Vähävaraisen vanhemman painajainen: koulun alku ja lasten pitäisi saada reput,penaalit,kyniä,vaatteita
Toki on kirpputorit mutta sekin on arpapeliä että löytyykö siistikuntoinen,hajuton,ehjä reppu juuri lapsen toivomaa väriä. Etenkin 11v on alkanut olla tosi tarkka näissä asioissa.
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Torista löytyy reppuja ja penaaleita useissa väreissä alkaen eurolla!
Korjaan, että alkaen annetaan...
Laitoin Toriin annettavaksi pinkin Puman repun. Muuten täysin siisti ja ehjä, mutta 1 pieni (5 senttisen kokoinen) vaalea tahra edessä.
Ei kelvannut kuin yhdelle, jolle olisi pitänyt viedä (meno-paluu 70km). En luvannut viedä. No vein kierrätyskeskukseen, toivottavasti joku koitti, että lähteekö tahra (jos se oli se syy kelpaamattomuuteen).
Oma lajinsa on ihmiset, jotka paheksuvat, kun kukaan ei tule hakemaan heidän tahraisia tai rikkinäisiä tavaroita tai vaatteita.
"Voisi kokeilla, lähteekö tahra/ommella rikkinäinen sauma."
No miksi antaja ei itse kokeillut ennen kuin yritti tunkea ongelmajätteen muille?
Tätä ihmettelen itsekin. Nettikirpparit pursuavat tahraisia ja paskaisia tavaroita, joista kehdataan vielä pyytää rahaakin.
Nätti päiväpeitto, jossa 2 tahraa, varmaan lähtee pesussa, en ole kokeillut. (Et ole kokeillut pestä???)
Ihana räsymatto 50e, pesu jää ostajalle (Yäk, pese se ensin ja myy sitten.)
Vierailija kirjoitti:
Taas ollaan peruskysymysten äärellä. Miksi on hankittu monta lasta, kun ei pystytä elättämään? Jokainen tietää, että jatkuvasti tulee asioita, joita kasvava lapsi tarvitsee. Itse käyn lähes viikoittain kirpparilla ja ja nyt on vuodeksi eteenpäin vaatteet hankittu kenkineen ja toppavaatteineen. Tosin tulee se aika, kun vaatteita ei enää löydy/ eivät kelpaa esim, teininä. Mutta siihen asti voi hyvin varautua!
Peruskysymysten äärellä ollaan myös siinä, miksi ei vaadita noudattamaan voimassa olevaa lakia maksuttomasta peruskoulutuksesta. Olen ollut opettajan sijaisena monessa paikassa ja lapseni käyneet muita kouluja. Jokaisessa on annettu oppilaille opiskelutarvikkeet ilmaiseksi.
Yksi syy ongelmiin on liian suuret vaatimukset. Ei ole normaalia hankkia joka syksy uutta reppua, penaalia ym. vain siksi, että entinen on väärän värinen. Toinen syy on se, että ei ole osattu varautua ajoissa, eli ostaa uutta reppua jo aikaisemmin kesällä, jos jo keväällä on havaittu edellisen olevan rikki.
Kaikesta sitä valitetaankin. Suomen kouluissa kuitenkin riittää, että lapsella on ihan ne perustarvikkeet. Kaikki muu tulee koulusta.
Etelänaapurissa kouluista tulee vanhemmille pitkä ja yksityiskohtainen lista tarvittavista tarvikkeista, jotka lapsen pitää tuoda mukanaan kouluun. Erilaiset värikynät on lueteltu tarkkaan, samoin vihkot - millaisilla viivoituksilla pitää olla varustettu eri aineisiin, erikseen vielä musiikin jne. vihkot -, millaiset liikuntavarusteet ja -vaatteet ja niin edespäin.
Ja siellä ihmisten tulotaso on Suomea huomattavasti heikompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas ollaan peruskysymysten äärellä. Miksi on hankittu monta lasta, kun ei pystytä elättämään? Jokainen tietää, että jatkuvasti tulee asioita, joita kasvava lapsi tarvitsee. Itse käyn lähes viikoittain kirpparilla ja ja nyt on vuodeksi eteenpäin vaatteet hankittu kenkineen ja toppavaatteineen. Tosin tulee se aika, kun vaatteita ei enää löydy/ eivät kelpaa esim, teininä. Mutta siihen asti voi hyvin varautua!
Peruskysymysten äärellä ollaan myös siinä, miksi ei vaadita noudattamaan voimassa olevaa lakia maksuttomasta peruskoulutuksesta. Olen ollut opettajan sijaisena monessa paikassa ja lapseni käyneet muita kouluja. Jokaisessa on annettu oppilaille opiskelutarvikkeet ilmaiseksi.
Yksi syy ongelmiin on liian suuret vaatimukset. Ei ole normaalia hankkia joka syksy uutta reppua, penaalia ym. vain siksi, että entinen on väärän värinen. Toinen syy on se, että ei ole osattu varautua ajoissa, eli ostaa uutta reppua jo aikaisemmin kesällä, jos jo keväällä on havaittu edellisen olevan rikki.
