Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PIKAINEN KYSYMYS, HELP!!! miten nopeasti voi vuokraa korottaa sopimuksen teon jälkeen?

Vierailija
26.07.2023 |

Eli jos vuokrasopimus alkaa 1.9., voiko vuokranantaja korottaa jo heti 1.1.2024 vuokraa? Tällainen tuli sopparissa vastaan yllärinä, sellaisesta ei puhuttu mitään neuvotteluissa... :(

En allekirjoittanut siksi vielä, koska useamman kympin korotus heti 4kk asumisen jälkeen tuntuu siltä kuin olisi vedetty nenästä.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntisin kyllä itseni huijatuksi. En osaa sanoa onko edes luvallista.

Vierailija
2/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en allekirjoittaisi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi vaikuttaa mitenkään.

Vierailija
4/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sopimukseen kirjattu vuosittainen vuokrantarkastus joka vuoden 1. päivä niin ei voi mitään. Ainahan näissä sovitaan vuosittaisista indeksikorotuksista ja niille pitää sopia joku päivä.

Vierailija
5/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on sopimukseen kirjattu? Yleensä korotusoikeus on vuosittain ja tällä vuokranantajalla tarkistus on ilmeisesti vuoden vaihteessa.

Mielestäni voist ehkäpä pyytää lausekkeen, jossa vuokrantarkistus mahdollinen vasta vähintään vuoden asumisen jälkeen.

Onko sinulla toistaiseksi voimassa oleva sopimus, jossa sakoton irtisanomismahdollisuus vasta 12 kk vähimmäisajan jälkeen? Jos on, niin tuolla ajalla ei ainakaan pitäisi vuokraa saada korottaa.

Vierailija
6/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi vaikuttaa. Olemalla allekirjoittamatta.

Itse tein viimeksi vuokrasopimuksen alkamaan 1.9.2022 ja eka vuokrankorotus on vasta 1.1.2024. Se oli minusta hyvän tavan mukaista. Tuo 4 kk asumisen jälkeen tehtävä korotus voi olla toki laillista, mutta ei se kovin kivaa fiilistä tosiaan tuo. En allekirjoittaisi jos olisi muita mahdollisuuksia saada kiva asunto. 

Vierailija
7/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä on sopimukseen kirjattu? Yleensä korotusoikeus on vuosittain ja tällä vuokranantajalla tarkistus on ilmeisesti vuoden vaihteessa.

Mielestäni voist ehkäpä pyytää lausekkeen, jossa vuokrantarkistus mahdollinen vasta vähintään vuoden asumisen jälkeen.

Onko sinulla toistaiseksi voimassa oleva sopimus, jossa sakoton irtisanomismahdollisuus vasta 12 kk vähimmäisajan jälkeen? Jos on, niin tuolla ajalla ei ainakaan pitäisi vuokraa saada korottaa.

Joo on juuri näin, kiitos! AP

Vierailija
8/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi vaikuttaa. Olemalla allekirjoittamatta.

Itse tein viimeksi vuokrasopimuksen alkamaan 1.9.2022 ja eka vuokrankorotus on vasta 1.1.2024. Se oli minusta hyvän tavan mukaista. Tuo 4 kk asumisen jälkeen tehtävä korotus voi olla toki laillista, mutta ei se kovin kivaa fiilistä tosiaan tuo. En allekirjoittaisi jos olisi muita mahdollisuuksia saada kiva asunto. 

No näin tosiaan itsekin ajattelin että tuo menisi, etenkin kun tosiaan minulla ei ole edes mahista irtisanoa asuntoa ekojen 12 kk aikana ilman sopimussakkoa. AP

Vierailija
9/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kova kovaa vasten ja ilmoita vuokranantajalle, että lähdet lätkimään jos vuokra nousee. Nyt on vaikea löytää vuokralaisia.

Vierailija
10/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En allekirjoittaisi koska tuosta saa kuvan että vuokranantaja on korottamassa vuokraa heti vuodenvaihteessa. Jotkuthan tekee jo ilmoituksenkin niin, että asu tässä 700 e/kk ensimmäiset 3 kuukautta ja sen jälkeen vuokra 1000 euroa kuussa, no ainakin kertovat sen etukäteen mutta en itse muuttaisi tuollaiseen.

