PIKAINEN KYSYMYS, HELP!!! miten nopeasti voi vuokraa korottaa sopimuksen teon jälkeen?
Eli jos vuokrasopimus alkaa 1.9., voiko vuokranantaja korottaa jo heti 1.1.2024 vuokraa? Tällainen tuli sopparissa vastaan yllärinä, sellaisesta ei puhuttu mitään neuvotteluissa... :(
En allekirjoittanut siksi vielä, koska useamman kympin korotus heti 4kk asumisen jälkeen tuntuu siltä kuin olisi vedetty nenästä.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Useampi firma harrastaa tätä. Ekat X kuukautta parisataa halvemmalla, sitten normaalihinnassa. Tällä tavalla pääsee hakuehdotuksissa korkealle halvan vuokran takia.
Kaupankäyntiä. Samaa tehdään puhelinliittymissä, streamauspalveluissa ym. Ensin vähän halvemmalla ja sitten nousee.
Asuntolainoissakin voi pirullisesti nousta koron osuus yhtäkkiä satoja prosentteja kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Laita kova kovaa vasten ja ilmoita vuokranantajalle, että lähdet lätkimään jos vuokra nousee. Nyt on vaikea löytää vuokralaisia.
Neljän kympin takia? Mä katsoisin vuokranantaja bluffin
Vierailija kirjoitti:
Laita kova kovaa vasten ja ilmoita vuokranantajalle, että lähdet lätkimään jos vuokra nousee. Nyt on vaikea löytää vuokralaisia.
Vaikea? Juuri nyt on vuokranantajien markkinat. Opiskelijat kuumeisesti etsivät kämppiä.
Jos kerran vuokran nousu on VÄHINTÄÄN muutaman kympin, eikä enimmäismäärää ole edes ilmoitettu, en todellakaan allekirjoittaisi. Mitä jos se nouseekin vaikka satasen? Eikä sinulla ole sakottomasti mahista edes irtisanoa kämppää? EI EI EI, en allekirjoittaisi todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Anna sille pyllyä maksuksi
Vaikka sä annat niin tuskin ap. haluaa antaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran vuokran nousu on VÄHINTÄÄN muutaman kympin, eikä enimmäismäärää ole edes ilmoitettu, en todellakaan allekirjoittaisi. Mitä jos se nouseekin vaikka satasen? Eikä sinulla ole sakottomasti mahista edes irtisanoa kämppää? EI EI EI, en allekirjoittaisi todellakaan.
Minulla nousi asuntolainan korko 60€ -> 400€/kk. Ihan tavallisen kokoinen laina. Toki itsehän olen riskini ottanut, mutta näin mittasuhteita kun miettii, niin ei muutama kymppi paljon ole.
itse yrittäisin löytää toisen asunnon ja reilumman vuokranantajan
tuollainen vuokranantajan toiminta ei ennusta hyvää tulevaisuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla nousi asuntolainan korko 60€ -> 400€/kk. Ihan tavallisen kokoinen laina. Toki itsehän olen riskini ottanut, mutta näin mittasuhteita kun miettii, niin ei muutama kymppi paljon ole.
On vähän toisen mittaluokan asia koko tuo sinun casesi. Ap:n sijassa yrittäisin etsiä reilumman vuokranantajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vähän toisen mittaluokan asia koko tuo sinun casesi. Ap:n sijassa yrittäisin etsiä reilumman vuokranantajan.
Perus reilu 100k lainaa. Näitä on joka toisella eli korkojen nousu vaikuttaa lopulta kaikkialle.
Asumiskustannusindeksiin sidottu vuokran nosto on niin reilu, kun vuokran nosto vaan voi olla. Voit itse ihan joka kuukausi käydä katsomassa sen indeksiluvun Tilastokeskuksen sivuilta, ei ole yllätys vuoden vaihteessa sitten. Se on just se summa jolla asumisen kustannukset nousee yhteiskunnassamme vuosittain, vuokranantajasta riippumattomista syistä. Sen pienempi korotus olisi lahja sinulle vuokralaisena, ja suurempi taas epäreilu. Indeksi on tasapuolinen.
Mutta kustannukset siis nousevat inflaation takia. Tuo 04 indeksi nousi liki 10% viimeisen vuoden aikana. Jos sen vuokran noston vaatii nyt vuodella myöhemmäksi, niin se sitten nousee silloin 2025 varmasti 15-20% ainakin.
Tuossa vielä faktaa vuokran korotuksista elinkustannusindeksillä. Olisi priimaa, jos vuokrasopimuksessa on sovittu näin.
https://www.stat.fi/vuokran-tarkistaminen-elinkustannusindeksilla
Minulla nousi vuokra 5% 6kk asumisesta. Jos meinaa nostaa ensi vuonnakin niin muutan pois.