Ei reppu ole opiskelutarvike, ei myöskään penaali. Ne eivät ole pakollisia. Voihan se penska kantaa tarvikkeensa missä kassissa tahansa ja pitää kynää ja kumia vaikka pakastepussissa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kesäksi töihin tienaamaan rahat penaaliin. Miksi perussuomalaisen eliitin pitäisi kustantaa lusmuilioiden penaalit?
Mistä luulet 11-vuotiaan löytävän palkallista työtä, kun ei sitä löydä hänen 31-vuotias vanhempansa eikä 51-vuotias isovanhempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin minua mietittyy nämä 30v takuut. Jos reppu sitten menee rikki 29v jälkeen, miten se takuu menee? Onko kuitti tallessa 29 vuoden jälkeen? Minne se reklamaatio tehdään, siihen kauppaan mistä reppu ostettiin vai valmistajalle?
Eli jos sulla on vuonna 1994 ostettu reppu, miten toimit?Reklamaatio tehdään suoraan valmistajalle, ei ostopaikkaan. Ja kuitistahan kannattaa ottaa vaikka valokuva ja tallentaa se tietokoneelle.
Ei mitään käryä, mistä sen valmistajan tavoittaisi. Sitä ei nimittäin näe kuitista, vaikka se olisikin tallessa. Sekin kohta on kulunut pois repusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin minua mietittyy nämä 30v takuut. Jos reppu sitten menee rikki 29v jälkeen, miten se takuu menee? Onko kuitti tallessa 29 vuoden jälkeen? Minne se reklamaatio tehdään, siihen kauppaan mistä reppu ostettiin vai valmistajalle?
Eli jos sulla on vuonna 1994 ostettu reppu, miten toimit?Reklamaatio tehdään suoraan valmistajalle, ei ostopaikkaan. Ja kuitistahan kannattaa ottaa vaikka valokuva ja tallentaa se tietokoneelle.
Ei mitään käryä, mistä sen valmistajan tavoittaisi. Sitä ei nimittäin näe kuitista, vaikka se olisikin tallessa. Sekin kohta on kulunut pois repusta.
Oikeastihan se reklamaatio tehdään ostopaikkaan.
Esimerkiksi kun ostamamme kahvinkeitin losahti kesken takuun, veimme sen vain takaisin kauppaan. Kaupan asia on selvittää asia sitten valmistajan tai maahantuojan kanssa keskenään.
Mihin isä on hävinnyt, vai heitettiinkö ulos, kun ei ollut kivaa. Meillä hoidetaan asiat rehellisyydellä. Jos ei ole rahaa, sanotaan lapsille, että nyt ei ole rahaa. Ei köyhän kannata rikkaiden kanssa kilpailla. Lapset pitävät rehellisyydestä.
En tiedä onko ketjussa jo mainittu mutta Hope ry tms. kerää juuri nyt vähävaraisille koulureppuja ja tarvikkeita. Siinä kanava auttamiseen.
Joka vuosi ei tarvitse uutta reppua ja penaalia. Itse ostin pojalle toiselle luokalle repun ja nyt ostan toisen kun menee lukioon. Reppu oli suht kallis, mutta tuli lopulta halvaksi. Ymmärrän kyllä, että aina ei ole varaa ostaa laadukasta. Ja ymmärrän senkin, että kaikilla ei ole varaa muutenkaan. Olisiko ne kynät ja kumit voinut ostaa jo aikaisemmin eli ostoksia tehdä ripotelllen.
Jännä miten olen huomannut tuttavista, että juuri ne pienituloisimmat ostavat joka syksy uudet reput, uudet penaalit yms. vaikka ei edes olisi tarvetta. En tiedä onko siihen jokin psykologinen syy, vaan vai heikot taloustaidot.
Köyhiltä pitäisi kieltää lasten teko.
Parin tuopin hinnan maksavat nuo tavarat.
Vierailija kirjoitti:
Laaturepuilla on 30 vuoden takuu.
Juu. Mulla on eastpak.
Ostin sen joskus vuonna 2004 tai 2005. Väri on päältä kulunut, mutta reppu on täysin ehjä edelleen. Kaikki vetoketjut ok.
En aio uutta ostaa ennen kuin tuo menee rikki. Ostin sen opiskeluaikana ja hinta oli kova niillä varoilla, mutta se takuu vakuutti niin, että arvelin sen tulevan halvemmaksi pitkän päälle, kuin ne edullisemmat.
Nykyisin kannan sillä maidot ja muut raskaat tavarat kaupasta. Matkoilla se on käsimatkatavarana hyvä ja paikan päällä aina selässä.
Kyllä kestäviä tuotteita osataan edelleen tehdä. Muuta ei mun mielestä sais edes myydä. On toki usein haluttanut ostaa uusi, mutta tuhlausta se olisi. Järjetöntä ostaa joka vuosi uusi, jos reppu kestää näin kauan. Käytettynä tuota ei kukaan ostaisi enää kirpparilta, koska se on niin kuluneen näköinen. Uskon, että se kestää sen takuun lupaamat 30 vuotta ja jopa kauemminkin.
