Estonia -kapteenin mysteeri?
Täällä oman elämänsä salapoliisit ovat yleensä onnistuneet ampumaan alas salaliittoteorioita ja esittämään varteenotettavia sekä mysteereitä realisoivia faktoja. Onko kellään vastaavaa tietoa / teoriaa Estoonian kapteeni Avo Pihtistä?
Olen itse katsonut kaikki Estoniaa käsittelevät dokumentit enkä usko salaliittoteorioihin sen tarkoituksellisesta upottamisesta. Kaikkiin omituisiin valkea sukellusveneen katto laivan rinnalla-havintoihin on mielestäni olemassa järkevät selitykset, mutta tämä Avo Pihtin kohtalo mietityttää. Mikäli se ambulanssi jossa hänet on myös valokuvattu, ei todellisuudessa kuljettanutlaan kapteenia vaan näköistään miestä, kuinka häntä ei ole ambulanssihenkilöstön toimesta ilmiannettu? Tarkoitan siis katkottu huhuilta siivet ja kerrottu kyseessä olleen potilas x.
Tietääkö kukaan enemmän miten tätä asiaa on ns. virallisita tahoilta selitetty? Viimeisimmässä dokumentissakin oli vain maininta ja kuvaakin (juuri ambulanssista) näytettiin, mutta asia sivuutettiin sen jälkeen eikä kukaan asiantuntijoistakaan ottanut siihen missään vaiheessa minkäänlaista kantaa.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen juttu:
Oli kyllä mielenkiintoista. Uutta tietoa minulle.
Ei se mitään tietoa ole, vaan pelkkää arvailua, spekulaatiota.
Jutussa epäiltiin sukellusvenettä, missä se vene on? Jos sukellusvene törmää laivaan niin lujaa, että laiva uppoaa, niin pohjaan menee myös sukellusvene.
Ei mene.
Minua ihmetyttää että Mariellalle lähetettiin Ruotsista poliiseja tunnistamaan selviytyneet, jotka oli tuotu Mariellalle. Ei lääkäreitä, ei hoitajia vaan poliiseja. Muille laivoille ei poliiseja lähetetty vaikka niilläkin oli pelastuneita. Pihtin ja useiden miehistön jäseneiden (jotka sittemmin katosivat) on väitetty pelastuneen nimenomaan Mariellalle.
Useat Mariellalle pelastetut ovat kertoneet ahdistavasta ja painostavasta tunnelmasta, tiukoista kuulusteluista ja että kuinka heitä vahdittiin todella tarkasti.
Lembit Leiger oli MS Estonian päämekaanikko, eli toisinsanoen tärkeä henkilö laivan tekniikan tuntemuksen ja sen operoimisen kannalta. Merkitty selviytyneeksi. Ruotsin poliisi ilmoitti Leigerin vaimolle, että hänen aviomiehensä on pelastettu ja elossa. Muistakin lähteistä kerrotaan Leigerin olevan Ruotsissa, Huddingen sairaalassa. Ilmoitetaan Leigerin poistuneen sairaalasta ja että useampi henkilö oli tiedustellut hänen olinpaikkaansa. Vaimolle ilmoitetaan Leigerin saapuvan tiettyyn kellonaikaan tietyllä lennolla. (Ilmotus tehdään joko ennen tai jälkeen sairaalasta poistumisen) Lembit Leiger ei koskaan saavu takaisin Viroon lentokentälle. Vaimolle ilmoitetaan Viron turvallisuuspoliisista, että asian tiedustelu kannattaa jättää kokonaan sillä se on liian vaarallista. (Perustuen vaimon haastatteluun. Kirjasta; Tragedia Itämerellä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen juttu:
Jutussa epäiltiin sukellusvenettä, missä se vene on? Jos sukellusvene törmää laivaan niin lujaa, että laiva uppoaa, niin pohjaan menee myös sukellusvene.
Ei mene.
Perustele.
