Vähävaraisen vanhemman painajainen: koulun alku ja lasten pitäisi saada reput,penaalit,kyniä,vaatteita
Toki on kirpputorit mutta sekin on arpapeliä että löytyykö siistikuntoinen,hajuton,ehjä reppu juuri lapsen toivomaa väriä. Etenkin 11v on alkanut olla tosi tarkka näissä asioissa.
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Väitättekö te ihan tosissanne, että peruskoulussa ei saa kyniä, kumeja, viivottimia ym. ilmaiseksi koulusta vaan ne pitää ostaa itse? Erikoisen avutonta porukkaa, jos ei älytä pyytää opettajia tarkistamaan koulun varastoja, jos sieltä löytyisi 1970-luvulla unohtuneita pakkauksia, jos uusiin ei ole varaa.
Kotiin voi ostaa kotikäyttökynän ja -kumin, niin ei tarvitse kuljettaa edestakaisin ja säästyy penaalin hinta.
Ei saa kuin yhden kynän syksyllä plus pyyhekumin puolikkaan, kaksi vihkoa.
Ei saanut myöskään kaikkia kirjoja, ostin itse mm. englannin ja matikan kirjat koko peruskoulun ajan.
Mihin sinä säilöt ne siellä koululla, etteivät katoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli täällä ei siis saa kirjoittaa, että koululaisen syyshankintoihin kuluu rahaa. Tosin ei saa myöskään mainita, että koululaisten syyshankinnat eivät kuormita taloutta.
Okei.
Joo ihmettelen myös kun Vauva-palsta on juurikin näiden asioiden keskustelemiseen tarkoitettu. Ehkä täällä on niin paljon sinkkuja joilla ei lapsia ollenkaan tai sitten niitä mielenterveyshörhöjä joiden pitää päästä pahaa oloaan purkamaan minne tahansa koska siitä tulee hyvä mieli. Meitä on moneen junaan 😅
Täällä on myös meitä omat lapsensa aikuisiksi kasvattaneita, joilta nuoremmat mammat saava hyviä neuvoja. Niitä on mm. se, että lapselle voi ostaa tarvikkeita muulloinkin kuin syksyllä, ja ostetaan uutta vain silloin, kun oikeasti tarvitaan.
Miksi eräät hiiltyvät niin hirmuisesti, kun kerromme, että ei joka syksy ole pakko ostaa jokaiselle lapselle uutta reppua vain siksi, että hän halua tänä syksynä eri värisen kuin ne entiset?
Reppu on voinut kulua loppuun niin, ettei vetoketju mene enää kunnolla kiinni. 11 v. on murrosiän kynnyksellä ja yhtäkkiä se ekaluokalla ostettu My Pony -reppu ja Disney-penasli eivät enää ole käyttökelpoisia.
Sitähän tässä on yritetty kaiken aikaa selittää, että ostetaan uusi vain todelliseen tarpeeseen. Ei siksi, että on syksy.
Lisäksi nykyään on niin tarkkaa, millainen reppu pitää olla. Ei kannata ekaluokkalaiselle ostaa mitään prinsessa/ninjago-reppua, koska ne ovat jo lapsellisia seuraavana vuonna.
Ostettiin Puma-reppu tytölle ekalla ja vielä on nyt viidennelle luokalle lähdössä sen kanssa.
Lapsilisä on tarkoitettu _tueksi_ lapsen elatukseen, ei kattamaan kaiken mahdollisen asunnosta alkaen...
Itse ostin lapsille ekalle luokalle laadukkaat reput, joilla toinen meni luokat 1-7, toinen vielä senkin jälkeen lukion loppuun asti.
Samaten jämäkät ja tilavat penaalit palvelivat saman ajan.
Joka kotkotuksiin ei tarvitse eikä pidä lähteä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi nykyään on niin tarkkaa, millainen reppu pitää olla. Ei kannata ekaluokkalaiselle ostaa mitään prinsessa/ninjago-reppua, koska ne ovat jo lapsellisia seuraavana vuonna.
Ostettiin Puma-reppu tytölle ekalla ja vielä on nyt viidennelle luokalle lähdössä sen kanssa.
Tämä. Meillä Niken reppu kesti luokat 1-6.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Misteli kirjoitti:
Kannattais varmaan huolehtia raha-asioistaan jos tekee lapsia.
Moni vähävarainen nainen on paljon parempi äiti kuin suurituloinen empatiakyvytön kylmä nainen. Olen nähnyt riittävästi molempia, joten tiedän senkin puolesta sanoa tämän. :)
Se että on pienet tulot, ei todellakaan tarkoita sitä etteikö huolehtisi raha-asioista.Totta kai on, mutta keskituloinen empaattinen äiti ei joudu ihan niin paljon murehtimaan raha-asioita ja hyvätuloisella on mahdollisuus tarjota lapselle elämyksiä, harrastuksia ja matkoja, joihin edes keskituloisella ei ole varaa.
