattiliittonsa konferenssimatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehe 😄😄😄Mikä naurattaa? Poliisit olivat ammattiliittonsa konferenssimatkalla.
No niinpä 😄 Kännissä laivalla kuin käet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen juttu:
Oli kyllä mielenkiintoista. Uutta tietoa minulle.
Tätä artikkelia ei saanut tänne lainattua sitten millään, ilmeisesti niin paljon triggeröiviä sanoja tms., mutta silti alkoi epäilyttää. Miksi hylky piti peittää betonilla? Miksi sinne ei saa sukeltaa? Miksi vastauksia ei saada, vaikka tästä on jo aikaa?
Ja kyllä julkisuuteen pitäisi sekin entistä paremmin tuoda, että alus kuljetti myös epäilyttävää lastia, ja että näitä lastiin liittyviä liikemiehiä surmattiin sittemmin, eivätkä surmat koskaan selvinneet. Mikään valtiotasolta tullut hylyn betonointi ei salaliittoteorioita vaienna, vaan päinvastaisesti ruokkii niitä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen juttu:
Tätä artikkelia ei saanut tänne lainattua sitten millään, ilmeisesti niin paljon triggeröiviä sanoja tms., mutta silti alkoi epäilyttää. Miksi hylky piti peittää betonilla? Miksi sinne ei saa sukeltaa? Miksi vastauksia ei saada, vaikka tästä on jo aikaa?
Ja kyllä julkisuuteen pitäisi sekin entistä paremmin tuoda, että alus kuljetti myös epäilyttävää lastia, ja että näitä lastiin liittyviä liikemiehiä surmattiin sittemmin, eivätkä surmat koskaan selvinneet. Mikään valtiotasolta tullut hylyn betonointi ei salaliittoteorioita vaienna, vaan päinvastaisesti ruokkii niitä lisää.
Ei sitä peitetty!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapteeni oli mies joka tiesi liikaa, siksi eliminoitiin.
Niin nämä ovat näitä villejä salaliittoteorioita, mutta tietääkö kukaan mitään realistisempaa teoriaa? Tai yhtään mitään virallista teoriaa koko asiasta?
-ap
Todennnäköisin:
Estonia oli myyty varustamolta toiselle, huolto laiminlyöty ja lopulta sitten päätyi rutiköyhälle Virolle. Lisäksi siinä oli lastausta helpottava suunnitteluvirhe eli keulaportti, joka oli saanut saman yhtiön valmistamia laivoja kallistumaan ja kääntymään täysin ympäri muuallakin. Kohtalokkaana yönä oli poikkeuksellinen myrsky, mutta laivan nopea uppoaminen tuli silti yllätyksenä kaikille. Pelastustoimiin ei ollut riittäviä suunnitelmia ja pelastuneiden nimilistoja päätyi keräämään moni eri taho eri lähteistä. Sinne päätyi vääriä nimiä monista eri syistä.
Tuskin tuli ihan yllätyksenä, kun aluksen kunto oli alan ihmisten tiedossa. Kukaan ei vain piitannut tarpeeksi.
Paitsi mm. eräs matkatoimistovirkailija, joka pelasti ulkomaisen turistiseurueen ja matkanjohtajan hengen, koska tiesi mikä aikapommi laiva oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen juttu:
Ei sitä peitetty!!!
Niin, eihän keulavisiiriä olisi muuten saatu juuri nostettua siinä kunnossa kuin se juuri tehtiin.
Kelatkaa. Itämeren keskisyvyys on 55 metriä ja syvin kohta 459 metriä. Titanic makaa jossain 4 kilsan syvyydessä ja ne sukellusvenetyypit kuoli matkalla sinne. Miettikää miten lähellä vedenpintaa se Estonia on uppoamisensa jälkeen kuitenkin aina ollut. 55 metriä on aika lyhyt matka jos mietit vaikka jos kämpiltäsi kulkisit sen verran.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun taso ja lammasihmisten tietämys ketjussa on järkyttävän heikkoa, ja Supo etc trollit sotkee lisää.
Olen johtavia Estonjia-tutkijoita (siis normaali ihminen puolueeton) en mikään kumileimasin, voin vastailla hetken jos epäselvyyksiä
Mikä sinun näkemyksesi on Pihtistä? Miten hän on voinut kirjautua kahteen toistaan erilliseen kirjanpitoon itse ilmoittaen elossaolevana ja tulla kuvatuksi ambulanssissa + vielä kollegan näköhavainto(josta soitto myös vaimolle) Turussa. Miksi kyseistä ambulanssia ei tunnistettu ja valokuvatun potilaan henkilöllisyyttä vahvistettu oikeaksi / vääräksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä näin Estonian näköisen aluksen seilaamassa merellä ns. uppoamisen jälkeen. Alus oli uudelleenmaalattu.