Olen opiskelija ja asun yksityisellä. Vuokranantaja ei ymmärrä, että asumistuessa on rajat eikä sitä saa yhtään enempää sen jälkeen, eli jos olisi viisas ja haluaisi varman ja pitkäaikaisen vuokralaisen niin kannattaisi ottaa asioista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi vaikuttaa mitenkään.
Tottakai voi vaikuttaa. Olemalla allekirjoittamatta.
Itse tein viimeksi vuokrasopimuksen alkamaan 1.9.2022 ja eka vuokrankorotus on vasta 1.1.2024. Se oli minusta hyvän tavan mukaista. Tuo 4 kk asumisen jälkeen tehtävä korotus voi olla toki laillista, mutta ei se kovin kivaa fiilistä tosiaan tuo. En allekirjoittaisi jos olisi muita mahdollisuuksia saada kiva asunto.
No näin tosiaan itsekin ajattelin että tuo menisi, etenkin kun tosiaan minulla ei ole edes mahista irtisanoa asuntoa ekojen 12 kk aikana ilman sopimussakkoa. AP
Ei tällä ole mitään merkitystä. Itsellä sama tilanne ja vuokra nousi silti 5%
Uusissa asunnoissa näyttää olevan maininta, että vuokraa korotetaan koko ajan kaksi kertaa vuodessa, inflaatio plus 2%. En meinannut uskoa todeksi. Tämä kohta on vuokrasopimuksen tärkein kohta. Älä ikimaailmassa vuojraa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla nousi vuokra 5% 6kk asumisesta. Jos meinaa nostaa ensi vuonnakin niin muutan pois.
Olen opiskelija ja asun yksityisellä. Vuokranantaja ei ymmärrä, että asumistuessa on rajat eikä sitä saa yhtään enempää sen jälkeen, eli jos olisi viisas ja haluaisi varman ja pitkäaikaisen vuokralaisen niin kannattaisi ottaa asioista selvää.
Ja sinä et taida ymmärtää ettei vuokranantaja vuokraa hyvää hyvyyttään. Vastikkeet ovat nousseet kaikkialla. Tuttava kertoi miten yhdessä sijoitusasunnossaan oli noussut 80e. Pitäisikö se maksaa omasta pussista vain siksi, ettei vuokralainen lähtisi? Yksiöihin on aina jonoa ja menee kyllä kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Eli oletko sitä mieltä, että vuokranantajan pitäisi omaksi tappiokseen ottaa seuraava vastikkeen korotus? Maksaa omasta pussistaan 50e/kk että SINÄ saat asua yhteiskunnan maksamalla asumistuella, kun et omia rahojasi asumiseen aio laittaa?
Lähinnä kuulostaa siltä jatkossa kannattaa etsiä vuokralaiseksi joku sellainen maksukykyinen, joka ei yhteiskunnan tuilla vuokraansa maksa.
Voi korottaa 1-2 kk varoitusajalla. Ja saa korottaa niin paljon kuin lystää, jos on perusteet siihen. 15 % korotuksen saa tehdä ilman perusteita vaikka joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli oletko sitä mieltä, että vuokranantajan pitäisi omaksi tappiokseen ottaa seuraava vastikkeen korotus? Maksaa omasta pussistaan 50e/kk että SINÄ saat asua yhteiskunnan maksamalla asumistuella, kun et omia rahojasi asumiseen aio laittaa?
Lähinnä kuulostaa siltä jatkossa kannattaa etsiä vuokralaiseksi joku sellainen maksukykyinen, joka ei yhteiskunnan tuilla vuokraansa maksa.
Yhteiskunnan tuilla taitaa pitkälle vuokra-asuntomarkkina pyöriäkin. Veronmaksajat kustantavat asumistukien lisäksi nyt nousseet sijoituslainakorotkin, koska asuntosijoittajat voivat vähentää valtavat korkokustannukset suoraan pääomatuloistaan. Yhteiskunta maksaa.
Kiitos tuhannesti kaikille jotka olette vastailleet! Kiva saada näkökulmaa eri puolilta. Ymmärrän vuokrankorotuspaineetkin. Olisin ehkä mieluummin maksanut nyt heti vähän isompaa vuokraa niin että se olisi ollut vakaa sinne 1.1.2025 asti kuin että nyt se korotus tulee sitten heti kättelyssä X-määräisenä kun en voi edes irtisanoa sitä asuntoa ensimmäiseen vuoteen sakotta.
Erityiskiitos myös sille joka laittoi tuon linkin "Vuokran tarkistaminen elinkustannusindeksillä", täytyy perehtyä.
Otan päivän tuumaustauon enkä vielä allekirjoita. katson mitä (muita) mahdollisuuksia tässä on.
AP
Sinulla on onneksi aikaa etsiä jokin muu asunto, 1.9.:ään on vielä aikaa.