Miksi aina pitää sotkea empatia, välittäminen ja rakastaminen mukaan kun puhutaan rahasta? Ne eivät korvaa toisiaan, eivät raha rakkautta, mutta ei myöskään rakkaus rahaa.
Ei tässä mitään sotkettu. Kommentoin omien havaintojeni sekä elämänkokemukseni pohjalta.
Lopputulos on se minkä sanoin, eli moni pienituloinen ja vähävarainen äiti on paljon enemmän läsnä lapsen arjessa, kuin uraa tekevä, eli on omasta mielestäni lähtökohtaisesti parempi äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitättekö te ihan tosissanne, että peruskoulussa ei saa kyniä, kumeja, viivottimia ym. ilmaiseksi koulusta vaan ne pitää ostaa itse? Erikoisen avutonta porukkaa, jos ei älytä pyytää opettajia tarkistamaan koulun varastoja, jos sieltä löytyisi 1970-luvulla unohtuneita pakkauksia, jos uusiin ei ole varaa.
Kotiin voi ostaa kotikäyttökynän ja -kumin, niin ei tarvitse kuljettaa edestakaisin ja säästyy penaalin hinta.
Ei saanut myöskään kaikkia kirjoja, ostin itse mm. englannin ja matikan kirjat koko peruskoulun ajan.
Pulpettiin säilöttiin alakoulussa, jossa oli oma luokka ja pulpetti. Joissakin kouluissa on lukittavia kaappeja, mutta niissä pidettiin yleensä keskeneräisiä käsitöitä, jotka eivät mahtuneet pulpettiin eikä kuljetettu kotona. Sellaiset olisi hyvä olla niissä yläkouluissa, joissa on aineluokat.
Miksi maksutonta peruskoulua Suomessa käyvälle ei vaadittu ilmaisia englannin j matikan kirjoja vaan ostettiin itse?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Noita ninjagoja, star warsia, minecraftia sun muita mistä lapsi milloinkin tykkää voi olla penaaleissa koska ne ei maksa niin paljoa että kaataisi talouden vaikka pitäisi uusia joka toinen kuukausi.
Penaaleita kannattaa kysellä tuttavilta. Monesti niitä kertyy nurkkiin kun lapset saavat lahjaksi jostain joka vuosi penaalin.
Meillä ostettiin uusi reppu nyt tokaluokalle menevälle lapselle. Ekaluokan käytti reppua, jonka kunta lahjoitti kaikille eskarilaisille keväällä kun eskari päättyi. Reppu oli todella hyvä ja käytännöllinen. Ainoa miinus oli että se on melko pieni. Ei mahtunut liikuntavaatteet kunnolla kirjojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli täällä ei siis saa kirjoittaa, että koululaisen syyshankintoihin kuluu rahaa. Tosin ei saa myöskään mainita, että koululaisten syyshankinnat eivät kuormita taloutta.
Okei.
Joo ihmettelen myös kun Vauva-palsta on juurikin näiden asioiden keskustelemiseen tarkoitettu. Ehkä täällä on niin paljon sinkkuja joilla ei lapsia ollenkaan tai sitten niitä mielenterveyshörhöjä joiden pitää päästä pahaa oloaan purkamaan minne tahansa koska siitä tulee hyvä mieli. Meitä on moneen junaan 😅
Täällä on myös meitä omat lapsensa aikuisiksi kasvattaneita, joilta nuoremmat mammat saava hyviä neuvoja. Niitä on mm. se, että lapselle voi ostaa tarvikkeita muulloinkin kuin syksyllä, ja ostetaan uutta vain silloin, kun oikeasti tarvitaan.
Miksi eräät hiiltyvät niin hirmuisesti, kun kerromme, että ei joka syksy ole pakko ostaa jokaiselle lapselle uutta reppua vain siksi, että hän halua tänä syksynä eri värisen kuin ne entiset?
Reppu on voinut kulua loppuun niin, ettei vetoketju mene enää kunnolla kiinni. 11 v. on murrosiän kynnyksellä ja yhtäkkiä se ekaluokalla ostettu My Pony -reppu ja Disney-penasli eivät enää ole käyttökelpoisia.
No miksi pitää ostaa sellaisia reppuja ja penaaleja?
Itse ostin reput ja penaalit jo hyvissä ajoin lahjaksi, ennen kuin hoksasivat itse edes esittää (tyhmiä) toivomuksia. Ne neutraalit reput ja penaalit saa tuunattua vaikka kuinka poni- ja disney-teemaisiksi vaikka avaimenperillä, ompelumerkeillä jne, ja ne voi korvata myöhemmin toisilla, kun maku muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti saa kaikki tarvittavat kirjat peruskoulussa, mutta jos hävittää ne, niin sitten vanhempi ostaa uudet.
Vierailija kirjoitti:
Penaaleita kannattaa kysellä tuttavilta. Monesti niitä kertyy nurkkiin kun lapset saavat lahjaksi jostain joka vuosi penaalin.