Estonia on kaikkien aikojen fake news.
Mihin hävisivät tutut Ruotsissa? Lähtivät paluumatkalle Virosta, eivät saapuneet Ruotsiin. Eivät perheittensä luo, eivät työpaikoille.
Tiedän ihmisen, joka otti sairaalassa vastaan omaisten puhelut. Muistan hyvin tuon päivänkin.
Kiinnistava juttu, mutta saisiko jonkun tiivistelmän että mikä tämä Avo Piht -keissi siis on? Missä ambulanssissa hänet on nähty ja mihin hänen nimensä on kirjattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun taso ja lammasihmisten tietämys ketjussa on järkyttävän heikkoa, ja Supo etc trollit sotkee lisää.
Olen johtavia Estonjia-tutkijoita (siis normaali ihminen puolueeton) en mikään kumileimasin, voin vastailla hetken jos epäselvyyksiä
Mikä sinun näkemyksesi on Pihtistä? Miten hän on voinut kirjautua kahteen toistaan erilliseen kirjanpitoon itse ilmoittaen elossaolevana ja tulla kuvatuksi ambulanssissa + vielä kollegan näköhavainto(josta soitto myös vaimolle) Turussa. Miksi kyseistä ambulanssia ei tunnistettu ja valokuvatun potilaan henkilöllisyyttä vahvistettu oikeaksi / vääräksi?
CIA tai MI6 vei pakolla/vapaaehtoisesti pois.
Epäselvää on vietiinkö ensin Turkuun ja sieltä Tukholmaan vai Suoraan Ruotsiin.
Koko vene jossa piht oli piti ottaa pois pelistä, siksi useampi hävisi listoilta ja se oli vika pelastusvene joka ehdittiin laskea, siksi täynnä miehistön jäseniä.
Avo Pihtin pelastuksenhan on todennut helikopretipelastajasta Ruotsin merenkulun turvallisuuspomoon ja Viron pääministerin edustajasta Reutersiin, nimilistoista ja Estlinen johtajasta puhumattakaan, joten täytyy olla täysi virkkaritollo, jos ei tajua. Myös virallisen tutkintakomission pomo totesi Pihtin olevan kaapattu. Se mitä tarkalleen tapahtui tietää vain muutamat, sellaiset, että tietävät jos asian vuotavat, joutuvat itse samaan...
Entä se repeämä laivan kyljessä? On selitetty, että se on tullut laivan osuessa kiveen pohjaan vajotessaan. Siinä tapauksessa repeämän reunoilla olevan metallin olisi pitänyt painua sisäänpäin. Nyt kuitenkin sanotaan tilanteen olevan päinvastoin, eli repeämän reunat ovat vääntyneet sisältä ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehe 😄😄😄
Mikä tuossa on mielestäsi epäuskottavaa? Ihan normaalia-
Vierailija kirjoitti:
Kelatkaa. Itämeren keskisyvyys on 55 metriä ja syvin kohta 459 metriä. Titanic makaa jossain 4 kilsan syvyydessä ja ne sukellusvenetyypit kuoli matkalla sinne. Miettikää miten lähellä vedenpintaa se Estonia on uppoamisensa jälkeen kuitenkin aina ollut. 55 metriä on aika lyhyt matka jos mietit vaikka jos kämpiltäsi kulkisit sen verran.
Sukellapa nyt alkuun vaikka 15 metriin ja kerro sitten, miten lyhyt matka on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehe 😄😄😄Mikä tuossa on mielestäsi epäuskottavaa? Ihan normaalia-
Olit varmaan siihen aikaan pikkulapsi, jos olit edes syntynyt.
Syyskuun 29. päivä (1994): Useat ruotsalaiset sanomalehdet (muun muassa Dagens Nyheter) ilmoittivat, että Estonian vapaavuorossa ollut toinen kapteeni Avo Piht oli pelastettu.
Syyskuun 30. päivä: Virolaisten sanomalehtien mukaan meriturvallisuusjohtaja Bengt-Erik Stenmark oli ilmoittanut, että tutkintakomissio oli kuullut Estonian toista kapteenia Avo Pihtiä.
Itsehän hän tämän on kertonut. Ei se minun keksimääni ole.
Oli siellä sankareitakin. Kaikki eivät olleet. Hän ei ollut.