Veiden tanssityttöjen tanssitoveri, laivalta pelastunut Marge Rull uskoo että Veidet pelastuivat. Pelastuneet kertoivat itse nimensä ja näin kerättiin tiedot pelastuneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen juttu:
Ei mene.
Perustele.
Perustele miksi se menee pohjaan. Sinä sanoit ensin mielipiteesi joten perustele ensin.
Vierailija kirjoitti:
Lembit Leiger oli MS Estonian päämekaanikko, eli toisinsanoen tärkeä henkilö laivan tekniikan tuntemuksen ja sen operoimisen kannalta. Merkitty selviytyneeksi. Ruotsin poliisi ilmoitti Leigerin vaimolle, että hänen aviomiehensä on pelastettu ja elossa. Muistakin lähteistä kerrotaan Leigerin olevan Ruotsissa, Huddingen sairaalassa. Ilmoitetaan Leigerin poistuneen sairaalasta ja että useampi henkilö oli tiedustellut hänen olinpaikkaansa. Vaimolle ilmoitetaan Leigerin saapuvan tiettyyn kellonaikaan tietyllä lennolla. (Ilmotus tehdään joko ennen tai jälkeen sairaalasta poistumisen) Lembit Leiger ei koskaan saavu takaisin Viroon lentokentälle. Vaimolle ilmoitetaan Viron turvallisuuspoliisista, että asian tiedustelu kannattaa jättää kokonaan sillä se on liian vaarallista. (Perustuen vaimon haastatteluun. Kirjasta; Tragedia Itämerellä)
Näiden surusta sekojen vaimojen tai vanhempien höpinöihin ei kannata kauheasti uskoa. Suru, unettomuus ja päihteet tekee ihmeellisiä asioita.
Moni ilmoitettiin ensin virheellisesti elossa olevaksi, sellaista sattuu suuronnettomuuksissa. Ihan kuten Thaimaan tsunamissakin.
Vierailija kirjoitti:
Veiden tanssityttöjen tanssitoveri, laivalta pelastunut Marge Rull uskoo että Veidet pelastuivat. Pelastuneet kertoivat itse nimensä ja näin kerättiin tiedot pelastuneista.
Ihan höpön löpön.
Keskustelun taso ja lammasihmisten tietämys ketjussa on järkyttävän heikkoa, ja Supo etc trollit sotkee lisää.
Olen johtavia Estonjia-tutkijoita (siis normaali ihminen puolueeton) en mikään kumileimasin, voin vastailla hetken jos epäselvyyksiä
Vierailija kirjoitti:
Uskoo. Mitään todisteita ei kuitenkaan ole.
Tietoja ja nimiä kerättiin ja monet niistä osoittautuivat virheellisiksi. Varsinkin nimet.
Vierailija kirjoitti:
Nyt siis tanssitytötkin tiesivät suuren salaisuuden, jota on varjeltu todella tarkasti.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun taso ja lammasihmisten tietämys ketjussa on järkyttävän heikkoa, ja Supo etc trollit sotkee lisää.
Olen johtavia Estonjia-tutkijoita (siis normaali ihminen puolueeton) en mikään kumileimasin, voin vastailla hetken jos epäselvyyksiä
Ihan varmasti olet.
Vierailija kirjoitti:
Marge Rull taisi olla se kiva tyyppi , joka potkaisi toista lauttaan pyrkinyttä niin että Marge pelastui mutta toinen hukkui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden surusta sekojen vaimojen tai vanhempien höpinöihin ei kannata kauheasti uskoa. Suru, unettomuus ja päihteet tekee ihmeellisiä asioita.
Moni ilmoitettiin ensin virheellisesti elossa olevaksi, sellaista sattuu suuronnettomuuksissa. Ihan kuten Thaimaan tsunamissakin.