Meillä ostettiin uusi reppu nyt tokaluokalle menevälle lapselle. Ekaluokan käytti reppua, jonka kunta lahjoitti kaikille eskarilaisille keväällä kun eskari päättyi. Reppu oli todella hyvä ja käytännöllinen. Ainoa miinus oli että se on melko pieni. Ei mahtunut liikuntavaatteet kunnolla kirjojen kanssa.
Ei liikuntavaatteita ole edes tarkoitus välttämättä reppuun tunkea. Ihan voi ottaa lisäksi joko niille tarkoitetun parin euron pussukan, kangaskassin tai vaikka muovikassin jos muuta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulpettiin säilöttiin alakoulussa, jossa oli oma luokka ja pulpetti. Joissakin kouluissa on lukittavia kaappeja, mutta niissä pidettiin yleensä keskeneräisiä käsitöitä, jotka eivät mahtuneet pulpettiin eikä kuljetettu kotona. Sellaiset olisi hyvä olla niissä yläkouluissa, joissa on aineluokat.
Miksi maksutonta peruskoulua Suomessa käyvälle ei vaadittu ilmaisia englannin j matikan kirjoja vaan ostettiin itse?
Meillä alakoulussa koulukirjoja EI SAANUT säilyttää pulpetissa, vaan ne piti kuljettaa edestakaisin (tämä osittain selittää sitä, että reput kuluvat nopeammin, kun joutuu kuljettamaan useampia kirjoja koko ajan). Kirjat sai (tekstikirjat), tehtävät tehtiin vihkoihin, joita sai koulusta yhden per lukuvuosi, eikä se todellakaan yhdeksi kuluvuodeksi riittänyt.
Yläkoulussa jotkin yksittäiset oppilaat saivat anomuksesta lukittavan lokeron.
Oho miten kun toiset kirjoittanut että penaalit ja reput kestänyt vuosia. Vähintäänkin joka toinen vuosi oon reput ostanut, ne on reijillä kulmista, vetoketjut juuttuneet, juomapullo verkko revennyt yms. Nyt Vans reput voin pestä viime vuodelta. Marimekon penaali on reijällä, pitää ostaa uusi. Pojalta hajosi jo keväällä penaalin vetoketju. Ei täällä ainakaan koulusta saaneet kyniä muuta kun kynäpurkki on luokassa jos jollain ei oisi kynää siitä voi ottaa koulupäiväksi mutta pitää palauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vienyt ukrainalaisten avustuskeskukseen. Onkohan joillakin suomalaisilla oikeastibvielä huutavampi tarve näille? Hopesta kannattaa myös kysellä. Kunhan vapaaehtoistyö tekijät eivät vie parhaita päältä omaan kotiin tai myyntiin, koska sellaistakin on nähty.
Helsingissä ukrainalaisten avustuskeräykseen kelpasi vain raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Meillä Niken reppu kesti luokat 1-6.
Minä ja lapseni olimme niin pieniä ekaluokkalaisena, että oli todella hankala käyttää 5-6-luokkalaisen tavarat (koulukirjat) vetävää reppua, etenkin pyöräillessä se olisi ollut vaarallista, kun se raahasi takapyörän päällä. Koulumatkaa oli himpan vajaa 5km, eli matkat pyöräiltiin, käveltiin (hiihdettiin joo kesät talvet aina ylämäkeen). Eka-tokaluokkalaisella oli siis pakko olla pienempi reppu turvallisuuden vuoksi.
Olisipa joku jolle ostaa koulutarvikkeita. Olisi kiva viedä lapsi kauppaan valitsemaan kaikkea uutta ja ihanaa.
Oma jo aikuinen kuten kummilapsetkin.
Meidän perhe oli todella, todella köyhä, mutta silti saatiin joka kouluvuoden alkaessa uudet reput ja penaalit, poikkeuksetta. Se on jäänyt hyvänä lapsuusmuistona kaiken muun kurjuuden keskellä mieleen. Kun saan itse lapsia, pidän huolen että perinne jatkuu oli mikä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurjaa kuulla tällaisesta, kun mielellään näin lapsettomana auttaisi, mutta kanavat suoraan apuun puuttuvat.
Kyllähän facessa näitä suora-apu-ryhmiä on.
Joo, nämä ryhmät on täynnä röyhkeitä huijareita.
prismassa maksaa 10kpl paketti "merkki"lyijykyniä + kumi 4e..kestänee varmaan tovin/riittää useammalle lapselle, varsinkin jos sille lapselle opetetaan ettei näitä hukkailla ympäriinsä. Kivan punaisen repun saa 25e, vihot ei myöskään maksa maltaita. Järkevä ihminen hankkii näitä pitkin vuotta. Pitääkö sossun alkaa jakamaan koulutarvikkeita ihmisille, toki silloinkin tulisi haasteeksi varmaan se etteivät jaa kånkeneita..