Vierailija
11/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En allekirjoittaisi/muuttaisi, ellei kyseessä olisi todella, TODELLA mieleinen asunto jonkalaista olisi vaikea toista saada. Kyllä noin nopea korotus tuntuisi minusta huijaukselta kun sen päivämäärän voisi tosiaan laittaa sinne vuoden päähän tammikuuhunkin. En tiedä onko laillista vai ei, mutta erittäin plaah-fiilis tuosta muutaman hassun kuukauden jälkeen tehtävästä korotuksesta tulisi. 

Vierailija
12/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En allekirjoittaisi koska tuosta saa kuvan että vuokranantaja on korottamassa vuokraa heti vuodenvaihteessa. Jotkuthan tekee jo ilmoituksenkin niin, että asu tässä 700 e/kk ensimmäiset 3 kuukautta ja sen jälkeen vuokra 1000 euroa kuussa, no ainakin kertovat sen etukäteen mutta en itse muuttaisi tuollaiseen.

Jep, olisin arvostanut sitä että olisi avoimesti kerrottu tämä. Olisi ollut ihan eri fiilis. AP

Vierailija
13/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntisin kyllä itseni huijatuksi. En osaa sanoa onko edes luvallista.

Saahan sitä vuokraa korottaa, ei siihen mitään kieltoa ole. Nämä asiat kannattaa juurikin varmistaa ja sopia ennen kuin nimeään laittaa mihinkään. Pyydä myös kirjallisena aina näkyviin se prosentuaalinen määrä mitä vuokra voi maksimissaan kerralla nousta. Yleensähän vuokrien määrä tarkastetaan kerran tai kaksi kertaa vuodessa. Itse olen asunut vuokralla nyt 5 vuotta samalla eikä vuokraa ole nostettu kertaakaan ja vuokraisäntä sanoi ettei nostakaan kun vasta sitten jos joutuu uuden asukkaan etsimään mun tilalle.

Vierailija
14/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän mietin, sitä keljummalta tämä tuntuu. Minulla on tosiaan sakoton irtisanomismahdollisuus vasta 12 kk vähimmäisajan jälkeen, mutta kuitenkin jo 4 kk kohdalla tulee korotus jonka määrästä en edes tiedä, mutta joka on _vähintäänkin_  4% eli enintään ties mitä... Ei kyllä tunnu kovin kivalta allekirjoittaa. AP

Vierailija
15/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahne vuokranantaja kyllä. En kehtaisi nostaa heti vuokraa, vaan hyvän tavan mukaista olisi laittaa se korotus pvm 1.1.2024.

Vierailija
16/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ap:han ei ole edes vielä allekirjoittanut sopimusta, ja tuo on ilmoitettu siinä sopimuksessa. Ja koska se on siinä sopimuksessa valmiiksi, niin eihän se mitenkään laitonta ole. Ap itse päättää, ottaako vai jättääkö. Vuokranantajalla ilmeisesti on varaa tuohon, että kaikki ei ota.

Vierailija
17/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahne vuokranantaja kyllä. En kehtaisi nostaa heti vuokraa, vaan hyvän tavan mukaista olisi laittaa se korotus pvm 1.1.2024.

Tarkoitan 1.1.2025 tietenkin. -sama

Vierailija
18/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi firma harrastaa tätä. Ekat X kuukautta parisataa halvemmalla, sitten normaalihinnassa. Tällä tavalla pääsee hakuehdotuksissa korkealle halvan vuokran takia.

Vierailija
19/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ap:han ei ole edes vielä allekirjoittanut sopimusta, ja tuo on ilmoitettu siinä sopimuksessa. Ja koska se on siinä sopimuksessa valmiiksi, niin eihän se mitenkään laitonta ole. Ap itse päättää, ottaako vai jättääkö. Vuokranantajalla ilmeisesti on varaa tuohon, että kaikki ei ota.

minusta toi kyllä nimenomaan kuulostaa vähän epämääräiseltä jos ap ei voi sakottomasti irtisanoa kuitenkaan asuntoa, vaikkei edes tiedä paljonko korotus tulee olemaan

Vierailija
20/52 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän mietin, sitä keljummalta tämä tuntuu. Minulla on tosiaan sakoton irtisanomismahdollisuus vasta 12 kk vähimmäisajan jälkeen, mutta kuitenkin jo 4 kk kohdalla tulee korotus jonka määrästä en edes tiedä, mutta joka on _vähintäänkin_  4% eli enintään ties mitä... Ei kyllä tunnu kovin kivalta allekirjoittaa. AP

VOIKO NÄIN OIKEASTI EDES TEHDÄ??? ÄLÄ ALLEKIRJOITA!