Monelle ilmoitettiin useasta eri paikasta että omainen on pelastunut. Ja listat käytiin läpi tarkkaan ennen kuin kenellekään alettiin soittelemaan. Esimerkiksi sairaalassa oli kyllä tiedossa keitä siellä on hoidossa ja tämän mukaan koottiin pelastuneiden listat joita sitten annettiin eteenpäin. Jos sairaalassa on esimerkiksi 15 Estonialta pelastettua niin ei sinne listalle saada ylimääräisiä nimiä. Ja varsinkaan alkaa lähettämään listaa eteenpäin jossa on liikaa nimiä. Sairaaloista on vahvistettu että heillä listat käytiin moneen kertaan lävitse. Sairaalat eivät myöskään ajautuneet mihinkään kaaokseen koska pelastuneita tuli vähän sairaalaa kohti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt siis tanssitytötkin tiesivät suuren salaisuuden, jota on varjeltu todella tarkasti.
He olivat todennäköisesti Pihtin kanssa samalla pelastuslautalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marge Rull taisi olla se kiva tyyppi , joka potkaisi toista lauttaan pyrkinyttä niin että Marge pelastui mutta toinen hukkui?
Häpeäisit! Kuinka kehtaat kirjoittaa tuollaista. Kuinka itse toimisit vastaavassa tilanteessa? Antaisit toisen roikkua jalassasi ja molemmat hukkuisitte? Syyllistä seuraavaksi niitä pelastuneita, jotka olivat lautalla ja kuulivat lautan naruissa roikkuneiden avunhuudot mutta eivät tehneet mitään koska olivat niin väsyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ilmoitettiin ensin virheellisesti elossa olevaksi, sellaista sattuu suuronnettomuuksissa. Ihan kuten Thaimaan tsunamissakin.Monelle ilmoitettiin useasta eri paikasta että omainen on pelastunut. Ja listat käytiin läpi tarkkaan ennen kuin kenellekään alettiin soittelemaan. Esimerkiksi sairaalassa oli kyllä tiedossa keitä siellä on hoidossa ja tämän mukaan koottiin pelastuneiden listat joita sitten annettiin eteenpäin. Jos sairaalassa on esimerkiksi 15 Estonialta pelastettua niin ei sinne listalle saada ylimääräisiä nimiä. Ja varsinkaan alkaa lähettämään listaa eteenpäin jossa on liikaa nimiä. Sairaaloista on vahvistettu että heillä listat käytiin moneen kertaan lävitse. Sairaalat eivät myöskään ajautuneet mihinkään kaaokseen koska pelastuneita tuli vähän sairaalaa kohti.
Ihan höpö höpö. Monet virolaiset omaiset ovat kertoneet, kuinka tuli vääriä tietoja. Oli niin päin, että omainen oli muka pelastunut eikä sitten ollutkaan. Ja oli niin että omainen oli kuollut muttei ollutkaan.
Sellainen on ihan tavallista suuronnettomuuksissa. Ikävää, mutta tavallista.
Ne kaikki tiedot ei tule just sairaaloista, mutta kyllä niistäkin voi katastrofitilanteissa tulla vääriä tietoja (kun tulee muutenkin) .
Setäni tunsi tämän herran. Hän muutti pian onnettomuuden jälkeen asumaan Suomeen. Asuu nyt lähellä setäni vapaa-ajan asuntoa. Mukava, seurallinen mies. Olemme usein keskustelleet tuosta onnettomuudesta. Oli ja on edelleen aivan varma, että Estonia upotettiin sukellusveneen toimesta, koska kyydissä oli salaisia aseita.
Vierailija kirjoitti:
Ambulanssissa ollut oli hyvin Pihtin näköinen ja Pihtin vaimo Sirje oli tunnistanut miehensä televisiosta. Myös muita Estonian miehistöön kuuluvia katosi, mm. myymäläpäällikkö Tiina Muur.
Lisäksi miehistöön kuuluva perämies oli pelastuneiden joukossa ja sairaalassa Turussa. Sieltä hän katosi ja löytyi myöhemmin surmattuna Turun saaristosta.
Kaikkialla on hukkuneita. Niitä syövät vain harvat kalat.