Tytöt on turhamaisempia kuin pojat. Niille pitää olla joka vuosi kaikki uudet hömpötykset.
Pojat on suoraviivaisempia. Kuopus, poika, menee nyt yläkouluun ja tarvitsee omien sanojensa mukaan vain kyniä, kumin ja lenkkarit. Äitinä kyllä lisäisin listaan uusia housuja, kun on jalat taas venähtänyt viime keväästä.
Sama reppu ja penaali on ollut 6 vuotta. Viivoitin ja teroitinkin on vanhoja, ehkä isommilta sisaruksilta perittyjä.
Vierailija kirjoitti:
Tytöt on turhamaisempia kuin pojat. Niille pitää olla joka vuosi kaikki uudet hömpötykset.
Pojat on suoraviivaisempia. Kuopus, poika, menee nyt yläkouluun ja tarvitsee omien sanojensa mukaan vain kyniä, kumin ja lenkkarit. Äitinä kyllä lisäisin listaan uusia housuja, kun on jalat taas venähtänyt viime keväästä.
Sama reppu ja penaali on ollut 6 vuotta. Viivoitin ja teroitinkin on vanhoja, ehkä isommilta sisaruksilta perittyjä.
Mulla on kaksi tyttöä. Heillä on kestänyt reput huomattavasti pidempään kuin poikaserkuillaan.
Kummallekin tytölle hankittiin peruskouluaikana kaksi reppua, joista jälkimmäinen on vieläkin käytössä esimerkiksi kun menevät kaverin mökille tai muuten yökylään.
Vierailija kirjoitti:
Woltatkaa vähemmän ja röökilakko. Kaljottelu seis. Helppoa säästöä.
Tämä todella loukkaava ja halventava kommentti. Itse olin pienipalkkainen yksinhuoltaja. Ulkona syömiseen tai tilaamiseen ei todellakaan ollut varaa. Vielä vähemmän olisin laittanut rahaa tupakkaan ja viinaan.
Köyhä on useimmiten kuitenkin ihan tavallinen ihminen, sillä vain on vähemmän rahaa.
Voi olla mielenterveys tai alkoholin takia löydä, mutta niiden laser on voitu ottaa huostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama reppu ja penaali on ollut 6 vuotta. Viivoitin ja teroitinkin on vanhoja, ehkä isommilta sisaruksilta perittyjä.Mulla on kaksi tyttöä. Heillä on kestänyt reput huomattavasti pidempään kuin poikaserkuillaan.
Kummallekin tytölle hankittiin peruskouluaikana kaksi reppua, joista jälkimmäinen on vieläkin käytössä esimerkiksi kun menevät kaverin mökille tai muuten yökylään.
En nyt varsinaisesti puhunut siitä, että tytöille juuri uusi reppu pitää hankkia joka vuosi, vaan niistä muista hömpötyksistä. Pitää olla kaikkea blingbling tingeltangelia, muotivillityksiä jne. Ei riitä perus koulutarvikkeet. Pitää myös saada kasa vaatteita ja meikkejä ja reppukoristetta. Itse en siihen lähtenyt tytön kanssa mukaan. Sanoin että perustavarat riittää, kaiken kivan extran saa hankkia omilla rahoillaan. No sehän sitten manipuloi mummon mukaansa ostoksille...
Vierailija kirjoitti:
Kuka hankkii joka syksy uuden repun ja uuden penaalin?
Mun lukiolaisella on edelleen sama reppu jobka sai kutosella ja kasiluokkalaisella on kolmosella ostettu reppu.
Samaa mietin.. meillä abilla on reppu, joka ostettiin hänelle seiskaluokalle ja lukion aloittavalla reppu, joka ostettiin kasille kun ala-asteen reppu hajosi. Penaali taitaa olla sama kummallakin ala-asteelta, tosin sillä nyt ei lukiossa edes tee mitään, kun kaikki tehdään koneelle suoraan nykyään. Kyniä ja kumeja jne olen joka syksy ostanut ja ne ei tosiaan ole mitään halpoja, mutta ei niillä koulun antamilla selviä kuin lokakuulle. Ja lisäkommenttina, että miehen kanssa kuulutaan siihen ylimpään 5% palkansaajosssa kumpikin eli tulotaso ei ole meillä se este vaan se, että ihan älytöntä kuluttamista tuollainen....
Kiitos tiedosta.
Minulta ei kyllä onnistu edes valokuvien säilyttäminen 29 vuotta, olen sen verran huolimaton.
Nyt ehkä onnistuu, kun kaikki menee pilveen talteen. Ennen tuli vain hävitettyä tietokone, kun sen tunnit tuli täyteen. Joistakin tärkeimistä kansioista/tiedostoista tuli otettua kopiot muistitikulle sitten kun niitä tuli markkinoille. Aikaisemmin oli tallennusvälineinä korppuja, sitten cd-levyjä. Niitten kanssa oli kyllä vähän painimista... 1994 ei ollut älypuhelimia kameroiden eikä jokaisella digikameraa.